Φορά τζιν με ρεβέρ και δερμάτινο μπουφάν που δεν θα έλεγες ότι ταιριάζει ακριβώς για την ηλικία του, και είναι κουρεμένος μοντέρνα, πολύ κοντά, σχεδόν γουλί στα πλάγια, μακρύ το υπόλοιπο. Ακόμα και η επιμελώς ατημέλητη αξυρισιά του δεν «κολλά» πάνω του. Και το παράξενο είναι ότι το look του Τζον Χαμ στο «Baby driver» έγινε επίτηδες έτσι!
Οποιοσδήποτε έχει υπόψη του την τηλεοπτική σειρά «Mad men» -και είναι πολλοί- πραγματικά θα εκπλαγεί βλέποντας τον Τζον Χαμ στην τελευταία ταινία του Εντγκαρ Ράιτ. Εδώ ο ίδιος δεν πιστεύει αυτό που βλέπει. Το «Baby driver» που από την περασμένη Πέμπτη προβάλλεται στις αίθουσες, είναι ήδη μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του εφετινού καλοκαιριού στην Αμερική, μια ταινία που από τη μια πλευρά είναι αυτό που αποκαλούμε «καθαρόαιμη νεανική περιπέτεια» και από την άλλη, μια πολύ, πάρα πολύ, «πειραγμένη» περιπέτεια.
Και μια από τις αποκαλύψεις του είναι όντως ο Τζον Χαμ που υπήρξε τόσο ντελικάτος και φίνος υποδυόμενος τον διαφημιστή Ντον Ντράπερ στο «Mad Men» και που εδώ παρουσιάζει ένα πολύ διαφορετικό πρόσωπο παίζοντας έναν ληστή τραπεζών που συγχρόνως έχει πολύ ελαφρύ δάχτυλο πάνω στη σκανδάλη, έτοιμος ανά πάσα στιγμή να στείλει στον άλλο κόσμο όποιον του προβάλλει αντιρρήσεις.

Αλλάζοντας όψη
«Βρήκα πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία στον Μπάντι» λέει ο Χαμ για τον ήρωά του στο «Baby driver» «και λάτρεψα τον τρόπο με τον οποίο ο Εντγκαρ τον δημιούργησε στο χαρτί. Νομίζεις ότι βλέπεις κάτι σαν τον καλό θείο της παρέας, ο Μπάντι είναι ως και προστατευτικός. Μέχρι τη στιγμή βέβαια που τα χάνει τελείως και μετατρέπεται σε κάτι πάρα πολύ διαφορετικό από αυτό που νομίζαμε ότι είναι». Μετά την επιτυχία του στο «Mad Men», ο Χαμ παραδέχεται ότι αναζητεί ρόλους όχι απαραιτήτως διαφορετικούς κατά 180 μοίρες από εκείνον του Ντον Ντράπερ αλλά που να προσφέρουν μια ιδιαίτερη νοστιμιά, που να είναι προκλητικοί και ασυνήθιστοι. Ο Χαμ (που στις 10 Μαρτίου έκλεισε τα 46) πήρε μια πρώτη γεύση του κινηματογραφικού στυλ του Εντγκαρ Ράιτ (για το οποίο σήμερα δηλώνει φανατικός) όταν τυχαία μπήκε σε μια αίθουσα και είδε τη σάτιρα των ταινιών ζόμπι που σκηνοθέτησε ο πρώτος, το «Ξύσιμο των νεκρών». Ο ηθοποιός έμεινε άφωνος από τα σκηνοθετικά ευρήματα του Ράιτ και ήλπισε ότι κάποια στιγμή θα συνεργαστούν. Κάτι που έγινε πριν από περίπου επτά χρόνια όταν ο Χαμ δέχθηκε μια κλήση από τον σκηνοθέτη που ήθελε να τον δοκιμάσει σε μια πρόβα στον ρόλο του Μπάντι στο «Baby driver».

Καθυστερημένα σταρ
Χρειάστηκε να περάσουν 35 περίπου χρόνια ώστε ο Τζον Χαμ να νιώσει σταρ. Ο πρώην δάσκαλος γυμνασίου που αποφάσισε να γίνει ηθοποιός κατάλαβε ότι τα είχε καταφέρει όταν συναντώντας ηθοποιούς όπως η Μέριλ Στριπ και ο Σον Πεν τους άκουγε να λένε «βλέπουμε το σόου σας και είναι υπέροχο!» Το εν λόγω σόου και η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα επιτυχία της καριέρας του αμερικανού ηθοποιού, είναι βεβαίως το «Mad men», μια δροσερή (αλλά και σκοτεινή) ματιά στον χώρο των διαφημιστικών επιχειρήσεων στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 1960 όπου ο 41χρονος σήμερα ηθοποιός υποδύεται τον Ντον Ντράπερ: έναν αρρενωπό, αποτελεσματικό αλλά συγχρόνως μυστηριώδη και κυνικό «άσο» της διαφήμισης που προσπαθεί με κάθε τρόπο να προστατεύσει τον εαυτό του όταν βλέπει ότι οι καιροί αλλάζουν και ότι πρέπει να συμβαδίσει μαζί τους. Η σειρά που αναβλύζει στυλ άρχισε να γυρίζεται το 2007 και ολοκληρώθηκε το 2015 έχοντας χαρίσει στον ηθοποιό το βραβείο ΕΜΥ. «Το Mad Men έχει μια ζωή από μόνο του» πιστεύει ο Χαμ. «Οχι μόνον στη ζωή μου αλλά στα θεμέλια της ποπ κουλτούρας μας. Δεν θα πάψω ποτέ να νιώθω ταπεινοφροσύνη και ευγνωμοσύνη απέναντι στο κοινό που το υποδέχθηκε τόσο ζεστά. Δεν αποκτούμε όλοι τέτοιες ευκαιρίες στη ζωή μας».

Εμπειρίες και μαθήματα
Ο Τζον Χαμ θυμάται με νοσταλγία τις εποχές που ξεκινούσε στον χώρο και ήταν ο τελευταίος τροχός της αμάξης σε ταινίες όπως το «Ημασταν κάποτε στρατιώτες» με τον Μελ Γκίμπσον. «Ο κανόνας τότε ήταν ένας. Κράτα ανοιχτά τα μάτια και βουλωμένο το στόμα σου.» Ο Χαμ περιγράφει ένα σκηνικό πλήρους καταστροφής. Εκρήξεις παντού, αεροπλάνα που πετούσαν πάνω από το κεφάλι σου. Μια ολόκληρη ημέρα για μια μόνον σκηνή. «Εν τέλει καταστρέφεται όλο το σκηνικό από βόμβες. Στο διάλειμμα του μεσημεριανού στράφηκα στον Γκίμπσον και τον ρώτησα «Καλά, δεν εκνευρίζεσαι ποτέ;». Και εκείνος απάντησε «Για ποιο πράγμα;»».
Η αλήθεια είναι ότι ο Χαμ δεν έχει κάνει πολύ κινηματογράφο και αναρωτιέται κανείς αν στο γεγονός έχει παίξει ρόλο η πολύχρονη αφοσίωσή του στo «Mad men». «Λέω πάντα ότι από την στιγμή που η καθημερινή δουλειά σου βρίσκεται σε καλό δρόμο, τα χέρια σου είναι λυμένα για όλα τα υπόλοιπα με τα οποία θα σε ενδιέφερε να ασχοληθείς». Για τον ηθοποιό το γεγονός ότι το «Mad men» πήγαινε καλά (και αυτό συνέβαινε επειδή το άξιζε) του έδινε την πολυτέλεια να επιλέγει άλλα πράγματα όταν δεν δούλευε στο σόου. «Για να είμαι απολύτως ειλικρινής θέλω κι εγώ να δω αν πραγματικά μπορώ να τα κάνω» λέει. Το «Town» του Μπεν Αφλεκ όπου ο Χαμ υποδύεται τον αστυνομικό που καταδιώκει τον Αφελκ και τη συμμορία του ήταν ένα καλό παράδειγμα. «Ηταν μια πολύ διαφορετική εμπειρία σε σχέση με το «Mad men» και με χαροποίησε που την έζησα».
Η εμπειρία του Τζον Χαμ στα γυρίσματα του «Baby driver» ήταν έντονη. Αυτό που θυμάται με πολύ ζωηρά χρώματα είναι ότι η παραγωγή χρειάστηκε να κλείσει ένα κομμάτι της Εθνικής Οδού κυριακάτικα, κάτι που είναι σχεδόν απίθανο να γίνει, πόσο μάλλον με 100 περίπου αυτοκίνητα να περιμένουν για τη σκηνή που επρόκειτο να γυριστεί. «Μόνο που δεν μπορείς έτσι απλά να κλείσεις μια Εθνική Οδό επομένως η κανονική κυκλοφορία βρισκόταν διαρκώς πίσω μας. Τελειώναμε το γύρισμα και η κυκλοφορία συνεχιζόταν και φτου κι απ’ την αρχή. Ακούγεται ανέφικτο, όμως στην πραγματικότητα είναι πολύ διασκεδαστικό να το βλέπεις ενώ γίνεται».
Η ταινία «Baby driver» προβάλλεται στις αίθουσες από την Πέμπτη 17 Αυγούστου σε διανομή Feelgood.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