Μπορεί να έχουμε ύφεση στην οικονομία από τις αρχές του 2009 και μείωση της ζήτησης προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών, ωστόσο ο πληθωρισμός όχι μόνο δεν μειώνεται αλλά αυξήθηκε ενώ όλα δείχνουν ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται. Ενίοτε όταν υπάρχει ύφεση ορισμένοι επιχειρηματίες μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Συχνά η πρακτική αυτή αποδίδει.
Ωστόσο στην Ελλάδα φαίνεται ότι αυτό δεν συμβαίνει. Ενώ καταγράφεται μείωση της ζήτησης, οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών δεν ακολουθούν πτωτική πορεία αλλά ανοδική. Αυτό καταγράφεται διότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες επιβαρύνονται με αυξήσεις από ειδικούς φόρους κατανάλωσης, όπως των καυσίμων, των ποτών και των τσιγάρων.
Εφέτος έγιναν δύο αυξήσεις στους φόρους αυτούς (Φεβρουάριο και Μάρτιο), με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί σημαντικά ο πληθωρισμός. Αναμένεται ότι τον Μάρτιο ο πληθωρισμός θα ξεπεράσει το 3,0%, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Οπως είναι φυσικό, η άνοδος του πληθωρισμού σε συνδυασμό με τις περικοπές στα εισοδήματα των εργαζομένων θα οδηγήσει στην εκ νέου μείωση της ζήτησης και στη μείωση των κερδών επιχειρήσεων ενώ τα ελληνικά προϊόντα, ως πιο ακριβά από τα ομοειδή προϊόντα των άλλων χωρών-μελών της ευρωζώνης, θα γίνουν λιγότερο ανταγωνιστικά και άρα θα μειωθούν και οι εξαγωγές. Ετσι, η συγκράτηση των τιμών επαφίεται στην καλή θέληση των επιχειρηματιών.
Ο πληθωρισμός έχει συχνά χαρακτηρισθεί η πιο άδικη μορφή «φορολογίας» των ασθενέστερων οικονομικά τάξεων.