Ζαν-Κριστόφ Γκρανζέ:«Οι Γάλλοι είναι πρωταθλητές στα βασανιστήρια»

«Με συγχωρείτε για την καθυστέρηση, αλλά,ξέρετε, αυτόν τον καιρό είμαι πολύ πιεσμένος με τα μαθήματα του γιου μου» μου λέει από το τηλέφωνο ο Ζαν-Κριστόφ Γκρανζέ. Οπως μαθαίνω, ο γιος του ετοιμάζεται να δώσει εξετάσεις για το μπακαλορεά του στην Ελληνική Φιλοσοφία. «Είμαι απολύτως βυθισμένος στην αρχαία Ελλάδα και στο σύμπαν του Σωκράτη,του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα.Εποχή πολύ διαφορετική για την Ελλάδα σε σχέση με τα όσα περνάτε αυτή την εποχή» συνεχίζει o συγγραφέας. Ο Αριστοτέλης, …

«Με συγχωρείτε για την καθυστέρηση, αλλά,ξέρετε, αυτόν τον καιρό είμαι πολύ πιεσμένος με τα μαθήματα του γιου μου» μου λέει από το τηλέφωνο ο Ζαν-Κριστόφ Γκρανζέ. Οπως μαθαίνω, ο γιος του ετοιμάζεται να δώσει εξετάσεις για το μπακαλορεά του στην Ελληνική Φιλοσοφία. «Είμαι απολύτως βυθισμένος στην αρχαία Ελλάδα και στο σύμπαν του Σωκράτη,του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα.Εποχή πολύ διαφορετική για την Ελλάδα σε σχέση με τα όσα περνάτε αυτή την εποχή» συνεχίζει o συγγραφέας.

Ο Αριστοτέλης, ο Σωκράτης και ο Πλάτωνας βρίσκονται πολύ μακριά από το τελευταίο μυθιστόρημα του γάλλου πρώην δημοσιογράφου και νυν συγγραφέα επιτυχημένων μπεστ σέλερ: «Πορφυρά ποτάμια», «Η αυτοκρατορία των λύκων», «Το πέταγμα των πελαργών», «Πέτρινος κύκλος»… Στο τελευταίο, το «Ελέησόν με» (εκδόσεις Καλέντης), που υπήρξε η αφορμή για τη συνέντευξη, ο Γκρανζέ καταπιάνεται, με πολλά ζητήματα: νεοναζιστές, γενετική αναπαραγωγή, θανάσιμα πειράματα στο ανθρώπινο σώμα, κακοποίηση παιδιών, η σκοτεινή πλευρά της Εκκλησίας, ακόμη και η συμμετοχή των Γάλλων στο πραξικόπημα του Πινοσέτ στη Χιλή! Στο μέσον αυτού του τυφώνα δύο γάλλοι αστυνομικοί. Ο ένας, ο Κασντάν, είναι συνταξιούχος, ομοφοβικός, ακροδεξιός αλλά δίκαιος. Ο άλλος, ο Βολοκίν, είναι πανέξυπνος αλλά ηρωινομανής. Πώς αλήθεια θα μπορούσε αυτό το ανορθόδοξο ντουέτο που θυμίζει Δον Κιχώτη και Σάντσο Πάντσα στον κόσμο του σύγχρονου εγκλήματος να φέρει αποτελέσματα; «Μου αρέσει αυτή η ιδέα,του Δον Κιχώτη και του Σάντσο Πάντσα» σημειώνει ο Γκρανζέ. «Οποτε γράφω σκέφτομαι τους ήρωές μου ως ιππότες με άλογα και σπαθί,σε δάση με δράκους.Μόνο που το τέραςστο “Ελέησόν με”είναι κάτι περισσότερο από τον κακό δράκο του παραμυθιού. Είναι μια ιδέα. Στο όνομα μιας ιδέας που εξυπηρετεί το σχέδιό σου μπορείς να επαναφέρεις τον ναζισμό,μπορεί να αλ λάξεις το ανθρώπινο γένος,μπορείς να κάνεις οτιδήποτε θέλεις. Και δύσκολα σκοτώνεις μια ιδέα».

Η Ιστορία εμπνέει τη μυθοπλασία

Ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην ιστορία του «Ελέησόν με» προκαλεί το γεγονός ότι η «μασονική» κοινότητα που έχει την ευθύνη της τερατώδους ιδέας υπήρχε όντως στη Χιλή. Στη δεκαετία του ΄80, όταν ο Ζαν-Κριστόφ Γκρανζέ ήταν ακόμη ελεύθερος ρεπόρτερ, είχε λάβει μέρος σε μια μεγάλη έρευνα για μια κλειστή κοινωνία με έδρα τη Χιλή. «Το αποτέλεσμα ήταν πραγματικά τρομακτικό» λέει ο συγγραφέας. «Εβλεπες μια θρησκευτική κοινότητα στην οποία ο κόσμος ζούσε μια αγνή ζωή με γάμους,τραγούδια και πανηγύρια, αλλά υπήρχε και μια άλλη πλευρά, σκοτεινή, γεμάτη θανάτους και βασανιστήρια, απολυταρχία και παιδοφιλία».

Η κλειστή κοινωνία στη Χιλή την οποία ερεύνησε ο Γκρανζέ διαλύθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ΄80, όταν οι βασικοί εγκέφαλοι της δαιμονικής κοινότητας συνελήφθησαν. Ωστόσο ο γερμανός, πρώην ναζιστής επικεφαλής της δεν συνελήφθη αμέσως καθώς η χιλιανή κυβέρνηση τον προστάτευε- φαινόμενο συχνό στις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Ο επικεφαλής συνελήφθη μόλις πριν από μερικά χρόνια σε ηλικία άνω των 80 ετών. Σήμερα έχει πεθάνει.

Ολη αυτή η ιστορία σφραγίστηκε στο μυαλό του Γκρανζέ. Κάποια στιγμή λοιπόν αποφάσισε να τη χρησιμοποιήσει για το δικό του έργο μυθοπλασίας. Ωστόσο ξεκαθαρίζει ότι αυτή η μασονική κοινωνία δεν πέρασε ποτέ τον Ατλαντικό ωκεανό για να εγκατασταθεί στη Γαλλία, όπως παρουσιάζεται στο βιβλίο του. Αυτό υπήρξε προϊόν φαντασίας.

«Μου αρέσει πολύ να περιγράφω κάτι αληθινό μέσω της μυθοπλασίας γιατί έτσι η μυθοπλασία γίνεται άλλοθι για να μιλήσεις για κάτι άλλο».

Οι θηριωδίες των Γάλλων

Το στοιχείο στην ιστορία της Χιλής που σόκαρε τον Γκρανζέ πέρα από καθετί άλλο ήταν η ανακάλυψη της συμμετοχής των Γάλλων στο πραξικόπημα του Αουγκούστο Πινοσέτ. «Οι Γάλλοι είναι οι πρωταθλητές των βασανιστηρίων» λέει ο συγγραφέας. «Μετά τον πόλεμο της Αλγερίαςοι εμπειρίες των γάλλων στρατιωτικών σε ό,τι αφορά τις μεθόδους βασανιστηρίων ήταν απίστευτες, με αποτέλεσμα πολλές χώρες να ζητούν από τη Γαλλία να στέλνει στρατιωτικούς καλά εκπαιδευμένους σε βασανιστήρια».

Σύμφωνα με τον συγγραφέα, πολλοί γάλλοι στρατηγοί και συνταγματάρχες έκαναν καριέρα ως βασανιστές σε χώρες της Λατινικής Αμερικής όπως η Αργεντινή, η Χιλή και η Παραγουάη δουλεύοντας για λογαριασμό των κυβερνήσεών τους. «Η Γαλλία είναι η πρώτη χώρα στον κόσμο σε εξαγωγή βασανιστών» σημειώνει.

