από metereologos.gr
Δευτέρα 16 Ιουλίου 2018
 
 

Για να νικήσουμε τους Γερμανούς πρέπει να γίνουμε Πρώσοι

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Επανέρχομαι στις ελληνογερμανικές σχέσεις εφόσον το προηγούμενο άρθρο μου «Η άλλη πλευρά του λόφου»  κίνησε ζωηρό ενδιαφέρον και πολλά σχόλια. Έχουν δε δίκιο αναγνώστες που παρατήρησαν πως ναι μεν οι Γερμανοί ως δανειστές μας μπορεί να αποκομίσουν κέρδη, αλλά αναλαμβάνουν και ρίσκο σε περίπτωση που δεν κατορθώσουμε να αποπληρώσουμε (στο μέλλον, όπως και στο παρελθόν) τα δάνεια μας.

Πάντως, λόγω των ειδικών ρυθμίσεων του νέου μνημονίου, αυτό το ενδεχόμενο φαίνεται να απομακρύνεται.

Ο τίτλος του άρθρου ανταποκρίνεται στα λεγόμενα πολιτικών μας περί πολέμου. Προσωπικά δεν θεωρώ τους Γερμανούς αντιπάλους, αλλά συμμάχους όσο και αν και  μεταξύ συμμάχων μπορούν να υπάρξουν διαφορετικές απόψεις. Υπενθυμίζω δε πως οι περίοδοι φιλίας μεταξύ Γερμανών και Ελλήνων είναι πολύ πιο μακροχρόνιες από τις περιόδους αντιπαλότητας (των δυο Παγκόσμιων πολέμων). Ήδη στον μεσαίωνα οι δυο, τότε ισχυρότερες αυτοκρατορίες, το Βυζάντιο και το Α’ Ράιχ («Η Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του Γερμανικού Έθνους»  όπως είναι ο σωστός της τίτλος) είχαν στενές σχέσεις. Ο αυτοκράτορας Όθων ο Β’, στα τέλη του 10ου αιώνα παντρεύτηκε την Βυζαντινή πριγκίπισσα Θεοφανώ, ο Κόνραντ Β’, αρχηγός της Δεύτερης Σταυροφορίας υπήρξε για μήνες φιλοξενούμενος του Μανουήλ Κομνηνού στην Κωνσταντινούπολη, ενώ Γερμανοί (κυρίως Σάξονες) υπηρετούσαν στο επίλεκτο βυζαντινό σώμα των Βαράγγων.

Κατά την ελληνική επανάσταση ήρθαν αρκετοί γερμανοί φιλέλληνες που εγκαταστάθηκαν στη Ελλάδα όπως ο γιατρός Τράϊντερ και το ίδιο έγινε με τους Βαυαρούς του Όθωνα, αρκετοί από τους οποίους προτίμησαν να μείνουν στην Ελλάδα (Έβερτ, Κόλμερ κλπ).

Υποστηρίζω ότι όπως στον Μεσαίωνα οι Γερμανοί μάθαιναν και υιοθετούσαν τις «καλές πρακτικές»  (στην διοίκηση, στον πολιτισμό) από το  βυζάντιο, πρέπει κι εμείς να κάνουμε το ίδιο, να υιοθετήσουμε τις καλύτερες γερμανικές πρακτικές και να γίνουμε Πρώσοι, μια και οι Πρώσοι ως ιδρυτές του νέου γερμανικού κράτους μετά το 1870 υποτίθεται ότι είναι οι πιο Γερμανοί από τους Γερμανούς! Η ειρωνεία είναι βέβαια πως στην πραγματικότητα οι Πρώσοι ήταν σλαβικό φύλο που εκγερμανίστηκε και εκχριστιανίστηκε τον 13ο αιώνα από τους Τεύτονες ιππότες και αναμείχτηκε στην συνέχεια με Γερμανούς αποίκους. Μετά δε την λήξη του Επταετούς Πολέμου, το 1763, η τότε Πρωσία είχε χάσει τόσο μεγάλο μέρος του πληθυσμού της ώστε ο Φρειδερίκος ο μέγας προσέλκυσε νέους κατοίκους από όλη την Ευρώπη για να καλύψει το κενό, ανάμεσα τους και πολλές χιλιάδες Έλληνες από την τότε οθωμανική αυτοκρατορία.

Έχουμε τώρα να διδαχτούμε από τη σύγχρονη Γερμανία,  μαθήματα άμεσης Δημοκρατίας: από το 1996 και μετά, η άμεση Δημοκρατία λειτουργεί αποτελεσματικά σε επίπεδο πόλης και κρατιδίων με πρωτοβουλίες πολιτών που οδηγούν σε υποχρεωτικά δημοψηφίσματα και υποχρεωτική νομοθεσία αν εγκριθούν, όπως και σε όλο και περισσότερες χώρες του κόσμου, Ελβετία, ΗΠΑ, Ν.Ζηλανδία, Καναδάς, Ουρουγουάη κλπ. Στην Ελλάδα όπου εφευρέθηκε η άμεση Δημοκρατία, η εφαρμογή της είναι ανύπαρκτη προφανώς γιατί τα ελληνικά πολιτικά κόμματα (σε αντίθεση με τα γερμανικά) δεν θέλουν να χάσουν το μονοπώλιο της εξουσίας και να γίνονται υπόλογα στην βούληση των πολιτών. Από πολλές οικονομετρικές μελέτες φαίνεται όμως πως η άμεση Δημοκρατία μειώνει τη διαφθορά, αυξάνει την αποτελεσματικότητα του δημοσίου τομέα και τους ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης. Σε χώρες με άμεση δημοκρατία είναι αδιανόητο οι πολιτικοί να συμπεριφέρονται ως «απατεώνες»  με το να αθετούν πλήρως τις προεκλογικές τους υποσχέσεις (όπως το «Λεφτά υπάρχουν»  και μετά την σκληρότερη πολιτική λιτότητας μετά τον Β’ Παγκόσμιο)

Η τροποποίηση του νόμου για τα δημοψηφίσματα το 2011 δεν άλλαξε τίποτε επί της ουσίας, γιατί η πρωτοβουλία διεξαγωγής ή μη των δημοψηφισμάτων εξακολουθεί να αποτελεί κυβερνητική και μόνο απόφαση. Απομένει να δούμε αν και ποιο κόμμα (και τα «Αριστερά»  που τόσο «κόπτονται»  για την Δημοκρατία, όπως ο κύριος Τσίπρας που πολύ συχνά ζητά δημοψήφισμα) πραγματικά πιστεύουν στην άμεση Δημοκρατία και θα προτείνουν ανάλογη αναθεώρηση του νόμου και τροπολογία του Συντάγματος που να επιτρέπουν δεσμευτικά δημοψηφίσματα με πρωτοβουλίες πολιτών.

