ΑΜΜΑΝ, 5 ΑΠΡΙΛΙΟΥ


Στην Ανατολή των θρύλων, του πλούτου και των παραμυθιών, η θρησκεία και η βασιλεία είναι άμεσες συνδεδεμένες. Τρεις οικογένειες θεωρούν ότι έλκουν την καταγωγή τους απευθείας από τον προφήτη Μωάμεθ, γεγονός που τους προσφέρει ακόμη μεγαλύτερη αίγλη, δύναμη και ισχύ μεταξύ των Αράβων και κυρίως νομιμοποιεί την εξουσία που ασκούν στο γένος των Αράβων. Η αλήθεια όμως είναι ότι μόνο μία διαθέτει τα αδιάψευστα πειστήρια της καταγωγής της. Οι άλλες δύο προσπαθούν να αναδείξουν τον ρόλο που διαδραμάτισαν οι πρόγονοί τους στην εξάπλωση και στην προστασία του Ισλάμ. Η στάση του «εγγονού» του προφήτη Μωάμεθ βασιλιά της Ιορδανίας Αμπντάλα Β’, του αυτοχρισθέντος προστάτη του Ισλάμ βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας Φαχντ και του βασιλιά του Μαρόκου Μοχάμετ Στ’ παρακολουθείται στενά στη διάρκεια του πολέμου στο Ιράκ αφού καθορίζουν τις τύχες τριών σημαντικών χωρών του αραβικού κόσμου.


Αμπντάλα Β’ της Ιορδανίας: ο «εγγονός»


Ο Αμπντάλα της Ιορδανίας δικαίως μπορεί να θεωρεί εαυτόν ευλογημένο αφού η καταγωγή του, αν και χάνεται στο διάβα των αιώνων, προέρχεται από μια από τις μεγαλύτερες οικογένειες της Ανατολής, η οποία μάλιστα έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εδραίωση του μουσουλμανισμού και συνδέεται εμμέσως με τη διάδοση του ιουδαϊσμού. Ο 43ος απόγονος του Μωάμεθ, Αμπντάλα, προέρχεται από την οικογένεια του άραβα φυλάρχου Κιουράις, ο οποίος με τη σειρά του έλκει την καταγωγή από τον προφήτη Ισμαήλ. Πρόκειται για τον εκτός γάμου γιο που απέκτησε ο προφήτης Αβραάμ με την Αγα, τη θεραπαινίδα της συζύγου του Σάρας, λίγο πριν από την ανεύρεση της οδού προς τη γη της επαγγελίας, το σημερινό Ισραήλ. Το Μπάνι Χάσεμ ήταν το όνομα του προπάππου του Μωάμεθ και σήμερα το διατηρεί μόνον η βασιλική οικογένεια της Ιορδανίας, δηλαδή οι γνωστοί ανά τον κόσμο Χασεμίτες. Σύμφωνα με όλα τα δεδομένα, ο Αμπντάλα είναι απόγονος του Προφήτη και προέρχεται απευθείας από την πρωτότοκη κόρη του, τη Φατιμά, και τον σύζυγό της Αλή, ο οποίος είναι ο ιδρυτής του σιιτισμού.


Οι Χασεμίτες ως γνήσιοι απόγονοι του Μωάμεθ θεωρούνται οι φύλακες της ισλαμιστικής πίστης και ανέλαβαν μεταξύ άλλων, εκτός από την προστασία της Μέκκας και της Μεδίνας, και τη φύλαξη της άλλης ιερής πόλης, της Ιερουσαλήμ. Οπως επισημαίνει η αραβολόγος κυρία Αντωνία Δήμου, «το υπουργείο Θρησκευμάτων της Ιορδανίας έχει αναλάβει τη συντήρηση των μουσουλμανικών τοποθεσιών της Ιερουσαλήμ. Οι μισθοί των υπαλλήλων που απασχολούνται στις μουσουλμανικές τοποθεσίες της παλαιάς πόλης» προσθέτει «καταβάλλονται από την Ιορδανία, η οποία ούτως ή άλλως θα εξακολουθήσει να αποτελεί προστάτιδα χώρα των Ιεροσολύμων ακόμη και στην περίπτωση που υπογραφεί ειρηνευτική συμφωνία του Ισραήλ με τους Παλαιστινίους».


Φαχντ της Σαουδικής Αραβίας: ο προστάτης


Ο βασιλιάς Φαχντ της Σαουδικής Αραβίας είναι «προϊόν» της συμμαχίας που συνήψαν τον 18ο αιώνα ένας θρησκευτικός ηγέτης από την πόλη Ναζντ, ο Μοχάμαντ Μπιν Αμπντέλ Ουαχάμπ, με τον πολιτικό ηγέτη Μοχάμαντ Μπιν Σαούντ. Από αυτή την πολιτικοθρησκευτική συμμαχία – αποτελεί σύνηθες φαινόμενο για τον αραβικό κόσμο – προέκυψε η σημερινή Σαουδική Αραβία.


Η βασιλική οικογένεια των Σαούντ αντλεί τη δύναμή της έναντι των απλών Αράβων όλου του κόσμου από το γεγονός ότι εντός της επικράτειας της Σαουδικής Αραβίας βρίσκονται οι δύο ιερές πόλεις του Ισλάμ, η Μέκκα, όπου γεννήθηκε ο προφήτης Μωάμεθ – στο τζαμί της πόλης βρίσκεται η κιβωτός Καβάα την οποία κατασκεύασαν οι προφήτες Αβραάμ και Ισμαήλ πριν από 4.000 χρόνια σύμφωνα με την παράδοση των μουσουλμάνων -, και η Μεδίνα, όπου και ο τόπος ταφής του. Γι’ αυτόν τον λόγο και ο βασιλιάς Φαχντ έχει λάβει τον επίσημο τίτλο του προστάτη των ιερών τόπων του Ισλάμ παρ’ ότι δεν είναι απόγονος του Μωάμεθ.


