Σε τρεις βαθμούς υπό το μηδέν και πολιορκημένο από στυλίστες και κριτικούς μόδας, το Παρίσι καθόρισε τις τάσεις για το φθινόπωρο και τον χειμώνα 2010-11 σε επιδείξεις που ολοκληρώθηκαν την περασμένη Τετάρτη. Η πρώτη αναδρομική έκθεση με 300 δημιουργίες του Υβ Σεν Λοράν στο Ρetit Ρalais των Παρισίων (11/3-29/8), καθώς και η συμπλήρωση 60 χρόνων δημιουργίας του Πιερ Καρντέν αποδεικνύουν ότι η γαλλική μόδα εξακολουθεί να είναι η πιο ισχυρή του πλανήτη.

Αδιαμφισβήτητα, ένα από τα σημαντικότερα σόου της σεζόν ήταν το κύκνειο άσμα του Αλεξάντερ Μακ Κουίν, το οποίο έγινε κεκλεισμένων των θυρών με ελάχιστα φωτογραφικά πειστήρια. Η ωδή του σε μια γοτθική δόξα δεν περιείχε μόνο οξυδέρκεια και ομορφιά αλλά και έναν «επίμονο φουτουρισμό, ο οποίος ήταν η ουσία του πνεύματός του», έγραψαν οι «Νew Υork Τimes». Από τη ζωγραφική του «υπερρεαλιστή του 15ου αιώνα» Ιερώνυμου Μπος ως τα ξυλόγλυπτα μοτίβα του Γκρίνλινγκ Γκίμπονς, ο Μακ Κουίν έδειξε ότι επηρεάζεται ιδιαίτερα από το παρελθόν, έχοντας όμως το βλέμμα του στραμμένο στο μέλλον. Στα 15 κομμάτια που παρουσιάστηκαν κυριάρχησαν ηγεμονικά χρώματα, όπως το χρυσό και το κόκκινο, τα «στητά» υφάσματα, οι τονισμένες μέσες και οι πανύψηλες μπότες.

Το ξεκίνημα της παρουσίασης των συλλογών σήμανε ο Ντρίες βαν Νότεν. Ο βέλγος σχεδιαστής επένδυσε στην τάση των πριντ, αποδεικνύοντας ότι κατέκτησε ένα επίπεδο ωριμότητας «ιδιαίτερο και φρέσκο» , σύμφωνα με τη γνωστή κριτικό μόδας Σούζι Μένκες. Φουτουριστική, υπερμοντέρνα- και όχι απαραιτήτως ευκολοφόρετη- κρίθηκε η συλλογή του Βalenciaga, Με τη χρήση χαρτιού, αλουμινίου, μεταξιού, κασμίρ και άλλων υλικών, ο οίκος υπέγραψε αυτό που ο υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας Φρεντερίκ Μιτεράν χαρακτήρισε «εκπληκτικό» από τις πρώτες θέσεις του κοινού.

Από τον ιαπωνικό οίκο Ιssey Μiyake ως τις ασυμμετρίες του Ρικ Οουενς, μια νέα γεωμετρία αναδύθηκε από τα παρισινά σόου. Τα αυστηρά κοψίματα και οι μαλακές πτυχές αποτέλεσαν μερικά από τα hit της σεζόν. «Σοφιστικέ, αισθησιακό και ραφιναρισμένο» κρίθηκε το σόου του Τζον Γκαλιάνο για τον οίκο Christian Dior, ενώ για την προσωπική συλλογή του ο βρετανός μετρ ξετύλιξε άφθονη θεατρική γοητεία.

Φτερά, πούπουλα, φερμουάρ και πριντ στην επίσης θεατρική συλλο γή του Ζαν-Πολ Γκοτιέ. «Οχι αφρικανική, αλλά φυλετική» χαρακτήρισε ο Αλμπέρ Ελμπάζ τη συλλογή του για τον οίκο Lanvin, όπου τα φτερά και το μαύρο χρώμα είχαν τον πρώτο λόγο. Ενισχυμένοι ώμοι και στενοί γοφοί ήταν το σήμα κατατεθέν του οίκου Βalmain σε μια από τις πιο ροκ-εν-ρολ επιδείξεις της σεζόν, ενώ την επιστροφή στα 50s με τονισμένη μέση και φούστες «μπαλούν» υπέδειξε ο Μαρκ Τζέικομπς για τον οίκο Louis Vuitton. Α φθονα βολάν για τον οίκο Valentino, βαθιά σκισίματα, κεντήματα στο χέρι, πτυχώσεις και τούλι για τον λιβανέζο σχεδιαστή Ελίε Σάαμπ. Ο ποδόγυρος ανέβηκε στα ύψη στο σόου της Στέλα Μακ Κάρτνεϊ, το οποίο παρακολούθησε από την πρώτη σειρά ο πατέρας της Πολ. Τα πουά, το μετάξι και τα βαθιά ντεκολτέ υποστήριξε ο οίκος Ungaro, ενώ το καφέ καμηλό κυριάρχησε στις τσάντες του οίκου Chloe. Το φουτουριστικό λουκ, τέλος, που αποδείχτηκε μία ακόμη ισχυρή τάση, υποστήριξαν τόσο ο Ζαν Σαρλ ντε Καστελμπαζάκ όσο και ο Καρλ Λάγκερφελντ στην προσωπική συλλογή του με γυαλιστερά υφάσματα.

Οσο για το πολυαναμενόμενο σόου του Chanel, ο Λάγκερφελντ έστησε ένα παγόβουνο 265 τόνων στη μέση του Grand Ρalais, όπου έγινε η παρέλαση των μοντέλων του τυλιγμένων σε οικολογικές γούνες. Γιατί; «Διότι ο οίκος Fendi κάνει τις καλύτερες αληθινές γούνες και δεν θα ήθελα να συναγωνιστώ μαζί του» απάντησε ο δαιμόνιος γερμανός μετρ. «Το ψεύτικο δεν είναι σικ» συμπλήρωσε. «Η ψεύτικη γούναόμως είναι».

10 trends ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΠΟΜΕΝΟ ΧΕΙΜΩΝΑ

1. Χρυσές πινελιές. 2. Μινιμαλισμός σε πολλές εκδοχές: πιο απλά, μαλακά και chic ρούχα.

3. Το σοφιστικέ και πολυτελές καφέ καμηλό, ιδίως στα αξεσουάρ.

4. Ισχυρά χρώματα στα βασικά κομμάτια της γκαρνταρόμπας.

5. Πριντ παντού. 6. Αυστηρά κοψίματα και μαλακές πτυχές.

7. Πανύψηλες μπότες. 8. Ενισχυμένοι ώμοι. 9. Ψεύτικες γούνες. 10. Εθνικ άγγιγμα:

φτερά στον λαιμό ή στα τελειώματα των ρούχων.