Οταν ένας 13χρονος μαθητής στη Ρόδο συνέλαβε μια απλή και ταυτόχρονα ευρηματική ιδέα, δεν φανταζόταν ότι μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα, με την αρωγή και άλλων συμμαθητών του, όχι μόνο θα έπαιρνε «σάρκα και οστά», αλλά θα γινόταν ένα επιχειρηματικό προϊόν για το οποίο θα έδειχνε ενδιαφέρον το αγοραστικό κοινό. Πρόκειται για ένα οικολογικό στυλό από ξύλο του οποίου το καπάκι έχει ενσωματωμένο ένα USB stick, συνδυάζοντας έτσι την… παραδοσιακή γραφή με τις σύγχρονες απαιτήσεις αποθήκευσης της τεχνολογίας.
Είναι το αποτέλεσμα της πίστης, του πάθους και του ενθουσιασμού, συστατικά τα οποία διέθεταν όλες οι ομάδες μαθητών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση 2016». Μια ολόκληρη σχολική χρονιά εκατοντάδες παιδιά που εντάσσονται σε «επιχειρήσεις» εργάζονται σκληρά και το αποτέλεσμα της δουλειάς τους είναι εντυπωσιακό… Κάτι που διαπίστωσε το κοινό που προσήλθε στην επίδειξη των ιδεών-προϊόντων τους την περασμένη Παρασκευή στο Μall.
Μαθητές με ξαναμμένα από τον ενθουσιασμό προσωπάκια έδειχναν περήφανα τα αποτελέσματα της προσπάθειάς τους αλλά και τον τρόπο υλοποίησης των ιδεών τους… Η οικολογική μπασκέτα «Transformers» και η ηλεκτρονική πλατφόρμα «Stiir» που φέρνει σε επαφή ερευνητές και επενδυτές είναι μερικά από τα προϊόντα που παρουσίασαν οι επίδοξοι επιχειρηματίες.
Ιδέες που έγιναν πράξη

Είναι χαρακτηριστικό ότι μαθητές που συμμετείχαν παλαιότερα στο πρόγραμμα έκαναν τις ιδέες τους επιχειρήσεις όταν ενηλικιώθηκαν. Το «My Pharmacy», για παράδειγμα, του κ. Γιάννη Μπάτα ήταν μια εφαρμογή που ειδοποιούσε τους ασθενείς πότε να πάρουν τα φάρμακά τους ή πότε τελειώνουν και πρέπει να τα ανανεώσουν· και αυτό πλέον είναι επιχείρηση. Επίσης υπάρχει το «Bloody», μια εταιρεία που συνέδεε τον άνθρωπο που έχει ανάγκη για αίμα με τους αιμοδότες, καθώς και πολλά ακόμη παραδείγματα. Η εκδήλωση αυτή συνεπώς μοιάζει να είναι ένα πρώτο βήμα για τα παιδιά να ξεκινήσουν τη δική τους πορεία.
Σημαντική είναι η συμπαράσταση σε όλα τα στάδια του εγχειρήματος των επιβλεπόντων καθηγητών τους. «Είμαστε ένα δημόσιο σχολείο, το 1ο Γυμνάσιο Ρόδου, και φέτος μας δίνεται η ευκαιρία μέσα από το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ) να παρουσιάσουμε ένα κομμάτι της δουλειάς το οποίο κάνουμε στο σχολείο. Είναι ένα ξύλινο στυλό με ενσωματωμένο USB stick στο καπάκι του, το οποίο έχει γίνει με διάφορα είδη ξύλου, όπως οξιάς, αμυγδαλιάς, ελιάς και πλατάνου» λέει στο «Βήμα» η υπεύθυνη καθηγήτρια κυρία Αγγελική Νικολάου.
«Ξεκίνησε από μια ιδέα παιδιού στην Α’ τάξη. Στη Β’ τάξη για πρώτη φορά προσπαθήσαμε να προωθήσουμε μία από τις ιδέες αυτές που είναι και εύκολο να παραχθούν, με λίγα υλικά και χρήματα, και η παραγωγή θα μπορούσε να είναι και μαζική. Το καταφέραμε αυτό σε έναν βαθμό, πήγαμε και σε μια έκθεση που μας φιλοξένησαν, στη Horecca, είδαμε ότι είχαμε πραγματική ανταπόκριση στον χώρο της επιχειρηματικότητας καθώς είχαμε και παραγγελίες, και επιστρέφουμε στο σχολείο ενθουσιασμένοι και έτοιμοι για να το διαχειριστούμε όλο αυτό, επειδή μέσα από όλη αυτή την καμπάνια του ΣΕΝ πήραμε δημοσιότητα και έχουμε και το feedback, το οποίο είναι πολύ αισιόδοξο, με παραγγελίες που για να τις φέρουμε εις πέρας χρειαζόμαστε και τον κατάλληλο εξοπλισμό» είπε η κυρία Νικολάου και συμπλήρωσε: «Οι παραγγελίες προέρχονται κυρίως από επαγγελματίες στον χώρο των αναμνηστικών, των δώρων και των ξενοδοχείων… Μπορεί να είναι αναμνηστικό αλλά και επαγγελματικό δώρο όπου θα τυπωθεί το λογότυπο. Eχουμε δώσει μια οικολογική θήκη με μοτίβα από γεωμετρικά αγγεία και μπορούμε εκεί να τυπώσουμε οποιοδήποτε λογότυπο».

