Στο αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκαθαρίσει το υπουργείο Υποδομών τις κρίσιμες λεπτομέρειες σχετικά με την απελευθέρωση του κλάδου των ταξί. Ο νέος υπουργός Υποδομών, κ. Ι. Ραγκούσης αποφάσισε να επιταχύνει τη μεταβάση των ταξί σε ελεύθερο καθεστώς, αποσύροντας το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που είχε συντάξει ο προκάτοχός του, κ. Δημ. Ρέππας, το οποίο προέβλεπε μεταβατική περίοδο στο «άνοιγμα» της αγοράς και περιορισμούς στην είσοδο νέων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.


«Το επάγγελμα είναι ανοιχτό και το Προεδρικό Διάταγμα δεν ισχύει»
τόνισε ο κ. Ραγκούσης και σημείωσε ότι η ενεργοποίηση του Ν. 3919/2011 περί απελευθέρωσης των επαγγελμάτων, δικαιωματικά «ανοίγει» την αγορά του ταξί. Επίσης, ξεκαθάρισε ότι το μόνο που εκκρεμεί για τα περαιτέρω είναι υπουργική απόφαση που θα καθορίσει το καθεστώς έκδοσης νέων αδειών.
Ωστόσο, αυτή η ξαφνική στροφή του υπουργείου Υποδομών προκάλεσε σοβαρά ερωτηματικά σε κατόχους αδειών ταξί, πολλοί εκ των οποίων δανείστηκαν μεγάλα ποσά από τις τράπεζες για να αγοράσουν άδειες. «Πρόκειται για αντικειμενικό πρόβλημα, υπαρκτό και ανθρώπινο, το οποίο δημιουργήθηκε από τις πολύχρονες στρεβλώσεις στη λειτουργία της αγοράς, όμως δεν μπορεί να επιλυθεί με το να κρατάμε κλειστό το επάγγελμα» σχολίασε ο υπουργός. Οπως σημείωσε την Δευτέρα ο κ. Ραγκούσης στο αμέσως επόμενο διάστημα το τοπίο σε αυτό το μέτωπο θα έχει ξεκαθαρίσει πλήρως.

Πώς θα ανοίξει η αγορά
Εντός τριμήνου ο κ. Ραγκούσης θα εκδώσει κανονιστική πράξη που θα ορίζει τις προϋποθέσεις χορήγησης των νέων αδειών. Σύμφωνα με όσα είπε, ο καθένας θα μπορεί να υποβάλλει αίτηση χορήγησης άδειας, στη μεν επαρχία στους Καλλικρατικούς δήμους, ενώ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη στην περιφερειακή ενότητα (πρώην Νομαρχία). Οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να απαντήσουν στην αίτηση μέσα σε τρεις μήνες.
Στο ερώτημα πόσες άδειες θα δοθούν στην πρωτεύουσα, ο κ. Ραγκούσης παρέπεμψε στους κανόνες της αγοράς. «Η Αθήνα θα έχει στο τέλος μόνο όσα ταξί μπορεί να χωρέσει» δήλωσε χαρακτηριστικά. Το κόστος της απόκτησης νέας άδειας, όπως υπογράμμισε, θα ανταποκρίνεται σε μία ανταποδοτική λογική που θα προσδιοριστεί σύντομα.
Επίσης, τόνισε ότι θα τηρηθεί η συνταγματική πρόβλεψη για τις μειονεκτικές περιοχές (ορεινές και νησιωτικές), όπου δεν αναμένονται μεγάλες αλλαγές. Ακόμη, όπως άφησε να εννοηθεί, θα διατηρηθούν ορισμένοι περιορισμοί, όπως το ποινικό μητρώο. Ερωτηθείς για τυχόν απελευθέρωση της τιμής του κομίστρου, παρέπεμψε στις μελλοντικές αποφάσεις.

Η ανατροπή και οι εκπλήξεις
Προ του ανασχηματισμού, ο κ. Ρέππας είχε αποστείλει το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για έλεγχο νομιμότητας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο το επέστρεψε στον κ. Ραγκούση με την ανάληψη των νέων καθηκόντων του, όπως συνηθίζεται σε τέτοιες περιπτώσεις. Ο υπουργός Υποδομών, όπως εξήγησε, δεν ήθελε να βάλει την υπογραφή στο εν λόγω διάταγμα, καθώς έκρινε ότι οι τρέχουσες συνθήκες επαρκούν για την απελευθέρωση του επαγγέλματος.
Τα μεταβατικά μέτρα και οι ειδικές ρυθμίσεις που προέβλεπε το «διάταγμα Ρέππα» δεν θα ισχύσουν. Ετσι ούτε περιορισμοί θα υπάρξουν ούτε και αλγόριθμος στον υπολογισμό του αριθμού των αδειών.
Ο υπουργός Υποδομών που εξέπληξε τον κλάδο των οδηγών, θα έχει συνάντηση με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταξί και Αγοραίων (ΠΟΕΙΑΤΑ) μέσα στις ερχόμενες ημέρες. Ωστόσο, είναι βέβαιο ότι οι αυτοκινητιστές θα αντιδράσουν, καθώς το «σχέδιο Ρέππα» ήταν κομμένο και ραμμένο για τις ανάγκες του κλάδου και είχε γνωρίσει σημαντική αποδοχή από την ομοσπονδία τους. Ο πρόεδρος της ΠΟΕΙΑΤΑ, κ. Ευθ. Λυμπερόπουλος, κληθείς να σχολιάσει από το «Βήμα» ζήτησε χρόνο για να ενημερωθεί για τις νέες αλλαγές.
Ο κ. Ραγκούσης τόνισε ότι προσπάθεια της κυβέρνησης είναι η απελευθέρωση της αγοράς και παρέπεμψε, μάλιστα, στο πρόγραμμα του ΠαΣοΚ, ενώ διευκρίνισε ότι η συζήτηση για το άνοιγμα της αγοράς τα τελευταία δύο χρόνια έχει μειώσει την αξία των αδειών.
Ερωτηθείς για το εάν έρχεται σε ρήξη με το έργο του προκατόχου του, χαρακτήρισε το σχέδιο προεδρικού διατάγματος του κ. Ρέππα ως το πρώτο μεγάλο βήμα προς το «άνοιγμα». Αργότερα, ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε ότι «δεν προέβη σε καμιά δήλωση σε οιονδήποτε για οποιοδήποτε θέμα», προσπαθώντας να κλείσει προκαταβολικά την συζητήση περί σύγκρουσης των δύο μελών της κυβέρνησης προτού αυτή καν ανοίξει.

Τι προέβλεπε το «Διάταγμα Ρέππα»
Η πρωτοβουλία του κ. Ρέππα, για την οποία ήταν σύμφωνη και η Τρόικα, προέβλεπε:
– Την απόκτηση αδειών από νομικά πρόσωπα κάθε κατηγορίας
– Την κυκλοφορία ταξί επτά και εννέα θέσεων με το κόμιστρο να ορίζεται κατόπιν διαπραγμάτευσης
– Την κατάργηση των υφιστάμενων ασυμβίβαστων και των χωρικών περιορισμών
– Την έκδοση νέων αδειών, βάσει μαθηματικού τύπου και συντελεστή, κατ’ αναλογία με τον πληθυσμό και την τουριστική κίνηση
– Την αλλαγή της έδρας στα ταξί, μέσω της επέκτασης της περιοχής λειτουργίας σε περιοχές με λιμένες και αεροδρόμια, αλλά και σε επίπεδο δήμου, με απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου.
– Την κατάργηση του περιορισμού κατοχής έως και δύο αδειών, αλλά και την πρόβλεψη για όριο κατοχής έως το 5% των αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και έως το 10% στην επαρχία.
– Την επαρκή γνώση της ελληνικής και το απολυτήριο Λυκείου ή ισότιμου της αλλοδαπής.
– Την ηλεκτρονική δημοπρασία για νέες άδειες και την θέσπιση κοινωνικών κριτηρίων σε δικαιούχους
– Τον νέο κανονισμό λειτουργίας και τον εκσυγχρονισμό των διοικητικών προστίμων