Η κίνηση της ιταλικής Fiat για τη δημιουργία ενός παγκόσμιου γίγαντα στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας προκαλεί ήδη έντονες αντιδράσεις. Μετά τη συμφωνία για συνεργασία με την αμερικανική Chrysler, η Fiat εξέφρασε το ενδιαφέρον της για τη εξαγορά της Οpel, της μεγαλύτερης θυγατρικής εταιρείας της General Μotors (GΜ) στην Ευρώπη. Ωστόσο οι ενώσεις εργαζομένων στην αυτοκινητοβιομηχανία εξέφρασαν χθες έντονη ανησυχία ότι ο πανίσχυρος πλέον διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής εταιρείαςΣέρτζιο Μαρκιόνε(πρόκειται για τον άνθρωπο που τη διέσωσε ουσιαστικά από τη χρεοκοπία) προγραμματίζει να βάλει λουκέτο σε πολλά εργοστάσια και να προβεί σε μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας.

Αν η Fiat και η GΜ έλθουν σε συμφωνία, θα επισημοποιηθεί ο κατά Μαρκιόνε «παραδεισένιος γάμος» της Fiat με την Οpel και η ιταλική εταιρεία, η οποία πριν από πέντε χρόνια βρισκόταν στο χείλος του γκρεμού, θα γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο πίσω από την ιαπωνική Τoyota. Τον ίδιο ακριβώς χαρακτηρισμό («παραδεισένιο γάμο») είχε χρησιμοποιήσει το 1998 ο τότε επικεφαλής της DaimlerΓιούργκεν Σρεμπγια να περιγράψει την εξαγορά της Chrysler. Ο γάμος αυτός αποδείχθηκε, ως γνωστόν, προβληματικός. Γι΄ αυτό και λύθηκε πρόπερσι…

Εκτός από τους εργαζομένους επιφυλάξεις για την παραδείσια συνεύρεση εξέφρασε και ο πολιτικός κόσμος στη Γερμανία. Ο υπουργός ΟικονομικώνΚαρλ Τέοντορ τσου Γκούτενμπεργκδήλωσε ότι τα σχέδια της Fiat «έχουν ενδιαφέρον», αλλά πρόσθεσε ότι χρειάζονται περισσότερες λεπτομέρειες και ότι υπάρχουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι. Από τη πλευρά του ο υπουργός Εξωτερικών της ΓερμανίαςΦρανκ Βάλτερ Σταϊνμάγερυπογράμμισε μετά τη συνάντηση που είχε με τον Μαρκιόνε ότι ο «βασικός στόχος είναι να συνεχιστεί η λειτουργία όλων των εργοστασίων στη Γερμανία». Το αφεντικό της Fiat ενημερώθηκε για τις αντιδράσεις και έσπευσε να καθησυχάσει τα ανήσυχα μέλη των συνδικάτων. Ο Μαρκιόνε δήλωσε στη γερμανική εφημερίδα «Βild» ότι δεν θα κλείσει κανένα εργοστάσιο στη Γερμανία όπου η GΜ απασχολεί (κατά κύριο λόγο στα εργοστάσια της Οpel) περίπου τους μισούς από τους 56.000 υπαλλήλους της στη Γηραιά Ηπειρο. Στη Βρετανία ο επικεφαλής του μεγαλύτερου συνδικάτου εργαζομένων στην αυτοκινητοβιομηχανία δήλωσε ότι οι 5.000

εργαζόμενοι της Vauxhall«θα θυσιαστούν» αν προχωρήσει το σχέδιο της Fiat – η Vauxhall αποτελεί τη βρετανική εκδοχή της Οpel. Μάλιστα ο γενικός γραμματέας του βρετανικού συνδικάτου Unite,Τόνι Γούντλεϊ, υποστήριξε ότι«πρόκειται για δωρεά και όχι για εξαγορά».

Αλλά και στην Ιταλία τα συνδικάτα των εργαζομένων αντέδρασαν αρνητικά για τον υπό συζήτηση «γάμο» Fiat- Οpel. Στη γειτονική μας χώρα η Fiat παραμένει ο μεγαλύτερος εργοδότης στον ιδιωτικό τομέα. Απασχολεί συνολικά 82.000 άτομα. Περίπου 30.000 άτομα εργάζονται στα πέντε κύρια εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων.

«Η συμφωνία θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε αναδιάρθρωση» δήλωσε οΒιτόριο ντε Μαρτίνο, εκπρόσωπος του σωματείου εργαζομένων στην ιταλική εταιρεία. Το σωματείο FiomCGΙL ζητεί«εγγυήσεις ότι δεν θα μπει λουκέτο σε κανένα από τα ιταλικά εργοστάσια» .

Σύμφωνα πάντως με δημοσίευμα των «Financial Τimes» η Fiat δεν είναι ο μοναδικός υποψήφιος που επιθυμεί την εξαγορά των δραστηριοτήτων της GΜ στην Ευρώπη. Στο παιχνίδι της εξαγοράς έχουν μπει τουλάχιστον άλλοι έξι ενδιαφερόμενοι, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται Κρατικά Επενδυτικά Ταμεία (SWF) από το Αμπου Ντάμπι και τη Σιγκαπούρη, αλλά και τρεις όμιλοι διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων.