Η κυβέρνηση της Πολωνίας, με επι κεφαλής τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Αντρζέιγ Ντοντα, περνά «σε αντεπίθεση» για να «αποκαταστήσει την τιμή και την ιστορία» της χώρας.
Πρώτος στόχος ο πολωνικής καταγωγής αμερικανός ιστορικός Γιαν Γκρος ο οποίος υποστηρίζει, με πλήθος ντοκουμέντα και στοιχεία, ότι στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου οι Πολωνοί σκότωσαν περισσότερους Εβραίους από όσους σκότωσαν οι Γερμανοί. Ένας τέτοιος ισχυρισμός καταρρίπτει το «εθνικό πιστεύω» των Πολωνών ότι δηλαδή είναι ένα έθνος το οποίο αντιμετωπίστηκε άδικα από την Ιστορία και γι’ αυτό δικαιούται να έχει δυνατότερη φωνή στη διεθνή σκηνη.
Η βάση της αντίληψης του εθνικιστικού κυβερνητικού κόμματος; «Νόμος και Δικαιοσύνη» για τα διεθνή δρώμενα διατυπώθηκε από τον πρόεδρο Ντοντα στην πρόσφατη διάσκεψη στη Βαρσοβία με θέμα την αναθεώρηση της ιστορίας της χώρας. «Η αντιμετώπιση της πολιτικής από ιστορικής πλευράς πρέπει να γίνεται από το πολωνικό κράτος ώστε να αποτελέσει το στοιχείο για την διαμόρφωση της διεθνούς θέσης μας», διακήρυξε ο πρόεδρος.
Σε αυτό το πνευματικο-ιστορικο πλαίσιο ο ηγέτης του κυβερνητικού κόμματος Γιαροσλαβ Κατσινσκι ξεφούρνισε το ότι το τέλος της κομουνιστικής διακυβέρνησης το 1989 ήταν σε μεγάλο βαθμό ένα κολπο. Στόχευε να πλουτίσουν τα κομουνιστικά στελέχη με τη βοήθεια των διεφθαρμένων ηγετών του φιλοδημοκρατικού εργατικού κινήματος της «Αλληλεγγύης». Με άλλα λόγια, η ανεξαρτησία της Πολωνίας τα τελευταία 25 χρόνια ήταν μια απατη. Έτσι επανέρχεται στην επιφάνεια ότι ο Λεχ Βαλεσα, αρχηγός της «Αλληλεγγύης», βραβείο Νόμπελ και πρόεδρος της Πολωνίας, ήταν στην πραγματικότητα πράκτορας των κομουνιστών. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ματεουσζ Μοραβιεσκι δήλωσε στην πολωνική τηλεόραση ότι είναι «ολοφάνερο» ότι ο Βαλεσα ήταν πράκτορας στα κομουνιστικά χρόνια.
Αν η υπόθεση Βαλεσα έχει σημασία για την πολωνική εξιστόρηση που παρουσιάζει στο εσωτερικό το κυβερνητικό κόμμα, πολύ πιο σημαντική για την κυβέρνηση είναι η φήμη της χώρας στο εξωτερικό, η φήμη της ιστορίας της Πολωνίας στον πόλεμο.
Ο καθηγητής Γκρος ενόχλησε πολλούς Πολωνούς το 2015 όταν κατήγγειλε τους δισταγμούς της Πολωνίας να δεχτεί πρόσφυγες. Ιδιαίτερα στιγμάτισε τον Κατσινσκι που είχε δηλώσει ότι οι πρόσφυγες κουβαλούν αρρώστιες, και που ακριβώς ταιριάζει με το πως οι Πολωνοί φέρθηκαν στους Εβραίους στον Πόλεμο, είπε ο Γκρος. Η κυβέρνηση προτιμά να αναφέρεται στην σκληρή αντίσταση της χώρας στον Πόλεμο και στον ηρωισμό χιλιάδων Πολωνών που έσωσαν Εβραίους. «Το κυβερνητικό κόμμα δεν είναι ανοικτά αντισημιτικό», δήλωσε ο Γκρος, «αλλά τρέφεται με την αντισημιτική δημαγωγία. Η γλώσσα που χρησιμοποιούν για τους πρόσφυγες είναι άθλια».
Ιδιαίτερα ενοχλήθηκαν οι εθνικιστές όταν ο Γκρος τους έδειξε ότι οι Πολωνοί σκότωσαν πολλούς Εβραίους στη διάρκεια του πολέμου. «Περίπου 17.000 Γερμανοί σκοτώθηκαν τον Σεπτέμβριο του 1939, όταν άρχισε ο πόλεμος, άλλοι 5.000 σκοτώθηκαν στην εξέγερση της Βαρσοβίας το 1944 και άλλοι 5.000 στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής της Πολωνίας. Σκοτώθηκαν όμως πολύ περισσότεροι Εβραίοι», λεει.
Η πολωνική εθνοφυλακή, ομάδες πυροσβεστών αλλά και απλοί Πολωνοί πολίτες σκοτώσαν Εβραίους οι οποίοι προσπαθούσαν να διαφύγουν από τα γκέτο όταν οι Γερμανοί μάζευαν τους Εβραίους για να τους στείλουν σε στρατόπεδα θανάτου. «Από τους 200.000-250.000 Εβραίους που επέζησαν από την καταστροφή των γκετο πολλοί σκοτώθηκαν από Πολωνούς, γι’ αυτό και τελικά μόνο 40.000 επέζησαν», υποστηρίζει ο Γκρος.
Ο καθηγητής Γιαν Γκρος έγινε διεθνώς γνωστός με τα βιβλία του «Γείτονες» και «Φόβος» στα οποία περιγράφει τη σφαγή 1.600 Εβραίων το 1941 από πολωνούς χωρικούς σε μια μικρή πόλη της ανατολικής Πολωνίας και, στο δεύτερο βιβλίο του, το πογκρόμ το 1946 εναντίον των Εβραίων που επέζησαν από το Ολοκαύτωμα. «Το κυβερνητικό κόμμα», λεει ο Γκρος, «παθιάζεται να κάνει την ιστορία πατριωτικό καθήκον, αλλά καθώς οι περισσότεροι Πολωνοί δεν γνωρίζουν την ιστορία της πατρίδας τους και νομίζουν ότι οι Πολωνοί στον πόλεμο υπέφεραν όσο και οι Εβραίοι το νέο καθεστώς παίζει εύκολα με τη γλώσσα της Καθολικής μυθολογίας».
Στο ίδιο πνεύμα ο καθηγητής Γιαν Μους του πανεπιστημίου Λιούμπλιν, λεει: «Η πλειονότητα των Πολωνών μεγάλωσε με τον μύθο του πολωνικού ιπποτισμού, της συνωμοσίας εναντίον της Πολωνίας και της μάχης για την Πατρίδα. Αυτή η πλειονότητα ούτε θέλει ούτε είναι πιθανόν να αλλάξει μυαλά».