Σε εκκαθάριση οδεύει το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) έπειτα από την απόφαση του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για νομοθετική ρύθμιση που θα φέρει το τέλος του ιδρυθέντος το 1927 οργανισμού. Αναπόφευκτα τίθεται θέμα για τη μοίρα των δύο σταθμών διοδίων που λειτουργεί το ΤΕΟ, ένας εκ των οποίων, αυτός των Μαλγάρων Θεσσαλονίκης, αποτελεί «μηχανή χρήματος».
Στελέχη της αγοράς διακρίνουν ότι το πιθανότερο είναι ο σταθμός των Μαλγάρων, που είναι ο δεύτερος στη χώρα σε διελεύσεις οχημάτων μετά τον σταθμό Αφιδνών, να δοθεί «προίκα» στην Εγνατία οδό εν όψει της παραχώρησής της σε ιδιώτες από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Αλλωστε, όπως σημειώνουν, αυτό θα είναι και το τελευταίο κομμάτι του παζλ της παραχώρησης, αφού προηγήθηκε η μεταφορά του κάθετου άξονα Ανισόπεδος Κόμβος Αξιού – Εύζωνοι του ΤΕΟ, που συνοδεύεται και από τη δημιουργία σταθμού διοδίων στον ομώνυμο μεθοριακό σταθμό. Αυτό το ενδεχόμενο θα ισχυροποιήσει τις εισπράξεις της Εγνατίας, η οποία, πέρα από τη Θεσσαλονίκη, είναι «άγονη», με χαμηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους.
Αντίθετα, για τον σταθμό διοδίων του Ακτίου, τα οποία δεν έχουν σημαντικές διελεύσεις, προτείνονται δύο λύσεις. Η πρώτη είναι να μεταβιβαστούν και αυτά στην Εγνατία οδό, κάνοντας το τμήμα Ακτιο – Σαγιάδα έναν άτυπο άξονα του αυτοκινητοδρόμου. Η άλλη λύση, που φαίνεται να προκρίνεται, είναι η μεταβίβαση του σταθμού στην περιφέρεια, το θέμα όμως είναι σε ποια: της Ηπείρου ή της Δυτικής Ελλάδος (συνδέονται με τη ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου); Σημειωτέον ότι πρόκειται για σταθμό τον οποίο λειτουργεί η κοινοπραξία ΤΕΟ-Ακτωρ. Ωστόσο στο υπουργείο Υποδομών όλα είναι ανοιχτά, αφού οι τύχες του ΤΕΟ, των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού του θα καθοριστούν με το επερχόμενο σχέδιο νόμου. Πάντως είναι άξιο αναφοράς το γεγονός ότι προ ημερών το ΤΕΟ ανακοίνωσε την πρόθεσή του για πρόσληψη δεκατριών υπαλλήλων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίμηνης θητείας, για τη θέση εισπράκτορα διοδίων στα Μάλγαρα.
Εμφανής η… σκόνη

Αν όμως η υπαγωγή των διοδίων στην Εγνατία οδό θα αποτελέσει χαρμόσυνη είδηση για την εταιρεία, η σκόνη που κρυβόταν κάτω από το χαλί του αυτοκινητοδρόμου πλέον γίνεται εμφανέστατη και καθιστά την κατάσταση εξαιρετικά βεβαρημένη για την εταιρεία. Προσφάτως νομοθετική ρύθμιση επέτρεψε τη μεταβίβαση του δανείου της Τράπεζας Πειραιώς, ύψους 250 εκατ. ευρώ, στον επενδυτή στον οποίο θα παραχωρηθεί η Εγνατία, αφού το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα είχε καταθέσει αγωγή στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών κατά της Εγνατίας Οδού ΑΕ, του Δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ, καταγγέλλοντας τη δανεική σύμβαση, ενώ είχε προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της σχετικής απόφασης της διυπουργικής επιτροπής. Ωστόσο φαίνεται ότι η τράπεζα θέτει εκ νέου ζήτημα διασφάλισης του κινδύνου, καθώς, αν ο ιδιώτης παραχωρησιούχος χρεοκοπήσει, τότε η Πειραιώς θα μείνει ακάλυπτη για το δάνειο των 250 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, αυτό το ζήτημα φαίνεται να συνδέεται με τις διαρκείς αναβολές στην κήρυξη του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία.

Τα προβλήματα της Εγνατίας όμως δεν σταματούν εκεί. Η εταιρεία έχει εκδώσει αρνητικούς λογαριασμούς σε τέσσερις εργολαβίες του οδικού άξονα, συνολικού ύψους 104 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών 94 εκατ. ευρώ είναι οι αρνητικοί λογαριασμοί του αναδόχου ΑΤΤΙΚΑΤ (για τρεις εργολαβίες), ενώ περίπου 10 εκατ. ευρώ αφορούν την Παντεχνική. Σύμφωνα με τον νόμο, οι ανάδοχοι θα πρέπει να καταβάλουν στην Εγνατία οδό 104 εκατ. ευρώ, πράγμα μάλλον αδύνατον, δεδομένων και των οικονομικών προβλημάτων της ΑΤΤΙΚΑΤ.
Κίνδυνος «έκρηξης»

Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόβλημα είναι γνωστό στο υπουργείο Υποδομών, έχει μάλιστα μεταβιβαστεί ο φάκελος της υπόθεσης προς διερεύνηση στους επιθεωρητές δημοσίων έργων –ακόμη όμως δεν έχει ξεκινήσει έρευνα. Εμπειρα στελέχη τεχνικών εταιρειών σημειώνουν ότι, αν το ζήτημα δεν κλείσει και οι ανάδοχοι δεν επιστρέψουν τα χρήματα, τότε θα προκύψει κατάπτωση εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης, προκαλώντας μια «έκρηξη» στο τραπεζικό σύστημα.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, κατά κύριο λόγο πρόκειται για εργασίες που πληρώθηκαν κανονικά αλλά εκτελέστηκαν σε άλλα σημεία του δρόμου και όχι σε αυτά που προβλεπόταν από τη σύμβαση. Δηλαδή, τυπικά θα είναι πολύ δύσκολο να λυθεί το κουβάρι αυτής της υπόθεσης, εκτιμούν. Μάλιστα, προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι στέλεχος της Εγνατίας, που είχε χειριστεί από θέση ευθύνης την εν λόγω υπόθεση και οι αρμοδιότητες του οποίου στη συνέχεια αφαιρέθηκαν μόλις το ζήτημα ήρθε σε γνώση του υπουργείου, επανήλθε προσφάτως αναβαθμισμένος σε ανώτατη διοικητική θέση της Εγνατίας Οδού ΑΕ.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 23 Σεπτεμβρίου 2013

HeliosPlus