Με δυσμενείς προοπτικές ξεκινά αυτή την εβδομάδα στο Βερολίνο η διεθνής έκθεση τουρισμού ΙΤΒ, η πλέον καθοριστική για την εξέλιξη της τουριστικής σεζόν, καθώς ως το τέλος Μαρτίου συγκεντρωνόταν πάνω από το 50% των κρατήσεων και οι παράγοντες της εγχώριας τουριστικής αγοράς καλούνται να δώσουν «μάχη εντυπώσεων». Το κλίμα στη Γερμανία είναι αρνητικό σε ό,τι αφορά τη χώρα, με αντίκτυπο το «πάγωμα» στις κρατήσεις το τελευταίο διάστημα, για τους «προφανείς λόγους», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Α. Ανδρεάδης, αναφερόμενος στο «οικονομικό κλίμα» και στην «κακή εικόνα» της χώρας.
«Η μείωση είναι διψήφια, ειδικά από τη Γερμανία» τονίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κεφαλλονιάς και γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) κ. Σ. Γαλιατσάτος, προσθέτοντας ότι στην πρόσφατη τουριστική έκθεση του Μονάχου οι εκπρόσωποι της ελληνικής αγοράς παρατήρησαν «διαφορετική αντιμετώπιση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά».
Δυσμενής είναι η στάση της Αυστρίας, ενώ και η Βρετανία καταγράφει πτώση που αγγίζει το 15%, αν και επισημαίνει ότι η υστέρηση είναι μικρότερη απ’ ό,τι στη Γερμανία. Αντίθετα, θετικά είναι τα μηνύματα από τη Ρωσία, τη Γαλλία και την Ιταλία. Ωστόσο μονοψήφια κάμψη σε σύγκριση με τις κρατήσεις της περυσινής χρονιάς εμφανίζουν και οι ανταγωνίστριες χώρες, όπως Ισπανία, Πορτογαλία και Τουρκία, καθώς ο εξερχόμενος τουρισμός γενικά εμφανίζει «μούδιασμα».
Στην Ελλάδα όμως το πρόβλημα επιτείνεται από παράγοντες όπως η συναλλαγματική αστάθεια, οι απεργίες και οι βανδαλισμοί, υπογραμμίζει ο κ. Γαλιατσάτος, λέγοντας ότι σημαντική είναι η ζημιά από τις περυσινές εικόνες στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, κατά τη διάρκεια της απεργίας των ταξί, αφού έδειξαν τη «μετάσταση του προβλήματος των απεργιών από την πρωτεύουσα στην περιφέρεια».
Ο ίδιος επισημαίνει την ανάγκη να αμβλυνθεί το δυσμενές κλίμα, αναφερόμενος στο πρόσφατο ταξίδι του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Π. Γερουλάνου στο Λονδίνο, όπου επεχείρησε να αντισταθμίσει τις επικρίσεις που δέχεται η χώρα, ενώ και στο Βερολίνο προγραμματίζει σειρά συνεντεύξεων σε γερμανικά μέσα.
Εν τω μεταξύ, την κακή εικόνα επιχειρεί να αναστρέψει μια ιδιωτική πρωτοβουλία επιχειρήσεων με σύνθημα «Give Greece a Chance» («Δώστε στην Ελλάδα μια ευκαιρία»), συγκεντρώνοντας 2 εκατ. ευρώ για να προβάλουν τις καταχωρίσεις σε ευρωπαϊκά έντυπα, με έμφαση στις χώρες όπου το πρόβλημα είναι πιο έντονο. «Τα εργαλεία επικοινωνίας χρειάζονται πολύ εφέτος» τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κρίνοντας ως θετική τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, σημειώνοντας όμως ότι θα έπρεπε να υπάρχει «ένα κεντρικό μήνυμα» και ένα εργαλείο «που να τα συντονίσει όλα αυτά».
