Μισός αιώνας σκαρφάλωμα στη μάντρα

Σαν να ήταν χθες… Και όμως, έχει περάσει μισός αιώνας. Ο φωτογράφος Δημήτρης Τσεβάς θυμάται με απίστευτη διαύγεια τα σκαρφαλώματα στη μάντρα, τις δυσκολίες με την ξένη γλώσσα, την προσπάθεια να διαβαστούν όλοι οι υπότιτλοι και εκείνη την υπέροχη γιαγιά στην ταράτσα που φώναζε «να μη χτυπήσουν τα παιδιά…». Ολα εκείνα τα μικρά και τα μεγάλα, δηλαδή, που συνθέτουν τις καλοκαιρινές αναμνήσεις του, με κεντρικό άξονα αναφοράς τα θερινά σινεμά. Ο ίδιος μαζί με τον παιδικό του φίλο Γιάννη Ασημακόπουλο μεγάλωσαν στο Παγκράτι.

Σαν να ήταν χθες… Και όμως, έχει περάσει μισός αιώνας. Ο φωτογράφος Δημήτρης Τσεβάς θυμάται με απίστευτη διαύγεια τα σκαρφαλώματα στη μάντρα, τις δυσκολίες με την ξένη γλώσσα, την προσπάθεια να διαβαστούν όλοι οι υπότιτλοι και εκείνη την υπέροχη γιαγιά στην ταράτσα που φώναζε «να μη χτυπήσουν τα παιδιά…». Ολα εκείνα τα μικρά και τα μεγάλα, δηλαδή, που συνθέτουν τις καλοκαιρινές αναμνήσεις του, με κεντρικό άξονα αναφοράς τα θερινά σινεμά.

Ο ίδιος μαζί με τον παιδικό του φίλο Γιάννη Ασημακόπουλο μεγάλωσαν στο Παγκράτι. Πέρασαν τα καλύτερά τους χρόνια (της δεκαετίας του 1960) «εξορμώντας» στον θερινό κινηματογράφο της γειτονιάς τους. Ο Δημήτρης Τσεβάς θυμάται πολύ έντονα τον πατέρα του να τον παίρνει από το χέρι για να τον πάει σινεμά και, ως λάτρης των ασπρόμαυρων ταινιών, να τον μαθαίνει να αγαπά έργα του ελληνικού και του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Το 2006 οι δυο παλιοί φίλοι αποφάσισαν να γίνουν συνεργάτες και να ταξιδέψουν ανά την Ελλάδα, απαθανατίζοντας τα κομμάτια αυτής της κινηματογραφικής αθωότητας που άντεξαν στον χρόνο. Αποτέλεσμα της περιοδείας τους, η οποία διήρκεσε τέσσερα καλοκαίρια, σε αίθριους χώρους κινηματογραφικής θέασης είναι το λεύκωμα «Θερινά σινεμά». Εκατόν είκοσι εικόνες από 60 θερινούς κι νηματογράφους της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αμαλιάδας, της Πάρου και της Αντιπάρου, της Κρήτης και άλλων περιοχών της Ελλάδας παρελαύνουν στις σελίδες του λευκώματος που, σε κείμενα Αννας Λυδάκη (καθηγήτρια του Παντείου Πανεπιστημίου), Γιάννη Σολδάτου (ιστορικός κινηματογράφου) και Πηνελόπης Πετσίνη (λέκτορας του Πανεπιστημίου Πατρών), παρουσιάζεται στις 7 Ιουνίου στην παραδοσιακό θερινό κινηματογράφο Ζέφυρο στο Θησείο. Εν τω μεταξύ, είκοσι έξι φωτογραφίες του λευκώματος παρουσιάζονται ήδη στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων.

Το λεύκωμα κυκλοφορεί σε τρεις γλώσσες- ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά- και έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη, στη Δράμα αλλά και εκτός συνόρων, με στόχο να διαφημιστεί ένα παραγνωρισμένο κομμάτι της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι δύο θεματικές ενότητές του τιτλοφορούνται «Χώροι» και «Ανθρωποι» καθώς επικεντρώνονται, αντιστοίχως, στο σκηνικό περιβάλλον και στο έμψυχο υλικό των θερινών σινεμά. Οι υπάλληλοι των ταμείων, των καφενείων, οι μηχανικοί στα δωμάτια προβολής, τα αγκαλιασμένα ζευγάρια, οι κισσοί, τα ζωγραφισμένα τραπεζάκια, οι καρέκλες σε παράταξη κάτω από τη μεγάλη λευκή οθόνη αποτελούν μερικές μόνο από τις εικόνες που ανασύρουν μνήμες ελληνικού καλοκαιριού. Εικόνες που όλοι έχουμε ζήσει «μες στα θερινά τα σινεμά». ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
Εκθεση «Θερινά σινεμά»: Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, Ακαδημίας 50 Από 19 ως 30 Μαΐου Το λεύκωμα «Θερινά σινεμά» παρουσιάζεται τη Δευτέρα 7 Ιουνίου στις 21.00 στον θερινό κινηματογράφο Ζέφυρος, Τρώων 36, Θησείο Ηταν 1.500, έχουν μείνει λιγότερα από 100
Στη δεκαετία του 1960, την οποία οι ΤσεβάςΑσημακόπουλος επιχειρούν να ανακαλέσουν στη συλλογική μνήμη, λειτουργούσαν στο λεκανοπέδιο της Αττικής 1.500 θερινοί κινηματογράφοι. Σήμερα έχουν απομείνει λιγότεροι από 100, όπως σημειώνει ο πρώτος, χαρακτηρίζοντας το εγχείρημά τους μια προσπάθεια για να σταματήσει εδώ η απώλεια. Επιπλέον η Ελλάδα είναι μια από τις λίγες χώρες που μπορεί να καμαρώνει ότι διαθέτει θερινούς κινηματογράφους. «Λίγες δεκάδες είχαν ευδοκιμήσει κάποτε στην Κύπρο αλλά σήμερα δεν υπάρχει ούτε ένας, ενώ στη Γαλλία γίνονται μόνο κάποιες προβολές με προτζέκτορες στα πάρκα- όταν το ευνοεί ο καιρός. Το θερινό σινεμά με τη μορφή που το ξέρουμε είναι ένα φαινόμενο που υπάρχει μόνο στην Ελλάδα, λόγω καιρικών συνθηκών» εξηγεί ο Δημήτρης Τσεβάς. Γιατί όμως όλες οι φωτογραφίες του λευκώματος είναι ασπρόμαυρες; Διότι απλούστατα «όταν απουσιάζει το χρώμα, πηγαίνεις πιο άμεσα στην ψυχή των πραγμάτων».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Η Καλντέρα η επιλογή να εκδράμουν αυτές τις άκρως επικίνδυνες ημέρες, με τη μετάλλαξη Ομικρον να σαρώνει τα πάντα, στην αγαπημένη... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk