Ο Πλούτωνας παρέμενε ένα μυστήριο για τους επιστήμονες. Γνώριζαν φυσικά ότι λόγω της τεράστιας απόστασης του από τον Ηλιο είναι ένας σκοτεινός και παγωμένος κόσμος χωρίς κανένα γεωοατμοσφαιρικό ενδιαφέρον. Οταν όμως το σκάφος New Horizons της NASA μετά από ένα πραγματικά επικό ταξίδι έφτασε τον Ιούλιο του 2015 στον Πλούτωνα επιστήμονες και κοινή γνώμη έμειναν κυριολεκτικά με ανοικτό το στόμα.
Ο Πλούτωνας αποδείχτηκε ένας πραγματικός «κόσμος παγο-θαυμάτων» όπως οι επιστήμονες έσπευσαν αμέσως μετά την έλευση των πρώτων δεδομένων να τον χαρακτηρίσουν.

Μεγάλα παγωμένα όρη, κινούμενοι παγετώνες, κοιλάδες, γιγάντια φαράγγια, πιθανότητα ύπαρξης υπόγειου ωκεανού και πολλά, σύνθετα και αναπάντεχα για την περιοχή και τις συνθήκες στις οποίες βρίσκεται το σύστημα του Πλούτωνα γεωατμοσφαιρικά και κοσμικά φαινόμενα. Σε απόσταση περίπου 170 χλμ. από την επιφάνεια του Πλούτωνα διαπιστώθηκε ότι υπάρχει ένα λεπτό πέπλο ομίχλης γαλαζωπής απόχρωσης που περικυκλώνει τον νάνο πλανήτη. Αυτό το πέπλο ομίχλης αποτελεί σύμφωνα με επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια η λύση του μυστηρίου της θερμοκρασίας του Πλούτωνα.

Το φαινόμενο

Στον Πλούτωνα έχει διαπιστωθεί ότι η θερμοκρασία πέφτει μέχρι τους -203 βαθμούς Κελσίου. Όμως τα πλανητικά μοντέλα και οι υπολογισμοί των ειδικών ανέφεραν ότι η θερμοκρασία στην ατμόσφαιρα του Πλούτωνα έπρεπε να είναι περίπου -170 βαθμούς Κελσίου. Αυτή η διαφορά των 30 βαθμών Κελσίου προβλημάτιζε επί χρόνια τους ειδικούς που αναζητούσαν μάταια κάποια απάντηση. Μέχρι σήμερα οι επιστήμονες προσπαθούσαν να υπολογίσουν την θερμοκρασία στον Πλούτωνα αναλύοντας δεδομένα μόνο από τα αέρια που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα του. Όμως σύμφωνα με τους ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια οι υπολογισμοί θα έπρεπε να λαμβάνουν υπόψη την ομίχλη.

«Τα σωματίδια από την οποία αποτελείται η ομίχλη αυτή υποδέχονται την κοσμική ακτινοβολία η οποία θερμαίνει την ατμόσφαιρα και στην συνέχεια την εξοστρακίζουν στέλνοντας την πίσω στο Διάστημα. Είναι μια διαδικασία που δεν είχε ληφθεί υπόψη μέχρι σήμερα στις αναλύσεις και εξηγεί γιατί η θερμοκρασία στην ατμόσφαιρα του Πλούτωνα είναι πιο χαμηλή από όσο υπολογίζαμε μέχρι σήμερα» αναφέρει ο Ξι Τζάνγκ, επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature».