Με βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών παραπέμπονται τα μέλη του ΔΣ της ΔΕΚΑ AE να δικαστούν από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων.


1 Οι απαγγελίες κατηγοριών αδικούν καταξιωμένους λειτουργούς που υπηρέτησαν σε κρίσιμες θέσεις του Δημοσίου με ζήλο, ακεραιότητα και χωρίς κομματικά κριτήρια. Ολες οι ενέργειές τους ήταν απόλυτα νόμιμες και ενταγμένες στο πλαίσιο της γενικότερης κυβερνητικής επιλογής.


H ΔΕΚΑ το μόνο που έκανε ήταν να προστατεύσει το χαρτοφυλάκιό της από τις ανελέητες κερδοσκοπικές επιθέσεις, όπως είχε υποχρέωση και καθήκον. Με τις πράξεις της έδωσε μεγαλύτερη ρευστότητα στο σύστημα και βοήθησε αντικειμενικά τους μικροεπενδυτές να μην υποστούν μεγαλύτερες ζημιές.


2Καμία από τις πολλές κατηγορίες που περιείχε το Πόρισμα Ασπρογέρακα για τις δραστηριότητες της ΔΕΚΑ που είχε αποσταλεί στη Βουλή το 2001 δεν στοιχειοθετήθηκε και αποσύρθηκαν όλες. Συγκεκριμένα:


α. Κατέρρευσε πλήρως η κατηγορία για εξαπάτηση του επενδυτικού κοινού. Δεν απεδείχθη ούτε μία περίπτωση παραπλάνησης και πρόκλησης ζημιάς σε επενδυτές.


β. Κατέρρευσε πλήρως η κατηγορία της χειραγώγησης της τιμής των μετοχών. Οι μετοχές ETE, ΕΛΛΠΕ και ΟΤΕ δεν παρουσίασαν καμία τεχνητή άνοδο πριν από τις εκλογές του 2000. Μάλιστα δύο μήνες αργότερα, τον Μάιο 2000, βρίσκονταν στα ίδια σχεδόν επίπεδα.


γ. Κατέρρευσε πλήρως η κατηγορία ότι το Ελληνικό Δημόσιο ζημιώθηκε από την πραγματοποίηση του Ανταλλάξιμου Δανείου 856 εκατ. ευρώ που έκανε το 2000 με τις μετοχές ΟΤΕ και ΕΛΛΠΕ. Αντίθετα, αποδείχθηκε ότι με το δάνειο αυτό το ελληνικό Δημόσιο είχε όφελος της τάξεως των 90 εκατ. ευρώ.


δ. Κατέρρευσε πλήρως η κατηγορία ότι η ΔΕΚΑ είχε υποστεί μεγάλη ζημιά επειδή τηρούσε άτοκο λογαριασμό στην Τράπεζα Ελλάδος. Αντίθετα αποδείχθηκε ότι ο λογαριασμός ήταν έντοκος και ιδιαίτερα κερδοφόρος, αφού προσπόρισε στο ελληνικό Δημόσιο όφελος δεκάδων εκατ. ευρώ.


ε. Κατέρρευσε η κατηγορία ότι η ΔΕΚΑ υπέστη εκτεταμένες ζημιές, επειδή αργότερα οι τιμές των μετοχών που αγόρασε έπεσαν χαμηλότερα από το κόστος απόκτησης. Οι μετοχές διακρατήθηκαν και αξιοποιήθηκαν επωφελώς για το Δημόσιο, το οποίο τα προηγούμενα χρόνια εισέπραττε μερίσματα και τις δωρεάν μετοχές που εδίδοντο.


3 H αγανάκτηση της κοινής γνώμης για όσους ανεύθυνους επιχειρηματίες ξεγέλασαν τους μικροεπενδυτές δεν μπορεί να ξεσπάσει πάνω στα πιο έντιμα, αξιοπρεπή και εργατικά στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης. Τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση του ΠαΣοΚ και οι εποπτικές αρχές επέβαλαν πολλές κυρώσεις για χρηματιστηριακές παραβάσεις και έστειλαν πολλές υποθέσεις στη Δικαιοσύνη.


4 H ΔΕΚΑ δεν προκάλεσε καμία τεχνητή διόγκωση της αγοράς και δεν δημιούργησε ποτέ καμία παραπλανητική εντύπωση στο επενδυτικό κοινό. Τον Μάρτιο 2000 οι τιμές των μετοχών ETE, ΕΛΛΠΕ και ΟΤΕ κυμαίνονται σε φυσιολογικά επίπεδα με χαμηλές διακυμάνσεις. Στα ίδια περίπου επίπεδα κινούνται και δύο μήνες μετά τον Μάιο 2000, πράγμα που αποδεικνύει ότι η ΔΕΚΑ δεν προκάλεσε ποτέ καμία «επίπλαστη σταθερότητα».


Στα μέσα Απριλίου 2000 παρατηρήθηκε για λίγες μέρες μια εισαγόμενη πτώση των αγορών εξαιτίας μιας κρίσης στα χρηματιστήρια των ΗΠΑ. Ως το τέλος Απριλίου 2000 οι επιπτώσεις αυτής της κρίσης στην ελληνική αγορά είχαν ξεπεραστεί σε μεγάλο βαθμό.


5 H ποινικοποίηση και η πολιτικοποίηση της αγοράς μετοχών από τη ΔΕΚΑ είναι πλήρως ανυπόστατες για τους εξής λόγους:


α. Ολοι οι οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες στην Ελλάδα επιθυμούσαν να ενισχυθεί η ρευστότητα της αγοράς για να μην υποστούν περαιτέρω ζημιά οι επενδυτές. Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις Καραμανλή τον Μάρτιο 2000 για «σταθερά ανοδική πορεία» του XAA και για την ανάγκη «να γίνουν ορισμένες ενέσεις» στήριξης των μετοχών, κτλ.


β. Αν ποινικοποιηθεί η επαναγορά μετοχών του χαρτοφυλακίου μιας επιχείρησης, τότε αυτομάτως καθίστανται παράνομες οι πράξεις αυτές, οι οποίες είναι εκτεταμένες και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.


6 Ο χαρακτηρισμός μιας απόλυτα νόμιμης επιχορήγησης του υπουργείου Οικονομικών προς τη ΔΕΚΑ τον Απρίλιο 2000 ως «απιστία περί την υπηρεσία» είναι ανυπόστατος και αυθαίρετος. Είναι γνωστό ότι η ΔΕΚΑ ανήκει 100% στο υπουργείο και κατά συνέπεια οποιαδήποτε δοσοληψία μεταξύ των δύο δεν μπορεί να προκαλέσει καμία ζημιά για το ελληνικό Δημόσιο συνολικά. H συγκεκριμένη επιχορήγηση ακολούθησε τη διαδικασία που ρητά προβλέπεται από τους νόμους 1969/91 και 2526/97 και όχι μόνο δεν ζημίωσε, αλλά αντίθετα ωφέλησε το ελληνικό Δημόσιο, όπως περίτρανα απέδειξαν όλες οι έρευνες που έγιναν.


Αλλωστε, ανάλογες πράξεις μεταξύ ΔΕΚΑ και υπουργείου Οικονομικών συνεχίζονται κανονικά ως σήμερα και από την κυβέρνηση της ΝΔ.


7 Είναι φανερό ότι η υπόθεση της ΔΕΚΑ έχει εξελιχθεί σε ζήτημα πολιτικού γοήτρου για τη ΝΔ σε βάρος του ΠαΣοΚ επειδή πιστεύει ότι έτσι θα αποδείξει την ασύστολη και αστήρικτη δημαγωγία της για την πορεία του Χρηματιστηρίου, με την οποία ούτε η ΔΕΚΑ ούτε οι απαγγελθείσες κατηγορίες έχουν την παραμικρή σχέση. Πιστεύει ότι έτσι θα σπιλώσει την οικονομική πολιτική των κυβερνήσεων του ΠαΣοΚ για να κρύψει από τους πολίτες τις δικές της αδιέξοδες και αντιλαϊκές επιλογές.


8 Οι αγορές μετοχών από τη ΔΕΚΑ απέφεραν σημαντικά οφέλη στο ελληνικό Δημόσιο. Συγκεκριμένα:


Οσες μετοχές αγοράστηκαν ανήκαν σε κρατικές επιχειρήσεις (ΟΤΕ, Εθνική, ΕΛΛΠΕ, Εμπορική) και αποτελούσαν ένα μικρό μέρος του χαρτοφυλακίου που είχε πουλήσει η ΔΕΚΑ σε επενδυτές κατά την προηγούμενη περίοδο 1999-2000 σε υψηλότερες συνήθως τιμές. Για κάθε μετοχή το καθαρό αποτέλεσμα πωλήσεων και επαναγορών είναι συντριπτικά κερδοφόρο για τη ΔΕΚΑ και το ελληνικό Δημόσιο.


Οι μετοχές που αγοράστηκαν αξιοποιήθηκαν με πολλούς τρόπους και ως σήμερα έχουν πραγματοποιήσει σημαντικές αποδόσεις. Με βάση τις τιμές κλεισίματος τον Σεπτέμβριο 2005, κάθε μετοχή της Εθνικής που αγόρασε το 2000 η ΔΕΚΑ αποφέρει μαζί με τα διανεμηθέντα μερίσματα τελικό όφελος 2 ευρώ στο Δημόσιο.


Κάθε μετοχή των ΕΛΛΠΕ αποφέρει όφελος 2,50 ευρώ, μαζί με τα μερίσματα. Οι αγορές μετοχών του ΟΤΕ σε συνδυασμό με το κέρδος του Ανταλλάξιμου Δανείου απέφεραν τελικό όφελος στο Δημόσιο.


Ο κ. Νίκος Χριστοδουλάκης είναι βουλευτής, πρώην υπουργός Εθνικής Οικονομίας.