από metereologos.gr
Σάββατο 19 Αυγούστου 2017
 
 

Το λάθος του Μαζάουερ

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Μιλώντας πριν από λίγες ημέρες για την κατάσταση στην Ελλάδα ο εξαιρετικός ιστορικός Μαρκ Μαζάουερ έκανε τη διάγνωση ότι «η άκρα Αριστερά μοιάζει δευτερεύουσα απειλή σε σχέση με την άκρα Δεξιά».

Και αυτό επειδή, όπως εξήγησε, «η άκρα Αριστερά δημιουργεί καταστάσεις ανομίας αλλά δεν είναι απειλή για την κοινοβουλευτική δημοκρατία».

Για να είμαι ειλικρινής, δεν γνωρίζω πώς μετράει ή πώς αξιολογεί μια «απειλή» ο διαπρεπής ιστορικός ώστε να συμπεραίνει πότε είναι πρωτεύουσα και πότε δευτερεύουσα.

Πολύ φοβούμαι πως τέτοιες μετρήσεις ούτε υπάρχουν ούτε μπορούν να υπάρξουν.

Ακόμη περισσότερο όταν η απειλή κατά της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας είναι πάντα μία - ακόμη κι αν δεν είναι πάντα κοινή.

Είναι η απειλή του αντικοινοβουλευτισμού (από όπου κι αν προέρχεται) και της αντιδημοκρατικότητας (όποιος κι αν τη διατυπώνει).

Υπό αυτή την έννοια, λοιπόν, ο Μαζάουερ κάνει λάθος. Είναι το τυπικό λάθος ενός ανθρώπου που διαβάζει μια πραγματική κατάσταση με τα γυαλιά της ιστορικής αναλογίας.

Και δεν είναι ο μόνος.

Μεγάλη μερίδα του διεθνούς Τύπου αντιμετωπίζει τη σημερινή Ελλάδα περίπου ως ριμέικ της μεσοπολεμικής Ευρώπης.

Οι ανταποκριτές μεταδίδουν εικόνες που περισσότερο παραπέμπουν στη Μαδρίτη όταν αντιστεκόταν στον Φράνκο παρά στην πρωτεύουσα μιας ευρωπαϊκής δημοκρατικής χώρας που βρίσκεται σε κρίση.  

Μια εξαιρετική (κατά τα άλλα) εφημερίδα όπως ο «Guardian» έχει ήδη εξαγγείλει πέντε-έξι εξεγέρσεις στη (σχεδόν) «εξαθλιωμένη Αθήνα».  

Και μόλις προ διμήνου η ίδια εφημερίδα προκάλεσε αίσθηση εντοπίζοντας κάποιους «αντιφασίστες» που έπειτα από συμπλοκές με «νεοναζιστές» βασανίστηκαν στα κρατητήρια της Ελληνικής Αστυνομίας.  

Ποιοι είναι όμως αυτοί οι απροσδιόριστοι «αντιφασίστες»; Πώς δεν τους έχουμε ξανακούσει; Και από πού ξεφύτρωσαν να αναχαιτίσουν τον ναζισμό μεταξύ Πατησίων και Αχαρνών;

Αποτελούν κάποια εγχώρια «Αντιφασιστική Φρουρά Νέων» σαν εκείνη που πλακωνόταν με τα Τάγματα Εφόδου στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης;

Κατέφθασαν εθελοντικώς από το εξωτερικό για να πολεμήσουν τον φασισμό όπως οι Διεθνείς Ταξιαρχίες στον ισπανικό Εμφύλιο;   

Ή μήπως είναι απλώς μια νοσταλγική φαντασίωση για μια συνηθισμένη (δυστυχώς) συμπλοκή κάποιας ακροαριστερής συμμορίας με κάποια ακροδεξιά συμμορία σε κάποια γειτονιά της Αθήνας;

Ετσι μας βλέπουν, θα μου πείτε. Σωστό. Αρκεί να μη συμπεράνει κανείς πως έτσι είμαστε επειδή έτσι μας βλέπουν.

Διότι η διαφορά της ζωής από την Ιστορία είναι ότι στην Ιστορία ξέρουμε τι συνέβη επειδή ξέρουμε το τέλος.