Σε αυτό το σημείο ο Γκρανζέ κάνει μια σύντομη αναφορά στις ταινίες του Κώστα Γαβρά και συγκεκριμένα στην «Κατάσταση πολιορκίας» με τον Υβ Μοντάν στον ρόλο του συμβούλου σε κάποια χώρα της Λατινικής Αμερικής όπου τα βασανιστήρια οργιάζουν. Αναφέρει επίσης την περίπτωση του γάλλου στρατηγού Πολ Οσαρές: «Ο Οσαρές δεν έπαψε ποτέ να διαφημίζει με θριαμβευτικό τρόπο την επιτυχία του ως βασανιστή στον πόλεμο της Αλγερίας.Ηταν 100 % σίγουρος για την αναγκαιότητα των βασανιστηρίων προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος του».

Σήμερα το σκοτεινό παρελθόν της Γαλλίας δεν απασχολεί τους νέους της. «Ολα αυτά έχουν ξεχαστεί πιαγιατί όλοι οι διάσημοι στρατηγοί και αξιωματικοί της Γαλλίας που συμμετείχαν στον πόλεμο της Ινδοκίνας και της Αλγερίας ή του Καμερούνέχουν πεθάνει».

Κλείνοντας του θυμίζω ότι μπορεί κάλλιστα να εμπνευστεί και από τη δικτατορία της Ελλάδας για να γράψει μια ιστορία. «Ναι, η χούντα του Παπαδόπουλου.Βέβαια.Εχετε και εσείς τεράστιο υλικό».

O EΡΙΚ KΑΝΤΟΝΑ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ZΑΝ ΡΕΝΟ

«Οποτε γράφω ένα μυθιστόρημα νομίζω ότι έχω ραντεβού με τον Ζαν Ρενό»λέει ο Ζαν-Κριστόφ Γκρανζέ για τον γάλλο ηθοποιό ο οποίος έχει παίξει σε τρεις ως σήμερα ταινίες βασισμένες σε βιβλία ή σενάρια δικά του: «Πορφυρά ποτάμια»,«Πορφυρά ποτάμια 2» και «Η αυτοκρατορία των λύκων». «Το παράξενο είναι ότι,όταν έγραφα τα “Πορφυρά ποτάμια”,δεν είχα τον Ρενό στο μυαλό μου.Οταν όμως έπαιξε τον αστυνομικό στην ταινία τουΜατιέ Κασοβίτς , έκρινα ότι ήταν η τέλεια επιλογή για τον ρόλο.Κατά συνέπεια,πολύ συχνά όταν έχω στο μυαλό μου έναν μεγάλο σε ηλικία,σκληρόπετσο,δυναμικό αστυνομικό,σκέφτομαι τον Ρενό».

Ηρθε όμως η ώρα να αλλάξει το κινηματογραφικό πρόσωπο του αστυνομικού.Ετσι, στην ταινία «Switch»,σε σενάριο και παραγωγή Γκρανζέ,που διανέμεται τον προσεχή Ιούλιο,ο αστυνομικός ήρωας έχει το πρόσωπο τουΕρίκ Καντονά, ο οποίος μετά την ποδοσφαιρική καριέρα του ασχολείται πλέον ενεργά με την υποκριτική.«Είναι φτιαγμένος από την πάστα του Λίνο Βεντούρα.Οταν μπαίνει στο δωμάτιο και φωνάζει “Αστυνομία!”,τον πιστεύεις».

ΠΟΤΕ & ΠΟΥ

Η ταινία «Switch» σε σενάριο και παραγωγή του Ζαν Κριστόφ Γκρανζέ διανέμεται στις αίθουσες την Πέμπτη 28 Ιουλίου από τη Village Roadshow
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Η Καλντέρα η επιλογή να εκδράμουν αυτές τις άκρως επικίνδυνες ημέρες, με τη μετάλλαξη Ομικρον να σαρώνει τα πάντα, στην αγαπημένη... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk