από metereologos.gr
Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2017
 

Γλωσσική αφασία

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Η παρακμή που βιώνει το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν ξέσπασε ως κεραυνός ἐν αἰθρίᾳ. ΄Ηταν αναμενόμενη μετά από όλες τις πολιτικές και κομματικές επεμβάσεις στη λειτουργία του σχολείου, από συστάσεώς του –τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενο των σπουδών. Και αυτό γιατί το κόμμα προηγήθηκε των επιστημόνων και η κάθε αλλαγή εξυπηρετεί, κάθε φορά, την εκάστοτε κομματική τοποθέτηση, ακόμα και στο γλωσσικό ζήτημα, το οποίο ποτέ δεν έπαψε να μας απασχολεί….

Το μεγάλο και πρώτο θύμα είναι η γλώσσα στην ενιαία της μορφή. Κατά τη μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, διαπιστώνουμε ότι ο μαθητής δυσκολεύεται ή αδυνατεί ή δεν κατανοεί (πώς) να συνδέσει λόγιες λέξεις ή λέξεις της νεοελληνικής που χρησιμοποιούμε καθημερινά με την αρχαία λέξη, από την οποία προκύπτουν ή με την οποία σχετίζονται ενώ διαθέτει όχι μόνο ένα εξαιρετικά περιορισμένο λεξιλόγιο αλλά και μια αδυναμία τόσο στην απομνημόνευση ενός ολιγόστιχου κειμένου όσο και στην αναπαραγωγή του χρησιμοποιώντας τις δικές του συνθετικές δυνατότητες.

Αυτή η λεξιπενία συνεχίζεται και στο Λύκειο με έντονο το αποτύπωμα στον γραπτό λόγο. Η αδυναμία της επιχειρηματολογίας κάνει τα δοκίμιά του, τα οποία πια μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, να διακρίνονται από μια ισοπεδωτική ομοιομορφία, στειρότητα απόψεων και αδυναμία χειρισμού του λόγου.

Η "γλωσσική αφασία" των παιδιών προκύπτει από τη γλωσσική πενία των ενηλίκων. Δίνουμε στα παιδιά ό τι έχουμε, ό τι γνωρίζουμε και ό τι μπορούμε... Από κοντά, η πολιτεία η οποία ενώ υποτίθεται ότι κόπτεται για την «παιδεία του λαού» -με ό,τι αυτή συνεπάγεται- είναι αυτή που δίνει τη χαριστική βολή στις δυνατότητες της εκπαίδευσής τους.

Όταν περιορίζουμε τις εξετάσεις σε τέσσερα μόνο μαθήματα και α κ ρ ω τα η ρ ι ά ζ ο υ μ ε το γλωσσικό μάθημα αποσυνδέοντας την αρχαία μορφή της γλώσσας από τη νέα ενώ πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ενιαίο μάθημα,* τους στερούμε τη δυνατότητα να βιώσουν τη χαρά της γνώσης και να θελήσουν να την διευρύνουν. Αν δεν έχουν διδαχτεί σωστά τα αρχαία, στο Γυμνάσιο, πώς θα τα παρακολουθήσουν στο Λύκειο όταν θα πρέπει, για πρώτη φορά, να εξεταστούν;

Κατά συνέπεια, η αδυναμία των Πανεπιστημίων να απορροφούν τόσους φοιτητές όσους στέλνει κάθε φορά το Υπουργείο για λόγους ψηφοθηρικούς, θα αντιμετωπιστεί έν τοῖς πράγμασι, de facto, χωρίς να χρειαστεί αλλαγή της θέσης του Υπουργείου επειδή το ίδιο το σύστημα θα έχει γίνει τόσο επιλεκτικό ώστε οι ξένοι φοιτητές, κάποια στιγμή, θα είναι περισσότεροι από τους γηγενείς που θα στρέφονται πια, μαζικά, σε τεχνικά επαγγέλματα όχι γιατί σε αυτά θα έχουν κλίση ή περισσότερες δυνατότητες απασχόλησης αλλά γιατί η Πολιτεία αυτή τη μορφή εκπαίδευσης θα τους έχει προβάλει ἐξ ἁπαλῶν ὀνύχων, χωρίς εναλλακτική λύση και δυνατότητα επιλογής.

Πώς να διαλέξουν κάτι άλλο όταν δεν θα το έχουν γνωρίσει;

Έτσι θα γίνει και εδώ αυτό που γίνεται αλλού, σε ξένα Πανεπιστήμια: οι θύρες των Α.Ε.Ι. θα γίνουν la porte étroite** για λίγους και εκλεκτούς των οποίων οι γονείς θα έχουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν και να πληρώσουν την εκλεκτή εκπαίδευση σε άλλους παρόχους!.


Μυττά Χαρίκλεια
Γνώμες αναγνωστών περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (5)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
     
    Ἀπάντησι σέ SARDANAS | 21/06/2017 16:58
    Θά ἤθελα νά ρωτήσω τόν Κ. SARDANAS σέ ποιό σχολεῖο ἔμαθε τήν Ἑλληνική γλῶσσα μέ Λατινικούς χαρακτῆρες; Δημήτρης
    Δημήτρης
    απάντηση253
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    MESANYXTA | 03/06/2017 12:52
    MA STA SXOLEIA DIDASKOUNE ARXAIA ANTI GIA NEA .ELLHNIKA.. GIA AUTO BGAINOUNE TA PAIDIA XORIS NA MPOROUNE NA MILISOUNE H NA GRAPSOUNE SOSTA. KANOUNE ARXAIA EKANTONTADES ORES KAI TA PAIDIA BGAINOUN ASXETA. STO TELOS. TETOIES SAXLAMARES MONO STO ELLADISTAN GINONTE. O MONOS LOGOS POU GINETE AUTO EINAI GIA NA BRISKOUNE DOULEIES OI XILIADES FILOLOGOI POU BGAZOUNE TA PANEPISTIMIA KATHE XRONO.
    SARDANAS
    απάντηση1053
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
Περί θέσεων εργασίας 
Καπώνης Απόστολος, 04/10/2017 18:37
Για την Ακαδημία Αθηνών 
Παπαηλιού Νικόλαος , 29/08/2017 18:42
Βοτανικός Κήπος Διομήδους 
Σούλιος Στυλιανός , 17/07/2017 11:36
Περί θέσεων εργασίας 
Καπώνης Απόστολος, 04/10/2017 18:37
Για την Ακαδημία Αθηνών 
Παπαηλιού Νικόλαος , 29/08/2017 18:42
Βοτανικός Κήπος Διομήδους 
Σούλιος Στυλιανός , 17/07/2017 11:36