Απαιτητικά μεν, χωρίς προβλήματα ερμηνείας δε, ήταν τα θέματα που επέλεξε χθες η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων για τα μαθήματα των Αρχαίων Ελληνικών και της Φυσικής κατεύθυνσης. Οπως έλεγαν χθες φιλόλογοι αλλά και φυσικοί, τα θέματα ήταν στο ίδιο επίπεδο δυσκολίας με τα περυσινά, οπότε και δεν αναμένεται αξιοσημείωτη διαφοροποίηση από την περυσινή διαδικασία κατά το στάδιο της βαθμολόγησής τους. Στα Αρχαία ειδικά, για πρώτη φορά τέθηκε εφέτος παράλληλο κείμενο και ζητήθηκε από τους υποψηφίους να επισημάνουν τις διαφορές περί της ηθικής αρετής ανάμεσα στο κείμενο του Αριστοτέλη και στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή.

Δεν σημειώθηκαν χθες προβλήματα στην αποστολή των θεμάτων, με εξαίρεση το εξεταστικό κέντρο του Γενικού Λυκείου Γραβιάς, όπου υπήρξε μικρή καθυστέρηση λόγω πυρκαϊάς που ξέσπασε σε γειτονικό κτίριο, και τα εξεταστικά κέντρα του 41ου Γενικού Λυκείου Αθηνών και του 2ου Γενικού Λυκείου Νέων Λιοσίων, όπου λόγω τεχνικών προβλημάτων τα θέματα παραδόθηκαν με περιπολικό της Αστυνομίας.

Σε ανακοίνωση της, η Ενωση Ελλήνων Φυσικών τονίζει ότι τα χθεσινά θέματα ήταν διατυπωμένα σωστά και ήταν κλιμακωτής διαβάθμισης, χωρίς να απαιτούν ιδιαίτερη μαθηματική ικανότητα. «Τα θέματα 1 και 2 καλύπτουν το μεγαλύτερο κομμάτι της ύλης και απευθύνονται στην πλειονότητα των μαθητών» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ενωση. «Το θέμα 3 δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη δυσκολία, με μόνη επισήμανση ότι το διάγραμμα χρειαζόταν περισσότερη μαθηματική προσέγγιση. Και ιδιαίτερα το 4ο θέμα απαιτεί σε βάθος κατανόηση φυσικών εννοιών και είναι αυτό που θα κάνει τη διάκριση των ουσιαστικά διαβασμένων» καταλήγει η ανακοίνωση.

Από την πλευρά της, η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων σχολιάζει τα χθεσινά θέματα στα Αρχαία, τονίζοντας ότι δεν παρουσίασαν σημαντικές δυσκολίες και μπορούσε να τα επεξεργαστεί ένας μαθητής της θεωρητικής κατεύθυνσης. Για το διδαγμένο κείμενο (Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια Β΄ 1, 1-4) η Ενωση τονίζει ότι «οι ερωτήσεις απαιτούν γνώση τόσο των σχολίων του διδακτικού βιβλίου όσο και βαθύτερη γνώση του κειμένου και αξιοποίηση της κρίσης των μαθητών». Για το αδίδακτο κείμενο (Θουκυδίδου Ιστοριών Ε΄, 115), η Ενωση προσθέτει ότι εντοπίζονται κάποιες μεμονωμένες δυσκολίες στα θέματα: «Μολονότι έχει κάποια δύσκολα σημεία στη μετάφραση, παρουσιάζει νοηματική συνέχεια και δεν έχει ιδιαίτερες δυσκολίες» αναφέρει η ανακοίνωση της Ενωσης.

Αφιέρωμα Πανελλαδικές Εξετάσεις 2009