Εντύπωση έχει προκαλέσει το γεγονός ότι, ενώ πολλά δημοσιεύματα του ξένου Τύπου, καθώς και κινηματογραφικές ιστοσελίδες, ήλπιζαν στη συμμετοχή της ταινίας «Αλπεις» του Γιώργου Λάνθιμου στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του εφετινού Φεστιβάλ Καννών, η ταινία δεν εμφανίζεται πουθενά στο επίσημο πρόγραμμα που ανακοινώθηκε την Πέμπτη 14 Απριλίου. Μια ματιά στο Διαδίκτυο σήμερα μας φέρνει μπροστά σε πλήθος δημοσιευμάτων που αναφέρονται ποικιλοτρόπως στην απουσία της ταινίας από τις Κάννες.

Κατά μία έννοια, οι αντιδράσεις είναι φυσιολογικές. Στο κάτω κάτω, ο Γιώργος Λάνθιμος είναι «παιδί» των Καννών και προσωπική ανακάλυψη του καλλιτεχνικού διευθυντή της διοργάνωσης Τιερί Φρεμό. Το 2009 ο «Κυνόδοντας», η δεύτερη ταινία που σκηνοθέτησε μόνος του ο Λάνθιμος, απέσπασε το βραβείο του τμήματος Un Certain Regard (Ενα Κάποιο Βλέμμα). Από το φεστιβάλ της Γαλλικής Ριβιέρας άρχισε η σπουδαία καριέρα της ταινίας, που έκλεισε τον κύκλο της όταν επελέγη στην πεντάδα των εφετινών υποψηφιοτήτων για το ξενόγλωσσο Οσκαρ. Δεν είναι παράτολμο να πούμε ότι το όνομα του Λάνθιμου έχει συνδεθεί πια με το Φεστιβάλ Καννών έτσι όπως έχουν συνδεθεί τα ονόματα του Μιχάλη Κακογιάννη και του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Παρ’ όλα αυτά, ενώ οι «Αλπεις» είχαν υποβληθεί στο Φεστιβάλ εντός των ημερομηνιών που όφειλαν, η ταινία δεν επελέγη ούτε στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα ούτε στο εκτός συναγωνισμού ούτε στις ειδικές προβολές αλλά ούτε και στο Un Certain Regard, τα τμήματα δηλαδή που έχουν άμεση σχέση με αυτόν καθαυτόν τον πυρήνα της διοργάνωσης και δεν θεωρούνται αυτόνομα, όπως το Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών (Quinzaine des Realisateurs) και η Εβδομάδα Κριτικής (Semaine de la Critiques).

Κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι ακριβώς έγινε και η ταινία δεν επελέγη στις Κάννες. Κάποιες υποθέσεις ωστόσο μπορούν να γίνουν. Μία από αυτές είναι το πολύ δυνατό εφετινό πρόγραμμα των Καννών εξαιτίας του οποίου η ταινία ενδεχομένως να μη βρήκε χώρο να ενταχθεί. Οταν βλέπουμε ταινίες όπως το «Restless» του Αμερικανού Γκας βαν Σαντ, το «Arirang» του Κορεάτη Κιμ Κι Ντουκ, τα «Χιόνια του Κιλιμάντζαρο» του Γάλλου Ρομπέρ Γκεντιγκιάν αλλά και το «Hors Satan» του επίσης Γάλλου Μπρουνό Ντιμόν να διαγωνίζονται στο πρόγραμμα Ενα Κάποιο Βλέμμα, το οποίο είναι κατώτερο του επίσημου διαγωνιστικού, εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε ότι πολλές θέσεις ήταν πιασμένες. Ολοι αυτοί οι σκηνοθέτες συνήθως φιγουράρουν στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα. Οι Κάννες άλλωστε πρέπει να διατηρούν τις ισορροπίες.

Το βέβαιον είναι ότι η μη ένταξη των «Αλπεων» στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών δεν είναι απαραιτήτως κάτι αρνητικό για την ταινία. Πρώτον, αν και βασιλιάς όλων των φεστιβάλ, οι Κάννες δεν είναι το μόνο φεστιβάλ. Στα τέλη του Αυγούστου θα διεξαχθεί το Φεστιβάλ Βενετίας, στο οποίο πέρυσι παίχθηκε και διακρίθηκε το «Attenberg» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη (η Τσαγγάρη είναι παραγωγός των «Αλπεων»). Δεύτερον, το ότι δεν πήραν την ταινία οι Κάννες αυξάνει την περιέργεια για το τι μπορεί να είναι τελικά αυτή η ταινία.

Από μόνο του, πάντως, το θέμα των «Αλπεων» προκαλεί την περιέργεια. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας παραγωγής HAOS Films, στην ταινία μια νοσοκόμα, ένας οδηγός νοσοκομειακού, ένας γυμναστής και ένας προπονητής αντικαθιστούν πεθαμένους για να ανακουφίσουν τον πόνο συγγενικών προσώπων, φίλων και συναδέλφων τους.

Το βέβαιον επίσης είναι ότι ο Γιώργος Λάνθιμος έχει φτάσει σε ένα σημείο που ό,τι και να κάνει συζητείται. Το όνομά του βρίσκεται διαρκώς στην επικαιρότητα, είτε συμμετέχει σε φεστιβάλ είτε όχι, είτε κερδίζει βραβεία είτε όχι. Αυτός και το επιτελείο του κάνουν προσεκτικές κινήσεις λέγοντας όσο το δυνατόν λιγότερα. Και αυτό τελικά αποβαίνει πάντα προς όφελός τους.