Θα επανέλθω στο θέμα.

*Ο κ. Νίκος Κ. Κυριαζής είναι καθηγητής Οικονομικού τμήματος Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, συγγραφέας



Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (29)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    μεσανυχτα και κατι | 29/10/2016 17:58
    Οι Ούννοι, οι Βούλγαροι, οι Τούρκοι, οι Ούγγροι (Μαγυάροι), οι Άβαροι, οι Πετσενέγκοι, οι Χαζάροι, οι Ούζοι, οι Κουμάνοι, οι Άνται και οι Κουτριγούροι έχουν την ίδια καταγωγή! Πρόκειται για ασιατικά φύλα της ίδιας φυλής, που ήρθαν στην Ευρώπη τον 4ο μ.Χ. αιώνα (οι Ούννοι το 375μ.Χ.) από τα βάθη της Ασίας. Ανήκουν στην Ουραλοαλταϊκή φυλή της περιοχής Μογγολίας. Δηλαδή, πρόκειται για Μογγόλους που είχαν και αίμα της κίτρινης φυλής. Όπως μας πληροφορεί ο ιστορικός L. Dindort (Historia Graeci Minores r. 1, 1870 Leipzig), οι Μογγολικοί λαοί κατοικούσαν σε ένα απέραντο κράτος στην Άπω Ανατολή τον 1ο μ.Χ. αι. Το μεγάλο εκείνο ασιατικό κράτος έπεσε σε παρακμή και περιήλθε υπό την κυριαρχία των Κινέζων τον 2ο μ.Χ. αι. Τότε συντρίμματα Μογγολικών λαών, για να αποφύγουν την κυριαρχία των Κινέζων, άρχισαν να κινούνται δυτικά, προς την Ευρώπη. Αιώνες διαρκεί η περιπλάνησή τους. Περνούν από τις ερήμους της Μογγολίας, της δυτικής Σιβηρίας και από την αχανή αρχαία Σκυθία. Επί έναν αιώνα εγκαθίστανται στα βόρεια της Κασπίας θάλασσας, στις όχθες του Βόλγα, εξ’ ού και το όνομα Βούλγαροι! Συνεχίζουν τις μετακινήσεις τους βορειοδυτικά στη Μαιώτιδα λίμνη (Αζοφική θάλασσα), στον Εύξεινο Πόντο, στις στέπες της νότιας Ρωσίας, ώσπου κατασκήνωσαν στην αριστερή όχθη του Ίστρου (κάτω ρου του Δούναβη). Στο πέρασμά τους έδειξαν αγριότητα και έκαναν πολλές λεηλασίες. Οι Ούννοι συντρίβουν το 375 τους Γότθους (Βησιγότθους και Οστρογότθους) και τους Αλανούς και προχωρούν ακάθεκτοι… Πρώτοι οι Βησιγότθοι, ωθούμενοι υπό των Ούννων στα βόρεια του Δούναβη, ζητούν άσυλο στις ελληνικές περιοχές του Βυζαντίου. Οι Γότθοι, οι οποίοι είναι εν πολλοίς σκανδιναβικό φύλο και ανήκουν στην ανατολική γερμανική οικογένεια γλωσσών, είχαν ασπαστεί τον Χριστιανισμό, που κήρυξε σε αυτούς ο συμπατριώτης τους Ουλφίλας χρησιμοποιώντας το ελληνικό αλφάβητο για να συμπληρώσει το φτωχότατο γοτθικό! Ο αυτοκράτορας Ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους Ουάλης δέχθηκε την εγκατάσταση των Βησιγότθων… Διακόσιες χιλιάδες πολεμιστές συν γυναι
    ανωνυμος
    απάντηση10
     
     
    μεσανυχτα και κατι | 29/10/2016 17:53
    ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΧΡΩΝΙΚΑ ΕΧΘΡΟΙ ΜΑΣ ΕΚΤΟΣ ΤΙΣ ΣΦΑΓΕΣ ΤΟ 375 ΚΑΙ 395 . ΜΑΣ ΦΕΡΑΝΑΙ ΤΩΝ ΟΘΩΝΑ ΠΟΥ ΟΙ ΑΝΤΙΒΑΣΙΛΕΙΣ ΤΟΥ ΤΟΝ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ ΚΑΙ ΠΛΑΠΟΥΤΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΛΙΓΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΟΤΙ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΠΟΥ ΑΙΜΑΤΟΚΥΛΙΣΑΝ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΕ ΔΥΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΦΑΝΙΖΟΝΤΑΣ 70 ΧΩΡΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΚΛΕΒΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΛΟΥΤΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΙ ΜΑΣ) 9
    ανωνυμοσ
    απάντηση00
     
     
    ΕΛΛΗΝΕΣ, OXI Πρώσοι... | 05/04/2012 03:48
    Η εγκυκλοπαίδεια ασχολείται με την ιστορία της Γερμανίας κυρίως από τα μέσα του 9ΟΥ αιώνα και μετά. Για την πρώιμη ιστορία τους τα αρχαιολογικά ευρήματα τοποθετούνται στον 5Ο και 2Ο π.Χ αιώνα και είναι πολύ λίγα. Ο Τάκιτος παρέχει σοβαρές πληροφορίες στο έργο του Germania το 98 μ.Χ. και ομιλεί στην εποχή του για πληθώρα φύλων, Λογγοβάρδους, Άγγλους, Γότθους, Βάνδαλους, χωρίς τέλος. Στα τέλη του 3ΟΥ μ.Χ αιώνα εμφανίζονται οι Φράγκοι, οι Βουργούνδιοι, οι Αλεμαννοί. Γύρω στο 500 μ.Χ. οι Άγγλοι καταλαμβάνουν την Αγγλία, οι Φράγκοι την βορειοανατολική Γαλατία. Οι πολλοί αναφέρονται απο τους έλληνες και Ρωμαίους με το όνομα βάρβαροι. Σε ποιά πηγή είναι γραμμένο ότι προ 7.500 ετών υπήρχαν Γερμανοί σεβαστέ κύριε Τερζόπουλε; Δεν είναι πρότυπα οι Γερμανοί, όσο σπουδαία είναι τα προτερήματά τους, τόσο στυγερά τα ελαττώματά τους. Η εργατικότητα, η πειθαρχία, η πρυτάνευση της λογικής, η αυτοσυγκράτηση και η ευταξία πρέπει να οδηγούν στην ξενοφοβία, αλαζονεία, αφιλοτιμία, αφιλοξενία και την επιθετικότητα; Νεοελληνικά διανοητικά τέρατα και αποτυχημένοι γερμανομάχοι; Μήπως έχεις χάσει σεβαστέ την ταυτότητά σου, παραδομένος παντελώς στον σημερινό γερμανικό υλισμό; Τα αμετάβλητα στις ανθρώπινες μνήνες είναι αποτελέσματα φοβερών και απάνθρωπων εμπειριών, που ο χρόνος δεν γιατρεύει εύκολα. Και θα ανατραπούν επειδή έχεις διαβάσει τα κατάλληλα βιβλία; Γιατί βάζεις θαυμαστικό όταν αναφέρεσαι στον Μασσαλιώτη Πυθέα, έχεις εκπλαγεί; Τί δεν πρωτόδειξαν οι πρόγονοί μας και εμείς οι ανόητοι τους ξεχάσαμε; Περίμενα κύριε Τερζόπουλε περισσότερο πνεύμα στους λόγους σου, αφού στην σελίδα σου αναφέρεσαι στον Πλάτωνα και τον Όμηρο. Ο κ. Κυριαζής συμβουλεύει να υιοθετήσουμε γερμανικές πρακτικές, να διδαχτούμε άμεση δημοκρατία και να γίνουμε Πρώσοι.! Να ξαναγίνομε Έλληνες πρέπει, αφού είμαστε οι πρώτοι διδάξαντες. Στην πηγή, όχι σε μιμητισμό. Η Ελληνική αγωγή είναι η Λύση για την διαφθορά. Ο Αριστοτέλης στα Ηθικά Νικομάχεια προσδιόρισε τέλεια τις αρετές, που οδηγούν τις κοινωνίες στην ευδαιμονία.
    Νικόλαος Μιχάκης
    απάντηση30
     
     
    Γερμανοί, Πρώσοι, 6ο, Τέλος | 04/04/2012 20:18
    ( Συνέχεια :βαλτικοί Πρώσοι).. Ο Ηγεμόνας του νέου γερμανικού κράτους διάλεξε το όνομα ενός με τη βία εκχριστιανισμένου και εκγερμανισμένου μικρού λαού, γιατί ο γερμανικός πληθσμός προερχόταν από όλα τα γερμανικά φύλα με διαφορετικές εθνωνυμίες.Ο πρώτος που είχε αναφέρει στην αρχαιότητα ( 3ος αι. π.Χ. τους προγόνους του βαλτικού λαού ήταν ο Έλλην (!) έμπορος Πυθέας από την Μασσαλία ( Gallia Graeca =Ελληνική Γαλλία) ! Στο τελευταίο μέρος θα αναφερθούν σύμφωνα με την Διαλεκτική τα προσόντα καθώς και τα ελλατώματα των σημερινών Γερμανών. Πρόκειται αυτονοήτως όχι γενικά για όλους τους Γερμανούς , ούτε για λίγους, αλλά για την πλειοψηφία τους. Α) Προσόντα:1. Εργατικότητα ("Αγάπη προς την εργασία"). Εργασία ως τρόπος ανθρώπινης αυτοπραμάτωσης και κοινωνικό καθήκον.2. Πειθαρχία και Αυτοπειθαρχία. 3. Δυνατή θέληση. 4. Δυναμικότητα ήδη από τους ινδοευρωπαίους προγόνους.5. Αφάνταστη αντοχή.6. Αξιοπιστία. 7.Μεγάλο ταλέντο οργανωτικότητας.8. Ακρίβεια ( σε άλλους λαούς επιπολαιότητα). 9. Πρυτάνευση της Λογικής σε σύγκριση με τα συναισθήματα.10. Αυτοσυγκρατηση , νηφαλιότητα.11. Κοινωνική, κρατική και νομική συνείδηση (νομοταγία).12. Προτεραιότητα του συμφέροντος του συνόλου.13. Αγάπη προς την ευταξία.14. Ακριβής στην ώρα του.15. Ευθύτητα. Β)Ελαττώματα: 1.Έλλειψη ανεκτικότητας. 2.Ξενοφοβία. 3. Τάση προς αλαζονία. 4. Μικρή πνευματική ευστροφία. 5. Τάση προς επιθετικότητα. 6. Υποανάπτυκτη γνήσια αυτοπεποίθηση.7.Δυνατή τάση αυταρχικής σκέψης.8. Υπερεκτίμηση της τυπικής ευγένειας.9.Τελεία έλλειψη του φιλότιμου(γλωσσικά ανύπαρκτο). 10. Σε πολλούς εγκλωβισμένα, "κρύα" αισθήματα (επικίνδυνο).11. Υποανάπτυκτη σεξουαλικότητα των ανδρών σε σύγκριση με τις γυναίκες. 12.Υπεραναπτυγμένα και για άλλους επικίνδυνα συμπλέγματα κατωτερότητας των ανδρών !13.Χονδροκαμωμένοι άνδρες(συμπεριφορά).14. Ιδίως οι άνδρες είναι ακαλέσθητοι .15. ΑΜΕΤΡΟΕΠΕΙΑ σαν καθοριστικό στοιχείο της εθνικής ταυτότητας.16. Σχεδόν τελεία έλλειψη φιλοξενίας(πολλές γκάφες).
    Παναγιώτης Δ. Τερζόπουλος (Panos Terz)
    απάντηση10
     