«Δεν υπάρχει μια γραμμή συνολικής αντιμετώπισης της εικόνας της χώρας» υπογραμμίζει ο κ. Ανδρεάδης, προσθέτοντας ότι προς το παρόν «κάνουμε ό,τι μπορούμε με ό,τι μέσο διαθέτουμε». Ο ίδιος αναφέρει ότι «η εικόνα για τον Ελληνα δεν είναι θετική πλέον. Εχει γίνει τεράστια ζημιά στην εικόνα που έχουν οι ξένες χώρες για τον Ελληνα». Η εξέλιξη αυτή «αντανακλά στον τουρισμό», καθώς ο τομέας «είναι απλά ένα γκάλοπ». Χαρακτηριστικό είναι ότι παρατηρείται «μεγαλύτερη διάβρωση της εικόνας μας σε χώρες ΑΑΑ, όπως Γερμανία και Βρετανία», ενώ «απέχει πολύ από την πραγματικότητα ότι είμαστε συμπαθείς επειδή υποφέρουμε».
Θετικό αντίβαρο η γαστρονομία
Θερμή υποδοχή συνάντησε η περιοδεία του 3ου Sympossio Gourmet Touring
Υπάρχουν «ακραίες αντιδράσεις στη χώρα που δημιουργούν περιεχόμενο σε όλα τα μέσα του εξωτερικού και αναπαράγονται γιατί δεν παράγουμε θετικό περιεχόμενο» τονίζει ο εντεταλµένος σύµβουλος του οµίλου Aldemar και µέλος του ∆Σ του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Α. Αγγελόπουλος. Την ίδια ώρα προσθέτει ότι στο εξωτερικό «φοβούνται για το τι μπορεί να συμβεί στην Ελλάδα» και από πλευράς απεργιών, ενώ αντιλαμβάνονται μια «αντι-γερμανική και ίσως και αντι-ευρωπαϊκή στάση». Συνέπεια όλων αυτών είναι ότι οι κρατήσεις «πάγωσαν» τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, εκτός από μια κινητικότητα που παρατηρείται από τη Ρωσία, με αποτέλεσμα «η πρώτη αντίδραση όλων να είναι οι εκπτώσεις». Θετική εξαίρεση αποτελεί η θερμή υποδοχή που συνάντησε η περιοδεία του 3ου Sympossio Gourmet Touring, μια πρωτοβουλία ανοιχτή στην οποία συμμετέχουν πάνω από 20 επιχειρήσεις και από εφέτος τη στηρίζει ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ), με βασικό άξονα την προώθηση ελληνικών προϊόντων και της μαγειρικής τέχνης, παράλληλα με τις υπηρεσίες που τη συνοδεύουν, τη γαστρονομία και τη φιλοξενία. Το Sympossio περιόδευσε σε 14 ευρωπαϊκές πόλεις ξεκινώντας από το Λονδίνο στις 30 Ιανουαρίου αλλά και πολλές γερμανικές όπως το Βερολίνο, το Ανόβερο, η Κολονία, το Βισμπάντεν και το Μόναχο, αποσπώντας πολύ θετικά σχόλια. Ακολούθησαν επίσης πέντε σταθμοί σε ανατολικές χώρες, ενώ έχουν ζητηθεί έξι επιπλέον παρουσίες που θα πραγματοποιηθούν μέσα στον Μάρτιο και στον Απρίλιο.
