Η «κούρσα» της επιτελικής ομάδας του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ υπό τον κ. Κ. Λαλιώτη για την έγκαιρη αναμόρφωση της Αθήνας εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 είναι πλέον ορατή. Είναι ωστόσο η μία πλευρά του νομίσματος. Στον στίβο των αλλαγών που καταγράφονται με στόχο την Αθήνα του 2004 έχει «κατέλθει» μία ακόμη πανίσχυρη ομάδα, που επίσης προετοιμάζεται πυρετωδώς με φόντο τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Είναι τα διάφορα επιχειρηματικά γκρουπ που έχουν επενδύσει σημαντικές προσδοκίες στο συγκεκριμένο αθλητικό γεγονός. «Το Βήμα» έχει παρακολουθήσει και καταγράψει πολλά από τα επενδυτικά προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη, μεταξύ των οποίων είναι και η ανασυγκρότηση του ξενοδοχειακού δυναμικού της πρωτεύουσας. Σήμερα «Το Βήμα» φωτίζει μία ακόμη πλευρά του θέματος, αποκαλύπτοντας ορισμένα από τα πλέον φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια που πρόκειται να υλοποιηθούν στον εντυπωσιακό κόσμο των πολυκαταστημάτων, των αλυσίδων ένδυσης και της ψυχαγωγίας. Τα σχέδια αυτά ασφαλώς ξεπερνούν τον χρονικό ορίζοντα του 2004, έχουν όμως άμεση σχέση με το μεγάλο αυτό γεγονός.



Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός μεγάλου πολυκαταστήματος, που πρόκειται να δημιουργήσει στην οδό Σταδίου ο βορειοελλαδίτικης προέλευσης όμιλος επιχειρήσεων Fokas. Πρόκειται για έναν όμιλο εταιρειών με 65 χρόνια ιστορίας και πλούσιο κοινωφελές έργο, ο οποίος απασχολεί περίπου 1.000 άτομα και ελέγχει 23 σημεία πώλησης. Το πολυκατάστημα αυτό, που καλύπτει επιφάνεια 8.500 τετραγωνικών μέτρων, θα αποτελέσει εκ των πραγμάτων ένα σημαντικό στοιχείο το οποίο θα αλλάξει τη γεωγραφία του λιανεμπορίου στην πρωτεύουσα. Το αμέσως προηγούμενο γεγονός ήταν το άνοιγμα του πολυκαταστήματος Hondos Center στην υπό ανανέωση πλατεία Ομονοίας. «Το πολυκατάστημα που δημιουργούμε στην οδό Σταδίου είναι ­ μετά το άνοιγμα του πολυκαταστήματος στην οδό Ερμού ­ το πιο σοβαρό βήμα του ομίλου μας στην Αθήνα» λέει η κυρία Βασιλική Φωκά, διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου και προσθέτει: «Το πολυκατάστημα αυτό θα έχει ­ εκτός των άλλων ­ έναν προσανατολισμό και σε αθλητικά είδη. Αλλωστε, όπως ξέρετε, έχουμε την πρότερη επιτυχή εμπειρία από το άνοιγμα του αθλητικού πολυκαταστήματος Fokas Sport στην οδό Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα βεβαίως δεν θα είναι απλώς ένα αθλητικό πολυκατάστημα αλλά ένα πλήρες πολυκατάστημα στο οποίο μάλιστα θα προβάλλουμε και μια σύγχρονη αντίληψη λειτουργίας ενός τέτοιου πολυχώρου».


Στον κόσμο των πολυκαταστημάτων θα καταγραφούν ωστόσο τεκτονικές αλλαγές. Μία εξ αυτών είναι το αναμενόμενο άνοιγμα του «Μινιόν», που αυτό το διάστημα αλλάζει χέρια. Δύο νέοι επιχειρηματίες ­ ο κ. Σ. Φάις της Elmec Sport (αθλητικά ενδύματα και υποδήματα Nike) και ο κ. Στ. Τζιούφας της εισαγωγικής και εμπορικής εταιρείας ενδυμάτων Connection ­ φιλοδοξούν να γίνουν τα νέα αφεντικά του Μινιόν. Ελέγχουν μάλιστα σημαντικό μέρος του ακινήτου της οδού Πατησίων. Δεν αποκλείεται ωστόσο το σενάριο ανοίγματος του Μινιόν να ακυρωθεί, αφού οι δύο νεαροί επιχειρηματίες δεν φαίνεται να επιθυμούν ιδιαίτερα την «εδώ και τώρα» ολοκλήρωση της επένδυσης, δίνοντας έναν πολύ μεγάλο χρονικό ορίζοντα στους σχεδιασμούς τους. Και αυτό διότι προηγούνται άλλα σοβαρότερα επενδυτικά τους σχέδια…


Ενα από τα πλέον φιλόδοξα σχέδια του ομίλου επιχειρήσεων, που ελέγχεται από τον κ. Σάμι Φάις και την κυρία Λούση Φάις είναι η δημιουργία επτά (7) κινηματογράφων ακριβώς πάνω από το Factory Outlet στην οδό Πειραιώς. Με αυτήν την ενέργεια οι επιτελείς του πετυχημένου αυτού αθλητικού πολυκαταστήματος θα επιχειρήσουν να προσφέρουν στους πελάτες τους τη δυνατότητα διασκέδασης. Το project των κινηματογράφων του Factory Outlet είναι ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο το οποίο προβλέπεται να δημιουργήσει πρόσθετα ετήσια έσοδα της τάξεως των 700 εκατομμυρίων δραχμών. Αξίζει πάντως να σημειώσει κανείς ότι τα καθαρά κέρδη του Factory Outlet αυξήθηκαν από περίπου 300 εκατ. δρχ. το 2000 σε περίπου 330 εκατ. δρχ. το 2001. Σε ενοποιημένη βάση, οι πωλήσεις του ομίλου το 2001 προβλέπεται να κυμανθούν στο επίπεδο των 28 δισ. δραχμών και τα καθαρά κέρδη σε 4 δισ. δραχμές. Σε ό,τι αφορά εξάλλου τους άλλους επενδυτικούς σχεδιασμούς του ομίλου Φάις, σημαντική προσπάθεια καταβάλλεται στις αγορές της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας. Ηδη ο όμιλος έχει ανοίξει 6 καταστήματα στη Ρουμανία και ένα πιλοτικό στη Βουλγαρία.


Την πρωτότυπη ιδέα του κ. Φάις φαίνεται ωστόσο να υιοθετεί και ο όμιλος Fokas. Η διοίκηση του τελευταίου, στην οποία σημαντικό ρόλο πλέον ασκεί και ο κ. Ι. Φιλίππου, εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός αντίστοιχου outlet στη Μεταμόρφωση, όπου άλλωστε ευρίσκονται και τα γραφεία του ομίλου στην Αττική.


Ολα πάντως δείχνουν ότι η «γεωγραφία των καταστημάτων ένδυσης» αλλά και «του χαρτοφυλακίου των trademarks» θα είναι σε τρία χρόνια πολύ διαφορετικές από ό,τι είναι σήμερα. Αποκαλυπτικά είναι τα όσα αναφέρει ο κ. Σπ. Πινακουλάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Traco, που εκπροσωπεί τον γερμανικό κολοσσό Hugo Boss: «Το μεσαίο και ανώνυμο ένδυμα φαίνεται να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα» λέει ο κ. Πινακουλάκης και προσθέτει: «Αντιθέτως το φθηνότερο αλλά καλά οργανωμένο ένδυμα δείχνει μια καλή πορεία. Το βέβαιο πάντως είναι ότι αυτή τη στιγμή στην εγχώρια αγορά εμφανίζεται μια έντονη συγκέντρωση μεγάλων μαρκών σε λίγα χέρια. Με δυο λόγια, λίγα μεγάλα συγκροτήματα ελέγχουν ολοένα και περισσότερες ξένες μάρκες. Και αυτό βεβαίως αποτυπώνεται και στη μορφή των μεγάλων πολυκαταστημάτων».


Συνήγορος των παραπάνω διαπιστώσεων είναι τα τελευταία γεγονότα στην αγορά. Μεταξύ αυτών είναι η ισχυροποίηση του γκρουπ Παπαέλληνα αλλά και του γκρουπ Παγώνη που φαίνεται να έχει μια σημαντική παρουσία περισσότερο στον χώρο της χονδρικής και λιγότερο στον χώρο της λιανικής. Αντιθέτως, στη λιανική ισχυρή δείχνει η παρουσία επιχειρήσεων όπως ο Καρούζος, ο Βάρδας, ο Prince Oliver και βεβαίως η Anna Riska. Η τελευταία αυτή αλυσίδα καταστημάτων, που διευθύνεται από τον κ. Εμμ. Παπαϊωάννου και τη σύζυγό του κυρία Αννα Ρίσκα αριθμεί 24 καταστήματα εμπορίας γυναικείων ενδυμάτων. Αξίζει στο σημείο αυτό να σημειωθεί ότι η Anna Riska, στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας συμμετέχει κατά 12,5% ο κ. Κορασίδης, προσανατολίζεται σε μία ακόμη κίνηση στρατηγικής σημασίας.


Ο εκσυγχρονισμός του ευρύτερου δικτύου λιανικής στον χώρο των ενδυμάτων δεν κρύβει πάντως τον… ταξικό προσανατολισμό του. Οι μεγάλες εμπορικές εταιρείες έχουν προσέξει ότι η ύφεση στην αγορά του ρούχου, ενώ έχει αγγίξει τις… πιο λαϊκές γειτονιές, δεν δημιουργεί καμία ανατάραξη στις «πιο hi» περιοχές. Αντιθέτως μάλιστα. Οπως χαρακτηριστικά έλεγε μεγαλοπαράγοντας του χώρου «το κατάστημά μας στο Κολωνάκι και στην Κηφισιάς εμφανίζει αύξηση 30% όταν το αντίστοιχο στην Καλλιθέα εμφανίζει ελαφρά υποχώρηση στις πωλήσεις».


Στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγει κανείς αν προσέξει τις επιλογές μεγάλων οίκων όπως η Hugo Boss. Ενας από τους σημαντικότερους συνεργάτες του οίκου αυτού είναι ο κ. Κ. Σαγιάκος, ο οποίος έχει ήδη έτοιμο το δεύτερο κατάστημά του στην Κηφισιά. Επίσης ένα ακόμη κατάστημα Hugo Boss αναμένεται να ανοίξει τον επόμενο μήνα στη Γλυφάδα.