Χαράς ευαγγέλια για τους απανταχού διαφημιστές: μια νέα συσκευή, που σχεδιάστηκε από την αμερικανική εταιρεία EmBand υπόσχεται να «διαβάζει τις σκέψεις» μας και να καταγράφει τα συναισθήματά μας καθώς εμείς παρακολουθούμε τηλεόραση ή επισκεπτόμαστε ιστοσελίδες μπροστά σε έναν υπολογιστή. Παντρεύοντας, ουσιαστικά, τη νευρολογία με το μάρκετινγκ!
Η τεχνολογία, που θυμίζει την ταινία «Κουρδιστό Πορτοκάλι» (1971) του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, αποκαλείται «ποσοτική νευρομετρία» (quantitative neurometrics) και βασίζεται στην καταγραφή των εγκεφαλικών κυμάτων που προκαλεί η θέαση ενός συγκεκριμένου προγράμματος. Ειδικά ηλεκτρόδια στο εσωτερικό του hi-tech κεφαλόδεσμου μετρούν τις αντιδράσεις μας, αλλά και τα επίπεδα της προσοχής μας – αυτό που αποκαλούν «γνωστική εμπλοκή», με το πρόγραμμα που παρακολουθούμε.
Η επιστημονική αξία μιας τέτοιας συσκευής είναι μεγάλη, αλλά η… διαφημιστική είναι πολύ μεγαλύτερη: η δυνατότητα άμεσης καταγραφής των εγκεφαλικών ερεθισμάτων αποτελεί παλαιότατο όνειρο των επαγγελματιών της προώθησης προϊόντων. Το μόνο πρόβλημα είναι πως το λογισμικό που έχει εξελίξει η EmBand, μια εταιρεία που προέκυψε από την συνεργασία του κολοσσού της πληροφορικής Hewlett Packard και του διάσημου τεχνολογικού πανεπιστήμιου MIT, θέλει ακόμη πολλές δοκιμές και λεπτές ρυθμίσεις, ώστε να «ερμηνεύει» σωστά τις νευρωνικές αντιδράσεις μας, προτού διατεθεί στην αγορά.