Το λιμπρέτο έχει αδυναμίες. Η μουσική παραπέμπει έντονα σε μια προγενέστερη όπερα του Ροσίνι, το «Ταξίδι στη Ρενς». Ωστόσο η Μαριάμ Κλεμάν, η νεαρότατη γαλλο-ιρανή σκηνοθέτις που υπογράφει την παράσταση του διασκεδαστικού «Κόμη Ορύ» στην Εθνική Λυρική Σκηνή, συντάσσεται με όλους όσοι πιστεύουν πως πρόκειται για όπερα αρκούντως γοητευτική.


«Πρώτα απ’ όλα λατρεύω τον Ροσίνι, είναι από τους λίγους συνθέτες που η μουσική τους σε κάνει να γελάς από μόνη της, χωρίς να έχεις ανάγκη την υπόθεση» λέει χαρακτηριστικά και συνεχίζει: «Εν προκειμένω έχουμε βεβαίως να κάνουμε με ένα έργο που «γεννήθηκε» μέσα σε συνθήκες, ας πούμε, όχι ιδανικές: η μουσική προϋπήρχε κι επάνω της γράφτηκε το λιμπρέτο, το αντίθετο δηλαδή απ’ ό,τι συνηθίζεται… Από την άλλη πλευρά το γεγονός ότι ο συνθέτης χρησιμοποιεί την ίδια μουσική για να εκφράσει διαφορετικές καταστάσεις είναι σαν «ανοιχτό παράθυρο» για τον σκηνοθέτη».


Ο «Κόμης Ορύ» (1828) που παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρεμιέρα στο θέατρο Ολύμπια είναι η τελευταία κωμωδία την οποία συνέθεσε ο Ροσίνι για την παρισινή σκηνή. Σύμφωνα με την υπόθεση, η οποία εξελίσσεται γύρω στα 1200, η όμορφη κόμισσα Αντέλ κλείνεται στο οικογενειακό κάστρο όσο απουσιάζει ο αδελφός της σε μία από τις Σταυροφορίες. Εκεί προσπαθεί να εισχωρήσει ο έκλυτος κόμης Ορύ, αρχικά μεταμφιεσμένος ως ερημίτης και στη συνέχεια ως ηγουμένη μαζί με ακολουθία καλογραιών, οι οποίες ωστόσο είναι απλώς οι άνδρες του μεταμφιεσμένοι. Τα σχέδια ανατρέπονται από τον Ιζολιέ, ακόλουθο του Ορύ που είναι ερωτευμένος με την Αντέλ, και από την έγκαιρη επιστροφή των σταυροφόρων.


Αναφερόμενη στους άξονες της σκηνοθεσίας η Μαριάμ Κλεμάν λέει πως πρόκειται για μια παράσταση «σαφώς εκσυγχρονισμένη σε σχέση με το λιμπρέτο που αναφέρεται στον Μεσαίωνα, αλλά όχι σημερινής αισθητικής. Τα κοστούμια παραπέμπουν κάπου στις αρχές του 20ού αιώνα και αυτό για λόγους συγκεκριμένους. Αφενός θεωρώ πως ο Μεσαίωνας επί σκηνής είναι κάτι που σήμερα θα έδειχνε βαρύ, «σκονισμένο» ως και άσχημο. Η εικόνα η οποία βασικά με προσανατόλισε σε σχέση με την εποχή, είναι αυτή των κλειδωμένων γυναικών που περιμένουν τους άνδρες τους. Προσωπικά δεν είμαι της άποψης μοντέρνο για το μοντέρνο…».


Παρά το ότι αντιδρά σε όσους την ταυτίζουν με την όπερα μπούφα, η Μαριάμ Κλεμάν λέει πως το χιούμορ είναι ένα στοιχείο το οποίο την εμπνέει ιδιαιτέρως ως σκηνοθέτιδα.


Ο «Κόμης Ορύ» κάνει πρεμιέρα μεθαύριο 19/2 στο θέατρο Ολύμπια. Στον ρόλο του τίτλου εναλλάσσονται οι τενόροι Κόλιν Λι και Αντώνης Κορωναίος και της κόμισσας Αντέλ οι υψίφωνοι Μαρία Μητσοπούλου και Βασιλική Καραγιάννη. Παραστάσεις και στις 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29/2 και 1/3.