Με τη συμφωνία που ανακοινώθηκε στις 10.00 το πρωί της Δευτέρας η Ελλάδα εισέρχεται στην τελική ευθεία των διαπραγματεύσεων για το Μνημόνιο 3. Η νέα σύμβαση θα έχει τριετή διάρκεια, τουλάχιστον ως τις 30.6.2018.

Διαβάστε την απόφαση της Συνόδου Κορυφής

Τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου Μνημονίου έχουν ως εξής:

-Δάνειο 86 δισ. ευρώ μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, μετη «συνεχιζόμενη και πλήρη εμπλοκή του ΔΝΤ» το οποίο μπορεί ναεκταμιεύσειεπιπλέον 16 δισ. ευρώ από το τρέχον πρόγραμμά του.

-Αναπτυξιακό «πακέτο» 35 δισ. ευρώ.

-Αναδιάρθρωση χρέους: Το Eurogroup αποκλείει το κούρεμα στην ονομαστικά αξία του χρέους αλλά προκρίνει «σημαντικό πακέτο μέτρων για τη στήριξη της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους τα οποία θα εξομαλύνουν το μονοπάτι εξυπηρέτησης και θα μειώσουν σημαντικά το κόστος (σ.σ.:τοκοχρεολύσια)».

-Ταμείο Αξιοποίησης Περιουσίας 50 δισ. ευρώ. Θα έχει την έδρα του στην Ελλάδα. Θα περάσουν σε αυτό περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού Δημοσίου. Από τις πωλήσεις και την αξιοποίηση της περιουσίας τα 25 δισ. ευρώ θα ενισχύσουν τις τράπεζες, τα 12,5 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν για την εξυπηρέτηση του χρέους και το υπόλοιπα 12,5 δισ. ευρώ για επενδύσεις που θα αποφασιστούν από την Ελλάδα.

-Στενότερη επιτήρηση με παρουσία των Τριών Θεσμών στην Αθήνα.

Τα μέτρα

Η Ελλάδα καλείται ως την Τετάρτη 15 Ιουλίου να περάσει από τη Βουλή προαπαιτούμενες ενέργειες:

-Τη βελτιστοποίηση του συστήματος ΦΠΑ και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης για την αύξηση των εσόδων.

Τι σημαίνει:Ο ΦΠΑ στην εστίαση ανεβαίνει άμεσα από το 13% στο 23%. Στα ξενοδοχεία μετακινείται από το 6,5% στο 13% από τον Οκτώβριο του 2015. Προβλέπεται σταδιακή κατάργηση της έκπτωσης του ΦΠΑ στα νησιά από τον Οκτώβριο του 2015. Αφορά δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς με εξαίρεση την άγονη γραμμή. Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2016 και θα καθοριστούν «δημοσιονομικά ουδέτερα μέτρα» για να αποζημιωθούν οι φτωχότεροι κάτοικοι.

-Προκαταβολικά μέτρα για τη βελτίωση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος.

Τι σημαίνει:Εφαρμόζεται από τον Ιούλιο εφέτος σταδιακή αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης που θα φτάσει το 2022 το 67ο έτος ηλικίας ή το 62ο με 40 χρόνια εισφορών. Εξαιρούνται βαρέα και ανθυγιεινά και μητέρες τέκνων με αναπηρία.Για το ΕΚΑΣ προβλέπεται σταδιακή κατάργηση για όλους ως το τέλος του 2019. Από τον Μάρτιο του 2016 θα θιγεί το 20% των δικαιούχων με βάση ειδικά κριτήρια.

Αύξηση των εισφορών των συνταξιούχων για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη από το 4% στο 6% σε κύρια και επικουρικά ταμεία και ενοποίηση όλων των επικουρικών ταμείων υπό το ΕΤΑ ως την 1η Ιανουαρίου.

-Εξασφάλιση της πλήρους ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ.

-Ενίσχυση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου με αυτόματη περικοπή δαπανών αν πέσει έξω το Προϋπολογισμός.

Παράλληλα η συμφωνία προβλέπει:

-Ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ

-Μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας με ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του toolkit του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένων των Κυριακών, της ιδιοκτησίας των φαρμακείων, γάλακτος, αρτοποιείων (επόμενο βήμα θα είναι οι τα προϊόντα εκτός φαρμακείου), όπως επίσης και το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων.

-Μείωση αμυντικών δαπανών κατά 100 εκατ. ευρώ το 2015 και κατά 200 εκατ. ευρώ το 2016.


-Πρόσθετα μέτρα
: Δύο πρόσθετα μέτρα, ύψους 330 εκατ. ευρώ, προβλέπονται αν υπάρξουν δημοσιονομικές αποκλίσεις:

1. Αύξηση φορολογικού συντελεστή για έσοδα από ενοίκια από το 11% στο 15% για ετήσια εισοδήματα κάτω από 12.000 ευρώ (αποφέρει έσοδα 160 εκατ. ευρώ) και από το 33% στο 35% για ετήσια εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ (αποφέρει έσοδα 40 εκατ. ευρώ).

2. Ο φόρος στις επιχειρήσεις θα ανέβει από το 26% στο 29%, δηλαδή 1% πάνω από τη βασική πρόβλεψη της πρότασης για αύξηση από το 26% στο 28%. Η νέα αύξηση υπολογίζεται ότι θα φέρει επιπλέον έσοδα 130 εκατ. ευρώ.


-Αποκρατικοποιήσεις
: Ενεργοποιούνται οι διαγωνισμοί για ΟΛΠ και ΟΛΘ ως το τέλος Οκτωβρίου. Θα ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί για τα περιφερειακά αεροδρόμια, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Εγνατία οδό και το Ελληνικό. Τα περιφερειακά αεροδρόμια θα πωληθούν στον νικητή του διαγωνισμού με τους ισχύοντες όρους.

–Ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο από 1.1.2016 με αναπροσαρμογές στους μισθούς ανάλογα με τα προσόντα και τη θέση ευθύνης.

–Νέο μόνιμο σχήμα κινητικότητας στο Δημόσιο. Θα εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο του 2015 με στόχο την καλύτερη κατανομή του προσωπικού ανά τομέα και την αντιμετώπιση ελλείψεων.

Η απόφαση της Συνόδου Κορυφής:

Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης τονίζει την επιτακτική ανάγκη να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη προς τις ελληνικές αρχές ως προϋπόθεση για μια πιθανή συμφωνία στο μέλλον για ένα νέο πρόγραμμα ESM. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυριότητα από τις ελληνικές αρχές είναι το κλειδί, και την επιτυχή εφαρμογή και θα πρέπει να ακολουθήσουν πολιτικές δεσμεύσεις.

Ενα κράτος μέλος της ευρωζώνης ζητεί χρηματοδοτική συνδρομή από τον ESM και αναμένεται να απευθύνει, όταν είναι δυνατό, ένα παρόμοιο αίτημα στο ΔΝΤ. Αυτό αποτελεί προϋπόθεση ώστε το Eurogroup να συμφωνήσει για ένα νέο πρόγραμμα ESM. Ως εκ τούτου, η Ελλάδα θα ζητήσει τη συνέχιση της στήριξης του ΔΝΤ (παρακολούθηση καιχρηματοδότηση) από τον Μάρτιο του 2016.

Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη με την Ελλάδα, η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης χαιρετίζει τις δεσμεύσεις της των Ελληνικών αρχών να νομοθετήσουν χωρίς καθυστέρηση μια πρώτη δέσμη μέτρων. Αυτά τα μέτρα, που λαμβάνονται σε πλήρη προηγούμενη συμφωνία με τους Θεσμούς θα περιλαμβάνουν:

Ως τις 15 Ιουλίου:

• Εξορθολογισμός του συστήματος ΦΠΑ και διεύρυνση της φορολογικής βάσης με αύξηση των εσόδων

• Αμεσα μέτρα για τη βελτίωση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος, ως μέρος ενός ολοκληρωμένου προγράμματος μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος

• Διασφάλιση της πλήρους νομικής ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ

• Πλήρη εφαρμογή των σχετικών διατάξεων της Συνθήκης για τη Σταθερότητα, τον Συντονισμό και τη διακυβέρνηση στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση, ιδίως μέσω του Δημοσιονομικού Συμβουλίου που θα τεθεί σε λειτουργία πριν από την οριστικοποίηση του Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) και την εισαγωγή οιονεί αυτόματης περικοπής δαπανών σε περίπτωση απόκλισης από τους φιλόδοξους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος μετά από έγκριση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και υπό την προηγούμενη έγκριση των Θεσμών.