Θερμή υποδοχή συνάντησε η περιοδεία του 3ου Sympossio Gourmet Touring
Υπάρχουν «ακραίες αντιδράσεις στη χώρα που δημιουργούν περιεχόμενο σε όλα τα μέσα του εξωτερικού και αναπαράγονται γιατί δεν παράγουμε θετικό περιεχόμενο» τονίζει ο εντεταλµένος σύµβουλος του οµίλου Aldemar και µέλος του ∆Σ του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Α. Αγγελόπουλος. Την ίδια ώρα προσθέτει ότι στο εξωτερικό «φοβούνται για το τι μπορεί να συμβεί στην Ελλάδα» και από πλευράς απεργιών, ενώ αντιλαμβάνονται μια «αντι-γερμανική και ίσως και αντι-ευρωπαϊκή στάση». Συνέπεια όλων αυτών είναι ότι οι κρατήσεις «πάγωσαν» τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, εκτός από μια κινητικότητα που παρατηρείται από τη Ρωσία, με αποτέλεσμα «η πρώτη αντίδραση όλων να είναι οι εκπτώσεις». Θετική εξαίρεση αποτελεί η θερμή υποδοχή που συνάντησε η περιοδεία του 3ου Sympossio Gourmet Touring, μια πρωτοβουλία ανοιχτή στην οποία συμμετέχουν πάνω από 20 επιχειρήσεις και από εφέτος τη στηρίζει ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ), με βασικό άξονα την προώθηση ελληνικών προϊόντων και της μαγειρικής τέχνης, παράλληλα με τις υπηρεσίες που τη συνοδεύουν, τη γαστρονομία και τη φιλοξενία. Το Sympossio περιόδευσε σε 14 ευρωπαϊκές πόλεις ξεκινώντας από το Λονδίνο στις 30 Ιανουαρίου αλλά και πολλές γερμανικές όπως το Βερολίνο, το Ανόβερο, η Κολονία, το Βισμπάντεν και το Μόναχο, αποσπώντας πολύ θετικά σχόλια. Ακολούθησαν επίσης πέντε σταθμοί σε ανατολικές χώρες, ενώ έχουν ζητηθεί έξι επιπλέον παρουσίες που θα πραγματοποιηθούν μέσα στον Μάρτιο και στον Απρίλιο.
Η Εκθεση
Η διεθνής έκθεση τουρισμού ΙΤΒ ξεκινά στο Βερολίνο στις 7 Μαρτίου, όμως «καμία έκθεση δεν μπορεί να αναστρέψει μια συνολική γνώμη που έχει διαμορφωθεί σε χώρες που μας δίνουν λεφτά, σε αντίθεση με λαούς που δεν έχουν άποψη» τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, επισημαίνοντας τη διαφορά που υπάρχει σε ό,τι αφορά τη διάθεση για κρατήσεις στη Γερμανία και στη Ρωσία. Σειρά τώρα έχουν οι προσφορές που είναι «δεδομένες», παραδέχεται, καθώς θα επιστρατευθούν για να δημιουργήσουν μια κινητικότητα σε κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής». «Η ζημιά έχει γίνει, το θέμα είναι σε ποιον βαθμό η Ελλάδα μπορεί να τη μετατρέψει σε συμπάθεια» λέει, συμπληρώνοντας ότι «η κοινή γνώμη πρέπει να αλλάξει» και για να γίνει αυτό «η κυβέρνηση πρέπει να βάλει λεφτά και εργαλεία». Για να βελτιωθεί η εικόνα που έχει διαμορφωθεί στην κοινή γνώμη των χωρών ειδικά της Βόρειας Ευρώπης «πρέπει να υπάρξει ενημέρωση για τις προσπάθειες που γίνονται στην Ελλάδα. Αυτό δεν γίνεται από μια έκθεση αλλά θέλει καθημερινά εργαλεία επικοινωνίας και προώθησης θετικών ειδήσεων» συμπληρώνει. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται η συνέντευξη Τύπου που διοργανώνει ο ΣΕΤΕ για τους ξένους ανταποκριτές τη Δευτέρα στην Αθήνα με αντικείμενο παρουσίασης την πρόταση του αναπτυξιακού μοντέλου «Ελληνικός τουρισμός 2020».