     
    Γερμανοί, Πρώσοι, 5ο | 04/04/2012 18:49
    11."Πρωσικές Αρετές" ( "Preussische Tugenden"). Θα τις αναφέρω δίχως ερμηνεία, γιατί πρόκειται για έναν μεγάλο κατάλογο. Βάση των αρετών είναι η Προτεσταντική Ηθική, ιδιαιτέρως η Αρχή της εργατικότητας και η Καλβινιστική Αρχή της επίτευξης καθώς και μερικά στοιχεία του Κονφουκιανισμού. 1. Εντιμότητα,2.Σεμνότητα, 3.Πειθαρχία, 4.Εργατικότητα, 5.Υπακουότητα, 6.Αίσθηση του δικαίου, 7. Αυτοαυστηρότητα περισσότερη από αυστηρότητα σε άλλους, 8.Θάρρος,9. Αίσθηση της ευταξίας,10. Συνείδηση του καθήκοντος, 11. Ακρίβεια (χρόνου), 12.Καλός Καγαθός, 13.Φειδωλία, 14. Πιστός, 15. Αδιαφθαρσία, 16. Υπόταξη, 17. Ανοικτός προς τους άλλους,18. Αυτοσυγκράτηση, 19. Αξιοπιστία. Ιδού η γνώμη των Γάλλων περί αυτού : " Etre Prussien est un honneur mais pas plaisir" = "Είναι τιμή , αλλά όχι ηδονή να είναι κανείς Πρώσος"! Ϋστερα από το 1871 τις ενστερνίσθηκαν και οι άλλοι Γερμανοί.12. Επίσημες ονομασίες των γερμανικών αυτοκρατοριών: Από το 1157 "Sacrum Imperium" ( "Αγία Αυτοκρατορία"), από το 1254 "Sacrum Romanum Imperium" ("Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία") και από τον 15ο αι. "Sacrum Romanum Imperium Nationis Germaniae" (" Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία Γερμανικού Έθνους"). Αποκρυπτογράφηση: α) Το επίθετο "Αγία" είαι αυτονομασία και σημαίνει , ότι ο γερμανός Αυτοκράτορας ήταν στην αγιότητα ισότιμος με τον Πάπα ! β) Το επίθετο "Γερμανικού" σημαίνει, ότι έμειναν μόνον Γερμανοί, αφού έφυγαν από την Αυτοκρατορία η Ιταλία και η Βουργουνδία. Το 1806 διέλυσε ο Ναπολέων την Αυτοκρατορία και αυτοανακηρύχθηκε σε Αυτοκράτορα ! Το 1871 έχει ιδρυθεί η δεύτερη Γερμανική Αυτοκρατορία. Το 1933 έχει συγκροτηθεί το "Χιλιόχρονο¨ "Drittes Reich" ( "Τρίτη Αυτοκρατορία" ) και συμφώνος με τον Κ. Μαλούχο προετοιμάζει η κ. Μέρκελ το "Τέταρτο Ράϊχ"! 13. Εθνωνύμιο Πρώσος (Karl Baumann,Die Prußen,Rautenberg 1991). Οι Γερμανοί παρέλαβαν το όνομα "Prusai" ("Pruzzin","Prußen) και την τοπωνυμία "Pruszia" ("Prussia", "Pruzin") από έναν βαλτικό λαό, συγγενικό με τους Λετονούς και Λιθουανούς.
    Παναγιώτης Δ. Τερζόπουλος (Panos Terz)
    απάντηση01
     
     
    Γερμανοί, Πρώσοι, 4ο | 04/04/2012 13:43
    ( Συνέχεια του 9.). Οι νέες γενιές των γερμανών απλών πολιτών καθώς και πολιτικών ιδιαιτέρως ύστερα από την αποκατάσταση του ενιαίου γερμανικού κράτους ξέρουν μεν τι έχει συμβεί στο παρελθόν, αλλά δεν θέλουν να τους το ενθυμίζουν συνεχώς οι άλλοι Ευρωπαίοι και τονίζουν το παρόν και το μέλλον της Ευρώπης. Έχουν μεν αναπτύξει με δίκαιο μίαν αυτοπεποίθηση για τις επιτυχίες τους, αλλά μερικές φορές διαπιστώνονται και ενδείξεις αλαζονείας. Και όμως προσέχουν πολύ , τι λένε, δηλαδή είναι πάλι ολίγον τι συμπλεγματικοί, αλλα όχι ποια επικίνδυνοι. Τοιτοτρόπως διαφέρουν στον βασικό κώδικα συμπεροιφοράς από όλους τους άλλους ευρωπαϊκούς λαούς. 10. Πρωσική νοοτροπία. Αυτή έχει δημιουργηθεί βαθμιαία τον 18ο αιώνα στο πανεπιστήμιο της Halle, όπου εκπαιδευόταν το ελίτ της Πρωσίας. Εκεί δίδαξε και ο καθηγητής της Φιλοσοφίας του Δικαίου Christian Wolff , θαυμαστής του μεγάλου Κινέζου σοφού Κονφούκιου. Αφού είχε μελετήσει μερικά έργα του Κ. , διαπίστωσε, ότι η αντιλήψεις του Κ. θα ήτα για το πρωσικό κράτος καταλληλότερες από την διδασκαλία των Αρχαίων Ελλήνων. Στις διαλέξεις του περί της ηθικής του Κ. ( " Die Ethik der Cineser" = " Η ηθική των Κινέζων" ) είχε διατυπώσει την άποψη, ότι η αντίληψη των Ελλήνων περί ατόμου, ελευθερίας και Δημοκρατίες δεν ανταποκρίνεται στην νοοτροπία των Γερμανών ενώ στον Κονφουκιανισμό το άτομο είναι τελείως άγνωστο ,έχει μόνον καθήκοντα και το κράτος έχει απόλυτη προτεραιότητα ! Αυτό ήταν. Ο μεγάλος φιλόσοφος Immanuel Kant το παρέλαβε , το τελειοποίησε και εφεύρε την " Preussische Pflichtenethik" ( "Πρωσική Ηθική των καθηκόντων" ) χωρίς υποκειμενικά δικαιώματα του πολίτη.. Το κράτος έθετε τελείως πατερναλιστικά στην διάθεση των πολιτών μόνον αντικειμενικά δικαιώματα. Οι περισσότεροι ιστορικοί στην Γερμανία δεν παραδέχονται από λόγους εθνικής σκοπιμότητας την επιρροή των έως προ ολίγων ετών περιφρονημένων Κινέζων στον γερμανικό τρόπο ζωής. Από τον Μακρύγιαλο των Πιερίων (Πόντιος)
    Παναγιώτης Δ. Τερζόπουλος ( Panos Terz )
    απάντηση00
     
     
    Γερμανοί, Πρώσοι , 3ο | 04/04/2012 12:35
    (Συνέχεια από 5.). Σε όλα τα καθοριστικά πεδία του βίου ( δημόσιο, οικονομία, βιομηχανία, παιδεία κλπ.) είχε εισαχθεί η στρατιωτική πειθαρχία. Έτσι δεν ήταν δυνατόν να δημιουργηθούν το άτομο και ο πολίτης ( citoyen). Τουναντίον είχε εμφανισθεί ο (τυφλός) υπήκοος ( Untertan ), ένα μέλος της μάζας, του συνόλου, της αγέλης ( Herde ), αργότερα υπο Χίτλερ η ορδή ( Horde ). Φυσικά υπήρχαν και πολλες εξαιρέσεις. 6. Στις φυσικές επιστήμες, ιδίως στη χημεία, στην βαρια βιομηχανία και στις εφευρέσεις είχαν υπερφαλαγγίσει οι Γερμανοί τους Άγγλους και κατά πολύ τους Γάλλους. Λίγο αργότερα ελάμβαναν Γερμανοί επιστήμονες τα περισσότερα βραβεία Νομπέλ (έως το παρόν 84 !). Με τεράστια πίεση από πάνω έγιναν μεν τεχνικά και επιστημονικά θαύματα, είχε όμως παραμεληθεί τελείως η ανθρώπινη ηθικοπλασία του γερμανικού πληθυσμού. 7. Ξαφνικώς έλαβε χώρα μία έξαρση, η οποία οδήγηση με μαθηματική συνέπεια στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι Γερμανοί διαπίστωσαν , ότι ήταν στα προαναφερθέντα πεδία ποιό επιτυχείς από τους Γάλλους και τους Άγγλους. Τα διαχρονικά συμπλέγματα κατωτερότητας αντικαταστάθηκαν από ένα αίσθημα απόλυτης υπεροχής, πράγμα που οδήγησε σε εθνική αλαζονεία και στις γνωστές καταστροφές. Η Γερμανία απαιτούσε από τις αποικιοκρατικές χώρες μέρος των αποικιών. Στην ουσία του ζητήματος επρόκειτο για πρώτες ύλες και για αγορές για τα γερμανικά βιομηχανικά προϊόντα. 8. Μετά του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου έπαθαν οι Γερμανοί την μεγαλύτερη πολυεπίπεδη καταστροφή και το ποιό ισχυρό σοκ σε όλη την ιστορία τους. Οι νικήτριες δυνάμεις τιμώρησαν όχι μόνον τους εγκληματίες πολέμου, αλλά πέραν τούτου όλο το γερμανικό έθνος: α) Οι Γερμανοί κατά λεξη ΄'εγκατάλειψαν την κοινωνία των πολιτισμένων λαων" !!. β) Απώλεια ενός τρίτου του εθνικού εδάφους δια παντός. γ) τεράστιες αποζημιώσεις κλπ. 9. Και όμως αντικειμενικά μπορεί να διαπιστωθεί, ότι οι Γερμανοί έβγαλαν τα σωστά συμπεράσματα από τα παθήματα και τα μαθήματά τους.
    Παναγιώτης Δ. Τερζόπουλος ( Panos Terz )
    απάντηση00
     
     
    Γερμανοί, Πρώσοι 2ο | 03/04/2012 20:47
    2. Οι Γερμανοί έχουν υποστεί στην ιστορία τους δύο καθοριστικά πολιτισμικά σόκ με διαχρονικές συνέπειες. Το πρώτο σοκ συνέβη όταν ήρθαν σε επαφή με τον ανώτερο πολιτισμό των Ρωμαίων , οι οποίοι τους περιφρονούσαν και τους ονόμαζαν "βαρβάρους" με την υποτιμητική σημασία όπως την σημερινή . Το αποτέλεσμα ήταν τεράστια συμπλεγματα κατωτερότητας, δηλαδή ψυχικές πληγές. Το δεύτερο σοκ είχε σχέση με την άνοδο της Γαλλίας σε κέντρο του παγκόσμιου πολιτισμού και των επιστημών στον 18ο / 19ο αιώνα. 3. Υπήρχε και ένα μεγάλο εθνοψυχολογικό πρόβλημα έως το 1871, όταν ιδρύθηκε το 2ο Deutsches Reich ( Γερμανική Αυτοκρατορία ). Ενώ άλλοι ευρωπαίοι είχαν συγκροτηθεί ως έθνη με ενιαία κεντρικά κράτη , υπήρχαν στη χώρα τους επί αιώνες πρώτα πάνω από 300 κρατίδια και ηγεμονίες, κατόπιν πάνω από 30 και στο τέλος περίπου 16 βασίλεια και ηγεμονίες. Δεν υπήρχε ο γερμανός με ενιαία εθνική συνείδηση , αλλά πρώσοι, Σάξωνες, Βαυαροί κλπ. Σε σύγκριση με την Γαλλία, Αγγλία και Αυστρία ήταν η Γερμανία μία καθυστερημένη και περιφρονημένη χώρα. Μεταξύ των κρτατιδίων γινόταν πόλεμοι, έως ότου ο καγκελάριος Bismarck δημιούργησε με "φωτιά και σίδερο" ( "Feuer und Eisen" ) to ενιαίο γερμανικό κράτος. Αυτό εννοούσαν στα μέσα του 19ου αιώνα οι Γερμανοί πατριώτες, όταν διαλαλούσαν το γνωστό " Deutschland über alles" ( "Γερμανία πάνω από όλα", δηλαδή το κεντρικό και ενιαίο κράτος πάνω από τα κρατίδια). 4. Ένα ιδιαίτερο εθνοψυχολογικό πρόβλημα έγκειτο στο γεγονός , ότι όταν επι τέλους αφυπνήσθηκαν οι Γερμανοί , δεν υπήρχαν γι αυτούς πλέον αποικίες. Απαίτησαν στην κυριολεξία της λέξης να ξαναμοιραστεί ο κόσμος , αποκτώντας και αυτοί "μια θέση στον ήλιο" !. Τοιουτοτρόπως άρχισαν συστηματικά στην απαρχή του ιμπεριαλισμού οι προετοιμασίες για τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο. 5. Η καθοριστική αλλαγή της γερμανικής νοοτροπίας έχει συντελεσθεί με την εφαρμογή του πρωσικού μιλιταριστικού πνεύματος σε όλην την Γερμανία. Όλη η ζωή είχε στρατικοποιηθεί.
    Παναγιώτης Δ. Τερζόπουλος ( Panos Terz )
    απάντηση00
     
     
    Γερμανοί, Πρώσοι 1ο | 03/04/2012 19:21
    Κύριε Κυριαζή, θαυμάζω το θάρρος σας, που τολμάτε να παριστάνετε τους Γερμανούς ως πρότυπα για τα νεοελληνικά διανοητικά τέρατα, που παραδέχονται μόνον τον εαυτό τους, Εκτός τούτου είναι στην Ελλάδα σύνηθες να παίζει ο κάθε αποτυχημένος τον γερμανομάχο. Εδώ και 54 χρόνια μελετώ τους Γερμανούς συστηματικά υπό την ιδιότητα στην αρχή του σπουδαστή και κατόπιν επί δεκαετίες σαν παενεπιστημιακός και διευθυντής επιστημονικών τμημάτων και ινστιτούτων. Και για επιστημονικούς λόγους έχω εμβαθύνει στην νοοτροπία τους διαβάζοντας κατάλληλα βιβλία περί της ιστορίας, της θρησκείας, του πολιτισμού και της λογοτεχνίας τους. Σε πανεπιστημιακές διαλέξεις ήταν οι Γερμανοί ενδιαφέρον αντκείμενο και ενδιαφερόμενο ακροατήριο χωρίς παρεξηγήσεις και προβλήματα. Το ίδιο έγινε και σε μερικές συνεντεύξεις συγκριτικού χαρακτήρα περί της νοοτροπίας των Ελλήνων και των Γερμανών. Ευκαιρίας δοθείσης θα προσπαθήσω να τους παρουσιάσω με τον σκοπό να τους καταλαβαίνουμε καλύτερα, γιατί διαπίστωσα πολλάκις, ότι ο λαός αυτός είναι για τους Έλληνες σχεδόν άγνωστος. Επικρατούν δυστυχώς πολυάριθμα στερεότυπα, τα οποία προέρχοντα ως επι το πλείστον από παρελθούσες εποχές και τα οποία θα ανατρέψω , χωρίς να υμνολογώ τους Γερμανούς. 1 Οι πρόγονοι των Γερμανών δεν κατοικούσαν επάνω στα δένδρα και δεν είχαν σαν διατροφή τα βελανίδια. Ήδη προ ακριβώς 7.500 ετών ζούσαν οι Γερμανοί φυσικά με άλλες εθνωνυμίες, όπως και οι άλλοι ευρωπαϊκοί λαοί , πρώτ απ όλα από την γεωργία και την κτηνοτροφία. Υπήρχαν κοινωνική οργάνωση , εξουσίες, νόμοι όχι όμως γραπτοί και καταμερισμός εργασίας.2. Το κλίμα και γενικά οι πολύ σκληρές συνθήκες ζωής τους ανάγκασαν να γίνουν εργατικοί, πειθαρχημένοι, υπομονετικοί, ανθεκτικοί, εφευρετικοί , σκληροί και πολεμοχαρείς. Επιρατούσε σε γενικές γραμμές ισοτιμία μεταξύ ανδρών και γυναικών. Εδώ βρισκεται η ρίζα των προσόντων της νοοτροπίας τους. Οι συνθήκες βίου δεν επέτρεψαν έναν ανώτερο πολιτισμό. Πανεπιστημιακός ε.τ. , ιστοσελίδα : www.panosterz.de
    Παναγιώτης Δ. Τερζόπουλος ( Panos Terz )
    απάντηση00
     
     
    Περί Ιστορίας | 02/04/2012 20:10
    Και ο σωστός τίτλος του "Βυζαντίου" ήταν "Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία". Το δε Α' Ράιχ όπως προσφιλέστατα έχουν πει δεν ήταν ούτε 'Αγία", ούτε "Ρωμαϊκή", ούτε 'Αυτοκρατορία". Αυτά για την ιστορική ακρίβεια κύριε καθηγητά.
    Demos Comnenos
    απάντηση10
     
     
    ΕΝΔΟΣΚΟΠΗΣΗ... | 01/04/2012 01:46
    Φίλτατοι, όλοι θεωρούμε αν είμαστε ανόητοι, την αποπάρδηση των άλλων πιό δύσοσμη απ’την ιδική μας και θα την ταυτίζαμε εύκολα και με φυλετικές διακρίσεις, αν και μάλλον είναι θέμα μόνον διατροφής. Ούτως ή άλλως η άμεση δημοκρατία φαντάζει σήμερον ανεφάρμοστη, ουτοπική, διότι είμαστε πολλοί και δεν υπάρχει φυσικός χώρος που να μπορούμε όλοι να συνυπάρξουμε και διά βοής ή ανάτασης χειρών να παίρνομε αποφάσεις. Η Εκκλησία του Δήμου και η Πνύκα ανήκουν πιά στην ανάμνηση, όπως και οι Σκύθες με τα κόκκινα σχοινιά, που ντρόπιαζαν μαστιγώνοντας και χρωματίζοντας τα ρούχα των μη συμμετεχόντων. Όμως, στην εποχή των ηλεκτρονικών υπολογιστών η άμεση Δημοκρατία θα ημπορούσε να είναι μιά εξαιρετικά εύκολη υπόθεση και θα ήταν βέβαια ευχής έργο. Με την προϋπόθεση ύπαρξης παιδευμένου λαού και αρχόντων με ανθρωπισμό, όπου το κοινωνικό συμφέρον θα ήταν η συνειδητή προτεραιότητα όλων μας, ή ακόμη καλύτερα ο ένας για Όλους και όλοι για τον Ένα, σε ένα δίκαιο αξιακό σύστημα. Αλλιώς δεν θάχε ούτε αυτή η υποθετική πολιτεία νόημα, διότι η έλλειψη ηθικής των αρχόντων θα παραποιούσε τα αποτελέσματα, αφού οι κεντρικοί χειριστές των μηχανών θα είναι παντα αυτοί. Δεν είναι λοιπόν το θέμα να νικήσουμε τους γερμανούς, αλλά να νικηθούμε από το Ελληνικό πνεύμα παράλληλα με την Φιλαλληλία και ή έννοια της εκκλησίας να ξαναμπεί στο σωστό βάθρο, όχι να κατοικεί στους υποκριτικούς ναούς της θρησκοληψίας και ξενοφοβίας και να ξαναγίνομε ενεργοί πολίτες, αλλά οπωσδήποτε και Φιλάνθρωποι. Είμαστε ηθικότεροι των αρχαίων ή παραμένομε πάντα και ουσιαστικά άγριοι, φυλακισμένοι στην πιό φοβερή φυλακή, που δεν έχει πόρτες ούτε παράθυρα, την φυλακή του Εγώ μας; Μάλλον ο βασιλιάς φιλόσοφος και η ιδανική Πλατωνική πολιτεία είναι καταδικασμένοι να παραμένουν φυλακισμένοι στα βιβλία και εμεις να συνεχίζομε ανοήτως να φληναφούμε. Τί λέτε, γιατί δεν σκάβομε μέσα μας, μήπως και βελτιωθούμε πνευματικά, χωρίς να νοιαζόμαστε αν θα νικήσομε ή νικηθούμε;
    Νικόλαος Μιχάκης
    απάντηση72
     
     
    Γερμανοί,οι σύμμαχοί μας | 31/03/2012 17:42
    Γιά τόν Liman Von Sanders τόν αρχιτέκτονα τής γενοκτονίας τών Ποντίων τό 1916 που ενεργούσε σύμφωνα μέ τίς οδηγίες τού Βερολίνου έχετε νά μάς πήγε κάτι κύριε Κυριαζή ?
    Ζωή
    απάντηση711
     
     
     
    Βίοι παράλληλοι | 31/03/2012 15:41
    δεν λέει αυτό τίποτα, αλλά, απλώς πληροφοριακά, η σύγχρονη Γερμανική γλώσσα είναι αυτή που περισσότερο από όλες τις άλλες γλώσσες της Δυτικής Ευρώπης διατηρεί τη μέγιστη γραμματική και συντακτική εγγύτητα με την αρχαία ελληνική. Επίσης, το σημερινό Μόναχο θυμίζει περισσότερο Αρχαία Ελλάδα από οποιαδήποτε ελληνική πόλη. Και, το πιο σημαντικό, η υπέρτατη σημασία του δημόσιου συμφέροντος (π.χ. περιβάλλον) και η υπακοή στους νόμους (υπέρτατη αξία της Αρχαίας Ελλάδας) στη Γερμανία έχει περισσότερη αξία από οπουδήποτε αλλού στην Ευρώπη. Κάποιος πραγματικά αντικειμενικός παρατηρητής θα έλεγε ότι, μεταξύ όλων των άλλων Ευρωπαίων χωρών, η σύγχρονη (και πολυπολιτισμική) Γερμανία είναι αυτή που έχει ενστερνιστεί στο μεγαλύτερο βαθμό τις κλασικές αξίες (αλλά και του διαφωτισμού) και είναι οι πραγματικοί απόγονοι των κλασικού πολιτισμού.
    Αναγνώστης
    απάντηση134
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    επιτελους! | 31/03/2012 13:12
    οταν σκεπτεσαι οργισμενος ξεχνας οτι η οργη ειναι προσωρινη τρελα...που ενιοτε οδηγει σε αυτοτραυματισμο!συρρικνονουμε την περι Γερμανιας σκεψη μας,γινομενοι αντιστοιχα μικροι.Εχουμε αναγκη απο την ολη ιστορικη αληθεια και οχι μόνο την ειδησεμπορική που παιζει σαν μαριονετεςτα θυμικά μας...γνώση αληθεια αντικειμενικοτητα ψυχραιμια!Μονο ετσι δεν θα λεμε τα..στερνη μου γνωση...και δεν θα ζηταμε ποτε συγνώμες,εμεις οι των ακρων που τα επισκεπτομαστε και αστραπιαια...Θα μας βοηθησουν τετοιοι καθηγητες να γινουμε καλοι, και να μην ζηταμε την εφαρμογη του νομου απο ολους τους άλλους εκτος απο μας?,δυσκολο.Ο λαος που ηοι τοπικες κοινωνιες δεν θελουν χυτα,εγκαταστασεις φυλαξης,αλλα οι αρρωστοι του να πηγαινιυν στα αθηναικα νοσοκομεια,ναζει απο το καυσαεριο του αθηναικου εργοστασιου,κλπ
    geo
    απάντηση31
     
     
     