Μέχρι τις 22 Ιουλίου

-Υιοθέτηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, η οποία είναι μια πολύ σημαντική αναθεώρηση των διαδικασιών και ρυθμίσεων για το σύστημα αστικής δικαιοσύνης και μπορεί να επιταχύνει σημαντικά τη δικαστική διαδικασία και τη μείωση του κόστους.

-Η μεταφορά του BRRD με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Αμέσως, και μόνο μετά τη νομική υλοποίηση των πρώτων τεσσάρων προαναφερθέντων μέτρων και την έγκριση όλων των δεσμεύσεων που περιλαμβάνονται σε αυτό το έγγραφο από την ελληνική Βουλή, και μετά την επαλήθευση από τους Θεσμούς και το Eurogroup, θα μπορέσει να ληφθεί μια απόφαση που θα αναθέτει στους Θεσμούς να διαπραγματευτούν ένα Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU). Η απόφαση θα ληφθεί με την προϋπόθεση ότι οι εθνικές διαδικασίες θα έχουν ολοκληρωθεί και εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 13 της Συνθήκης για τον ESM και οι προϋποθέσεις, βάσει της αξιολόγησης που αναφέρεται στο άρθρο 13.1.

Προκειμένου να αποτελέσουν τη βάση για την επιτυχή ολοκλήρωση του Μνημονίου, η ελληνική πρόταση για μεταρρυθμιστικά μέτραπρέπει να ενισχυθεί σοβαρά ώστε να λάβει υπόψη τη σημαντική επιδείνωσητης οικονομικής και δημοσιονομικής κατάσταση της χώρας κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους. Η ελληνική κυβέρνηση χρειάζεται να δεσμευτεί επισήμως δεσμεύονται για την ενίσχυση των προτάσεών της σε μια σειρά από τομείς που προσδιορίζονται από τους Θεσμούς, με ένα ικανοποιητικά σαφές χρονοδιάγραμμα για τη νομοθέτηση και την εφαρμογή, συμπεριλαμβανομένων των διαρθρωτικών σημείων αναφοράς, ορόσημων και ποσοτικών κριτηρίων, ώστε να υπάρξει σαφήνεια σχετικά με την κατεύθυνση των πολιτικών Μεσοπρόθεσμα. Σε συμφωνία με τους Θεσμούς, οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να:

  • Εφαρμόσουν φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα και να καθοριστούν συγκεκριμένες πολιτικές για την πλήρη αντιστάθμιση της δημοσιονομικής επίπτωσης της απόφασης του Συνταγματικού Δικαστηρίου σχετικά με τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού του 2012 και να εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος ή αμοιβαία αποδεκτά εναλλακτικά μέτρα, μέχρι τον Οκτώβριο του 2015.
  • Να υιοθετηθούν πιο φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στις αγορές προϊόντων, με σαφές χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή όλων των συστάσεων της εργαλειοθήκης Ι του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένου του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, τις περιόδους εκπτώσεων, το ιδιοκτησιακό καθεστώς των φαρμακείων, το γάλα και τους φούρνους, την πώληση φαρμάκων χωρίς συνταγή, τα οποία θα πρέπει να εφαρμοστούν σε μια επόμενη φάση, καθώς και το άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων (όπως οι θαλάσσιες μεταφορές). Σε συνέχεια της δεύτερης εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ, η βιομηχανία-μεταποίηση πρέπει να συμπεριληφθεί στις προαπαιτούμενες δράσεις (prior action).
  • Σχετικά με την αγορά ενέργειας, να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του διαχειριστή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), εκτός εάν μπορούν να βρεθούν εναλλακτικά μέτρα με ισοδύναμο αποτελέσματα για τον ανταγωνισμό, όπως συμφωνήθηκε από τους Θεσμούς.
  • Σχετικά με την αγορά εργασίας, να γίνουν αυστηρές αλλαγές και εκσυγχρονισμός των συλλογικών διαπραγματεύσεων, της συνδικαλιστικής δράσης και σε συμφωνία με τις σχετικές οδηγίες και τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ, συλλογικές απολύσεις , σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και την προσέγγιση που συμφωνήθηκε με τους Θεσμούς. Με βάση αυτές τις αναθεωρήσεις, οι πολιτικές για την αγορά εργασίας θα πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις βέλτιστες διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές και δεν θα πρέπει να συνεπάγονται επιστροφή στις πολιτικές του παρελθόντος, οι οποίες δεν είναι συμβατές με τους στόχους της προώθησης μιας βιώσιμης ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς.
  • Υιοθέτηση των απαραίτητων μέτρων για την ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού τομέα, συμπεριλαμβανομένης της ανάληψης αποφασιστικής δράσης για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και μέτρα για την ενίσχυση της διακυβέρνησης του ΤΧΣ και των τραπεζών, συγκεκριμένα με την εξάλειψη κάθε δυνατότητας για πολιτική παρέμβαση, ιδίως σε διαδικασίες διορισμού.

