Τουλάχιστον ενάμιση χρόνο ακόμη θα χρειαστεί να περιμένουν οι έλληνες καταναλωτές προκειμένου να αποκτήσουν τη δυνατότητα εκτέλεσης ανέπαφων οικονομικών συναλλαγών μέσω κινητών τηλεφώνων στην ελληνική αγορά.

Οι δύο πυλώνες του φιλόδοξου εγχειρήματος, δηλαδή οι τράπεζες και οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, βρίσκονται σε συζητήσεις, προκειμένου να βρουν εκείνο το μοντέλο που και θα είναι χρηστικό για τους πολίτες, αλλά και θα αποδίδει κάποιο εύλογο κέρδος, με υψηλό όμως επίπεδο ασφαλείας για τα ευαίσθητα δεδομένα των οικονομικών συναλλαγών.
Οι τράπεζες επιθυμούν να τρέξουν γρήγορα τις διαδικασίες, καθώς, ναι μεν οι ηλεκτρονικές πληρωμές στη χώρα δεν έχουν σημαντική διείσδυση, σε αντίθεση με τα «ευφυή» τηλέφωνα, το ποσοστό διείσδυσης των οποίων είναι σχετικά υψηλό. Έτσι, διακρίνουν μία ευνοϊκή συγκυρία για την δημιουργία ενός νέου «οικοσυστήματος» στην αγορά.
Ήδη η Vodafone και η Alpha Bank, σε συνεργασία με τη Visa Europe και τη First Data, «τρέχουν» πιλοτικό πρόγραμμα mobile payments. Το ίδιο αναμένεται να κάνουν η Cosmote, σε συνεργασία με την Eurobank και τη MasterCard, αλλά και η Wind με την Τράπεζα Πειραιώς και τη MasterCard.
Σήμερα υπάρχουν στην Ελλάδα γύρω στα 5.000 σημεία πώλησης όπου μπορούν να γίνουν ηλεκτρονικές πληρωμές, ενώ κυκλοφορούν περί τις 130.000 κάρτες ανέπαφων συναλλαγών, οι οποίες αναμένεται να φτάσουν τις 250.000 έως το τέλος του έτους. Η κρίσιμη μάζα, όμως, θα αρχίσει να δημιουργείται μόνο εάν τα τερματικά φτάσουν τα 10.000 και οι κάρτες το 1 εκατομμύριο.
Τα μοντέλα που μελετώνται είναι δύο. Το πρώτο προβλέπει τη χρήση της κάρτας SIM, ενώ το δεύτερο εμπλέκει την τεχνολογία εξομοίωσης καρτών, στην οποία τα δεδομένα φυλάσσονται στο «υπολογιστικό νέφος» (cloud).
Οι αλλαγές που υπόσχεται η αλληλεπίδραση από το φυσικό στο ψηφιακό οικονομικό περιβάλλον θα είναι ραγδαίες, όπως είπε την Πέμπτη ο γενικός διευθυντής της MasterCard για την Ελλάδα, την Κύπρο και την Μάλτα κ. Αθανάσιος Γεραμάνης.
Ήδη η MasterCard έχει πιστοποιήσει περίπου ογδόντα κινητές συσκευές NFC. Το μεγάλο ζητούμενο, όμως, για την αγορά της χώρας μας είναι η απουσία του λεγόμενου Trusted Service Manager (TSM), δηλαδή εκείνου του φορέα που θα διασυνδέσει την εκδότρια τράπεζα και την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, διασφαλίζοντας την ταυτότητα και τα δεδομένα του καταναλωτή.
Στο διεθνές περιβάλλον υπάρχουν αρκετά μοντέλα γύρω από τους TSM, τα οποία βρίσκονται στο μικροσκόπιο των ελληνικών τραπεζών και τις εταιρείες της κινητής τηλεφωνίας. Πληροφορίες θέλουν 11 εταιρείες να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στην εν λόγω διαδικασία.
Ένα άλλο ζήτημα που συνδέεται με τα mobile payments είναι το «κινητό» πορτοφόλι, που αποτελεί την ψηφιακή μεταφορά της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας του καταναλωτή στον κινητό του τηλέφωνο.
Το ζητούμενο για τους καταναλωτές είναι να υπάρξει μία διαλειτουργική εφαρμογή, που θα μπορεί να δουλέψει με όλους τους εμπλεκόμενους παρόχους, που θα επιλέξει ο πολίτης. Ωστόσο, για τις εταιρείες είναι καίριας σημασίας να διευκρινιστεί το ποιος θα ελέγχει αυτή την εφαρμογή.
Κατά τον κ. Γεραμάνη, σε κάποιες χώρες διαφαίνεται να επικρατεί το μοντέλο στο οποίο ναι μεν κάθε τράπεζα έχει το δικό της ψηφιακό πορτοφόλι, όμως αυτό μπορεί να λειτουργήσει και με κάρτες άλλων τραπεζών, κατά την προτίμηση του καταναλωτή.