    Τα σημερινά μας προβλήματα είναι απλά αποτέλεσμα. Αλλού είναι η πηγή τους. | 31/03/2012 12:46
    Να μην ξεχνούμε ότι τα πρώτα 3 κόμματα του Ελληνικού κράτους ήταν το Αγγλικό, το Γαλλικό και το Γερμανικό. Η ξαφνική εισαγωγή του νέο-απελευθερωμένου φτωχού Έλληνα σε μια ομάδα ανεπτυγμένων και πλούσιων Ευρωπαίων μας έχει αφήσει μεγάλη παρακαταθήκη αισθήματος κατωτερότητας και υποτέλειας. Σίγουρα οι Γερμανοί έχουν πολλές ορθές πρακτικές στη δημόσια διοίκηση και αλλού αλλά αυτό δεν τους κάνει σε όλα ορθούς και παντογνώστες. Από την άλλη, το ότι η δική μας δημιουργική ιστορία διακόπηκε από 4 αιώνες τουρκοκρατίας και έκτοτε γυρεύουμε το πρόσωπο και τα πόδια μας δεν μας κάνει ανίκανους σε όλα. Και το ότι οι Γερμανοί έχουν κάποιες ορθές πρακτικές δεν τους κάνει αυτόματα φίλους. Κι αν δεν είναι εχθροί μας οι Γερμανοί είναι διότι δεν είχαν ποτέ κάποιους συγκριμένους εχθρούς. Απλά έχουν μόνο ένα φίλο. Τον εαυτό τους. Αυτόν πάντοτε αγαπούσαν και γι’ αυτόν μάχονται. Προσέξτε δεν μιλάω για απόλυτα ολόκληρο τον Γερμανικό λαό αλλά για τις εθνικές και κρατικές τους αποφάσεις και πρακτικές. Σίγουρα υπήρχαν και κάποιοι Γερμανοί φιλέλληνες στο παρελθόν όπως και ανθέλληνες όμως, ο Φάρμεραγιερ π.χ.. Σ’ αυτό διαφέρουμε κυρίως από τους Γερμανούς. Δεν αγαπάμε τον τόπο μας. Δεν τον βάζουμε μπροστά από οτιδήποτε άλλο. Γιατί, αν αγαπάς τη χώρα σου τότε θα σκιστείς να βρεις λύση στα προβλήματα σου όπως βρήκανε κι οι Γερμανοί. Αν σε έχουν πείσει όμως ότι δεν είσαι Έλληνας γιατί απλούστατα δεν υπάρχουν Έλληνες πλέον και ότι το έθνος σου ήταν απλά αποτέλεσμα μιας μόδας του 1800 τότε δεν νιώθεις την Ελλάδα σαν σπίτι και οικογένεια σου και δεν έχεις λόγο να προσπαθείς για το καλό της παρά μόνο για το δικό σου καλό, για την τσέπη σου. Αν θα έπρεπε να βρω σημεία της κοινωνίας και διοίκησης των Γερμανών για παραδειγματισμό, θα εστιαζόμουνα στην αγάπη για τη χώρα τους και στην προτεσταντική τους συλλογικότητα. Όλα τα άλλα έρχονται από μόνα τους. Όλα τα πετυχημένα και πλούσια κράτη χαίρουν δυνατών αισθημάτων καταγωγής (όχι ειδικά φυλετικής) και συλλογικότητας. Λέτε να είναι σύμπτωση;
    Φώτης
    απάντηση71
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Συμφωνώ πλήρως. | 31/03/2012 12:35
    Συμφωνώ πλήρως.
    α
    απάντηση10
     
     
    ta pramgmata stis diastaseis tous | 31/03/2012 12:31
    kalo arthro, exw wstoso na kanw kapoies paratiriseis. Prwton,oi Prwssoi den itan slavoi,itan Valtes suggeneis me tous Lettonous.I glwssa tous de exei arxisei pali na didasketai peiramatika se sxoleia kai nipia tis Lettonias kai Lithouanias. Deuteron, i diexagwgi dimopsifismatos stin Germania epitrepetai monon se epipedo kratidiou,pote omws se epipedo omospondias,diladi panggermaniko. Ws dikaiologia o prwin kaggelarios Schröder eipe oti i Germania exei kako proigoumeno me ta dimopsifismata apo tin epoxi tou Hitler. Profanws oi germanoi politikoi thewroun oti oi polites tous exoun meinei akomi ekei. I alitheia omws einai oti se paradosiaka suntiritikous laous opws oi Germanoi kai oi Elvetoi ta dimopsifismata mporoun na ekfrazoun kai akraies apopseis.
    d.n
    απάντηση20
     
     
    Εύγε | 31/03/2012 12:27
    Πολύ καλό και κατατοπιστικό το άρθρο σας κύριε Κυριαζή, μα κυρίως μου έκανε εντύπωση η γνώση και το μέτρο. Σας παρακαλώ να συνεχίσετε.
    χβασίλης
    απάντηση40
     
     
    Στιγμιαια Νομιμοποιηση | 31/03/2012 12:25
    Η αμεση δημοκρατια καλη ειναι. Τι καλυτερο απο το να ψηφιζει ο κοσμος και να ελεγχει την εξουσια? Εδω που φτασαμε, ομως, η εκκληση για αμεση δημοκρατια και τοπικη πρωτοβουλια ειναι μια προσπαθεια να σκεπασουμε το κενο πολιτικης σκεψης και ιδεων στη κοινωνια μας. Ειναι μια απατη να νομιζει κανεις πως τα δημοψηφισματα σαν τεχνικο εργαλειο μπορουν να λυσουν αυτο το προβλημα. Εινα μια απατη να νομιζει πως τα δημοψηφισματα ισοδυναμουν με λυση κοινωνικων προβληματων. Οσο καλλακευεις τα αυτια με την ιδεα τοπικων πρωτοβουλιων, η αληθεια ειναι οτι η οικονομια ειναι εθνικη, και η πολιτικες που επηρεασουν τη ζωη μας ειναι εθνικες. Ας αφησουμε τη απατη της τοπικης, αμεσης δημοκρατιας σα λυση των προβληματων μας. Η δημοκρατια ειναι παντα καλη επειδη προστατευει τον πολιτη απο το κρατος. Η κοινωνικη προοδος, ομως, θελει και περιεχομενο, οχι κρυφτουλη.
    Μακης 1
    απάντηση20