Εντολή στην διοίκηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ να μεταφέρει την νομική διένεξη που έχει με την Τράπεζα Πειραιώς για το δάνειο των 250 εκατ. ευρώ που της είχε χορηγήσει το 2006, στη διαιτησία, προκειμένου να απεμπλακεί η υπόθεση της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου, έδωσε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Πρόκειται για μία υπόθεση που εκκρεμεί εδώ και ενάμιση χρόνο, όταν η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων μετέφερε την Εγνατία Οδό στο ΤΑΙΠΕΔ, προκαλώντας την αντίδραση της Τράπεζας Πειραιώς, η οποία προσέφυγε νομικά κατά της απόφασης στα δικαστήρια.
Το 2006 η Εγνατία Οδός είχε λάβει από την Τράπεζα ένα 16ετές ομολογιακό δάνειο για την ολοκλήρωση των έργων του οδικού άξονα, με ενέχυρο τα διόδια και χωρίς την εγγυοδοσία του δημοσίου. Βασικός όρος της δανειοδότησης ήταν η σταδιακή ανάπτυξη σταθμών διοδίων στον αυτοκινητόδρομο έως το 2010, όπως προβλεπόταν από το επιχειρηματικό σχέδιο της ΔΕΚΟ.
Ωστόσο, τα διόδια δεν μπήκαν, η Τράπεζα κατήγγειλε την δανειακή σύμβαση και τα δικαστήρια την δικαίωσαν, υποχρεώνοντας την Εγνατία να μεταφέρει τις εισπράξεις από τα διόδια απευθείας στο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με στελέχη της Εγνατίας, παρόλο που οι σταθμοί διοδίων δεν είχαν λειτουργήσει, το δάνειο εξυπηρετούνταν κανονικά.
Σήμερα, η διαφορά των δύο μερών ανέρχεται σε 25 εκατ. ευρώ. Η Εγνατία θεωρεί ότι έχει καταβληθεί ένα σημαντικό ποσό του δανείου, ύψους σχεδόν 60 εκατ. ευρώ και υποστηρίζει ότι οφείλει στην Τράπεζα περίπου 190 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, η Τράπεζα ζητεί τόκους υπερημερίας και υπολογίζει το οφειλούμενο ποσο σε 215 εκατ. ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να απεμπλέξει την υπόθεση και να ξεκινήσει τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του οδικού άξονα, ζήτησε από την Εγνατία να μεταφέρει τη διαφορά με την Τράπεζα στη διαιτησία, με την ελπίδα να επιτευχθεί συμφωνία.
Σημειωτέον ότι για την ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητόδρομου έχει νομοθετηθεί από την κυβέρνηση η μεταφορά του δανείου στον παραχωρησιούχο της Εγνατίας, παρόλο που το ιδρυτικό καταστατικό του ΤΑΙΠΕΔ θέλει τις αποκρατικοποιήσεις να γίνονται ελεύθερες βαρών.
Πλέον, η κυβέρνηση αναμένει την απάντηση της Τράπεζας, ελπίζοντας ότι θα αποδεχθεί το αίτημα για διαιτησία.
Σύμφωνα με στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, σε περίπτωση που τα δύο μέρη έρθουν σε συμφωνία, οι υποψήφιοι επενδυτές αναμένεται να πιέσουν η παραχώρηση να γίνει γρήγορα, προκειμένου να συνεχιστεί η εξυπηρέτηση του δανείου απευθείας από τις εισπράξεις των διοδίων.
Ειδάλλως, συνεχίζουν, εάν δεν υπάρξει συμφωνία και η υπόθεση ακολουθήσει τους συνήθεις ρυθμούς των δικαστηρίων, τότε είναι πιθανό να τελεσιδικήσει μετά από χρόνια, όταν το δάνειο κατά πάσα πιθανότητα θα έχει αποπληρωθεί απευθείας από τα διόδια.
Δεδομένου ότι κάθε χρόνο η Εγνατία εισπράττει περί τα 50 εκατ. ευρώ, καθώς και ότι νέοι σταθμοί διοδίων κάποια στιγμή θα αναπτυχθούν, η αποπληρωμή του δανείου ενδέχεται να γίνει ταχύτερα.
Μάλιστα, αυτό το σενάριο καθίσταται βεβαιότητα, εάν ληφθεί υπόψη το νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για την κατάργηση επιλεγμένων φορέων του δημοσίου που κατατέθηκε στη Βουλή.
Και αυτό διότι καταργεί το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) και μεταφέρει τα διόδια των Μαλγάρων (τα οποία έχουν τις δεύτερες υψηλότερες εισπράξεις στη χώρα μετά τις Αφίδνες) και του Ακτίου στην Εγνατία Οδό.
Σήμερα, η Εγνατία λειτουργεί έξι σταθμούς διοδίων. Σύμφωνα με το νόμο, για τη λειτουργία νέων σταθμών απαιτείται η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης των υπουργών Υποδομών και Οικονομικών.
Η εταιρία, η οποία συνολικά έχει λάβει δάνεια ύψους 1,1 δισ. ευρώ, εξόφλησε, μέσω του ΦΠΑ, άλλο δάνειο 400 εκατ. ευρώ, που είχε λάβει από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, αλλά και όλες τις προηγούμενους δανειακές συμβάσεις.
Σημειωτέον ότι στα συρτάρια τόσο του ΤΑΙΠΕΔ όσο και του υπουργείου Υποδομών βρίσκεται σχέδιο ανάπτυξης της Εγνατίας, το οποίο προβλέπει τη μετατροπή της εταιρίας σε holding, τη μετοχοποίηση με στρατηγικό εταίρο και την παραχώρηση «οριζόντιων» θυγατρικών εταιριών με αντικείμενο τα logistics, την ενέργεια, την λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, τις παρόδιες εγκαταστάσεις κτλ.