Mια σειρά ζητημάτων που άπτονται τόσο των επιπτώσεων της οικονομικής ύφεσης και των πολιτικών εξελίξεων στις αγορές κρουαζιέρας της Ευρώπης όσο και στις προκλήσεις που δημιουργούνται από τις ελλείψεις στις υποδομές για τα υπερμεγέθη κρουαζιερόπλοια συζητήθηκαν κατά την πρώτη ημέρα του 3ου Posidonia Sea Tourism Forum που άνοιξε τις πύλες του στην Αθήνα για να υποδεχτεί 800 ηγετικά στελέχη από τις παγκόσμιες βιομηχανίες κρουαζιέρας και yachting.

Η Αναπληρώτρια Υπουργός Τουρισμού κυρία Έλενα Κουντουρά άνοιξε τις εργασίες του συνεδρίου με μια σύντομη κεντρική ομιλία, στην οποία επεσήμανε τον σπουδαίο ρόλο τον οποίο διαδραματίζει ο θαλάσσιος τουρισμός στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας: «Ο τουρισμός συμβάλλει στο 20% του ΑΕΠ της χώρας και εξασφαλίζει 750.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Επίκεντρο των προσπαθειών μας είναι η διεύρυνση της τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα και ο κλάδος της κρουαζιέρας αποτελεί βασικό πυλώνα της εθνικής τουριστικής μας στρατηγικής. Κύρια προτεραιότητά μας είναι η προσέλκυση επενδύσεων που δημιουργούν θέσεις εργασίας, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομική ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.

Το αρχιπέλαγος της Ελλάδας αποτελεί την καλύτερη διαφήμιση για τον κλάδο της κρουαζιέρας, χάρη στο μεγάλο αριθμό πλούσιων σε ιστορία και πολιτισμό λιμενικών προορισμών του, τα οποία χαρίζουν στην Ελλάδα απαράμιλλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που οφείλουμε να αξιοποιήσουμε προς όφελός μας. Αυτή τη στιγμή γίνονται σοβαρές επενδύσεις στον θαλάσσιο τουρισμό και, σύμφωνα με πηγές του κλάδου, ήδη οι ενδείξεις για το 2015 είναι πολύ θετικές, καθώς μερικά από τα λιμάνια της Ελλάδας συγκαταλέγονται ανάμεσα στα πιο δημοφιλή της Ευρώπης από τις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας», είπε.

Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας, κ. Θεόδωρος Δρίτσας δήλωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα συγκροτηθεί Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, σε μια κρίσιμη συγκυρία για την ελληνική οικονομία: «Η εν λόγω Επιτροπή θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη βελτίωση της υποδομής και του κανονιστικού πλαισίου που απαιτούνται για την αναβάθμιση του θαλάσσιου τουριστικού προϊόντος».
Σύμφωνα με τον κ. Πιερφρανσέσκο Βάγκο, Πρόεδρο της CLIA Europe, οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές, οι προκλήσεις του home-porting, οι συνεχείς και απρόβλεπτες αυξήσεις τιμών εισόδου στα διάφορα αξιοθέατα των προορισμών είναι τα κυριότερα εμπόδια για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.
Όπως τόνισε: «Ο κλάδος χρειάζεται ένα ανταγωνιστικό, σταθερό και αποδοτικό περιβάλλον, αλλά δυστυχώς τα εμπόδια είναι πολλά. Καλώ τις ελληνικές αρχές να δώσουν προτεραιότητα σε ένα πρόγραμμα ανάπτυξης λιμενικών υποδομών με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα περάτωσης και με αποδοτικές και βιώσιμες πηγές χρηματοδότησης».
Ο κ. Βάγκο ανέφερε, επίσης, ότι πέρυσι ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρων άγγιξε τα 6 εκατομμύρια στην Ευρώπη, με το ένα εκατομμύριο εξ αυτών να προέρχονται από χώρες εκτός Ευρώπης, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην οικονομία της Γηραιάς Ηπείρου. Πρόσθεσε, δε, ότι το 2013 ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεισέφερε 40 δισ. ευρώ στην Ευρωπαϊκή οικονομία, εξασφαλίζοντας 340.000 θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με τον κ. Βάγκο, τα άμεσα έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα ανέρχονται στα 570 εκ. ευρώ, ενώ τα έμμεσα έσοδα ανέρχονται σε 1,4 δισ., εκ των οποίων το εν τρίτο εξασφαλίζουν 11.000 άμεσες θέσεις εργασίας.
Ο κ. Γεώργιος Γράτσος, Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, επανέλαβε τα κύρια ζητήματα που τορπιλίζουν την τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας, προσθέτοντας σε αυτά την έλλειψη απευθείας αεροπορικών συνδέσεων με τις Η.Π.Α. ως ένα από τα κυριότερα εμπόδια.
Ο κ. Λάρυ Πίμεντελ, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Azamara Club Cruises, αναφέρθηκε σε συμπεράσματα και χρήσιμες πληροφορίες μελέτης του Boston Consulting Group για τις σύγχρονες τάσεις που χαρακτηρίζουν την έννοια της πολυτέλειας στο χώρο της κρουαζιέρας και πώς αυτές εκλαμβάνονται από τους οικονομικά εύρωστους τουρίστες. Τόνισε ιδιαίτερα ότι η σταθερότητα μιας περιοχής αποτελεί πρωταρχικό κριτήριο για να την επιλέξουν οι εταιρείες κρουαζιέρας, καθότι σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορέσουν να προωθήσουν την περιοχή στο εύπορο αγοραστικό κοινό τους.
Επίσης η κυρία Έντι Ροντρίγκεζ, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Crystal Cruises, υπογράμμισε τον καθοριστικό ρόλο του διαδικτύου στον τρόπο επικοινωνίας και προβολής σε παγκόσμια κλίμακα των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων αυτής της περιοχής στο επιβατικό κοινό των μεγάλων αγορών κρουαζιερόπλοιων, όπως είναι η Βόρεια Αμερική, με οικονομικά αποδοτικό τρόπο. Τόνισε ότι αποτελεί πρόβλημα για τις εταιρείες κρουαζιέρας να προωθήσουν μια συγκεκριμένη περιοχή σαν την Ανατολική Μεσόγειο, όταν το αγοραστικό τους κοινό δεν γνωρίζει την περιοχή αυτή.
Ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, υπογράμμισε τη σπουδαία σημασία του τουρισμού για την ελληνική οικονομία: «Το 2014 η συμβολή του τουρισμού στις τοπικές επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα ανήλθε σε 14 δισ. ευρώ, ωστόσο μια πιθανή έξοδος της χώρας από το ευρώ θα σήμαινε το τέλος του ελληνικού τουρισμού. Για το λόγο αυτό, ζητούμε από τον κύριο Πρωθυπουργό να βρει μια λύση εντός της Ευρωζώνης. Από τη μεριά μας, δεσμευόμαστε να στηρίξουμε την ελληνική κυβέρνηση με την προϋπόθεση ότι ο συντελεστής ΦΠΑ για τις τουριστικές υπηρεσίες θα οριστεί στο 8%-10%, ούτως ώστε να μπορούμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί. Θα δεχόμασταν μια αύξηση του ΦΠΑ μερικών μονάδων, αλλά είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε αύξηση άνω των δέκα μονάδων, καθώς κάτι τέτοιο θα είχε σοβαρό αντίκτυπο στον τουριστικό τομέα και στις ευκαιρίες απασχόλησης. Αναλογιστείτε μόνο ότι οι ελληνικές μαρίνες έχουν ΦΠΑ 23%, τη στιγμή που οι τουρκικές μαρίνες έχουν μηδενικό ΦΠΑ!
«Για το 2015 υπολογίζουμε ότι θα δεχτούμε 25 εκατομμύρια επισκέψεις (παρά την πρόσφατη πτώση), αλλά βέβαια αυτός ο αριθμός εξαρτάται από την επίτευξη συμφωνίας με τους πιστωτές μας εντός της Ευρωζώνης. Ευελπιστούμε ότι, έως το 2021, θα έχουμε αγγίξει τα 19 δισ. σε έσοδα από τουριστικές υπηρεσίες, ωστόσο κάτι τέτοιο απαιτεί ετήσιες επενδύσεις ύψους 3,3 δισ. που θα συμβάλλουν στην αύξηση της ετήσιας συμβολής του τουρισμού στο ΑΕΠ 9% επιπλέον», επεσήμανε.