«Με την ψυχή στο στόμα» βρίσκονται εκατοντάδες εμπορικές επιχειρήσεις –κυρίως εισαγωγικές –αναμένοντας από την αναπληρώτρια υπουργό Οικονομικών κυρία Νάντια Βαλαβάνη μήπως και την τελευταία στιγμή τροποποιήσει τη ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται φόρος 26% στις εισαγωγές από την Κύπρο, τη Βουλγαρία και την Ιρλανδία.
Οι πιέσεις από όλους σχεδόν του επιχειρηματικούς φορείς είναι ισχυρότατες, πιέσεις ασκεί η πολιτειακή ηγεσία της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενώ η βουλγαρική κυβέρνηση έχει ενημερώσει επισήμως τις αρμόδιες κοινοτικές υπηρεσίες διατυπώνοντας τις ενστάσεις της.
Παράλληλα, επιχειρηματικοί φορείς αναγνωρίζοντας ότι υπάρχει πρόβλημα τριγωνικών συναλλαγών, δηλαδή κατά την εισαγωγή η χώρα τιμολόγησης των εμπορευμάτων να είναι διαφορετική από τη χώρα προέλευσης –όπου την τιμολόγηση πραγματοποιεί μια off shore αγνώστου προελεύσεως, η οποία και συνήθως ανήκει στον εισαγωγέα -, πρότειναν την τροποποίηση της σχετικής διάταξης ως εξής:
Να επιβάλλεται ο φόρος 26% στις περιπτώσεις εκείνες όπου είναι διαφορετική η χώρα προέλευσης από τη χώρα τιμολόγησης.
Από την άλλη πλευρά, η αναπληρώτρια υπουργός φαίνεται να αντιλαμβάνεται ότι η επιβολή ανεξαιρέτως του φόρου επί του συνόλου των συναλλαγών είναι άδικη, υποστηρίζουν συνομιλητές της, αλλά είναι προφανές ότι, όπως και το σύνολο της κυβέρνησης, λειτουργεί υπό την ασφυκτική πίεση της οικονομικής δυσπραγίας και της εναγώνιας προσπάθειας εξεύρεσης πόρων για την εξυπηρέτηση των αναγκών του Δημοσίου. Ωστόσο οι επόμενες ημέρες είναι κρίσιμες διότι αναμένεται να εκδοθεί η ερμηνευτική εγκύκλιος με την οποία θα τεθεί σε εφαρμογή η συγκεκριμένη ρύθμιση.
Κλασική μέθοδος


Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι οι τριγωνικές συναλλαγές είναι ένας από τους τρόπους φοροαποφυγής των πολυεθνικών και εθνικών ομίλων. Ο έλεγχος των ενδοομιλικών συναλλαγών, που αποτελεί μία από τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης, όχι μόνο δεν είναι δυνατόν να γίνει άμεσα, δεδομένου ότι ο σχετικός μηχανισμός είναι σχεδόν ανύπαρκτος –αποτελείται από πέντε-έξι υπαλλήλους –αλλά είναι και χρονοβόρος, για κάθε μία περίπτωση απαιτείται από 6 ως και 8 μήνες.
Επειδή λοιπόν δεν είναι δυνατή η απόδοση των ενδοομιλικών ελέγχων άμεσα –και χρειάζεται σοβαρή προεργασία για να αποδώσουν οι έλεγχοι –για αυτόν ακριβώς τον λόγο η κυβέρνηση κατέφυγε στην επιβολή ενός φόρου ύψους 26% –όσο δηλαδή είναι και το ποσοστό φορολόγησης των κερδών –στις εισαγωγές από χώρες «ύποπτες» για τριγωνικές συναλλαγές λόγω της εξαιρετικά χαμηλής φορολογίας που έχουν. Με τη διαφορά όμως ότι, όπως έλεγαν πηγές της αγοράς, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων όχι μόνο δεν έχει τη δυνατότητα να προκαταβάλει το 26%, αλλά υπάρχει ισχυρός κίνδυνος πολλές επιχειρήσεις να οδηγηθούν στο λουκέτο.
Φοροαποφυγή


Υπολογίζεται ότι η ετήσια φοροαποφυγή κυμαίνεται από 1 ως και 3 δισ. ευρώ, . Οι φορολογικοί παράδεισοι που ενδημούν στην Ευρώπη, δηλαδή η Ελβετία, το Λουξεμβούργο, η Ιρλανδία και το λιλιπούτειο Λιχνενστάιν, αλλά και η Κύπρος και η Βουλγαρία, είναι οι χώρες που έχει επιλέξει η πλειονότητα των πολυεθνικών ομίλων για να έχουν την έδρα τους ή να τιμολογούν τα προϊόντα τους.


Σύνθετη διαδικασία
Πώς «κρύβεται» ο τρόπος υπερτιμολόγησης

Ενας πολυεθνικός όμιλος αποκρύπτει φορολογητέα ύλη με απλό τρόπο, αλλά παράλληλα πρόκειται και για μια αρκετά σύνθετη διαδικασία απόκρυψης. Ενας πολυεθνικός όμιλος λειτουργώντας σε πολλές χώρες διενεργεί συναλλαγές μεταξύ των θυγατρικών του εταιρειών, όπως και μεταξύ της μητρικής και των θυγατρικών της. Στόχος του είναι να μεταφέρει κέρδη από χώρα που έχει υψηλή φορολογία σε χώρα που έχει χαμηλή φορολογία και εκεί αυτά να φορολογηθούν. Για να το πετύχει αυτό ο όμιλος υπερτιμολογεί σε ενδοομιλικό επίπεδο τις συναλλαγές του με τις θυγατρικές εκεί όπου η φορολογία είναι υψηλή και υποτιμολογεί τις συναλλαγές εκεί όπου η φορολογία είναι χαμηλή.
Ο τρόπος υπερτιμολόγησης «κρύβεται» συνήθως σε ορισμένα κρίσιμα ή και αθώα σημεία του ισολογισμού.
Ενδεικτικά:
  • Οι δαπάνες χρήσης δικαιωμάτων, τα λεγόμενα royalties. Εμφανίζεται δηλαδή η μητρική να χρεώνει στη θυγατρική της υψηλές δαπάνες γα τη χρήση των σημάτων.
  • Ο δανεισμός με υψηλό επιτόκιο από τη μητρική σε μια θυγατρική της.
  • Η υψηλή κοστολόγηση υπηρεσιών που παρέχει η μητρική προς τις θυγατρικές της (δαπάνες διαφήμισης, δαπάνες δικαιωμάτων, μηχανογραφικές υπηρεσίες, νομικές υπηρεσίες, logistics).
  • Η υπερτιμολόγηση μπορεί να προκύψει και από επιμερισμό δαπανών της μητρικής με τη θυγατρική της που δεν έχουν σχέση με τη δραστηριότητα της θυγατρικής.
–Και φυσικά από τριγωνικές συναλλαγές μέσω offshore και εικονικές πωλήσεις μεταξύ των συνδεδεμένων εταιρειών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