Το Κοράνι αποτελεί το σύνταγμα του βασιλείου και η Σαρία (ο Ισλαμικός Νόμος) τη βάση του νομικού συστήματος της Σαουδικής Αραβίας. Στη χώρα βρίσκεται η έδρα του Οργανισμού Ισλαμικής Διάσκεψης και του συνδέσμου των επί γης μουσουλμάνων.


Μοχάμετ Στ’ του Μαρόκου: ο πανταχού παρών


Ο βασιλιάς του Μαρόκου Μοχάμετ (Μωάμεθ στα ελληνικά) Στ’ βρίσκεται σε μόνιμη διένεξη με τους Χασεμίτες. Θεωρεί εαυτόν γνήσιο απόγονο του Προφήτη, του οποίου και φέρει το όνομα.


Ελκει την καταγωγή του από τους απογόνους της πρωτότοκης κόρης του Μωάμεθ, της Φατιμά, καθώς και από έναν από τους πολλούς απογόνους της οι οποίοι εξαπλώθηκαν σχεδόν σε όλη την Αφρική στην προσπάθειά τους να κατακτήσουν νέα έθνη και να ξεφύγουν από τις αιματηρές συγκρούσεις που ξέσπασαν στο εσωτερικό της οικογένειας με αφορμή τη διαδοχή του Προφήτη.


Ο βασιλιάς του Μαρόκου ουσιαστικά προέρχεται από τους Αραβες που επικράτησαν στη Βόρεια Αφρική – Μαγκρέμπ -, οι οποίοι, αφού υπέταξαν τους ντόπιους Βερβερίνους, διά του Γιβραλτάρ έφθασαν στην Ευρώπη.


Ο Μοχάμετ Στ’ επιθυμεί να προστατεύσει τους ιερούς τόπους του Ισλάμ και κυρίως της Ιερουσαλήμ. Δηλώνει «πανταχού παρών» και έχει συστήσει ακόμη και ειδική επιτροπή για τα Ιεροσόλυμα, την al-Quads Committee. Στόχος της επιτροπής είναι η διαφύλαξη του ισλαμικού χαρακτήρα του περιβόλου Χάραμ αλ Σαρίφ της Ιερουσαλήμ, όπου βρίσκονται οι τάφοι πολλών κορυφαίων προσωπικοτήτων του Ισλάμ, και κυρίως η συντήρηση των δύο τζαμιών, του al-Aqsa και του Dome of the Rock.


Η δύναμη της οικογενειοκρατίας


Η οικογενειοκρατία αποτελεί τη βασικότερη παράμετρο της εδραίωσης και της εξάπλωσης του Ισλάμ σε όλον τον κόσμο. Το φαινόμενο ξενίζει τους χριστιανούς, αφού η πίστη τους εξαπλώθηκε με το κήρυγμα των Αποστόλων και των μαθητών τους, αλλά το Ισλάμ αποτελεί υπόθεση – και μάλιστα αιματηρή – της οικογένειας του προφήτη Μωάμεθ και μόνον. Γυναίκες, κόρες, γαμπροί, πεθεροί και εξαδέλφια ανέλαβαν το έργο της διάδοσης του Κορανίου και αλληλοσκοτώθηκαν. Μετά τον θάνατο του Προφήτη, το 632 μ.Χ., προέκυψε πρόβλημα στην καθοδήγηση των πιστών του Μωάμεθ. Αρσενικό διάδοχο δεν άφησε διότι οι γιοι του πέθαναν μικροί σε ηλικία. Ετσι, η τρίτη σύζυγός του, η Αϊσά, η οποία όταν παντρεύτηκε τον Μωάμεθ ήταν μόλις εννέα χρόνων, έχρισε διάδοχο τον πατέρα της Αμπού Μπακρ, ο οποίος είναι και ο πρώτος Χαλίφης του Ισλαμισμού. Ο Β’ Χαλίφης ήταν ο πατέρας της συζύγου του Χάφσα, Ομάρ. Μετά από αυτόν, τη διοίκηση ανέλαβε ο Οσμάν, ο Γ’ Χαλίφης, που ήταν γαμπρός του Μωάμεθ καθώς είχε νυμφευθεί δύο κόρες του. Η Αϊσά συγκρούστηκε πολλές φορές με τους συγγενείς του Προφήτη. Στο στόχαστρό της βρισκόταν σχεδόν πάντα ο Αλή, ο πρώτος εξάδελφος του Μωάμεθ και σύζυγος της πρώτης του κόρης, της Φατιμά, με τον οποίο συγκρούστηκε πολλές φορές και ορισμένες ακόμη και ενόπλως. Μια από τις πλέον γνωστές και ιστορικές μάχες ήταν αυτή της Καρμπάλα. Οι μάχες δεν ήταν τυχαίες διότι τα παιδιά του Αλή ήταν γνήσιοι απόγονοι του Μωάμεθ και ο ίδιος ήταν ο εκλεκτός του Προφήτη. Ολη η διάδοση του Ισλάμ στηρίζεται σ’ αυτή την οικογένεια με τα δεκάδες παιδιά, εγγόνια, εξαδέλφια και πεθερικά.