Επιπλέον, οι Ελληνικές αρχές θα πρέπει να αναλάβουν τις ακόλουθες ενέργειες:

  • Να αναπτύξουν ένα σοβαρά αναβαθμισμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων με βελτιωμένη διακυβέρνηση. Σημαντικά περιουσιακά στοιχεία θα μεταφερθούν σε ένα ανεξάρτητο Ταμείο το οποίο θα τα ρευστοποιήσει μέσω ιδιωτικοποιήσεων και άλλων μέσων. Η ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων θα είναι μια πηγή για την προγραμματισμένη πληρωμή του νέου δανείου από τον ESM και για να δημιουργήσει κατά τη χρονική διάρκεια του νέου δανείου έσοδα που στόχος είναι να φτάσουν τα 50 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 25 δισεκατομμύρια θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και άλλων περιουσιακών στοιχείων, ενώ το 50% κάθε εναπομείναντος ευρώ (δηλαδή το 50% από 25 δις. ευρώ) θα χρησιμοποιηθούν για την μείωση του χρέους σε ποσοστό του ΑΕΠ και το υπόλοιπο 50% θα χρησιμοποιηθεί για επενδύσεις.

Το ταμείο αυτό θα πρέπει να είναι συσταθεί στην Ελλάδα και το να διαχειρίζονται οι ελληνικές αρχές υπό την εποπτεία των αρμόδιων ευρωπαϊκών οργάνων. Σε συμφωνία με τους Θεσμούς και με βάση τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, θα πρέπει να θεσπίσει ένα νομοθετικό πλαίσιο για τη διασφάλιση διαφανών διαδικασιών και την κατάλληλη τιμολόγηση των προς πώληση περιουσιακών στοιχείων, σύμφωνα με τις αρχές του ΟΟΣΑ και κανόνες για τη διαχείριση των ΔΕΚΟ.

