Οταν πριν από δύο χρόνια αναλάμβανε το υπουργείο Παιδείας ο κ. Π. Ευθυμίου όλοι περίμεναν πως θα ακολουθήσει μια νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με δέσμες νέων μέτρων και νέων πρωτοβουλιών, όπως είχαν πράξει όλοι οι προκάτοχοί του τα τελευταία χρόνια. Ο κ. Ευθυμίου προχώρησε βεβαίως σε κάποιες σημαντικές αλλαγές σε σχέση με την πολιτική που εφάρμοσε ο κ. Γ. Αρσένης αλλά σίγουρα δεν θέσπισε μια νέα μεταρρύθμιση ούτε άλλαξε τη φιλοσοφία του εκπαιδευτικού συστήματος. Και τους τελευταίους μήνες – ιδίως μετά τον ανασχηματισμό και την τοποθέτηση ως υφυπουργού Παιδείας του εκπαιδευτικού κ. Ν. Γκεσούλη – ο υπουργός έχει στραφεί σε μια εντελώς διαφορετική λογική, επιχειρώντας για πρώτη φορά να κατορθώσει το ακατόρθωτο, δηλαδή να είναι εγκαίρως έτοιμα μερικά απλά πράγματα που δημιουργούν γκρίνιες και αντιπαραθέσεις κάθε φορά που αρχίζει μια νέα σχολική χρονιά.




«Εγκαταλείψτε για εφέτος τα μεγαλόπνοα σχέδια και τα μεγαλεπήβολα οράματα» είπε πρόσφατα σε ευρεία σύσκεψη με όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες ο υφυπουργός κ. Ν. Γκεσούλης. «Ας φροντίσουμε όλοι για πρώτη φορά, όταν ανοίξουν ξανά τα σχολεία, οι καθηγητές να είναι όλοι στις θέσεις τους, να μην υπάρχουν σοβαρά κενά και ελλείψεις και τα βιβλία να είναι από την πρώτη ημέρα στα θρανία». Μα είναι τόσο δύσκολο αυτό; – θα αναρωτηθεί ίσως κάποιος. Είναι τόσο δύσκολο που δεν έχει ποτέ επιτευχθεί ως σήμερα αλλά για πρώτη φορά έχει προηγηθεί μια προεργασία που ίσως το κάνει εφικτό. Πρόκειται για μια ολόκληρη επιχείρηση – μια επανάσταση – που εφαρμόζει αυτή την περίοδο το υπουργείο Παιδείας και στην οποία μάλιστα ο κ. Γκεσούλης έχει δώσει κωδική ονομασία. Την αποκαλεί «η επανάσταση του αυτονόητου»!


Στην καρδιά του εκπαιδευτικού συστήματος, το σχολείο, στοχεύουν οι 17 ριζικές αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά. Σαράντα δύο εκατομμύρια βιβλία τυπώνονται αυτή την περίοδο και 27.500 νέα στελέχη επιλέγονται για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, ενώ θα επέλθουν ουσιαστικές μεταβολές και στη λειτουργία των σχολικών μονάδων.


Καθιερώνεται κανονισμός λειτουργίας των σχολείων και καθηκοντολόγιο για τους διευθυντές, τους προϊσταμένους και τους σχολικούς συμβούλους, ενώ ζητείται προγραμματισμός λειτουργίας για την επόμενη χρονιά από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων.


Στο τέλος Ιουνίου ανακοινώνονται οι διορισμοί των εκπαιδευτικών και έχουν αρχίσει ήδη οι αποστολές βιβλίων, ενώ το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου αναμένεται για πρώτη φορά να διοριστεί το πρώτο μεγάλο κύμα των αναπληρωτών, ώστε όταν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς οι μαθητές να βρουν τα βιβλία και τους εκπαιδευτικούς στις τάξεις. Ταυτόχρονα ετοιμάζονται από τώρα τα βιβλία της μεθεπόμενης σχολικής χρονιάς…


Τους βασικούς άξονες αυτής της προσπάθειας εξήγησε μιλώντας στο «Βήμα» ο ίδιος ο κ. Γκεσούλης δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Κάνουμε και βλέπετε, και αντίστροφα· βλέπετε ενώ κάνουμε».


* Η επόμενη σχολική χρονιά. «Στόχος μας για την επόμενη χρονιά είναι να ταυτίσουμε την ημερομηνία έναρξης του σχολικού έτους με την ημερομηνία έναρξης των μαθημάτων στο σχολείο. Δηλαδή θέλουμε όταν θα πάνε τα παιδιά στα σχολεία να βρουν εκεί και τους δασκάλους τους και τα βιβλία τους.


Δηλαδή για την επόμενη χρονιά εμείς, το υπουργείο, πρέπει να έχουμε φροντίσει, και το κάνουμε, να βρίσκονται στη θέση τους οι εκπαιδευτικοί, να έχουν φτάσει τα βιβλία, να είναι έτοιμο το πρόγραμμα των μαθημάτων, ο δήμος να έχει περιποιημένο και τακτοποιημένο το σχολείο, και όλοι μαζί να περιμένουμε τα παιδιά για την καινούργια χρονιά. Πιστεύω ότι όλα αυτά θα τα πετύχουμε. Οσον αφορά το σχολείο που οραματίζομαι, είναι ένα σχολείο ζωντανό, ένα σχολείο δημιουργικό, δημοκρατικό, με αισιοδοξία, αυτοπεποίθηση και χαμόγελο. Οχι ένα σχολείο χλωμό, εσωστρεφές και απομονωμένο. Ενα νέο σχολείο που θα προκύψει από την ποιοτική ανασυγκρότηση του σημερινού σχολείου και προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε. Πεποίθησή μου είναι πως η πολιτική έχει ιδιαίτερη αξία όταν ξεφεύγει από το θεωρητικό επίπεδο και εφαρμόζεται, υλοποιώντας τα οράματα και πετυχαίνοντας τους στόχους της».


* Πώς θα διοικείται πλέον ένα σχολείο; «Πεποίθησή μου είναι ότι το σχολείο πρέπει και μπορεί να ανασυγκροτηθεί με πρωταγωνιστή τον διευθυντή του σχολείου και με τον σύλλογο διδασκόντων να αποτελέσουν μια ομάδα όπου με τη συλλογικότητά τους θα επιτύχουν τον στόχο για ένα ποιοτικό σχολείο.


Για τον ρόλο αυτόν, τον τόσο σημαντικό και υπεύθυνο, θέλουμε και θα βρούμε για διευθυντή τον καλό εκπαιδευτικό, τον ικανό, με προσόντα, τον ακέραιο, τον εργατικό εκπαιδευτικό που θα έχει κύρος και αποδοχή και πάνω απ’ όλα ευαισθησία και μεράκι. Θέλουμε για διευθυντή εκείνον που θεωρεί τον κάθε μαθητή ξεχωριστή και μοναδική προσωπικότητα και όχι μέρος μιας μάζας.


Με τέτοια στοιχεία θα εμπνέει και θα πείθει τους δασκάλους του και τα παιδιά, και όλοι μαζί θα λειτουργούν σ’ ένα σχολείο όπου με χαμόγελο και αισιοδοξία θα παράγεται πνευματικό έργο και θα κατακτάται η γνώση. Θα μου πείτε, υπάρχουν τέτοιοι εκπαιδευτικοί; Θα σας απαντήσω, ναι, υπάρχουν.


Οραματίζομαι έναν διευθυντή σχολείου που θα διδάσκει με τη στάση του ήθος και αγωγή, και αυτόν θα αναζητήσουμε. Αυτόν τον διευθυντή θα αναζητήσουμε επίμονα κατά την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης».


* Η συνεργασία με τον υπουργό Παιδείας. «Είναι ομαδικός παίκτης και όχι ατομικός. Εχουμε πολύ καλή συνεργασία γιατί είναι πραγματικά ένα ανοιχτό μυαλό».


17 ριζικές αλλαγές σε απλά πράγματα της σχολικής καθημερινότητας


«Η επιτυχία αυτής της επανάστασης του αυτονόητου έχει 17 επί μέρους παραμέτρους, 17 πολιτικές που τρέχουν με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα» λέει ο κ. Γκεσούλης – τις εξής:


1. Επιλογή στελεχών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης


Βρίσκεται σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθεί ως τον Ιούλιο.


2. Μεταθέσεις


Εχουν ολοκληρωθεί από τις 17.4.2002.


3. Εκπαιδευτικές άδειες


Προετοιμάζονται ήδη και σύντομα θα είναι έτοι μες.


4. Αποσπάσεις


Οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε σχολεία του εξωτερικού, σε φορείς του υπουργείου Παιδείας καθώς και από νομό σε νομό θα έχουν ολοκληρωθεί στις αρχές Ιουλίου.


5. Αξιολόγηση


Είναι έτοιμη και θα δοθεί για διάλογο σε λίγες ημέρες.


6. Κανονισμός σχολείου


Είναι έτοιμος και θα δοθεί για διάλογο σε λίγες ημέρες.


7. Επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων


Υπεβλήθησαν οι αιτήσεις και θα ολοκληρωθεί ως το τέλος Αυγούστου.


8. Επιλογή σχολικών συμβούλων


Δημοσιεύθηκε η προκήρυξη και η επιλογή θα γίνει καλοκαίρι – αρχές φθινοπώρου.


9. Διορισμοί


Γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες και θα ολοκληρωθούν όλοι οι διορισμοί, ακόμη και των δυσπρόσιτων σχολείων, δηλαδή συνολικά περίπου 8.000 νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών, ως τις 17.7.2002.


10. Αναπληρωτές


Αλλάξαμε το σύστημα αναπλήρωσης και έγινε λειτουργικό και αποτελεσματικό ενώ τις αιτήσεις τους οι ενδιαφερόμενοι τις κάνουν και από το σπίτι μέσω Internet.


11. Οργανισμός επιμόρφωσης εκπαιδευτικών


Εντός του Ιουνίου του 2002 θα έχει συγκροτηθεί το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού.


12. Βιβλία


Εκτυπώνονται 42 εκατομμύρια βιβλία και η πρώ τη αποστολή στα κέντρα διανομής έφυγε τώρα.


13. Συντονιστές εκπαίδευσης εξωτερικού


Είναι έτοιμοι οι πίνακες για ανακοίνωση.


14. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών (Κοινωνία της Πληροφορίας)


Επιμορφώνουμε τώρα 75.000 εκπαιδευτικούς στην πληροφορική.


15. Εξετάσεις ΑΣΕΠ


Ανακοινώνεται τώρα η ύλη για τον διαγωνισμό που θα γίνει στις 22.11.2002.


16. Περιφερειακοί διευθυντές


Θα ανακοινωθούν και θα διορισθούν μέσα στον Ιούνιο.


17. Πλήρωση θέσεων διευθυντών – υποδιευθυντών στα μουσικά – πειραματικά σχολεία


Ολοκληρώνεται εντός του μηνός.