Το νομοσχέδιο δεν αφορά στο μεταβατικό σχήμα της ΝΕΡΙΤ Α.Ε. αλλά στο νέο ραδιοτηλεοπτικό φορέα ο οποίος θα ανήκει στο δημόσιο τομέα και θα τελεί υπό την εποπτεία του κράτους. Θα έχει οικονομική αυτοτέλεια και θα αποτελεί ενιαίο φορέα όπου θα ενταχθούν τηλεοπτικοί, ραδιοφωνικοί σταθμοί, διαδικτυακοί ιστότοποι και λοιπές ιδίως πολιτιστικές δραστηριότητες.

Η λειτουργία της νέας εταιρείας θα είναι ανεξάρτητη από το κράτους, άλλους φορείς δημόσιας εξουσίας, φορείς που ελέγχονται από αυτούς και πολιτικά κόμματα και θα διαθέτει πλήρη προγραμματική και συντακτική ανεξαρτησία. Σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, το προσωπικό της ΝΕΡΙΤ Α.Ε. προσλαμβάνεται με σύμβαση εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, με σύμβαση έμμισθης εντολής και με συμβάσεις έργου, ενώ παρέχεται κατ’ εξαίρεση η δυνατότητα με απευθείας ανάθεση, της εκτέλεσης ορισμένου έργου σε δημοσιογράφους, επιστημονικό, τεχνικό και καλλιτεχνικό προσωπικό.

Επίσης δεν συγκεκριμενοποιεί το είδος και τον αριθμό των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών και φυσικά τον αριθμό του προσωπικού. Αυτό θα το κάνει σε δεύτερο χρόνο ο υφυπουργός για τη δημόσια ραδιοτηλεόραση σε συνεργασία με το Εποπτικό Συμούλιο της ΝΕΡΙΤ.

Στο άρθρο 4 προβλέπεται ότι με εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου, το Εποπτικό Συμβούλιο καταρτίζει το στρατηγικό σχέδιο της ΝΕΡΙΤ-Α.Ε. Το στρατηγικό σχέδιο είναι δεκαετές και περιλαμβάνει του γενικούς αναπτυξιακούς στόχους της Εταιρίας, τα αναγκαία μέσα για την επίτευξή τους, το συνολικό κόστος των δραστηριοτήτων της Εταιρίας και τον τρόπο χρηματοδότησή τους. Στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου και με εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου, το Εποπτικό Συμβούλιο αποφασίζει την ίδρυση νέων τηλεοπτικών,σιαδικτυακών ιστοτόπων και ραδιοφωνικών σταθμών, καθώς και την κατάργηση των υφισταμένων. Με την ίδια απόφαση εξειδικεύονται ο χαρακτήρας και το περιεχόμενοθ του νέου σταθμού και ιστοτόπου, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και οι ειδικότερες προγραμματικές υποχρεώσεις τους.

Στο άρθρο 8, το οποίο αναφέρετα στο Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΣ), προβλέπεται ότι η θητεία του είναι εννεαετής και τα μέλη του επτά. Ειδικότερα, κατά την πρώτη συγκρότηση του ΕΣ, τρία από τα μέλη του διορίζονται για πλήρη θητεία, δύο διορίζονται για εξαετή θητεία και δύο για τριετή, με βάση το αποτέλεσμα κλήρωσης που διενεργείται κατά την πρώτη συνεδρίαση του οργάνου. Ο πρόεδρος του ΕΣ εκλέγεται από τα μέλη του για τριετή θητεία, που δεν μπορεί να ανανεωθεί. Το ΕΣ εγγυάται την ανεξαρτησία της ΝΕΡΙΤ-Α.Ε. από κάθε μορφή κυβερνητική ή άλλης παρέμβασης, μεριμνά για τη λειτουργία της σύμφωνα με το δημόσιο συμφέρον και διαμορφώνει τη στρατηγική και αναπτυξιακή της πολιτική. Καταρτίζει δεκαετές στρατηγικό σχέδιο λειτουργίας της Εταιρίας.

Οσο αφορά την πρόσληψη προσωπικού και τις αποδοχές στο άρθρο 15 προβλέπεται:

1) Η ΝΕΡΙΤ-Α.Ε. προσλαμβάνει προσωπικό με σύμβαση εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, με σύμβαση έμμισθης εντολής, καθώς και με συμβάσεις έργου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, ύστερα από σχετική προκήρυξη, τηρώντας αρχέσ της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της ισότητας. Για το βαθμολογικό καθεστώς του πρσωπικού της παρούσης παραγράφου εφαρμόζονται οι διατάξεις της περ.12 της υποπαρ. Γ1 της παρ. Γ του πρώτου άρθρου του ν.4093/2012.

2)Κατ’ εξαίρεση, η ΝΕΡΙΤ -Α.Ε., ύστερα από πρόσταση του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας, μπορεί να αναθέτει απευθείας την εκτέλεση ορισμένου έργου σε δημοσιογράφο, σε επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης, λογοτέχνες ή άλλους καλλιτέχνες, με την επιφύλαξη του κοινοτικού δικαίου. Ο χρόνος εκτέλεσης και οι ειδικότεροι όροι καθορίζονται πάντα με τη σύμβαση.

Από τις προτεινόμενες διατάξεις προκαλείται για το κράτος δαπάνη ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ από την καταβολή του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου της ΝΕΡΙΤ Α.Ε., ενώ το ύψος της ετήσιας δαπάνης για την κάλυψη του κόστους λειτουργίας της εταιρείας (μισθοδοσία προσωπικού, αμοιβή μελών συλλογικών οργάνων, λειτουργικά έξοδα κλπ.), το οποίο θα βαρύνει τον προϋπολογισμό της ΝΕΡΙΤ Α.Ε., εξαρτάται, όπως αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, από πραγματικά γεγονότα (διάρθρωση, στελέχωση και εν γένει λειτουργία της εταιρείας) και από την έκδοση σχετικών κοινών υπουργικών αποφάσεων.

Επίσης, ο προϋπολογισμός της ΝΕΡΙΤ Α.Ε. θα επιβαρύνεται και από την καταβολή αμοιβής σε δημοσιογράφους, επιστημονικό, τεχνικό και καλλιτεχνικό προσωπικό σε περίπτωση απευθείας ανάθεσης σε αυτούς συγκεκριμένου έργου. Προβλέπονται δε έσοδα από τη θέσπιση υπέρ της νέας εταιρείας ανταποδοτικού τέλους για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας, το ύψος του οποίου θα καθοριστεί με κοινή υπουργική απόφαση.

Σημειώνεται, ότι με τροπολογία η οποία αναμένεται να κατατεθεί, θα ρυθμίζονται τα θέματα που σχετίζονται με τις αποζημιώσεις των εργαζομένων της καταργηθείσης ΕΡΤ.

Το νομοσχέδιο υπογράφεται από τους υπουργούς Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, Πολιτισμού Π. Παναγιωτόπουλου, Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κ. Μητσοτάκη, Εργασίας Γ. Βρούτση, Υποδομών Μ. Χρυσοχοίδη και Επικρατείας Δ. Σταμάτη.

Διαβάστε την αιτιολογική έκθεση

Διαβάστε το κείμενο του νομοσχεδίου

Διαβάστε την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το ν/σ

Διαβάστε την ειδική έκθεση επί του ν/σ

Διαβάστε την έκθεση αξιολόγησης συνεπειών ρυθμίσεων

Ανακοίνωση των δημοσιογράφων της ΕΡΤ

«Την ώρα που ο αρμόδιος υφυπουργός Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης, δηλώνει ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ο διάλογος με τους εργαζόμενους της ΕΡΤ, η κυβέρνηση καταθέτει στη Βουλή, με την υπογραφή επτά υπουργών το σχέδιο νόμου για τη «Νέα Ελληνική Ραδιοφωνία, Ίντερνετ και Τηλεόραση». Από τη λίστα των υπογραφών λείπει, όμως, η υπογραφή του πλέον υπεύθυνου για τη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση, Παντελή Καψή», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους οι δημοσιογράφοι της ΕΡΤ.

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά «η κυβέρνηση ανασύρει το νομοσχέδιο Αλιβιζάτου, που είχε κατατεθεί στη Βουλή τον Φεβρουάριο του 2012, για να καλύψει την εκτροπή που προκάλεσε η πραξικοπηματική και σοκαριστική διακοπή λειτουργίας της ΕΡΤ. Το «μαύρο» που παραμένει στις συχνότητες της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης δεν διασκεδάζεται με εντυπώσεις θεσμικών παρεμβάσεων. Κακέκτυπα λύσεων δεν απαντούν στη διεθνή κατακραυγή και τις ασφυκτικές πιέσεις της κοινωνίας».

Ενώ σημειώνουν πως «μοναδικό νέο στοιχείο της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι «η έκθεση αξιολόγησης συνεπειών ρυθμίσεων», στην οποία αιτιολογούνται…οι αμαρτίες της ΕΡΤ: «Με την προτεινόμενη ρύθμιση εξυγιαίνεται ένα από τα πιο σπάταλα ΝΠΙΔ του Δημοσίου Τομέα, με αποτέλεσμα οι ευεργετικές συνέπειες να είναι μεγάλες και απροσδιόριστες ακόμα». Ούτε λέξη ασφαλώς για τη νέα «μαύρη τρύπα» τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ που προκάλεσε στον κρατικό προϋπολογισμό το «λουκέτο» στην ΕΡΤ».