από metereologos.gr

Το αρχαιότερο ηλιακό σύστημα στο Σύμπαν
Καλλιτεχνική απεικόνιση του πανάρχαιου ηλιακού συστήματος HP 11952
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

Λονδίνο

Αστρονόμοι ανακάλυψαν σε απόσταση 375 ετών φωτός από τη Γη ένα ηλιακό σύστημα το οποίο είναι το αρχαιότερο που έχει εντοπιστεί μέχρι στιγμής. Γύρω από το άστρο HP 11952 εντοπίστηκαν να κινούνται δύο γιγάντιοι πλανήτες οι οποίοι όπως εκτιμούν οι ειδικοί δημιουργήθηκαν πριν από 12,8 δισεκατομμύρια έτη.

Η Μεγάλη Έκρηξη υπολογίζεται ότι συνέβη πριν από 13.8 δισεκατομμύρια έτη, κάτι που σημαίνει ότι οι δύο πλανήτες είναι από τα αρχαιότερα κοσμικά αντικείμενα αφού μετά τη γέννηση του Σύμπαντος χρειάστηκε αρκετός χρόνος μέχρι να αρχίσουν να κάνουν την εμφάνιση τους άστρα, πλανήτες και γαλαξίες.

Πλανήτες μαθουσάλες

Την ανακάλυψη έκανε ομάδα ερευνητών από το Ινστιτούτο Αστρονομίας Max Planck χρησιμοποιώντας τα πολύ ισχυρά τηλεσκόπια του παρατηρητηρίου La Silla Paranal στη Χιλή. Ο ένας πλανήτης έχει μέγεθος ανάλογο με αυτό του Δία, του μεγαλύτερου πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος. Ο άλλος είναι τρεις φορές μεγαλύτερος από τον Δία! Ο μικρότερος πλανήτης, ο HP 11952c, βρίσκεται πολύ κοντά στο άστρο και ολοκληρώνει μια πλήρη περιστροφή σε διάστημα 7 ημερών. Ο μεγαλύτερος πλανήτης, ο HP 11952b, ολοκληρώνει την περιστροφή σε περίπου 9 μήνες.

Η ανακάλυψη είναι εξαιρετικά σημαντική αφού μέχρι σήμερα οι επιστήμονες πίστευαν ότι η δημιουργία πλανητών στο πρώιμο Σύμπαν ήταν αδύνατη εξαιτίας της απουσίας των απαραίτητων κοσμικών υλικών για αυτόν τον σκοπό. Η κρατούσα θεωρία αναφέρει ότι το Σύμπαν στην παιδική του ηλικία δεν διέθετε μεταλλικά και βαρέα στοιχεία, συστατικά τα οποία είναι απαραίτητα για τη δημιουργία ενός πλανήτη.

Η ζωή εκεί

Οι ειδικοί τονίζουν ότι πρόκειται για εξωτικούς κόσμους και σε περίπτωση που υπήρχαν ή εξακολουθούν να υπάρχουν μορφές ζωής θα ήταν/είναι πολύ διαφορετικές από αυτές στη Γη. «Αν πάντως υπήρχε εκεί ένας εξελιγμένος πολιτισμός θα είχε την μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσει την επέκταση και εξέλιξη του Σύμπαντος, τη δημιουργία των πρώτων άστρων και γαλαξιών» αναφέρει ο καθηγητής Τζόνι Σετιάουαν που ήταν επικεφαλής των ερευνητών.

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος