«Νύχτες Πρεμιέρας»«Αγγιγμα Λιούμπιτς» στις αθηναϊκές αίθουσες

Τον έχουν αποκαλέσει «πανούργο», «βιρτουόζο» και «μάστορα», μια ιδιοφυΐα που συνέβαλε τα μέγιστα στην εξέλιξη της κινηματογραφικής κωμωδίας. Σκηνοθέτες όπως ο Γούντι Αλεν, ο Μελ Μπρουκς και οι αδελφοί Τζόελ και Ιθαν Κοέν προσκυνούν τον Ερνστ Λιούμπιτς και δηλώνουν απερίφραστα ότι οι ταινίες του εξακολουθούν να τους επηρεάζουν. Στο Χόλιγουντ, από τη δεκαετία του 1920, ο Γερμανός Λιούμπιτς κατάφερε να συνδέσει το φίνο χιούμορ και το καλό γούστο με την εισπρακτική επιτυχία …

Τον έχουν αποκαλέσει «πανούργο», «βιρτουόζο» και «μάστορα», μια ιδιοφυΐα που συνέβαλε τα μέγιστα στην εξέλιξη της κινηματογραφικής κωμωδίας. Σκηνοθέτες όπως ο Γούντι Αλεν, ο Μελ Μπρουκς και οι αδελφοί Τζόελ και Ιθαν Κοέν προσκυνούν τον Ερνστ Λιούμπιτς και δηλώνουν απερίφραστα ότι οι ταινίες του εξακολουθούν να τους επηρεάζουν.

Στο Χόλιγουντ, από τη δεκαετία του 1920, ο Γερμανός Λιούμπιτς κατάφερε να συνδέσει το φίνο χιούμορ και το καλό γούστο με την εισπρακτική επιτυχία μέσα από ταινίες που έγραψαν ιστορία, ξεκινώντας με τις μουσικές κωμωδίες – βασισμένες σε οπερέτες- με τον Μορίς Σεβαλιέ και τη Ζανέτ Μακ Ντόναλντ και φθάνοντας ως τη «Νινότσκα» (1939), τη μοναδική κωμωδία της Γκρέτα Γκάρμπο. Μία δεκαετία αργότερα ο Λιούμπιτς θα έφευγε από τη ζωή έχοντας αφήσει πίσω του μια τεράστια κληρονομιά, η οποία αυτές τις ημέρες αναβιώνει στις αθηναϊκές αίθουσες χάρη στο αφιέρωμα που διοργάνωσε το φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας Conn-Χ» σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ του Λοκάρνο και τη Γαλλική Ταινιοθήκη.

Το «άγγιγμα Λιούμπιτς» («Τhe Lubitsch touch») υπήρξε ένα ευφυολόγημα των κριτικών κινηματογράφου που αποδόθηκε στον Λιούμπιτς και έγινε σκιά της καριέρας του. Αναφέρεται στον συνδυασμό της ανυπέρβλητης κινηματογραφικής κομψότητας με το λουσάτο χιούμορ, την αβίαστη ροή της δράσης και τους μπριλάντε διαλόγους που ενσωματώνονται σε κοσμοπολίτικες καταστάσεις. Οι μεγαλύτεροι σταρ του Χόλιγουντ των δεκαετιών του 1930 και του 1940 αποζητούσαν συνεργασία μαζί του. Εκτός από την Γκάρμπο και τον Σεβαλιέ, στο πλευρό του βρέθηκαν ακόμη ο Τζέιμς Στιούαρτ , η Μαρλένε Ντίτριχ, ο Γκάρι Κούπερ, η Μίριαμ Χόπκινς, η Τζένιφερ Τζόουνς, ο Φρέντρικ Μαρτς και στην τελευταία ταινία του, «Τhat lady in ermine», η Μπέτι Γκρέιμπλ και ο Ντάγκλας Φέρμπανκς .

Ποιος ήταν
Ο Ερνστ Λιούμπιτς γεννήθηκε στις 28 Ιανουαρίου του 1892 στο Βερολίνο από ρωσοεβραίους γονείς. Δούλεψε στον θίασο του Μαξ Ράινχαρτ και έπαιξε σε πολλές ταινίες προτού περάσει πίσω από την κάμερα. Το 1922 η αμερικανίδα ηθοποιός Μαίρη Πίκφορντ τον κάλεσε στην Αμερική για να τη σκηνοθετήσει. Θα έμενε για πάντα εκεί. Το 1935 ο Αδόλφος Χίτλερ τού αφαίρεσε τη γερμανική υπηκοότητα και ο Λιούμπιτς αποφάσισε να δοξάσει τη χολιγουντιανή κωμωδία με τις πιο στυλάτες ταινίες της προπολεμικής περιόδου. Στην κηδεία του, τον Δεκέμβριο του 1947, ο αυστριακός σκηνοθέτης Μπίλι Γουάιλντερ αποχαιρέτησε τον δάσκαλό του λέγοντας λακωνικά: «Τέρμα ο Λιούμπιτς», για να πάρει από τον ελβετικής καταγωγής συνάδελφό του Γουίλιαμ Γουάιλερ την απάντηση: «Ακόμη χειρότερα,τέρμα οι ταινίες του Λιούμπιτς».

Οι ταινίες του αφιερώματος Οι ταινίες του αφιερώματος
* «Μonte Carlo» (1930). Ρομαντική κομεντί σε μιούζικαλ«περιτύλιγμα», με τη Ζανέτ Μακ Ντόναλντ στον ρόλο μιας προληπτικής κόμισσας που παρατάει τον λιμοκοντόρο πρίγκιπα σύντροφό της για το καζίνο του Μόντε Κάρλο, όπου μένει άφραγκη και κερδίζει στον έρωτα.

Πέμπτη 16/9, Δαναός 2, 20.30,

Παρασκευή 17/9, Δαναός 2,18.15.

* «Να ζει κανείς ή να μη ζει» (1942). Ο Λιούμπιτς δανείζεται τη χαρακτηριστική φράση του σαιξπηρικού «Αμλετ» για αυτή την απολαυστική κωμωδία έρωτα και κατασκοπείας με φόντο τη ναζιστική Γερμανία και πρωταγωνιστή τον Τζακ Μπένι.

Παρασκευή 17/9, Απόλλων, 20.00, Κυριακή 26/9, Απόλλων, 21.45.

* «Ο άγγελος» (1937). Σε αυτή την ξεχασμένη κωμωδία η Μαρλένε Ντίτριχ υποδύεται την παραμελημένη σύζυγο βρετανού λόρδου που το σκάει για εκδρομή στο Παρίσι, φιλοξενείται σε οίκο ανοχής και ζει έναν παράνομο έρωτα.

Παρασκευή 17/9, Δαναός 1, 22.30, Κυριακή 19/9, Δαναός 2. * «Νινότσκα» (1939). «Η Γκάρμπο γελάει!»: το μότο της ταινίας για τη μοναδική κωμωδία της ντίβας τα λέει όλα. Η πράκτορας Νινότσκα από την κομμουνιστική Ρωσία αναλαμβάνει αποστολή στο Παρίσι, όπου και ξελογιάζεται. Σημειώστε ότι στο σενάριο αυτής της διάσημης σάτιρας συνεργάστηκε ο Μπίλι Γουάιλντερ.

Σάββατο 18/9, Δαναός 1, 19.

45, Δευτέρα 20/9, Δαναός 2, 17.30.

* «Μπελάδες στον Παράδεισο» (1932). Την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης ένα παράνομο ζευγάρι ( Χέρμπερτ Μάρσαλ, Μίριαμ Χόπκινς) περιφέρεται στο ευρωπαϊκό τζετ σετ και καταλήγει στα σαλόνια του Παρισιού για να εξαπατήσει μια εύπορη γυναίκα.

Κυριακή 19/9, Δαναός 1, 20.15, Σάββατο 25/9, Δαναός 2, 22.30.

* «Ερωτικές καντρίλιες» (1933). Δύο αμερικανοί καλλιτέχνες (Γκάρι Κούπερ, Φρέντρικ Μαρτς) στο Παρίσι προτείνουν στην Τζίλντα (Μίριαμ Χόπκινς) ένα πρωτοποριακό, πολυγαμικό μοντέλο σε αυτό το τολμηρό για τη δεκαετία του ΄30 ερωτικό φιλμ, βασισμένο στο θεατρικό του Νόελ Κάουαρντ.

Δευτέρα 20/9, Αττικόν, 17.45,

Πέμπτη 23/9, Δαναός 2, 17.30. * «Ας περιμένει ο ουρανός» (1943). Αξεπέραστη κωμωδία φαντασίας με τον Ντον Αμίτσι στον ρόλο του πεθαμένου που προσπαθεί να πείσει τον Σατανά ότι υπήρξε αρκετά σκάρτος εν ζωή ώστε να πάει στην Κόλαση.

Τρίτη 21/9, Απόλλων, 18.15. * «Cluny Βrown» (1946). Η Κλάνι (Τζένιφερ Τζόουνς), γνήσιο τέκνο της εργατικής τάξης, καλείται να διαλέξει μεταξύ του έρωτά της για έναν φτωχό τσέχο συγγραφέα και της ασφάλειας που της παρέχει το πλούσιο αφεντικό της. Υποβόσκων ερωτισμός, στυλιζαρισμένη φινέτσα, υπόγειο πολιτικό σχόλιο.

Πέμπτη 23/9, Αττικόν, 18.00

* «Οne hour with you» (1932). Το περίφημο «άγγιγμα του Λιούμπιτς» αφήνει ανεξίτηλο το αποτύπωμά του σε ένα μιούζικαλ με τον Μορίς Σεβαλιέ, γεμάτο ανατροπές και συζυγικές απιστίες.

Παρασκευή 24/9, Αττικόν, 18.00

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk