Τι έκανε τους τρεις Μάγους, Μελχιόρ, Γκασπάρ και Μπαλτάσαρ, να αρχίσουν το ταξίδι τους προκειμένου να προσκυνήσουν τον νεογέννητο Ιησού; Πώς ήταν τόσο βέβαιοι για την ακριβή ώρα και ημέρα γέννησής του; Την απάντηση τη δίνουν τα αστέρια, όπως τονίζει σε συνέντευξή του στην έγκριτη γερμανική εβδομαδιαία εφημερίδα «Die Ζeit» ο αστρονόμος Γιούργκεν Χάμελ . «Το περίφημο αστέρι της Βηθλεέμ που καθοδήγησε τους μάγους υπήρχε στην πραγματικότητα. Με τον δικό του τρόπο όμως» λέει ο επιστήμονας και εξηγεί: «Εχουν ακουστεί πολλές θεωρίες κατά καιρούς, με επικρατέστερες αυτές που μιλούσαν για κομήτη ή για Supernova, δηλαδή τη λάμψη που είναι εμφανής στον ουρανό μετά την έκρηξη ενός αστεριού.Κατά την άποψή μου, εκείνο που οδήγησε με ασφάλεια τους Μάγους στον προορισμό τους ήταν η φωτεινή συζυγία του Δία και του Κρόνου που σημειώθηκε εκείνη την εποχή».

Αν και γνωστή από τότε η συγκεκριμένη θεωρία, πολεμήθηκε έντονα από θρησκόληπτους, οι οποίοι δεν ήταν έτοιμοι να συμφιλιωθούν με την ιδέα ότι τρεις αστρονόμοι ήταν σε θέση να γνωρίζουν πριν από όλους τη Γέννηση του Ιησού, μόνο και μόνο επειδή είχαν τη δυνατότητα να εντοπίσουν τη συζυγία των δύο πλανητών. «Κάτι τέτοιο ήταν πολύ προσβλητικό για τους ίδιους» σημειώνει ο καθηγητής Χάμελ και καταλήγει στη συνέντευξή του: «Τα αστέρια καθοδηγούν τους ανθρώπους,τα οποία όμως καθοδηγούνται με τη σειρά τους από τον Θεό. Αυτή η άποψη πληροί όλες τις προϋποθέσεις κάθε εποχής, η οποία, κακά τα ψέματα, δεν μπορεί να ξεπεράσει τον σκόπελο της θρησκοληψίας». Την άποψη του γερμανού συναδέλφου τους έσπευσαν να ασπαστούν ουκ ολίγοι αστρονόμοι, με τον ιταλό Αλεσάντρο Μανάρα να λέει χαρακτηριστικά: «Οι πρώτοι αστρολόγοι έλεγαν ότι δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να μάθεις να πατάς γερά στη γηαπό το να μάθεις να μελετάς τις κινήσεις και τις προθέσεις των αστεριών.Δεν είχαν άδικο».

Εκτός από τους… κεντρικούς ήρωες της Γέννησης, ήτοι το Θείο Βρέφος, τη Μαρία και τον Ιωσήφ που αποτέλεσαν το θέμα πολλών ζωγραφικών αναπαραστάσεων, δεν είναι λίγοι οι καλλιτέχνες που εμπνεύστηκαν ανά τους αιώνες από τις μυστηριώδεις τρεις φιγούρες των Μάγων που καθοδηγούμενοι από το αστέρι της Βηθλεέμ φθάνουν στον προορισμό τους. Οι ίδιοι, βέβαια, δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν από τα νύχια της σάτιρας, με πιο επιτυχημένη εκείνη που αποτυπώθηκε σε σκετς των θρυλικών Μόντι Πάιθον: Οι τρεις Μάγοι παρουσιάζονται ως καλές νεράιδες πάνω από το βρεφικό κρεβάτι του Ιησού και είναι έτοιμοι να τον προικίσουν με κάθε λογής χαρίσματα, όπως προνοητικότητα προκειμένου να μην εμπιστεύεται κανέναν με το όνομα Ιούδας. Οπως άλλωστε είχε δηλώσει ο ευφυέστατος Τζον Κλιζ, μέλος της διάσημης βρετανικής ομάδας όταν της είχε ασκηθεί αυστηρή κριτική για την ανελέητη σάτιρα σε ό,τι αφορά τη ζωή του Ιησού: « Λιβάνι, Σμύρνα και Χρυσός. Τι σόι δώρα είναι αυτά που έφεραν οι τρεις Μάγοι στον Χριστό; Τόσο δρόμο έκαναν.Δεν μπορούσαν τουλάχιστον να του πάρουν κάτι πιο πρακτικό;».