Η εμπειρία, ο σκοπός και τα επόμενα βήματα

«Είναι αξιοσημείωτο ότι τα ίδια τα παιδιά ξεκίνησαν αυτή την ιδέα, τα ίδια επινόησαν το εργαλείο έτσι ώστε να παράγουν και να βελτιώνουν τον σχεδιασμό μέχρι να φτάσει το προϊόν στην τελική του μορφή. Και μάλιστα έχουν δρομολογήσει και τα επόμενα, όπως στικάκια USB με ξύλινο περίβλημα και θήκες κινητών. Αυτό που θέλουμε να πετύχουμε γενικότερα είναι να ενώσουμε σε ένα αντικείμενο την τεχνολογία με τη φύση, ίσως και με τον πολιτισμό» εξηγεί η κυρία Νικολάου.
Οσο για την εμπειρία; «Ηταν εξαιρετική, διότι για εμάς όλα είναι πρωτόγνωρα· από το πώς θα τα διαχειριστούμε και θα στήσουμε το προϊόν, το περίπτερο, μέχρι πώς θα το προωθήσουμε. Σκοπός μας είναι να διευκολύνουμε τα μέσα παραγωγής που έχουμε στην τάξη ώστε να παράγουμε περισσότερα προϊόντα και να έχουμε τη δυνατότητα της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Με τα κέρδη θέλουμε να αγοράσουμε έναν τρισδιάστατο εκτυπωτή έτσι ώστε να φτιάχνουμε τα πρωτότυπα, δηλαδή αυτό θα μπορούσε να γίνει πολύ εύκολα και να καταλάβει ο κατασκευαστής πολύ πιο γρήγορα την καινοτομία και το τι ακριβώς είναι αυτό που παράγουμε. Τώρα το προσπαθούσαμε αυτό με τον ξυλότορνο».
Τα μάτια του Γιώργου Ζαφίρη, μαθητή του 1ου Γυμνασίου Ρόδου, αστράφτουν καθώς περιγράφει με πάθος στο «Βήμα» πώς κατάφερε να υλοποιήσει την ιδέα του: «Για την κατασκευή αυτών των στυλό χρειάζεται ξυλότορνος, ένα εργαλείο το οποίο εγώ δεν είχα και ήταν ακριβό, οπότε έφτιαξα ένα πριν από περίπου δύο χρόνια. Εχει δουλέψει καλά, αν και είναι λίγο πρωτόγονο. Την πρώτη ύλη μου, το ξύλο, την προμηθεύομαι είτε από καταστήματα ξυλείας, συνήθως οξιά, είτε είναι ξύλο το οποίο κόβω ο ίδιος από δέντρα τα οποία έχουν πέσει, όπως ξύλο πλατάνου, ελιάς ή αμυγδαλιάς, τα οποία είναι πιο ωραία από την οξιά που αγοράζω αλλά είναι πιο δύσκολο για να τους γίνει επεξεργασία. Το ξύλο, αφού το επεξεργαστώ και του δώσω το σχήμα που θέλω, το λειαίνω με υαλόχαρτο και μετά περνάω από πάνω λάδι, το οποίο αναδεικνύει τα νερά του ξύλου αλλά δεν αλλάζει την υφή του. Η διαδικασία κατασκευής τού κάθε στυλό είναι περίπου μιάμιση ώρα».

Το μυστικό της επιτυχίας και τα όνειρα για το μέλλον

Κάθε επιτυχημένη προσπάθεια είναι ομαδική. Για την προώθηση της «εικονικής επιχείρησης» επιστρατεύθηκε και δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης, όπως σημειώνει ο μαθητής Γιώργος Κώστας, ο οποίος δηλώνει στο «Βήμα» ενθουσιασμένος και αποκαλύπτει το… μυστικό της επιτυχίας που δεν είναι άλλο από την ομαδική δουλειά. «Η συνεργασία που έχουμε μεταξύ μας είναι απόλυτα επιτυχημένη και σίγουρα μαθαίνουμε να λειτουργούμε ως ομάδα. Επίσης μαθαίνουμε πώς μπορούμε να διαχειριστούμε τις δύσκολες καταστάσεις που μπορεί να προκύψουν, όχι μόνο τώρα, αλλά και στο μέλλον, όταν με το καλό αποφασίσουμε να κάνουμε κάτι δικό μας».
Παιδιά με ωριμότητα και απόλυτα προσανατολισμένα στον στόχο τους συνέθεταν την επιτυχημένη αυτή ομάδα. Φυσικά τα όνειρα για το μέλλον και η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο που έχουν σκοπό να δημιουργήσουν με τα ίδια τα χέρια τους αλλά και ο αμοιβαίος θαυμασμός μεταξύ τους δεν έλειψαν από τη μικρή μας συζήτηση.
Ετσι ο μαθητής του 1ου Γυμνασίου Ρόδου συμπλήρωσε: «Θα με ενδιέφερε στο μέλλον να ασχοληθώ με την επιχειρηματικότητα διότι θεωρώ πως είναι κάτι το οποίο σε αλλάζει ως άνθρωπο επειδή σε μαθαίνει να διαχειρίζεσαι με ωριμότητα κάποιες καταστάσεις και φυσικά σε κάνει πιο υπεύθυνο, να κάνεις οικονομία και σου δίνει τη δυνατότητα να δημιουργείς, όπως έκανε και ο συμμαθητής μου ο Γιώργος».

Το έπαθλο

Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα αυτού του διαγωνισμού, όπως επισημαίνει στο «Βήμα» η μαθήτρια Αγγελική Γρηγορίου, «νιώθουμε ήδη κερδισμένοι ως ομάδα γιατί μας δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχουμε, να γνωρίσουμε κόσμο αλλά και να εμπνευστούμε, και σίγουρα είναι μια εμπειρία που θα μας μείνει αξέχαστη». Αλλωστε αυτό είναι και το… έπαθλο του διαγωνισμού για τον τελικό νικητή που θα αναδειχθεί μετά την παρουσίαση των εικονικών επιχειρήσεων μαθητών από σχολεία της Βόρειας Ελλάδας, την ερχόμενη Παρασκευή στη Θεσσαλονίκη.


Πρόγραμμα σε 139 χώρες

Και αυτό είναι ένα μικρό δείγμα της επιχειρηματικότητας που δείχνουν οι μαθητές… «Το πρόγραμμα αυτό τρέχει σε 139 χώρες και στατιστικές έχουν δείξει πως αυτά τα παιδιά έχουν περισσότερες πιθανότητες αύριο να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση, αλλά ακόμη και αν δεν το κάνουν έχουν περισσότερες πιθανότητες να έχουν υψηλότερους μισθούς και θέσεις στις εταιρείες στις οποίες θα δουλέψουν, σε όποια επιχείρηση και αν μπουν» λέει στο «Βήμα» ο κ. Αργύρης Τζικόπουλος, γενικός διευθυντής του ΣΕΝ/JA Greece, και προσθέτει: «Εχουν μια πρώτη ευκαιρία το προϊόν που έχουν παραγάγει να το δείξουν στην αγορά και να πάρουν μια ανατροφοδότηση για αυτό, να κάνουν κάποιες πωλήσεις. Στη συνέχεια, στο τέλος της χρονιάς, τα χρήματα από αυτές τις πωλήσεις τα παιδιά είτε τα χρησιμοποιούν συνήθως για το ίδιο τους το σχολείο, για να πάρουν κάποιον εξοπλισμό, είτε –στις περισσότερες των περιπτώσεων –τα παρέχουν σε κάποιες φιλανθρωπικές οργανώσεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται εφέτος στους πρόσφυγες καθώς είτε ένα τμήμα των προϊόντων τους αφορά άμεσα είτε ένα τμήμα των εσόδων πηγαίνει στο τέλος σε αυτούς. Δηλαδή έχουμε πάρα πολλές εταιρείες οι οποίες έχουν κάνει προϊόντα που υποστηρίζουν τους πρόσφυγες, όπως είναι διάφορα ισοθερμικά ρούχα, αλλά και σχολεία που έχουν άλλες παραγωγές και άλλα προϊόντα και έχουν αποφασίσει στο τέλος τα χρήματα αυτά να τα δώσουν για να ενισχύσουν τους πρόσφυγες που βρίσκονται σε αυτή τη δύσκολη θέση».

HeliosPlus