Ηταν γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 1920 όταν ο 65χρονος ζάπλουτος έλληνας εφοπλιστής του Λονδίνου Νικόλαος Λυκιαρδόπουλος αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα για να χτίσει ένα σπίτι όπου θα μπορούσε να ζήσει ήσυχα μαζί με την οικογένειά του. Το οικόπεδο υπήρχε. Βρισκόταν σε μία από τις πλέον προνομιακές θέσεις των Αθηνών, επί της λεωφόρου Αμαλίας, σχεδόν απέναντι από την είσοδο του Ζαππείου.
Ο Νικόλαος Λυκιαρδόπουλος αποφάσισε να προκηρύξει διαγωνισμό για να επιλέξει το αρχιτεκτονικό σχέδιο της αρεσκείας του. Πολλοί υπέβαλαν τις προτάσεις τους για την ανέγερση ενός αρχοντικού στον αριθμό 36 της λεωφόρου Αμαλίας. Τελικώς, την προτίμηση του εφοπλιστή κέρδισαν τα σχέδια του Κωνσταντίνου Κυριακίδη, κορυφαίου αρχιτέκτονα της εποχής.
Το νεοκλασικού ρυθμού οίκημα υψώθηκε σε τέσσερις ορόφους και σε ένα δώμα ενσωματώνοντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας εκείνης της εποχής: ήταν η πρώτη κατοικία στην Ελλάδα που διέθετε ασανσέρ. Η ιστορία του εκτυλίχθηκε παράλληλα με την ιστορία της Αθήνας του 20ού αιώνα. Τα σαλόνια του φιλοξένησαν μεγαλοαστικές δεξιώσεις των οικογενειών Λυκιαρδόπουλου και Παπαστράτου – η δεύτερη διέμενε σε διαμέρισμα του τετάρτου ορόφου-, τα υπόγειά του έγιναν καταφύγιο για εβραίους και αντιστασιακούς την περίοδο της γερμανικής κατοχής, ενώ όταν ο Νικόλαος Λυκιαρδόπουλος έκλεισε τα μάτια του, το 1963, έχοντας συμπληρώσει έναν αιώνα ζωής, το κτίριο νοικιάστηκε στον ΟΗΕ και μετετράπη σε βιβλιοθήκη.
Ο δισεγγονός του πρώτου ιδιοκτήτη Νικόλας Λυκιαρδόπουλος θυμάται ακόμη τους αμέτρητους τόμους στο ισόγειο και τις επισκέψεις φοιτητών σχολών Αρχιτεκτονικής με σκοπό να μελετήσουν το έργο του Κυριακίδη. Οι φθορές όμως και η έλλειψη μοντέρνας υποδομής άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους. Και όταν, στις αρχές του 1990, το κτίριο έπαψε να λειτουργεί, δεν άργησε να μεταμορφωθεί σε φάντασμα. Περί που 20 χρόνια αργότερα ο κ. Λυκιαρδόπουλος αποφάσισε να ανοίξει και πάλι το ιστορικό κτίριο, να το αναπαλαιώσει και να το μεταμορφώσει σε μια γκαλερί αφιερωμένη στην τέχνη της εικονογράφησης με την ονομασία «Τhe Ιmage Gallery». Ανηφορίζοντας κανείς την επιβλητική μαρμάρινη σκάλα της εισόδου έρχεται αντιμέτωπος με το χαρακτηριστικότερο ίσως πόστερ της ποπ αρτ κουλτούρας, εκείνο της Μέριλιν Μονρόε διά χειρός Αντι Γουόρχολ . Αυτός ακριβώς ο πρωτότυπος διάλογος μεταξύ της illustration art και των νεοκλασικών στοιχείων του κτιρίου είναι που προσδίδει στο «Αμαλίας 36» την ιδιαίτερη σφραγίδα του. Ο σημερινός ιδιοκτήτης του αναπαλαιωμένου κτιρίου αποφάσισε να το αφιερώσει στην τέχνη της εικονογράφησης δημιουργώντας την πρώτη στο είδος της γκαλερί της Αθήνας και φιλοξενώντας αναλόγου θέματος και περιεχομένου εκθέσεις.
«Το κτίριο ήταν σε πολύ κακή κατάσταση όταν εγώμαζί με τον αδελφό μουαποφασίσαμε να το αποκαταστήσουμε αγοράζοντας τα μερίδια των άλλων μελών της οικογενείας» μας λέει ο Νικόλας Λυκιαρδόπουλος σε έναν από τους κυρίως χώρους του ισογείου, με απρόσκοπτη θέα στους Στύλους του Ολυμπίου Διός. «Οι εργασίες ξεκίνησαν πριν από περίπου δύο χρόνια και σήμερα έχουμε ολοκληρώσει ένα μεγάλο κομμάτι του ισογείου και των κυρίως χώρων του πρώτου. Στόχος μας είναι το επόμενο καλοκαίρι να μπει σκαλωσιά,να αναπαλαιωθεί η πρόσοψη, να τοποθετηθούν σύγχρονα συστήματα καλωδίωσης και υδραυλικά,ενώ τώρα φτιάχνουμε τα υπόγεια, που είναι αληθινός λαβύρινθος».
Δίπλα από τα σκαλιστά τζάκια και τα περίτεχνα γύψινα διακοσμητικά μοτίβα, στον επιβλητικό ανακαινισμένο χώρο του πρώτου ορόφου, περιμένουν να κρεμαστούν πόστερ των Αντι Γουόρχολ, Ρόι Λιχτενστάιν,Ντέιβιντ Χόκνεϊ, Ντάμιεν Χερστ και άλλων, πολλά από αυτά με ιδιόχειρες υπογραφές.
ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Τhe Ιmage Gallery, λεωφ. Αμαλίας 36, Αθήνα.
η Διάρκεια έκθεσης:
18 Μαΐου- 30 Ιουνίου. Την Τρίτη τα εγκαίνια της πρώτης έκθεσης
Η έκθεση, σε επιμέλεια της Αμάντα Ροντρίγκες, που εγκαινιάζεται στον νέο χώρο την ερχόμενη Τρίτη στις 20.00
περιλαμβάνει πόστερ από την προσωπική συλλογή του Νικόλα Λυκιαρδόπουλου, ενώ στο ισόγειο θα λειτουργεί photo gallery με φωτογραφίες των Χέλμουτ Νιούτον,Τζορτζ Χάρελ, Τομ Κέλι και πολλών ακόμη, επίσης από την προσωπική συλλογή του. Ο Νικόλας Λυκιαρδόπουλος έχει όμως ακόμη πιο μεγαλεπήβολα σχέδια για το «Αμαλίας 36». Εκτός από γκαλερί για την illustration art, θα ήθελε το υπόγειό της να διαμορφωθεί σε ίδρυμα για την τέχνη της φωτογραφίας. Προς το παρόν θα ακολουθήσουν μια σειρά εκθέσεις graphic art, cartoons, pin-up art, συλλογής περιοδικών, αναμνηστικών ταινιών κτλ.