  • ΜΕ βάση τις φιλοδοξίες της ελληνικής κυβέρνησης, να εκσυγχρονίσει και να ενισχύσει σημαντικά την ελληνική διοίκηση, και να θέσει σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα, υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την ανάπτυξη των δυνατοτήτων και την από-πολιτικοποίηση της ελληνικής διοίκησης. Μια πρώτη πρόταση θα πρέπει να κατατεθεί μέχρι τις 20 Ιουλίου, μετά από συζητήσεις με τους Θεσμούς. Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να μειώσει περαιτέρω το κόστος της ελληνικής διοίκησης, σύμφωνα με ένα χρονοδιάγραμμα που συμφωνήθηκε με τους Θεσμούς.
  • Να εξομαλύνει πλήρως τις μεθόδους εργασίας με τους Θεσμούς, συμπεριλαμβανομένων των αναγκαίων εργασιών στην Αθήνα, ώστε να βελτιωθεί η εφαρμογή και παρακολούθηση του προγράμματος. Η κυβέρνηση θα πρέπει να συμβουλεύεται και να συμφωνήσει με τους Θεσμούς σε όλα τα νομοσχέδια που αφορούν σχετικούς τομείς, με επαρκή χρόνο προτού υποβληθούν σε δημόσια διαβούλευση ή στο Κοινοβούλιο. Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης τονίζει και πάλι ότι η εφαρμογή είναι το κλειδί, και στο πλαίσιο αυτό χαιρετίζει την πρόθεση των ελληνικών αρχών να ζητήσουν μέχρι τις 20 Ιουλίου στήριξη από τους Θεσμούς και τα κράτη μέλη για την παροχή τεχνικής βοήθειας, και ζητεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συντονίσει αυτήν τη στήριξη από την Ευρώπη.
  • Με την εξαίρεση του νομοσχεδίου ανθρωπιστικής κρίσης, η ελληνική κυβέρνηση θα επανεξετάσει, με σκοπό την τροποποίηση, τις νομοθεσίες που εισήχθησαν κόντρα στη συμφωνία 20ης Φεβρουαρίου, με υπαναχωρήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες δεσμεύσεις του προγράμματος ή να προσδιορίσουν σαφή αντισταθμιστικά ισοδύναμα για τα κεκτημένα δικαιώματα τα οποία δημιουργήθηκαν.

Οι προαναφερθείσες υποχρεώσεις είναι οι ελάχιστες απαιτήσεις για την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τις ελληνικές αρχές. Ωστόσο, η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης κατέστησε σαφές ότι η έναρξη των διαπραγματεύσεων δεν αποκλείει οποιαδήποτε τελική πιθανή συμφωνία για ένα νέο πρόγραμμα ESM, το οποίο θα πρέπει να βασίζεται σε απόφαση για το συνολικό πακέτο (συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης των αναγκών, της βιωσιμότητας του χρέους και την πιθανή χρηματοδότηση-γέφυρα).

Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης σημειώνει τις πιθανές χρηματοδοτικές ανάγκες του προγράμματος μεταξύ 82 και 86 δισε. ευρώ και, όπως εκτιμώνται από τους Θεσμούς. Καλεί τους Θεσμούς να διερευνήσουν τις δυνατότητες για τη μείωση του κονδυλίου χρηματοδότησης, μέσω μιας εναλλακτικής δημοσιονομικής πορείας ή υψηλότερα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις. Η αποκατάσταση της πρόσβασης στις αγορές, η οποία αποτελεί στόχο κάθε προγράμματος χρηματοδοτικής βοήθειας, μειώνει την ανάγκη για άντληση του συνολικού ποσού χρηματοδότησης. Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης σημειώνει τις άμεσες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας, που υπογραμμίζουν την ανάγκη για την πολύ ταχεία πρόοδο στην λήψη αποφάσεων για ένα νέο Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU): αυτές εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 7 δισεκατομμύρια ευρώ ως τις 20 Ιουλίου και επιπλέον 5 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι τα μέσα Αυγούστου.

Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης αναγνωρίζει τη σημασία της διασφάλισης ότι το ελληνικό κράτος μπορεί να τακτοποιήσει τις καθυστερούμενες οφειλές του προς το ΔΝΤ και την Τράπεζα της Ελλάδος και να τηρήσει τις δανειακές υποχρεώσεις του κατά τις προσεχείς εβδομάδες, ώστε να δημιουργηθούν οι συνθήκες που θα επιτρέπουν την ομαλή ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων. Οι κίνδυνοι για την μη ταχεία ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων παραμένουν πλήρως αναφορικά με την Ελλάδα. Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης καλεί το Eurogroup να συζητήσει τα θέματα αυτά κατεπειγόντως.

Λαμβάνοντας υπόψη τα έντονα προβλήματα στν ελληνικό χρηματοπιστωτικό τομέα, το συνολικό κονδύλιο ενός πιθανού νέου προγράμματος από το ESM θα πρέπει να περιλαμβάνει ένα «μαξιλάρι» (“buffer”) 10 έως 25 δις. ευρώ για τον τραπεζικό τομέα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι πιθανές ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και το κόστος εξυγίανσης, εκ των οποίων τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν άμεσα σε χωριστό λογαριασμό στο ESM.

Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης αντιλαμβάνεται ότι μια γρήγορη απόφαση για ένα νέο πρόγραμμα αποτελεί προϋπόθεση για να μπορέσουν να ξανανοίξουν οι τράπεζες, αποφεύγοντας έτσι την αύξηση του συνολικού κονδυλίου χρηματοδότησης. Η ΕΚΤ/ΕΕΜ θα προβούν σε λεπτομερή αξιολόγηση μετά το καλοκαίρι. Το συνολικό «μαξιλάρι» θα καλύψει πιθανές ελλείψεις κεφαλαίων, μετά την ολοκληρωμένη αξιολόγηση που θα πραγματοποιηθεί μετά την εφαρμογή του νομικού πλαισίου.

Υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Αυτό οφείλεται στη χαλάρωση των πολιτικών κατά τη διάρκεια των τελευταίων δώδεκα μηνών, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την πρόσφατη επιδείνωση του εγχώριου μακροοικονομικού και χρηματοπιστωτικού περιβάλλοντος. Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης υπενθυμίζει ότι τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ, καθ ‘όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών, έχουν υιοθετήσει μια σημαντική σειρά μέτρων για τη βιωσιμότητα του χρέους στην Ελλάδα, τα οποία μέτρα έχουν εξομαλύνει την εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους με σημαντικά μειωμένο κόστος.

Σύμφωνα με τα ανωτέρω, στο πλαίσιο ενός ενδεχόμενου μελλοντικού προγράμματος του ESM, και σύμφωνα με το πνεύμα της δήλωσης του Eurogroup του Νοεμβρίου του 2012, το Eurogroup είναι έτοιμο να εξετάσει το ενδεχόμενο, αν είναι απαραίτητο, πιθανών πρόσθετων μέτρων (πιθανής επιμήκυνσης της περιόδου χάριτος και των προθεσμιών πληρωμής) με στόχο τη διασφάλιση ότι οι ακαθάριστες δανειακές ανάγκες θα παραμένουν σε βιώσιμο επίπεδο. Αυτά τα μέτρα θα εξαρτηθούν από την πλήρη εφαρμογή των μέτρων που θα συμφωνηθούν σε ένα πιθανό νέο πρόγραμμα και θα πρέπει να εξεταστούν μετά την πρώτη θετική ολοκλήρωση της αξιολόγησης.

Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης τονίζει ότι δεν μπορεί να γίνει ονομαστικό κούρεμα του χρέους.

Οι ελληνικές αρχές επαναλαμβάνουν την κατηγορηματική δέσμευσή τους να τιμήσουν πλήρως και εγκαίρως τις οικονομικές τους υποχρεώσεις προς όλους τους πιστωτές τους.

Υπό τον όρο ότι πληρούνται όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις που περιέχονται στο παρόν έγγραφο, το Eurogroup και το ΔΣ του ESM δύναται, σύμφωνα με το άρθρο 13.2 της Συνθήκης του ESM, να δώσουν εντολή στους Θεσμούς να διαπραγματευτούν ένα νέο πρόγραμμα του ESM, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 13 της Συνθήκης του ESM, βάσει της αξιολόγησης που αναφέρεται στο άρθρο 13.1.

Για να βοηθήσούν την υποστήριξη της ανάπτυξης και της δημιουργίας θέσεων εργασίας στην Ελλάδα (στα επόμενα 3-5 χρόνια), η Επιτροπή θα συνεργαστεί στενά με τις ελληνικές αρχές προκειμένου να διατεθούν έως και 35 δισεκατομμύρια ευρώ (στο πλαίσιο των διαφόρων προγραμμάτων της ΕΕ) για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων και της οικονομικής δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ως έκτακτο μέτρο και δεδομένης της μοναδικής κατάστασης στην Ελλάδα, η Επιτροπή θα προτείνει να αυξηθεί το επίπεδο της προ-χρηματοδότησης κατά 1 δισεκατομμύριο ευρώ για να δοθεί άμεση ώθηση στις επενδύσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν από τους συν-νομοθέτες της ΕΕ. Το Επενδυτικό Πρόγραμμα για την Ευρώπη θα προσφέρει επίσης μελλοντικές δυνατότητες χρηματοδότησης για την Ελλάδα.