Η διεθνής έκθεση τουρισμού ΙΤΒ ξεκινά στο Βερολίνο στις 7 Μαρτίου, όμως «καμία έκθεση δεν μπορεί να αναστρέψει μια συνολική γνώμη που έχει διαμορφωθεί σε χώρες που μας δίνουν λεφτά, σε αντίθεση με λαούς που δεν έχουν άποψη» τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, επισημαίνοντας τη διαφορά που υπάρχει σε ό,τι αφορά τη διάθεση για κρατήσεις στη Γερμανία και στη Ρωσία. Σειρά τώρα έχουν οι προσφορές που είναι «δεδομένες», παραδέχεται, καθώς θα επιστρατευθούν για να δημιουργήσουν μια κινητικότητα σε κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής». «Η ζημιά έχει γίνει, το θέμα είναι σε ποιον βαθμό η Ελλάδα μπορεί να τη μετατρέψει σε συμπάθεια» λέει, συμπληρώνοντας ότι «η κοινή γνώμη πρέπει να αλλάξει» και για να γίνει αυτό «η κυβέρνηση πρέπει να βάλει λεφτά και εργαλεία». Για να βελτιωθεί η εικόνα που έχει διαμορφωθεί στην κοινή γνώμη των χωρών ειδικά της Βόρειας Ευρώπης «πρέπει να υπάρξει ενημέρωση για τις προσπάθειες που γίνονται στην Ελλάδα. Αυτό δεν γίνεται από μια έκθεση αλλά θέλει καθημερινά εργαλεία επικοινωνίας και προώθησης θετικών ειδήσεων» συμπληρώνει. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται η συνέντευξη Τύπου που διοργανώνει ο ΣΕΤΕ για τους ξένους ανταποκριτές τη Δευτέρα στην Αθήνα με αντικείμενο παρουσίασης την πρόταση του αναπτυξιακού μοντέλου «Ελληνικός τουρισμός 2020».
Κακή η εικόνα της χώρας στη Γερμανία
«Οι προσφορές για τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής απευθύνονται σε τουρίστες που δεν ενδιαφέρονται πού θα πάνε αλλά πόσο κάνει» εξηγεί ο ιδιοκτήτης του Attika Reisen, του ελληνικών συμφερόντων tour operator που δραστηριοποιείται στη Γερμανία κ. Μ. Καραβάς. Ο ίδιος τονίζει ότι το κλίμα στη Γερμανία για την Ελλάδα είναι ιδιαίτερα αρνητικό. Αναλύοντας τους λόγους της κακής εικόνας που έχει διαμορφωθεί στη γερμανική κοινή γνώμη, την αποδίδει σε τρία στοιχεία: στην επικράτηση της άποψης ότι «οι θυσίες των Γερμανών πάνε ήδη χαμένες», στη δημιουργία εντύπωσης ότι οι Ελληνες «επιτίθενται» στη Γερμανία, αλλά και στον φόβο που έχουν ακόμη και οι Γερμανοί που είναι θετικοί για την Ελλάδα ότι δεν θα είναι ευπρόσδεκτοι στη χώρα.
«Οι προσφορές για τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής απευθύνονται σε τουρίστες που δεν ενδιαφέρονται πού θα πάνε αλλά πόσο κάνει» εξηγεί ο ιδιοκτήτης του Attika Reisen, του ελληνικών συμφερόντων tour operator που δραστηριοποιείται στη Γερμανία κ. Μ. Καραβάς. Ο ίδιος τονίζει ότι το κλίμα στη Γερμανία για την Ελλάδα είναι ιδιαίτερα αρνητικό. Αναλύοντας τους λόγους της κακής εικόνας που έχει διαμορφωθεί στη γερμανική κοινή γνώμη, την αποδίδει σε τρία στοιχεία: στην επικράτηση της άποψης ότι «οι θυσίες των Γερμανών πάνε ήδη χαμένες», στη δημιουργία εντύπωσης ότι οι Ελληνες «επιτίθενται» στη Γερμανία, αλλά και στον φόβο που έχουν ακόμη και οι Γερμανοί που είναι θετικοί για την Ελλάδα ότι δεν θα είναι ευπρόσδεκτοι στη χώρα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