Χθες το βράδυ στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών γράφτηκε Ιστορία. Η νεοσύστατη Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου παρέδωσε στο κοινό τα αποτελέσματα των πρώτων βραβεύσεών της, κοινώς των πρώτων «ελληνικών Οσκαρ», αποτέλεσμα της ψηφοφορίας 168 μελών. Αυτό σημαίνει ότι ο ως χθες τρόπος ψηφοφορίας στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας του υπουργείου Πολιτισμού ανήκει πλέον στο παρελθόν. Με πέντε και τέσσερα βραβεία αντιστοίχως, ο «Κυνόδοντας» του ΓιώργουΛάνθιμου και η «Στρέλλα» του ΠάνουΧ. Κούτρα (ταινίες διακεκριμένες ήδη στο εξωτερικό) ξεχώρισαν συγκεντρώνοντας τα περισσότερα βραβεία. Λιτές ευχαριστίες, καμία υπερβολή στον λόγο, μερικά απλά «ευχαριστώ» και τίποτε άλλο.

Από τους βραβευθέντες τα περισσότερα χειροκροτήματα απέσπασε η ΜίναΟρφανού, η transsexual πρωταγωνίστρια της «Στρέλλας» του Κούτρα, η οποία έκλεψε την παράσταση. Ευχαριστώντας πρώτα την Ακαδημία και κατόπιν τους συνεργάτες της που τη βοήθησαν να καταλάβει τι είναι κινηματογράφος ( «δενείχαιδέα τιείναιοσινεμάς» είπε χαρακτηριστικά), ευχήθηκε «αυτότοβραβείοναείναιηαρχήγιαόλουςκαι όλεςπουηδιαφορετικότητάτους τούςέχειαναγκάσειναείναιστην αφάνεια».

Από την πλευρά του ο Αντώνης Καφετζόπουλος, ο οποίος βραβεύθηκε για την ερμηνεία του στην «Ακαδημία Πλάτωνος» του ΦίλιππουΤσίτου , αφιέρωσε το δικό του βραβείο στο κίνημα των Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη, από το οποίο άλλωστε γεννήθηκε η Ακαδημία Κινηματογράφου. «ΠερίμενααπότονυπουργόΠολιτισμού ναβρίσκεταιαπόψεανάμεσάμας αλλάβρίσκεταιστοΑμπουΝτάμπι» είπε ο ηθοποιός. «Ελπίζωη φωνήμουναφτάνειωςτοΑμπου Ντάμπι». Ο Καφετζόπουλος μίλησε με σκληρά λόγια για τα χρήματα που έχουν σπαταληθεί αλόγιστα τα τελευταία χρόνια καταλήγοντας στις τσέπες των πάντων πλην του κινηματογράφου και κατέληξε: «Δενζητάμελεφτά, ζητάμεναδοθούνκίνητρασεανθρώπουςπου έχουνχρήματαναβάλουνστον κινηματογράφο, ζητάμεναμπουν θεμέλιαγιακινηματογραφικήπαιδείαυψηλούεπιπέδου».

Καθετί που είχε σχέση με τη χθεσινή απονομή ταίριαζε με το βαρύ κλίμα που επικρατεί στις μέρες μας στην Ελλάδα εξαιτίας των οικονομικών μέτρων που έχουν ήδη εξαγγελθεί. «Ταχρήματασυνέβαλανγιατηνκατάστασηπουβρι- σκόμαστεαλλάεμείςγιορτάζουμεακόμακαισήμεραγιατίείμα- στεαισιόδοξοι» ανέφερε στην αρχή της τελετής ο πρόεδρος της Ακαδημίας, σκηνοθέτης Τάσος Μπουλμέτης επισημαίνοντας ότι για κάποιους, όπως τα μέλη της Ακαδημίας, η κρίση δεν είναι μόνον οικονομική: «Είναικρίσηπολιτισμούύστερααπόμίαδεκαετία

Αριστερά: Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος χαιρετά τον Θανάση Βέγγο κατά την έναρξη της τελετής. Δεξιά: Ο Αντώνης Καφετζόπουλος παραλαμβάνει το βραβείο Α Δ ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «Ακαδημία Πλάτωνος». Πίσω του, ο οικοδεσπότης της τελετής, ηθοποιός Γιώργος Πυρπασόπουλος, που αντικατέστησε την τελευταία στιγμή τον Γιώργο Κιμούλη. «Και εγώ Γιώργος είμαι αλλά με περισσότερα μαλλιά» είπε, χαριτολογώντας. Στη φωτογραφία (πάνω) της κατάμεστης Αίθουσας «Αλεξάνδρα Τριάντη», ένθετη εικόνα της Μίνας Ορφανού με το βραβείο Α Δ γυναικείου ρόλου ανά χείρας.

έκπτωσηςαξιώνσεμιαψευδαίσθησηευδαιμονίαςχωρίςουσία καιπεριεχόμενο».

Ηταν μια τελετή που χαιρόσουν να παρακολουθείς. Χαιρόσουν τα πρόσωπα που ανέβαιναν στη σκηνή για να παραλάβουν βραβεία, όπως χαιρόσουν τους ανθρώπους που τα έδιναν. Και εδώ ακόμη ΜυρτώΠαπαθανασίου, κλήθηκαν να δώσουν βραβεία.

Τέλος, η πιο συγκινητική στιγμή υπήρχε πρωτοτυπία. Ανθρωποι που δεν έχουν αμιγώς σχέση με τον κινηματογράφο, όπως ο Μανώλης Κορρές που συμμετείχε στο έργο αναστήλωσης της Ακρόπολης ή η διεθνής λυρική τραγουδίστρια της απονομής ανήκε στον Θανάση Βέγγο που ήταν το τιμώμενο πρόσωπο και καταχειροκροτήθηκε από ορθίους. «Καλοίμουάνθρωποι. Σαςευχαριστώ. Προχθές γκρεμοτσακίστηκαεκτόςΑθηνών. Τοότιβρίσκομαιεδώείναικάτι περίεργο. Σαςευχαριστώ. Δενέχω τίποτεάλλοναπω».