Τη λεγόμενη «σκοτεινή» πλευρά της Σελήνης παρατήρησε για δύο έτη διεθνής ομάδα ερευνητών. Διαπίστωσε ότι το φως που αντανακλάται από αυτή την περιοχή της Σελήνης προς τη Γη έχει χρώμα… τιρκουάζ. Η ανακάλυψη αναμένεται να βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων, μεγαλύτερης ακρίβειας μετεωρολογικών μοντέλων για τη Γη.

Η μακρινή και η ενδιάμεση πλευρά

Η Σελήνη ολοκληρώνει μία περιφορά γύρω από τη Γη στον ίδιο περίπου χρόνο που χρειάζεται για να περιστραφεί γύρω από τον εαυτό της (περίπου 4 εβδομάδες). Ετσι στρέφει πάντα το ίδιο ημισφαίριο προς τη Γη το οποίο έχει λάβει την ονομασία «κοντινή πλευρά» ενώ το άλλο ημισφαίριο ονομάζεται «μακρινή» ή «αθέατη» πλευρά.

Κατά την κίνηση της Σελήνης μια περιοχή της δεν δέχεται άμεσα το φως του Ήλιου, αλλά φωτίζεται από το φως που αντανακλάται από τη Γη. Αυτή η περιοχή ονομάζεται «σκοτεινή» και δεν έχει σχέση με τη μακρινή πλευρά της Σελήνης. Αυτή η «σκοτεινή» πλευρά έγινε διάσημη από τον περίφημο δίσκο των Pink Floyd «The Dark Side of the Moon» που κυκλοφόρησε το 1973 και παρέμεινε στους καταλόγους των επιτυχιών (charts) για 15 συναπτά έτη πουλώντας δεκάδες εκατομμύρια αντίτυπα. Σε πολλές περιπτώσεις, όταν γίνεται αναφορά στην αθέατη πλευρά της Σελήνης, χρησιμοποιείται (κακώς) ο όρος «σκοτεινή» δημιουργώντας παρερμηνείες.

Η αποκάλυψη

Οι ερευνητές τοποθέτησαν ειδικά όργανα και φίλτρα στο τηλεσκόπιο που βρίσκεται στο Αστεροσκοπείο Mauna Loa στη Χαβάη και έκαναν παρατηρήσεις της Σελήνης τα τελευταία δύο έτη. Το τηλεσκόπιο που χρησιμοποίησαν ανήκει στην Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας των ΗΠΑ (ΝΟΑΑ). Η αντανάκλαση του ηλιακού φωτός στη Γη προσδίδει στον πλανήτη μας τη γνώριμη γαλαζωπή απόχρωσή του.

Αυτό το γαλαζωπό φως αντανακλάται στη Σελήνη και οι ερευνητές θέλησαν να διαπιστώσουν τι μορφή (τι απόχρωση) έχει το φως όταν αυτό επιστρέφει στη Γη. Οι ερευνητές εστίασαν την προσοχή τους στο αποτέλεσμα των αντανακλάσεων στη σκοτεινή πλευρά της Σελήνης.

«Οι αστροναύτες που έχουν βρεθεί στη Σελήνη έχουν περιγράψει τη Γη ως έναν γαλάζιο βόλο. Μην έχοντας προσωπική διαστημική εμπειρία δεν μπορώ να γνωρίζω τι ακριβώς σημαίνει αυτό. Οταν αυτό το γαλάζιο φως χτυπά την επιφάνεια της Σελήνης γίνεται γαλαζοπράσινο, παίρνει μια απόχρωση που εμείς ονομάζουμε τιρκουάζ. Είναι η πρώτη φορά που υπάρχει μια ακριβής χρωματική ανάλυση για τη σκοτεινή πλευρά της Σελήνης» αναφέρει ο Πέτερ Θέιλ του Μετεωρολογικού Ινστιτούτου της Κοπεγχάγης που ήταν επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.

Στο παρελθόν είχαν γίνει κάποιες απόπειρες για να δούμε τα… χρώματα της σκοτεινής πλευράς της Σελήνης αλλά είχαν όλες αποτύχει και έτσι οι επιστήμονες εγκατέλειψαν την προσπάθεια. Η τελευταία απόπειρα είχε γίνει το 1965 σε ένα αστεροσκοπείο της Νοτίου Αφρικής.

Η σημαντική εξέλιξη

Η ανακάλυψη της απόχρωσης της σκοτεινής πλευράς της Σελήνης θεωρείται εξαιρετικά χρήσιμη αφού θα βοηθήσει τους επιστήμονες να παρατηρούν και να αναλύουν καλύτερα την απόχρωση της Γης. Αυτό με τη σειρά του θα είναι χρήσιμο στην ανάπτυξη καλύτερων κλιματικών μοντέλων, μερικά από τα οποία περιλαμβάνουν τις αλλαγές στον σχηματισμό των νεφών στον πλανήτη μας. Η έρευνα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Astronomy and Astrophysics».