«Όλοι σε αυτή τη χώρα θα πρέπει να μάθουν πώς προγραμματίζεται ένα κομπιούτερ… γιατί σου μαθαίνει πώς να σκέφτεσαι» είχε πει ο Στιβ Τζομπς, ιδρυτής της Apple. Με τη σειρά του ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ιδρυτής του Facebook, έγραψε πρώτη φορά κώδικα όχι για να μάθει τα πάντα γύρω από την πληροφορική, αλλά για να φτιάξει διασκεδαστικά παιχνίδια για τον ίδιο και τις αδελφές του. Έγραψε ένα μικρό πρόγραμμα, μετά πρόσθεσε κάτι ακόμα και όταν χρειάστηκε να μάθει κάτι νέο, απλώς το έψαξε σε βιβλία και Διαδίκτυο. Όσο απλό και αν φαίνεται αυτό, πολλοί από τους ανθρώπους που άλλαξαν τον ρου της ιστορίας, μέσα από την τεχνολογία, έχουν ξεκινήσει με αυτό τον απλό τρόπο. Μέσα από ένα παιχνίδι!

Παιχνίδι ο κώδικας
Πολλές είναι οι φωνές διεθνώς που προειδοποιούν ότι σε λίγα χρόνια όσοι δεν έχουν βασικές ικανότητες προγραμματισμού θα θεωρούνται «αναλφάβητοι», καθώς η τεχνολογία θα αποτελεί τον πυρήνα όλων των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού. Και ποιος ο καλύτερος τρόπος, παρά ένα online παιχνίδι μέσα από το οποίο μικροί, γιατί όχι και μεγάλοι, μπορούν να μάθουν βασικές έννοιες προγραμματισμού, με τρόπο εύκολο, διασκεδαστικό και χωρίς να χρειάζονται ειδικές γνώσεις.
Μέσα από το ηλεκτρονικό παιχνίδι Getcoding.gr και με μοναδικό εργαλείο τη λογική, οι χρήστες μπορούν να γράψουν τις πρώτες γραμμές κώδικα, οδηγώντας τον Θαλή και την Ίριδα, τους ήρωες του παιχνιδιού, στην εξεύρεση του χρυσού νομίσματος.
Πρόκειται για ένα παιχνίδι εύχρηστο και διασκεδαστικό, μέσα από το οποίο οι «παίκτες» θα μάθουν εύκολα και γρήγορα βασικές έννοιες, όπως οι επαναλήψεις, οι υποθέσεις (conditionals), οι ερωτήσεις και τα διαγράμματα ροής, αναπτύσσοντας δεξιότητες όπως η επίλυση προβλημάτων, η κριτική σκέψη, η λογική, η δημιουργικότητα, καθώς και η αλγοριθμική σκέψη.
Χάσμα ανάμεσα στις δεξιότητες των νέων και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας

«Οι νέοι πρέπει να προγραμματίσουν το μέλλον τους» είπε με έμφαση ο πρόεδρος του Συμβουλίου Ευρωπαϊκών Ενώσεων Επαγγελματιών Πληροφορικής (CEPIS) κ. Βύρων Νικολαΐδης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Peoplecert, στη διάρκεια παρουσίασης της νέας πρωτοβουλίας.
Κάνοντας λόγο για μια μεγάλη συμμαχία, ανάμεσα στην CEPIS, sτο Ελληνικό Δίκτυο Επαγγελματιών Πληροφορικής (ΗePIS) και sτη Μicrosoft Ελλας, τόνισε πως η ιστοσελίδα Getcoding.gr αποτελεί το πρώτο βήμα μιας σειράς δράσεων για την ενθάρρυνση της επένδυσης στις ψηφιακές δεξιότητες.
«Περισσότερες από το 90% των θέσεων εργασίας σήμερα απαιτούν ψηφιακές δεξιότητες υψηλού επιπέδου, με τη ζήτηση να αυξάνεται ετησίως κατά 3% και τον αριθμό των πτυχιούχων πληροφορικής να βαίνει μειούμενος» τόνισε ο κ. Νικολαΐδης. Παράδοξο είναι το ότι, παρά την ανεργία που μαστίζει τη Γηραιά Ήπειρο, σήμερα 500.000 θέσεις εργασίας γύρω από την πληροφορική στην Ευρώπη παραμένουν ακάλυπτες, αριθμός που εκτιμάται πως το 2020 θα ανέβει στις 950.000 θέσεις.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος της CEPIS, «μεγάλη απόσταση χωρίζει τους επαγγελματίες της πληροφορικής από τις ανάγκες μιας ραγδαία αναπτυσσόμενης αγοράς, στην οποία η σωστή χρήση της τεχνολογίας θα αποτελεί, κατά τη γνώμη μου, όπλο στρατηγικής υπεροχής».
Στη χώρα μας, η κατάσταση αποτυπώνεται στον δείκτη που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου η Ελλάδα κατατάσσεται στην 26η θέση μεταξύ των 28 κρατών-μελών της ΕΕ στις ψηφιακές ικανότητες. Είναι δηλαδή τρίτη από το τέλος, πάνω μόνο από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. «Αν θέλουμε η Ελλάδα να επιστρέψει στην ατζέντα της ανάπτυξης, η συνταγή είναι απλή. Επένδυση στην πληροφορική. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει η Silicon Valley της Ευρώπης!» τόνισε ο κ. Νικολαΐδης.
Στόχος 30.000 μαθητές μέχρι το τέλος του 2015
Στα εκπαιδευτικά συστήματα τεχνολογικά προηγμένων χωρών, όπως Γαλλία και Γερμανία, η πληροφορική έχει ενταχθεί ως μάθημα ήδη από το Δημοτικό, ενώ στη χώρα μας το μάθημα διδάσκεται με τρόπο απαρχαιωμένο, χωρίς σύγχρονα εργαλεία και εφαρμογές.
Γιατί, όμως, κάποιος που δεν ανήκει στον χώρο της πληροφορικής να μάθει προγραμματισμό; Έχοντας γνώσεις προγραμματισμού ένας νέος, θα έχει ευκολότερη πρόσβαση στην αγορά εργασίας, γίνεται αυτόματα ανταγωνιστικός. Στοιχειώδεις δεξιότητες προγραμματισμού θα απαιτούνται πλέον από τους υποψηφίους και θα περιλαμβάνονται στις περιγραφές πολλών θέσεων εργασίας στο άμεσο μέλλον.
Η πρωτοβουλία του Getcoding έχει στόχο να γίνει χρήσιμο εργαλείο στα χέρια γονιών και εκπαιδευτικών που επιθυμούν να μυήσουν τους νέους στη λογική των νέων τεχνολογιών.
«Μέσα από αυτή τη συλλογική πρωτοβουλία αποσκοπούμε στο να βοηθήσουμε τους νέους, από όλη την Ελλάδα, να αποκτήσουν βασικές γνώσεις προγραμματισμού και να μεγιστοποιήσουν τις δυνατότητές τους. Όπως και το Getbusy.gr, έτσι και το GetCoding, ως μέρος του προγράμματος Microsoft Υouthspark, θα είναι κοντά στους νέους για να συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση»είπε ο κ. Τίμος Πλατσάς, διευθυντής Επικοινωνίας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Μicrosoft.
Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας θα διεξαχθούν ακόμη σχολικές επισκέψεις, ενημερωτικά σεμινάρια και workshops σε πολλές περιοχές της Ελλάδος, μέσα από τα οποία οι εκπαιδευτές θα παρέχουν στοχευμένη ενημέρωση στους νέους για τον προγραμματισμό και τις προοπτικές του.
Στόχος των συντονιστών είναι μέχρι το τέλος του 2015 το πρόγραμμα να έχει φτάσει κοντά σε 30.000 μαθητές, με προτεραιότητα φυσικά τη συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, αλλά και άλλους φορείς που ενδιαφέρονται, όπως δήμοι, εκπαιδευτικοί φορείς, σύλλογοι κτλ. Έχουν ήδη προγραμματιστεί 25 εργαστήρια σε όλη την Ελλάδα, ενώ αναμένεται μέσα στη χρονιά αυτά να φτάσουν τα 50.
Ως κίνητρο για την ενασχόληση των παιδιών με το παιχνίδι θα κληρώνονται δώρα όπως tablets, laptops και κινητά τηλέφωνα ανάμεσα στους υποψηφίους που θα ολοκληρώσουν και τις 10 πίστες του παιχνιδιού.
Η πρωτοβουλία υποστηρίζεται από τη ManpowerGroup, τη Master KEK και την Career in Progress. Χορηγός του παιχνιδιού είναι η εταιρεία ανάπτυξης εκπαιδευτικών εφαρμογών Intelearn.
Ο γενικός γραμματέας της HePIS κ. Παναγιώτης Γεωργιάδης ανέφερε: «Η HePIS ως αρωγός προγραμμάτων που ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα, τις φιλοδοξίες και το νεανικό όραμα, συμβάλλει ενεργά σε πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν τις δυνατότητες των νέων μέσα από τη χρήση της πληροφορικής. Έτσι, το Getcoding.gr στοχεύει στο να ενθαρρύνει τους νέους να ενημερωθούν για τον προγραμματισμό, να αποκτήσουν χρήσιμες γνώσεις και δεξιότητες για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία».