Αν και ο Πρωθυπουργός δεν διευκρίνισε το πού θα πάει η Εκθεση, στη Θεσσαλονίκη έχει ξεκινήσει ο νέος πυρετός του χρυσού, καθώς πολλοί φορείς πιέζουν υπέρ της επιλογής των Λαχανόκηπων, ενώ στην υποβαθμισμένη περιοχή, άπαντες βρίσκονται εν αναμονή αυτής της εξέλιξης. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχουν ανεγερθεί πολυκατοικίες και η αξία της γης ανεβαίνει, ενώ στο σχέδιο πόλης έχει περάσει μόνο ένα κομμάτι- το οποίο, παρεμπιπτόντως, ανήκει κυρίως στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Επίσης, υπάρχουν στρατόπεδα και δεξαμενές του στρατού, ιδιοκτησίες του ΟΣΕ, της Αγροτικής Τράπεζας, της ΚΕΔ και παλιές βιομηχανίες. Ακόμη εκεί βρίσκεται το βασικό εργοτάξιο της Αττικό Μετρό, δεξαμενές και αγωγοί πετρελαϊκών εταιρειών, ενώ η περιοχή χαρακτηρίζεται από πολυ-ιδιοκτησία και καταπατήσεις. « Θα χρειαστούν 30 χρόνια για να γίνουν απαλλοτριώσειςκαι θα βρεθούμε να “παίζουμε” με τα τετραγωνικά » σημειώνουν παράγοντες της περιοχής.

Από την άλλη, η λύση της μετεγκατάστασης του ΤΕΙ, αν και φαινόταν απλή, τελικά δείχνει ακόμη πιο περίπλοκη. Ο πρώην πρόεδρος του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης κ. Στ.Ιωαννίδης, ο οποίος πριν από δύο εβδομάδες παρέδωσε τα ηνία του Ιδρύματος, ερωτηθείς από «Το Βήμα» ση μείωσε ότι « δεν έχει γίνει καμία επαφή και καμία συζήτηση για το θέμα » και συμπληρώνει ότι και κατά τη διεκδίκηση της ΕΧΡΟ « δεν μας ρώτησε κανείς ». Ακόμη, όπως αναφέρει καλά πληροφορημένη πηγή, « το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ΤΕΙ είναι πολύ προβληματικό ». Στα δυτικά, άλλα δύο σημεία της παλιάς μελέτης σκοπιμότητας έχουν «καπαρωθεί» από την Εγνατία οδό, ενώ η Βιομηχανική Περιοχή κρύβει και αυτή ιδιοκτησιακά «αινίγματα».

Αλλες τέσσερις εναλλακτικές υπάρχουν και στα Ανατολικά. Πρόκειται για το αγρόκτημα του ΑΠΘ στη Μίκρα, το Λιβαδάκι της Περαίας, το στρατιωτικό αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ και η περιοχή του Ανθεμούντα στη Θέρμη και, γενικότερα, φαίνεται να προτιμώνται, λόγω της εγγύτητάς τους με το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Ειδικά το αγρόκτημα του ΑΠΘ φαίνεται να συγκεντρώνει και τις ρεαλιστικότερες προδιαγραφές, καθώς αφενός είναι ευρύχωρο (2.714

στρέμματα) και αφετέρου διαθέτει μόνο έναν ιδιοκτήτη, το Πανεπιστήμιο. Από την άλλη, στην Περαία δεν είναι ακριβώς βέβαιο σε ποιόν ανήκει η περιοχή, ενώ για το στρατιωτικό αεροδρόμιο του ΣΕΔΕΣ προορίζεται η Ζώνη Καινοτομίας, η οποία θα μπορούσε να συνυπάρξει με τη ΔΕΘ, χρειάζεται όμως πρώτα τελική έγκριση από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, αλλά και την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, που έχουν την κυριότητα της περιοχής. Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η τοποθεσία του Ανθεμούντα, που ανήκει στον Δήμο Θέρμης. Ωστόσο, στη Θέρμη εκατοντάδες στρέμματα γης εντάσσονται στο σχέδιο πόλεως και γενικά, το μέρος θεωρείται πια «φιλέτο».

Μία άλλη πτυχή, ίσως και η σημαντικότερη, είναι το οικονομικό σκέλος του εγχειρήματος, το οποίο προς στιγμήν δεν έχει διευκρινιστεί. Σύμφωνα με τη μελέτη σκοπιμότητας για τη διεκδίκηση της Εxpo 2008 που εκπονήθηκε το 2001 σε τιμές 2006, το σύνολο των εγκαταστάσεων, θα στοίχιζαν 217 εκατομμύρια ευρώ. Αν αφαιρεθεί το κόστος του κέντρου Τύπου, του κολοσσιαίου κέντρου διοίκησης, του τεράστιου πάρκινγκ και των λοιπών εγκαταστάσεων- που, προφανώς, η ΔΕΘ δεν χρειάζεται- απομένουν δαπάνες 115 εκατομμυρίων ευρώ- ποσό λίγο μεγαλύτερο από τις ζημιές της ΔΕΗ στο πρώτο εξάμηνο του 2008. Ωστόσο, αν οι εγκαταστάσεις γίνουν σε περιοχή που δεν διαθέτει γενικές υποδομές, ενδέχεται να χρειαστούν άλλα 600 εκατομμύρια, ενώ άγνωστο είναι το ποσό που απαιτείται για το μητροπολιτικό πάρκο που θα γίνει στη θέση της σημερινής ΔΕΘ. Εκτός, βέβαια, αν η ΔΕΘ μείνει… εκεί που είναι.