Στο κέντρο του ενδιαφέροντος εκατοντάδων οικογενειών βρίσκονται και εφέτος –για μία ακόμη φορά –οι βάσεις εισαγωγής στα ανώτατα ιδρύματα της χώρας, ενώ οι κινήσεις τους αναμένεται ότι θα διαγράψουν τροχιές εντυπωσιακές. Προς τα κάτω. Ετσι, αριθμοί εντυπωσιακοί και εκπλήξεις μη αναμενόμενες φαίνεται ότι θα συνοδεύουν την ανακοίνωση των εφετινών βάσεων εισαγωγής σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ που θα γίνει από το υπουργείο Παιδείας το τελευταίο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου.
Θα έχει προηγηθεί της ανακοίνωσης των βάσεων, όπως όλοι αναμένουν, η κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου για το Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο. Σε αυτό θα περιλαμβάνονται οι πρώτες αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα, το οποίο όμως θα λάβει την τελική μορφή του ύστερα από τρία χρόνια. «Νομίζω ότι εφέτος επέλεξαν πιο δύσκολα θέματα γιατί βρισκόμαστε μπροστά σε περίοδο αλλαγών και θέλουν να φανούν οι αδυναμίες του συστήματος» έλεγε τις προηγούμενες ημέρες στο «Βήμα» ο Χρήστος Μπέλεσης που συγκέντρωσε 18.909 μόρια και φιλοδοξεί να μπει στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Η πτώση των βάσεων θα είναι το κύριο χαρακτηριστικό εφέτος για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα υψηλόβαθμα τμήματά τους. «To Βήμα» επιχειρεί σήμερα μια πρόβλεψη της κίνησης των βάσεων με τη βοήθεια του κ. Γ. Χατζητέγα, εκπαιδευτικού και αναλυτή των βαθμολογικών στοιχείων που δόθηκαν από το υπουργείο Παιδείας για τις εφετινές επιδόσεις των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Οι αναμενόμενες βάσεις του 2013 προκύπτουν με κριτήριο τα στατιστικά των επιδόσεων των υποψηφίων ανά μάθημα, αλλά και με την κλιμάκωση του Γενικού Βαθμού Πρόσβασης των υποψηφίων. Οι προτιμήσεις των υποψηφίων ελήφθησαν ως δεδομένες με βάση τα στοιχεία των προηγούμενων ετών, κυρίως για τις περιζήτητες σχολές. Παράλληλα, στις εκτιμήσεις των αναμενόμενων βάσεων ελήφθησαν υπόψη και οι διαγραφόμενες τάσεις, όπως επί παραδείγματι η μείωση της ζήτησης των Παιδαγωγικών Σπουδών.
Πάντως, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Χατζητέγας, «τελικά, παρά την αρχική εκτίμηση πολλών καθηγητών ότι οι βαθμολογίες των υποψηφίων στα δύσκολα εφετινά θέματα της Φυσικής της Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης θα ήταν χειρότερες από εκείνες της προηγούμενης χρονιάς, οι μαθητές με τις επιδόσεις τους διέψευσαν τις προβλέψεις και έγραψαν καλύτερα σε όλες τις κλίμακες της βαθμολογίας».

Προσοχή στις παγίδες και στις αναντιστοιχίες του νέου μηχανογραφικού
Τα παράδοξα των εφετινών πανελλαδικών εξετάσεων

Με δεδομένο το ότι διανύουμε περίοδο συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου, σημαντικό είναι να καταγραφούν τα… παράδοξα των εφετινών πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά και του νέου μηχανογραφικού δελτίου των υποψηφίων προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να αποφύγουν τυχόν παγίδες πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Συγκεκριμένα, και όπως αναφέρει ο κ. Χατζητέγας:

  • Στο μηχανογραφικό δελτίο η ανάγνωση του τίτλου μιας σχολής δεν προσδιορίζει με ακρίβεια το αντικείμενο των σπουδών και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Για παράδειγμα, τα Τμήματα της Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου της Αθήνας, αλλά και το Τμήμα της Αγροτικής Ανάπτυξης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο που έχει έδρα την ακριτική Ορεστιάδα, παρ’ ότι τοποθετημένα στο 5ο επιστημονικό πεδίο, είναι ουσιαστικά Γεωπονικά τμήματα τα οποία δεν παρέχουν κανένα δικαίωμα εγγραφής στο Οικονομικό Επιμελητήριο και τη δυνατότητα της άσκησης των οικονομικών επαγγελμάτων. Εχουμε δηλαδή Γεωπονικά τμήματα στο 5ο επιστημονικό πεδίο των Σχολών Οικονομίας και Διοίκησης!