Αντιθέτως, στη ζωή όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν εξίσου ανοιχτά - μέχρι τέλους...



ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ψιλό γαζί 
 
Ψιλό γαζί 
 
σχόλια (16)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    ποσο φοβασαι κ.Πρετεντερη! | 03/03/2013 10:14
    Τι φοβος μην τυχον ξεβολευτείτε ,.ανανδροι χορτάτοι και μπλαζέ μικρόνοες! Γαντζωθείτε κι άλλο πάνω στα λεφτούλια σας ,να δουμε τι εξέλιξη ανθρωπολογική θα παρατηρηθεί από τους Δαρβίνους του μέλλοντος!!!
    Ρούλα Τ
    απάντηση43
     
     
    Ο Μαζαουερ και η θεωρία της ήπιας αριστεράς | 22/02/2013 21:31
    Τί είπε ο κ. Μαζαουερ και δεν το γνωρίζαμε ; Για κακή μας τύχη όμως , είναι δυσπρόφερτη η λέξη , η αναρχοαριστερά του ΣΥΡΙΖΑ είναι η δυσφήμηση της Ελλάδος και ο δημιουργός της Χ.Α.
    ΝΙΚΟΛΑΟΣ .ΑΑΑ
    απάντηση516
     
     
    Δεδομένα | 21/02/2013 13:40
    Μπορεί να μας πει ο εξέχων καθηγητής κος Μαζάουερ σε ποια χώρα του πλανήτη η ακρά αριστερά επικράτησε και διατήρησε την κοινοβουλευτική δημοκρατία; Ρωσία; Κούβα; Βόρειος Κορέα; Καλά είναι τα καθηγητιλίκια άλλα όταν λέγονται τέτοιες βλακείες αναγνωρίζει κανείες ότι ακόμα και οι μεγάλοι διανόουμενοι κάπου-κάπου δεν ξέρουν τι λένε...
    Lofados
    απάντηση1319
     
     
    κραυγή ανοησίας | 19/02/2013 05:26
    πωπω να μη ξέρει τίποτα ο Mazower απο το friedlander και τις παραποιήσεις της σκέψης του που ¨εκανες απο το καλοκαίρι ρε γιαννάκη ?το τσούξιμο και το σύγκαμα που έφαγε η εγχώρια παρασιτική αστική τάξη της χώρας δεν εκφράζεται με λόγια αλλά με κραυγές ανοησίας όπως αυτό το άρθρο ή το άλλο του θεοδωράκη στο Protagon
    γιαννάκη ομορφόπαιδο
    απάντηση2410
     
     
    ευτυχως που εχουμε και σας ... ελεος πραγματικα | 19/02/2013 01:39
    ενταξει κ. πρετεντερη ωραια γραφετε .. αλλα απο αποψεις και σκεπτικο χρειαζεται καποιος να μη του 'πολυκοβει' για να σας παρακολουθει.. δυστυχος υπαρχουν πολλοι που παραμυθιαζονται απο την δηθεν ανατροπη σας.. (χαχα ακου ανατροπη..απο τον πιο υποτακτικο παρουσιαστη στον πιο λερωμενο 'μαυρο' καναλι ..) Φενεται οτι σας αρεσουν τα ταγματα εφοδου ..σας εξιταρει η ακρα δεξια με τα α(γ)ρια αγορια.Γι αυτο χλεβαζετε το Guadian και τα βασανηστηρια τα θεωρειτε κατι normal και αναμενομενο για μια χωρα ευρωπαικη το 2013 που καποτε ειχε φιλοσοφικες σχολες.. τωρα εχουμε αηδιες απο κατευθηνομενους ανοητους θεατρινους χαμηλης ποιοτητας που νομιζουν οτι διαμορφονουν αποψη στον μισοκοιμισμενο νεοελληνα.
    επικουρος vs πλατων (χαχα αστειακι ε)
    απάντηση2913
     
     
     
    Συμφωνώ με τον κ. Πρετεντέρη! | 18/02/2013 15:29
    Αγαπητοί σχολιαστές, στην επιστήμη δεν υπάρχουν "ταμπού" και "ιερά τέρατα". Η επιστήμη βρίσκεται συνεχώς υπό αμφισβήτηση. Το ότι κάποιος Μαζάουερ θεωρεί την άκρα Δεξιά επικίνδυνη για την Ελλάδα, ενώ την άκρα Αριστερά "δευτερεύουσας σημασίας", δεν σημαίνει ότι είναι έτσι τα πράγματα. Αντιθέτως, πληροφορώ τον κύριο ιστορικό ότι η Ελλάδα καταστράφηκε οικονομικά και αποδυναμώθηκε πολιτικά εξαιτίας της Αριστεράς, της διαφθοράς και της αναρχίας.
    Παναγιώτης
    απάντηση2137
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Ιστορία και "πολιτική ορθότης" | 18/02/2013 14:11
    Το άρθρο σας μου ήρεσε πολύ. Συμφωνώ. Το πρόβλημα του (ή με τον) Mazower είναι ότι ενώ είναι καλός ιστορικός (όχι όμως απ' τους καλυτέρους, είτε στο εξωτερικό είτε εδώ) κάνει εδώ και χρόνια ένα marketing trip του εαυτού του καβάλλα στο κύμα της "πολιτικής ορθότητος".
    Ν. Πειρουνάκης, οικονομολόγος
    απάντηση2122
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Γιγαντας εναντίον νάνων | 18/02/2013 11:51
    ο Φιλόσοφος Σλάβοϊ Ζίζεκ δεν σου αρεσει, δεν συμφωνείς μαζί του. Με τον καθηγητή Μαζάουερ διαφωνείς καθέτως.Η αλήθεια ειναι ότι μάλλον έχεις δίκιο. Αυτοί δεν έχουν τίποτα να φοβουνται απο λίστες
    Κ.Π.
    απάντηση379
     
     
     
    Πανεπιστημιακή έρευνα vs φληναφηματων | 18/02/2013 00:57
    Υπάρχει δυστυχώς θέμα κε Πρετεντέρη. Αλλά για σας μόνο. Ο καθηγητής Μαζάουερ δεν ασπάζεται τα εννοιολογικά σχήματα που τόσο εσείς αλλά και πλείστοι άλλοι του συναφιού σας προβάλετε σχετικά με τη θεωρία των άκρων. Θα μας επιτρέψετε να αποδίδουμε μεγαλύτερη σημασία στον εν λόγω ιστορικό. Αυτός ο άνθρωπος έχει σοβαρές περγαμηνές και σημαντική δουλειά σχετικά με την ιστορία της χώρας μας, η οποία δεν μπορεί με κανένα τρόπο να συγκριθεί με τις αστοιχείωτες εκκενώσεις σας στο χαρτί αλλά και στο γυαλί...
    petrosuk
    απάντηση4415
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Ανήκομεν εις το παρελθόν; | 18/02/2013 00:31
    Η επιθυμία σας (δεν λέω "η ανάγκη σας"...) ν' αποβείτε ευρύτερα κατανοητός σας αποτρέπει ίσως από το να εκθέσετε ευθέως το μη αναγώγιμο της ιστορίας, ιδίως δε της νεοτερικής - αφήνουμε καταμέρος το "μετά"... Θα έπρεπε να το επιχειρήσετε. Καλό θα έκανε σε όλους μας: τοσο στο κύρος σας όσο και στη συνειδητοποίησή μας.
    Απόστρατος
    απάντηση144
     
     
     
    Φυσικά και κάνει λάθος ο Μαζάουερ | 17/02/2013 20:48
    Απόλυτο δίκιο έχετε. Είναι δυνατό ένας έγκριτος ιστορικός, ένας διανοούμενος με διεθνή ακτινοβολία, να πιστεύει ότι είναι ανιστόρητη η θεωρία των δύο άκρων και ότι αριστερά σήμερα δεν είναι το ένα άκρο; Ακομα περισσότερο, είναι δυνατό να πιστέυει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η μόνη δύναμη που μπορεί υπο προυποθέσεις να οδηγήσει στην έξοδο από την κρίση την Ελλάδα;
    giannis
    απάντηση3217
    Απαντήσεις  2 | Εμφάνιση όλων