Οι μεγάλοι σταθμοί

Η ΓΕΝΝΗΣΗ
Σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση, ο Ιησούς γεννήθηκε στις 25 Δεκεμβρίου στη Βηθλεέμ, ένα χωριό κοντά στην Ιουδαία. Ακολουθώντας το αστέρι, οι Μάγοι καταφθάνουν στις 6 Ιανουαρίου για να τιμήσουν το Θείο Βρέφος, φέρνοντας μαζί τους χρυσό, λιβάνι και σμύρνα.

Η ΦΥΓΗ
Για να αποφύγουν τις διώξεις του Ηρώδη, ο οποίος είχε διατάξει τη δολοφονία κάθε αρσενικού παιδιού, η Μαρία και ο Ιωσήφ καταφεύγουν με το Θείο Βρέφος στην Αίγυπτο. Επειτα από λίγο καιρό επιστρέφουν στη Ναζαρέτ, στη Γαλιλαία.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ
Για τα παιδικά και εφηβικά χρόνια του Ιησού γνωρίζουμε ελάχιστα.

Ισως ασχολείται με το επάγγελμα του πατέρα του, που είναι μαραγκός. Γνωρίζουμε ότι όταν γίνεται 12 ετών απομονώνεται στον Ναό για να συζητήσει με τους διδασκάλους. Ως την ηλικία των 31 ετών διάγει μια μοναχική ζωή.

ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ
Μαζί με τους δώδεκα Αποστόλους πηγαίνει στη Γαλιλαία, στην Ιουδαία και στη Σαμάρεια, μεταφέροντας τη Χαρμόσυνη Είδηση. Ο Ιησούς σκανδαλίζει: μιλάει για αγάπη, τρώει με έναν Φαρισαίο, συγχωρεί την ιερόδουλη και συναναστρέφεται με τους αμαρτωλούς.

Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ
Μετά τον Μυστικό Δείπνο, κατά τη διάρκεια του οποίου τελεί την πρώτη Θεία Ευχαριστία και πλένει τα πόδια των μαθητών του, προβλέπει ότι θα τον προδώσει ο Ιούδας. Πηγαίνει στο Ορος των Ελαιών για να προσευχηθεί, και εκεί συλλαμβάνεται.

Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ
Ο Πόντιος Πιλάτος ζητεί δικαιοσύνη από το πλήθος, το οποίο επιλέγει να απελευθερώσει τον Βαραββά: ο Ιησούς καταδικάζεται σε διά σταυρώσεως θάνατο.

Αναφωνεί: «Θεέ μου, Θεέ μου, γιατί με εγκατέλειψες;». Οπως αναφέρουν οι Γραφές, αναστήθηκε ύστερα από τρεις ημέρες.

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Ο Βασιλιάς των Βασιλέων», του Νίκολας Ρέι (1961)
Ο βίος του Ιησού από πολιτική σκοπιά. Η θρησκευτική πτυχή εξυφαίνεται με τη ρωμαϊκή παρουσία στην Ιουδαία. Ο Βαραββάς και ο Ιούδας εμφανίζονται ως εθνικιστές αντάρτες που μάχονται κατά των κατακτητών. «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ», του Φράνκο Τζεφιρέλι (1977)
Η ταινία, διάρκειας 371 λεπτών ειδικά για την τηλεόραση, έγινε δεκτή στις ΗΠΑ με ενθουσιασμό και στην Ευρώπη με ψυχρότητα. Στον κινηματογράφο προβλήθηκε σε δύο μέρη.

«Από αγάπη και μόνο», του Τζιοβάνι Βερονέζι (1993)
Είναι η ιστορία του Ιωσήφ, ενός πατέρα που διακατέχεται από ανθρώπινους φόβους και αδυναμίες, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με την αγάπη του για τη Μαρία και με ένα καθήκον που τον ξεπερνά.

«Η ιστορία της Γέννησης», της Κάθριν Χάρντγουικ (2006)
Πρόκειται για την τελευταία εκδοχή σχετικά με τη Γέννηση του Ιησού: η Μαρία και ο Ιωσήφ είναι δύο απλοί, καθημερινοί άνθρωποι που εμπλέκονται σε ένα γεγονός το οποίο θα αλλάξει τον κόσμο.