Η προεκλογική περίοδος στις ΗΠΑ θα μπει στην τελική ευθεία μετά το καλοκαίρι και οι τηλεοπτικές διαφημίσεις των υποψηφίων φθάνουν σε όλο και μεγαλύτερα άκρα. Πολλές επικρίνονται γιατί αυτά που υποστηρίζουν δεν βασίζονται σε πραγματικά στοιχεία.

Μια διαφήμιση, από την Priorities USA Action, μια ανεξάρτητη οργάνωση που υποστηρίζει τον Μπαράκ Ομπάμα, παρουσιάζει έναν πρώην εργάτη χαλυβουργίας από το Μιζούρι, τον Τζο Σόπτικ, ο οποίος λέει: «Όταν ο Μιτ Ρόμνεϊ και η Bain έκλεισαν το εργοστάσιο, έχασα την ασφάλιση υγείας».

Οι Ρεπουμπλικανοί αλλά και μερικοί Δημοκρατικοί χαρακτήρισαν την διαφήμιση αυτή εντελώς κίτρινη. Υπονοεί ότι η σύζυγος του Σόπτικ πέθανε από καρκίνο επειδή αυτός έχασε την ασφάλισή του όταν η εταιρεία του Ρόμνεϊ, η Bain Capital, έκλεισε το εργοστάσιο χαλυβουργίας.

«Δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτε γι’ αυτή και σε 22 μέρες πέθανε. Δεν νομίζω ότι ο Μιτ Ρόμνεϊ έχει συνειδητοποιήσει τι έκανε», λέει ο Στόπικ στη διαφήμιση. «Ξεχνάει» όμως να αναφέρει ότι η σύζυγός του πέθανε πέντε χρόνια αφότου αυτός έχασε την δουλειά του και ότι για, μέρος της πενταετίας αυτής, εκείνη είχε την δική της ασφάλιση υγείας.

Ο Ρεπουμπλικανός υποψήφιος διαμαρτυρήθηκε ότι τα στοιχεία της διαφήμισης είναι αποδεδειγμένα λανθασμένα, όμως η πλευρά του Ομπάμα συνεχίζει να την προβάλει. Αυτό όμως που δεν είπε ο Ρόμνεϊ είναι ότι και τα στοιχεία σε μια δική του διαφήμιση είναι αποδεδειγμένα λανθασμένα αλλά ούτε αυτή αποσύρθηκε.

Στη διαφήμιση αυτή ο εκφωνητής λέει: «Σύμφωνα με το σχέδιο του Ομπάμα, δεν θα είστε αναγκασμένοι να δουλέψετε ούτε να εκπαιδευτείτε για μια δουλειά. Θα σας στέλνουν απλώς την επιταγή του επιδόματος ανεργίας και το πρόγραμμα «επίδομα έναντι δουλειάς» ξαναγίνεται απλώς «επίδομα»».

Όμως στην πραγματικότητα ο Ομπάμα δεν κατήργησε τον ομοσπονδιακό νόμο του 1996 που απαιτεί από όσους λαμβάνουν επίδομα ανεργίας να ψάξουν να βρουν δουλειά.

Άλλες διαφημίσεις του Ρόμνεϊ αναφέρουν αποσπασματικά τα λόγια του προέδρου, αλλάζοντάς τους τελικά το νόημα. Για παράδειγμα, μία παρουσιάζει τον Ομπάμα να λέει στη διάρκεια της προηγούμενης προεκλογικής εκστρατείας του: «Αν συνεχίσουμε να μιλάμε για την οικονομία, θα χάσουμε». Όμως παραλείπει να εξηγήσει ότι όταν ο πρόεδρος είπε αυτή την φράση, επανέλαβε τα λόγια του Τζον Μακέιν, του τότε αντιπάλου του για τον Λευκό Οίκο.

Ο Ομπάμα λέει στους ψηφοφόρους του να μην δίνουν σημασία στις διαφημίσεις του Ρόμνεϊ. «Αλλωστε οι Ρεπουμπλικανοί έχουν μόνο μια διαφήμιση σε διάφορες παραλλαγές, η οποία λέει: «Η οικονομία δεν βρίσκεται στο σημείο όπου θα έπρεπε και γι’ αυτό φταίει ο Ομπάμα»».

Οι αρνητικές διαφημίσεις χρησιμοποιούνται στις αμερικανικές εκλογές επί δεκαετίες επειδή οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι λειτουργούν. Όμως ο συντηρητικός ειδικός στην πολιτική στρατηγική Φρανκ Λουντζ, πρόεδρος της Luntz Global, πραγματοποίησε διάφορες έρευνες για την αποτελεσματικότητα των πολιτικών διαφημίσεων και υποστηρίζει ότι η τελευταία αυτή φουρνιά έχει μια σημαντική διαφορά.

«Είναι ένα πράγμα να είσαι αρνητικός και άλλο να δαιμονοποιείς τον αντίπαλό σου», λέει. Ο λόγος είναι ότι οι φετινές διαφημίσεις αποσκοπούν στο να κινητοποιήσουν την βάση κάθε κόμματος και όχι να προσελκύσουν τους αναποφάσιστους. «Το ποσοστό των αναποφάσιστων είναι τόσο μικρό που ο στόχος είναι να μειωθεί η αποχή», προσθέτει.

Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι λιγότερο από το 5% των ψηφοφόρων είναι αναποφάσιστοι γι’ αυτό τα δύο κόμματα προσπαθούν σκληρά να πείσουν την βάση τους να πάει στην κάλπη.