Τρεις «πράσινες» γειτονιές σχεδιάζεται να δημιουργηθούν στην καρδιά της Θεσσαλονίκης. Οι υποβαθμισμένες περιοχές του Διοικητηρίου, της Αγγελάκη και της Βαλαωρίτου θα αναπλαστούν και θα αποτελέσουν πρότυπα για την πόλη. Για να γίνει αυτό θα δοθούν οικονομικά κίνητρα στους πολίτες ώστε να τις επιλέξουν για πρώτη κατοικία.
Δεν είναι όμως αυτές οι μοναδικές αλλαγές στην πόλη που προβλέπει το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης το οποίο παρουσίασε την Τρίτη στη Θεσσαλονίκη η υπουργός ΠΕΚΑ, κυρία Τίνα Μπιρμπίλη. Η οδός Τσιμισκή θα γίνει δρόμος ήπιας κυκλοφορίας, με τραμ, ιδανικός για τους εξόριστους σήμερα από το αυτοκίνητο, πεζούς και ποδηλάτες. Τη μελέτη θα εκπονήσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης.
Γύρω από το Επταπύργιο, στην Ανω Πόλη (Γεντί Κουλέ), θα αναπλαστούν 46 στρέμματα. Το Επταπύργιο αποτελεί εμβληματικό έργο της βυζαντινής περιόδου και από τα καλύτερα διατηρούμενα μνημεία της αρχαιότητας. Ο περιβάλλων χώρος του παραμένει αδιαμόρφωτος και μη προσβάσιμος στο ευρύ κοινό. Στο πρώην Στρατόπεδο Στρεμπενιώτη στη Νεάπολη Θεσσαλονίκης σχεδιάζεται η δημιουργία της βαλκανικής πλατείας.
Πάρκα σε σταυροδρόμια
Σύμφωνα με τα σχέδια του ΥΠΕΚΑ για την πόλη, σε πάρκα θα μετατραπούν δρόμοι οι οποίοι διασχίζουν πυκνοδομημένα οικοδομικά τετράγωνα. Στο πρότυπο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού «Αθήνα Χ 4» θα λειτουργήσει και το «Θεσσαλονίκη Χ4».
Στόχος είναι η κατάργηση του «σταυρού» που σχηματίζουν οι ενδιάμεσοι δρόμοι τεσσάρων οικοδομικών τετραγώνων και η μετατροπή του σε «ανάσα» πρασίνου και χώρο αναψυχής.
Τον Ιούλιο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για την ανάπλαση της περιφερειακής Τάφρου. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 9,5 εκατομμύρια ευρώ και επιδιώκεται η ένταξη για χρηματοδότηση του έργου από τα ΠΕΠ για άμεση υλοποίηση. Αυτή η ανάπλαση θα συνεισφέρει στην πόλη χιλιόμετρα πεζοδρόμων και ποδηλατοδρομων.
Σεπτέμβριο οι διαγωνισμοί
Τον Σεπτέμβριο, θα προκηρυχθούν από τον Οργανισμό Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ) οι διαγωνισμοί για πέντε επιμέρους μελέτες σε επίπεδο master plan οι οποίες θα αφορούν τον ανασχεδιασμό όλης της θαλάσσιας ζώνης της πόλης από τη Μηχανιώνα έως το Καλοχώρι.
Επίσης, θα προκηρυχθεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της περιοχής του άξονα Αχειροποιήτου – Αγίας Σοφίας, περιλαμβανομένης της πλατείας Αγίας Σοφίας έως και την παραλιακή λεωφόρο Νίκης. Ο χώρος θα αποκατασταθεί μετά την ολοκλήρωση των έργων του μετρό και θα γίνει ανάπλαση και ανάδειξη των μνημείων και του δημόσιου χώρου.
Η προστασία της ιστορικής ταυτότητας της πόλης θα επιτευχθεί και με αποκαταστάσεις κτιρίων βιομηχανικής κληρονομιάς – ό,τι απέμεινε από τα χρόνια της μπουλντόζας (Μύλοι Αλλατίνη, αποθήκες λιμανιού κλπ) – καθώς και αγορών (π.χ. Μοδιάνο) ώστε να ενταχθούν στη ζωή της πόλης.
Θα δημιουργηθούν ακόμη αρχαιολογικές διαδρομές όπως είναι ο «ανατολικός περίπατος», δηλαδή η οδός Δ. Γούναρη από τη θάλασσα μέχρι τη Ροτόντα, και ο «δυτικός περίπατος» από τον Τοπ Χανέ μέχρι την Πλατεία Μουσχουντή.
Από το Ε.Π. ΠΕΡ.Α.Α. (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη, θα χρηματοδοτηθεί το έργο κατασκευής του συμπληρωματικού κεντρικού αποχετευτικού αγωγού λυμάτων, προϋπολογισμού περίπου 35 εκατομμυρίων ευρώ ώστε να σταματήσουν οι περιοδικές υπερχειλίσεις λυμάτων στον όρμο της Θεσσαλονίκης. Ηδη ολοκληρώνεται στη Σίνδο το έργο για την ξήρανση της λυματολάσπης.
Με πόρους του Ε.Π. ΠΕΡ.Α.Α., ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ, θα γίνει και η επέκταση των εγκαταστάσεων επεξεργασίας πόσιμου νερού, έτσι ώστε η δυναμικότητά τους να αυξηθεί από 150.000 m3 την ημέρα σε 300.000 m3 την ημέρα και να αντιμετωπιστεί οριστικά το υδροδοτικό πρόβλημα της πόλης.
Μεταφορά ΔΕΘ στη Σίνδο
Σχετικά με τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ, στο παλιό Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης (1985) γινόταν αναφορά στη μεταφορά της στη Σίνδο. «Επί πέντε τουλάχιστον διαφορετικές κυβερνήσεις (Σημίτη, Καραμανλή, Παπανδρέου) υπάρχει μια διαχρονική αποδοχή για τον προτεινόμενο χώρο. Σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός για την ανάδειξη Τεχνικού Συμβούλου, ο οποίος θα υποβάλει πρόταση σχετικά με τη χωροθέτηση και την ανάπτυξη των νέων εκθεσιακών υποδομών στη Σίνδο και την ανάπλαση των παλαιών εγκαταστάσεων στο κέντρο της πόλης. Εμείς, από την πλευρά μας, δεν απορρίπτουμε ασυζητητί καμία τεκμηριωμένη πρόταση θεσμικών φορέων αρκεί η πρόταση αυτή να είναι ώριμη και να συγκεντρώνει ευρεία αποδοχή», επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός κ. Νίκος Σηφουνάκης. Οπως ανέφερε ο ίδιος, ο ΟΡΘΕ θα καταρτίσει τις προδιαγραφές για τη μελλοντική απόδοση στην πόλη, του σημερινού χώρου της ΔΕΘ.
Το αναπτυξιακό πρότυπο στο πλαίσιο του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου για τη Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει ακόμη:
– την προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας (επαρχίες Λαγκαδά, Γιαννιτσών, Αλεξάνδρειας Ημαθίας, βόρειας Χαλκιδικής).
– τη διατήρηση του βιομηχανικού χαρακτήρα και ενίσχυση της βιομηχανικής-βιοτεχνικής οργάνωσης και ανάπτυξης κυρίως στον άξονα Θεσσαλονίκη – Κιλκίς, αλλά και στους νομούς Ημαθίας και Πέλλας με την εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων, την επέκταση των παλιών που σχετίζονται με την γεωργική παραγωγή, καθώς και τη μετεγκατάσταση άλλων επιχειρήσεων από κορεσμένες περιοχές κοντά στη Θεσσαλονίκη.