από metereologos.gr
Παρασκευή 25 Μαΐου 2018
 
 

Μνημόνιο: «Εξοδος» με.... περιοριστικούς όρους

Τι κρύβει και τι σημαίνει αυτή η επιλογή
Μνημόνιο: «Εξοδος» με.... περιοριστικούς όρους
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Η κυβέρνηση μπορεί να προετοιμάζεται από τώρα για τις γιορτές της εξόδου από το μνημόνιο το καλοκαίρι του 2018, αλλά αυτό που θέλει να ξεχάσει είναι οι ...περιοριστικοί όροι που επιβάλονται στη χώρα τουλάχιστον ως το 2022.

Στο πολιτικό της αφήγημα μπορεί να υπερτονίζει τον όρο «clean exit», δηλαδή «καθαρή έξοδος», αλλά σύντομα θα κληθεί να πει τι σημαίνει αυτό.

Κι όπως γνωρίζουν πολύ καλά οι ευρωπαίοι εταίροι και δανειστές και όλοι όσοι παρακολουθούν από κοντά την οκταετή πλέον δοκιμασία της χώρας ξέρουν και τι κρύβει και τι σημαίνει αυτή η επιλογή. Τρία πράγματα:

1. Η Ελλάδα δεν θα έχει χρηματοδότηση από πουθενά (ούτε από το ESM, ούτε από το ΔΝΤ) πλήν των αγορών.

2. Θα συνεχιστούν οι τριμηνιαίοι έλεγχοι από την τρόικα ή τους θεσμούς, όπως αρέσκεται να αποκαλεί τους επιτρόπους των δανειστών.

3. Θα πρέπει να τηρήσει πιστά τους όρους του Δημοσιονομικού Συμφώνου Σταθερότητας που επιβάλουν το ετήσιο δημοσιονομικό έλλειμα να συγκρατηθεί κάτω από 3% του ΑΕΠ και το δημόσιο χρέος να βρίσκεται σε πτωτική τροχιά και να μειώνεται κάθε χρόνο ώστε σε μια εικοσαετία να υποχωρήσει από το 176% του ΑΕΠ στο 60% του ΑΕΠ.
Με άλλα λόγια τα επόμενα 20 χρόνια το χρέος θα πρέπει να μειωθεί τουλάχιστον κατά ένα ΑΕΠ (!!!)

Ο  «κορσές»

Ο βασικός όμως όρος που αλλοιώνει την έννοια της "καθαρής εξόδου" - εκτός από τη σκληρή πραγματικότητα ότι χωρίς επιτάχυνση των αναπτυξιακών ρυθμών και χωρίς επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που θα δώσουν έσοδα να καλύπτεται τουλάχιστον το ετήσιο βάρος των τόκων - είναι η υποχρέωση για επίτευξη πρωτογενούς πελονάσματος 3,5% του ΑΕΠ ως και το 2022.

Είναι άλλωστε η προυπόθεση για να προχωρήσουν οι Ευρωπαίοι κοντάστο καλοκαίρι του 2018 στην αναγκαία, όπως φαίνεται από τα νούμερα, ελάφρυνση της εξυπηρέτησης του ελληνικού χρέους.

Με αυτά τα δεδομένα "καθαρή έξοδος" δεν υπάρχει, παρά μόνο ένα ιδιότυπο καθεστώς απελευθέρωσης της χώρας από τα σκληρά δεσμά των μνημονίων.

Αλλωστε και η νέα πολιτική πραγματικότητα στη Γερμανία οδηγεί στο ίδιο συμπέρασμα. Ο νέος σύμμαχος της Ανγκελα Μέρκελ, αρχηγός των Ελεύθερων Δημοκρατών Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε ευθύς εξ αρχής:
Η θέση για την Ελλάδα είναι ότι το FDP θα πει "ναι" σε πακέτα διάσωσης, εφόσον συμμετέχει το ΔΝΤ και με αυτό να καθίσταται σαφές ότι υπάρχει βιωσιμότητα χρέους» υπενθυμίζοντας ότι αυτή ήταν και η γραμμή της γερμανικής κυβέρνησης μέχρι το καλοκαίρι του 2015.

Η εποπτεία

Με αυτά τα όχι ευχάριστα δεδομένα, έγκυρες πηγές των Βρυξελλών μιλώντας πρός "το Βήμα" επισημαίνουν ότι ο χρόνος εποπτείας θα παραταθεί μετά και το 2022, με την υλοποίηση των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους.

Ετσι η έξοδος από το μνημόνιο δεν θα σημάνει σε καμμιά περίπτωση την πλήρη απεξάρτηση από τον έλεγχο των δανειστών, αλλά θα διατηρηθεί μέχρι να αποπληρωθεί το 75% των δανείων που έχει λάβει από τους Μηχανισμούς Στήριξης (EFSF και ESM).

Οπως είναι γνωστό το είδος της εποπτείας για τα κράτη-μέλη που δανείζονται από τους ευρωπαϊκούς μηχανισμούς προσδιορίστηκε από το 2013, όταν η Ελλάδα είχε ήδη δανειστεί 186 δισ. ευρώ (53 δισ. ευρώ από τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης και 133 δισ. ευρώ από τον τότε EFSF).

Το πλαίσιο οριοθετήθηκε με τον Κανονισμό 472/2013 όπου διευκρινίζεται πως η ένταξη στο πρόγραμμα μπορεί να είναι και αναγκαστικού χαρακτήρα για ένα κράτος-μέλος, εάν κριθεί ότι λόγω της οικονομικής του κατάστασης απειλείται η οικονομική υγεία των άλλων χωρών της Ευρωζώνης.

Το δεύτερο άρθρο του Κανονισμού προβλέπει ότι "η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να θέσει υπό ενισχυμένη εποπτεία ένα κράτος-μέλος το οποίο αντιμετωπίζει ή απειλείται από σοβαρές δυσκολίες αναφορικά με τη χρηματοοικονομική του σταθερότητα, που ενδέχεται να έχουν δυσμενείς δευτερογενείς επιπτώσεις σε άλλα κράτη-μέλη της ζώνης του ευρώ".

Στο άρθρο 14 προσδιορίζεται η "μετά-μνημονιακή" εποχή.

Όπως αναφέρει, τα κράτη-μέλη παραμένουν υπό εποπτεία μετά το πρόγραμμα εφόσον δεν έχει εξοφληθεί τουλάχιστον το 75% της χρηματοδοτικής βοήθειας.

Η Επιτροπή πραγματοποιεί, σε συνεννόηση με την ΕΚΤ, τακτικές αποστολές ελέγχου προκειμένου να εκτιμήσει την οικονομική, δημοσιονομική και χρηματοπιστωτική του κατάσταση.

Το Συμβούλιο με πρόταση της Επιτροπής, μπορεί να συστήσει σε κράτος-μέλος υπό εποπτεία, μετά το πρόγραμμα, να λάβει διορθωτικά μέτρα.


Οικονομία περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (4)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Επικοινωνιακά φούμαρα! | 02/10/2017 12:16
    Θα δανείζονται με υψηλότερα επιτόκια απ' τις "αγορές", θα πάψει η χρηματοδότηση, θα συνεχιστούν οι τριμηνιαίοι έλεγχοι, η επιτήρηση, το σύμφωνο σταθερότητας με δεν ξέρω τι τρελές τιμές στα πλεονάσματα - πράγμα αδύνατο, δεν θα γίνει καμιά "ανάπτυξη", καμιά αποκρατικοποίηση, αντίθετα θα δανείζονται ακριβά για να διορίζουν και να τους ψηφίζουν, αλλά κατά τα άλλα το Τσιπρέικο τσίρκο θα πανηγυρίζει για "έξοδο απ' τα μνημόνια"! Όλα στην επικοινωνία και στις εντυπώσεις, και όποιος φάει τον σανό τον έφαγε! Μετά πάλι θα λέμε: Δεν ήξερα, δεν κατάλαβα... Αντίο Ελλάδα με δαύτους! Να ξεσκεπάσει αυτή την απάτη η αντιπολίτευση πλήρως, κάθε μέρα να το λέει, κάθε ώρα, μπας και το καταλάβουν τα προβατάκια μας
    y.d.
    απάντηση62
     
     
    Η μεγαλύτερη πολιτική γκάφα μεταπολιτευτικά, | 02/10/2017 10:25
    ήταν η ένταξη της Ελλάδας σε πρόγραμμα του ΔΝΤ εκ του πονηρού (σ.σ. με 5 ½ μήνες καθυστερημένης ανακοίνωσης από το Καστελόριζο), αντί να κηρύξει επισήμως πτώχευση, καθώς το κράτος ουσιαστικά ΕΙΧΑΙ ήδη πτωχύνει. Η διαπραγματευτική θέση για την αποπληρωμή του χρέους θα ήταν ασυγκρίτως καλλίτερη από σήμερα, ιδιαιτέρως όταν με το δεύτερο μνημόνιο συνυπογράφηκε και το λονδρέζικο δίκαιο περί πτώχευσης ενός κράτους. Αυτό διότι Α) Πτώχευση δεν συνεπάγεται έξοδος από την ΕΕ, αν και πιθανότατα από την Ευρωζώνη. Β) Στην πτώχευση ενός κράτους δεν συνεπάγεται η ίδια νομική διαδικασία όπως σε αυτήν ενός Ιδιώτη (τουλάχιστον τότε ακόμη). Γ) διαδικασία Μια αναγκαστική έξοδος από την Ευρωζώνη θα δημιουργούσε ένα τρομερό πλήγμα αξιοπιστίας σε αυτήν με δυσχερέστατες συνέπειες στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Δ) Μια εσωτερική αντί εξωτερικής υποτίμησης, θα ανάγκαζε τους πολιτικούς να προβούν οι ίδιοι στις απαραίτητες διαρθρώσεις. Ε) Αναμφισβητήτως οι διαρθρώσεις αυτές θα ήταν επώδυνες, αλλά λιγότερο επώδυνες από ότι σήμερα και χωρίς την απώλεια της αυτοτέλειας και την συναφή υποδούλωση του κράτους. Φαίνετε όμως ότι τα 3 μεγάλα τζάκια με τα μικρά τους τζάκια (σ.σ. σε αυτά ανήκει και ο ΣΥΡΙΖΑ, καθώς αυτοί τον έφτιαξαν τότε εξ ανάγκης) φοβήθηκαν τυχόν κλείσιμο της κάνουλας από την Ευρωζώνη και με αυτό την απώλεια και της πολιτικής τους εξουσίας. Και όποιος πιστεύει ότι η «νέα» ΝΔ του Μητσοτάκη (η σειρά του είναι άλλωστε) «θα λέει πάντα την αλήθεια στον Ελληνικό λαό», γελιέται οικτρά.
    Michail Leon
    απάντηση71
     
     
    Αει | 02/10/2017 08:28
    Εξοδος με ροζ βραχιολάκι και ψηλά τακούνια.
    Αει
    απάντηση62
     
     
    οι χρεωκόποι της ΝΔ και τα εξαπτέρυγά τους... | 02/10/2017 02:15
    θα καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια να απαξιώσουν την έξοδο από τα μνημόνια στα οποία με της κλεπτοκρατία τους, οι ίδιοι μας έβαλαν.
    και τώρα βάλε όσα deslike γουστάρεις
    απάντηση1013
     
-