Η Κέρκυρα, ο Βόλος και το Λαύριο αποκτούν τις επόμενες ημέρες άδεια υδατοδρομίου, εγκαινιάζοντας μία νέα σελίδα για τη χρήση υδροπλάνων στην Ελλάδα μετά την άδοξη παύση της λειτουργίας των εταιρειών Argo και AirSeaLines πριν από λίγα χρόνια λόγω απουσίας νομοθετικού πλαισίου και παρουσίας γραφειοκρατικών εμποδίων. Ηδη δύο ελληνικές εταιρείες που έχουν προσελκύσει κεφάλαια, η Ελληνικά Υδατοδρόμια (σε συνεργασία με την Κ2) και η Hellenic Seaplanes, συνάπτουν συνεχώς συμβάσεις με οργανισμούς λιμένων και λιμενικά ταμεία για τη δημιουργία υδατροδρομίων, με στόχο την ανάπτυξη πτητικού δικτύου, υποσχόμενες να υλοποιήσουν φιλόδοξα επενδυτικά πλάνα, να δημιουργήσουν δεκάδες θέσεις εργασίας και να φέρουν ένα νέο «μείγμα» στις μεταφορές της χώρας.
Οπως αναφέρει στο «Βήμα της Κυριακής» ο υφυπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, το ενδιαφέρον για την ίδρυση υδατοδρομίων πληθαίνει ανά την Ελλάδα και οι εμπλεκόμενες εταιρείες σπεύδουν να εξυπηρετήσουν τα σχετικά αιτήματα των τοπικών φορέων. Μάλιστα προβλέπει ότι μέχρι το καλοκαίρι περί τις 80-90 περιοχές θα έχουν δρομολογήσει την ίδρυση υδατοδρομίων.

«Τα μηνύματα του που λαμβάνουμε είναι ενθαρρυντικά»
λέει ο κ. Παπαδόπουλος, ο οποίος υπογραμμίζει ότι σύντομα αναμένεται να εκδοθούν οι τρεις πρώτες άδειες λειτουργίας υδατοδρομίων σε Κέρκυρα, Βόλο και Λαύριο και σημειώνει ότι το ενδιαφέρον πολλαπλασιάζεται: Κέρκυρα, Παξοί και Διαπόντιοι Νήσοι, Ηράκλειο, Ζάκυνθος, Πάτρα, Λευκάδα, Μήλος, Σκύρος, Κρήτη, Βεγορίτιδα, Σκιάθος, Κατερίνη, Χαλκιδική και Θεσσαλονίκη είναι μόνο λίγες από τις ενδιαφερόμενες περιοχές.

«Οι εταιρείες καταγράφουν το έντονο ενδιαφέρον από τουριστικούς φορείς για τακτικές ή έκτακτες πτήσεις ανά την Ελλάδα»
λέει ο κ. Παπαδόπουλος. Επίσης τονίζει ότι η έκδοση του δευτερογενούς δικαίου επιτάχυνε τις διαδικασίες, συμπληρώνει ότι οι τεχνικοί φάκελοι των αιτήσεων προωθούνται άμεσα στις συναρμόδιες υπηρεσίες, ενώ επισημαίνει ότι αναμένεται τροποποίηση τόσο των εγχειριδίων λειτουργίας – ασφαλείας όσο και των υπαρχουσών περιβαλλοντικών μελετών από το ΥΠΕΚΑ στις περιπτώσεις που το υδατοδρόμιο δεν συμπεριλαμβάνεται ήδη στην απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του λιμένος.

«Ενα άλλο θέμα που προφανώς δεν είναι γνωστό στο ευρύ κοινό είναι τα υδάτινα πεδία. Δηλαδή είναι δυνατή η κατασκευή υδάτινων πεδίων και όχι υδατοδρομίων, οπότε σε αυτή την περίπτωση δεν απαιτείται άδεια»
σημειώνει και επισημαίνει ότι η χρήση τους υπόκειται σε περιορισμούς. «Πιστεύω ότι με τον ρυθμό που προχωρά το θέμα αυτό σήμερα, τα πρώτα υδατοδρόμια θα είναι έτοιμα μέχρι το καλοκαίρι» λέει.
Τα πλεονεκτήματα των υδροπλάνων είναι ότι μπορούν να πετάξουν απευθείας στο εξωτερικό (όπου υπάρχουν πύλες Σένγκεν και μπορεί να γίνει έλεγχος διαβατηρίων), να απογειωθούν από το Ελ. Βενιζέλος και «να φέρουν «πιο κοντά» τα μικρά νησιά και τις άγονες και να μεταφέρουν εμπορεύματα σε δύσκολες περιοχές».
Στον Αργοσαρωνικό


Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια κ. Τάσος Γκόβας επιβεβαιώνει ότι υπάρχει ισχυρό μομέντουμ για τα υδροπλάνα και επισημαίνει ότι η «απογείωσή» τους θα εξαρτηθεί από την ταχύτητα με την οποία θα εκδοθούν οι άδειες από τη διοίκηση. «Η Κ2, που συμμετέχει με 50% στην Ελληνικά Υδατοδρόμια, είναι έτοιμη να φέρει υδροπλάνα» λέει.
Η Ελληνικά Υδατοδρόμια «τρέχει» τις μελέτες για υδατοδρόμια σε διάφορες περιοχές της χώρας, με πιο πρόσφατη τη Χερσόνησο Ηρακλείου. Επίσης, όπως λέει, ενδιαφέρον εμφανίζεται από την περιοχή του Αργοσαρωνικού όπου ο Πόρος και οι Σπέτσες ζητούν υδατοδρόμια, ενώ ακολουθούν η Υδρα και η Αίγινα. Η εταιρεία συνεργάζεται και με τον Οργανισμό Λιμένος Ραφήνας για τη δημιουργία υδατοδρομίου. Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντική κίνηση, λέει ο κ. Γκόβας, καθώς η Ραφήνα γειτνιάζει με το «Ελ. Βενιζέλος» και μπορεί να λειτουργήσει ως εναλλακτικός συγκοινωνιακός κόμβος, τουλάχιστον όσο καθυστερεί η δημιουργία κεντρικού υδατοδρομίου στην Αθήνα.
Για τη θέση του κεντρικού υδατοδρομίου της πρωτεύουσας έχουν προταθεί από την εταιρεία το Φάληρο (στον χώρο του ΣΕΦ) και ο Πειραιάς. Το Φάληρο έχει περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ και δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη υπό ποιες προϋποθέσεις θα ενταχθεί το υδατοδρόμιο στην παραχώρηση της έκτασης. Η δεύτερη περίπτωση είναι η Ακτή Βασιλειάδη που είχε προταθεί από τον ίδιο τον ΟΛΠ, το θέμα όμως πάγωσε και έκτοτε δεν έχουν υπάρξει νεότερα, σημειώνει ο κ. Γκόβας.
Κόμιστρα και συντήρηση


Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, τα κόμιστρα των υδροπλάνων κυμαίνονται μεταξύ του ναύλου α’ κατηγορίας του πλοίου και του εισιτηρίου του αεροπλάνου. Για να διατηρηθεί η τιμή πιο χαμηλή, παρατηρεί ο κ. Γκόβας, πρέπει το υδροπλάνο να πετάει όλο τον χρόνο προκειμένου να επιμερίζονται τα πάγια ετήσια έξοδα σε περισσότερα εισιτήρια. Τα υδροπλάνα έχουν χωρητικότητα 19 επιβατών και πλήρωμα (κυβερνήτης και συγκυβερνήτης), ενώ μπορούν να πετάξουν με ταχύτητα 135 ν.μ. (230 χλμ./ώρα) σε ακτίνα έως και δυόμισι ώρες, καλύπτοντας πρακτικά οποιαδήποτε σημείο της χώρας.

Το επενδυτικό πλάνο μιλά για επένδυση 30-40 εκατ. ευρώ στην επόμενη πενταετία και την πρόσληψη 500 ατόμων.

Παράλληλα, σε περισσότερα από 100 σημεία φιλοδοξεί να αναπτύξει υδατοδρόμια και δίκτυο η Hellenic Seaplanes, μία νέα εταιρεία που έχει προσελκύσει κεφάλαια για την ανάπτυξή της. Επιδιώκει να παράσχει υπηρεσίες για πτήσεις γραμμής, μεταφορά τουριστών και κατοίκων άνευ οχήματος, επισκεπτών μνημείων, τσάρτερ, επιβατών άγονης γραμμής και μεταφοράς εμπορευμάτων ή ασθενών.
Προ ημερών ανακοίνωσε ότι διαπραγματεύεται με γερμανική εταιρεία την προμήθεια τεσσάρων υδροπλάνων το επόμενο διάστημα. Η Hellenic Seaplanes τελεί σε διαδικασία υλοποίησης του δικτύου της, το οποίο ξεκινά από τον Βόλο, τη Ζάκυνθο και τη Σκύρο. Ενδεικτικά, έπονται στη συνέχεια ο Αγιος Νικόλαος, η Σκόπελος, η Λέσβος, η Καλαμάτα, η Αλόννησος, το Μεσολόγγι, η Τριχωνίδα, το Κατάκωλο και η Κυλλήνη.


Γκάμα δρομολογίων
Ελούντα – Πύλος, Μικρασία και εμπορεύματα

«Δεχόμαστε αιτήματα από τουριστικά πρακτορεία και ξενοδοχεία για να ενώσουμε απευθείας προορισμούς που δύσκολα συνδέονται συγκοινωνιακά, όπως για παράδειγμα η Ελούντα με την Πύλο»
λέει ο κ. Τάσος Γκόβας της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια.

«Από την πλευρά των εταιρειών ο στόχος είναι η επέκταση του πτητικού δικτύου σε όλη την γκάμα υπηρεσιών, είτε με τακτικά δρομολόγια που θα έχουν ενδιαφέρον, όπως το Κέρκυρα – Παξοί, είτε με ειδικά δρομολόγια όπως η σύνδεση των Δωδεκανήσων με τα μικρασιατικά παράλια ή με πτήσεις από και προς την Κρήτη, που είναι μία σημαντική αγορά»
τονίζει. Αλλωστε, συνεχίζει, η Ελληνικά Υδατοδρόμια σχεδιάζει τη δημιουργία υδατοδρομίων σε Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Χανιά και Χερσόνησο. «Η Κρήτη έχει σημαντικά πλεονεκτήματα και μπορεί να συνδυαστεί με τη Σαντορίνη, την Πελοπόννησο και άλλους προορισμούς» εξηγεί.
Επίσης, τον χειμώνα το υδροπλάνο μπορεί να συνδέσει την ηπειρωτική χώρα ή τα μεγάλα νησιά με τα μικρά νησιά, να πραγματοποιήσει νοσοκομειακές πτήσεις ή και να μεταφέρει εμπορεύματα, αφού μέσα σε 20 λεπτά αφαιρούνται τα καθίσματα και δημιουργείται χώρος που μπορεί να «σηκώσει» ενάμιση τόνο, λέει ο κ. Γκόβας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