  • Μία χαρακτηριστική περίπτωση ενός μάλλον οικονομικού τμήματος, το οποίο εξασφαλίζει στους αποφοίτους του την εγγραφή στο Οικονομικό Επιμελητήριο, είναι το Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, το οποίο ανακαλύπτει κανείς εκτός από το 5ο πεδίο και στις Θεωρητικές σχολές του 1ου επιστημονικού πεδίου! Το τμήμα περιλαμβάνει στο πρόγραμμα των σπουδών του τη διδασκαλία πολλών ξένων γλωσσών όπως τα ρωσικά, τα σερβικά, τα ρουμανικά, τα βουλγαρικά, και αποτελεί ένα από τα πολλά παραδείγματα των σχολών που είναι αναντίστοιχες με το επιστημονικό πεδίο στο οποίο ανήκουν. Πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι στο τμήμα αυτό μπορεί να εισαχθεί κάποιος μέσω του 1ου πεδίου χωρίς να εξεταστεί στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και στα Μαθηματικά της Γενικής Παιδείας. Η άνιση μεταχείριση των υποψηφίων είναι ιδιαίτερα εμφανής εφέτος, καθώς τα θέματα της Βιολογίας της Γενικής Παιδείας ήταν ασυγκρίτως ευκολότερα σε σχέση με εκείνα των Μαθηματικών της Γενικής Παιδείας.
  • Εντυπωσιακή, όπως αναφέρει ο κ. Χατζητέγας, είναι και η αναντιστοιχία του τίτλου της σχολής με το πρόγραμμα των σπουδών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Τμήμα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και εξασφαλίζει στους αποφοίτους του μέσω κατεύθυνσης προχωρημένων εξαμήνων το επαγγελματικό δικαίωμα της διδασκαλίας σε σχολεία Ειδικής Αγωγής. Το σχεδόν ομότιτλο Τμήμα Κοινωνικής & Εκπαιδευτικής Πολιτικής της Κορίνθου δεν εξασφαλίζει ανάλογα δικαιώματα! Να προσθέσουμε εδώ ότι δασκάλους Ειδικής Αγωγής «παράγει» το Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στον Βόλο.
  • Το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας, που ανήκει μόνο στο 2ο επιστημονικό πεδίο, εξασφαλίζει στους αποφοίτους του την επάρκεια των Οικονομικών σπουδών και το δικαίωμα εγγραφής στο Οικονομικό Επιμελητήριο. Το παρεμφερές Τμήμα Στατιστικής & Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά θα είναι από εφέτος κοινό τμήμα και του 5ου και του 2ου επιστημονικού πεδίου. Το Τμήμα της Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας αποτελεί ένα κλασικό παράδειγμα οικονομικού τμήματος το οποίο δεν ανήκει στο 5ο επιστημονικό πεδίο.
Ανάλογα τμήματα άξια της προσοχής των υποψηφίων είναι και τα ακόλουθα:
  • Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πάντειου Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Πειραιά, τα οποία βρίσκονται στο 1ο επιστημονικό πεδίο.
  • Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας και του Οικονομικού Πανεπιστημίου του Πειραιά, τα οποία βρίσκονται ως κοινά τμήματα του 2ου και του 4ου επιστημονικού πεδίου.
  • Το Τμήμα Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης & Διερμηνείας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο απορρόφησε εφέτος στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων της «Αθηνάς» το Τμήμα Ισπανικής Γλώσσας του ίδιου πανεπιστήμιου, με αποτέλεσμα να εμφανίζει τις σπουδές των Ισπανικών ως κατεύθυνση προχωρημένου εξαμήνου χωρίς όμως να υποχρεώνει τους υποψηφίους να εξεταστούν στο μάθημα της ισπανικής γλώσσας. Οι υποψήφιοι δηλαδή μπορούν να εισαχθούν έχοντας εξεταστεί στα αγγλικά, στα γερμανικά και στα γαλλικά και να σπουδάσουν τελικώς ισπανικά!
  • Ποια η βασική διαφορά μεταξύ των φιλολογικών τμημάτων των Ξένων Γλωσσών & των μεταφραστικών τμημάτων του Ιονίου Πανεπιστημίου; Οι απόφοιτοι των ξένων φιλολογιών μπορούν να διδάξουν την αντίστοιχη γλώσσα, ενώ οι απόφοιτοι του μεταφραστικού δεν μπορούν! Σε αντιστάθμισμα, οι απόφοιτοι του μεταφραστικού μπορούν να υπογράφουν επίσημες μεταφράσεις του κράτους, ενώ οι απόφοιτοι των ξένων φιλολογιών δεν μπορούν! Σε κάθε περίπτωση, στην αγορά εργασίας περισσότερες επαγγελματικές διεξόδους φαίνεται να εξασφαλίζει η διδασκαλία ξένων γλωσσών παρά ο τομέας των επίσημων μεταφράσεων.
  • Τμήματα άξια προσοχής στο 1ο επιστημονικό πεδίο είναι τα τμήματα που ασχολούνται με την εκπαίδευση των φοιτητών τους στις γλώσσες, στον πολιτισμό και στην ιστορία βαλκανικών, μεσογειακών, αραβικών, σλαβικών και τουρκικών χωρών. Τα τμήματα αυτά έχουν ως βασικό χαρακτηριστικό τη διδασκαλία των αντίστοιχων γλωσσών σε υψηλό επίπεδο και μπορούν να εξασφαλίσουν θέσεις εργασίας στην αναπτυσσόμενη γεωγραφική μας περιφέρεια. Οι βάσεις των τμημάτων αυτών κυμαίνονται στη ζώνη των 11.500-14.000 μορίων και σε αντίθεση με τις πεποιθήσεις της κοινής γνώμης αναφορικά με την αποτελεσματικότητά τους μπορούν να δώσουν επαγγελματικές διεξόδους ειδικά στην περίπτωση που οι σπουδές αυτές συνδυαστούν με μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση, τη Διαφήμιση & το Μάρκετινγκ.
  • Τέλος, τμήματα με εξαιρετικές προοπτικές στην αγορά εργασίας είναι τα Τμήματα Εργοθεραπείας, Λογοθεραπείας και Φυσικοθεραπείας των ΑΤΕΙ, καθώς δεν υπάρχουν αντίστοιχα πανεπιστημιακά. Το Τμήμα Εργοθεραπείας σχετίζεται με την εξυπηρέτηση ατόμων που έχουν σωματικά ή νοητικά προβλήματα και κάποιες μορφές ειδικών αναγκών και είναι μοναδικό σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα Τμήματα Φυσικοθεραπείας σχετίζονται με προβλήματα σωματικά, ενώ τα Τμήματα Λογοθεραπείας ασχολούνται με θέματα παθολογίας του λόγου, της ομιλίας και της φωνής.
Πάντως, ιδιαιτέρως σημαντική είναι η δυνατότητα που έχουν οι υποψήφιοι να υποβάλουν ένα ξεχωριστό μηχανογραφικό δελτίο για την εισαγωγή τους στα τμήματα των Πανεπιστημίων της Κύπρου, το οποίο από εφέτος λειτουργεί και την Ιατρική Σχολή του. Το κριτήριο για την εισαγωγή στα δημόσια κυπριακά πανεπιστήμια είναι ο βαθμός πρόσβασης των υποψηφίων και εδώ ισχύει η βάση του «10»! Να υπογραμμίσουμε ακόμη ότι στα κυπριακά πανεπιστήμια λειτουργούν πολλά περιζήτητα τμήματα (Νομική, Αρχιτεκτονική, Μηχανικών Υπολογιστών, Πολιτικών Μηχανικών κ.ά.) τα οποία παρέχουν υψηλό επίπεδο σπουδών άνευ καταλήψεων και ιδιαίτερη επιδότηση στέγασης και φοίτησης για τους φοιτητές από την Ελλάδα. Η προθεσμία υποβολής των μηχανογραφικών για τα κυπριακά πανεπιστήμια εκπνέει στις 19 Ιουλίου και η διαδικτυακή αναζήτηση όλων των διαδικαστικών λεπτομερειών είναι εξαιρετικά απλή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