Κοντά στα περυσινά επίπεδα, από 75.000 ως 77.000, θα είναι οι εφετινοί εισακτέοι στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας, οι οποίοι και ανακοινώνονται τις επόμενες ημέρες από το υπουργείο Παιδείας. Η ηγεσία του υπουργείου δεν έχει καταλήξει ακόμη στον τελικό αριθμό των εισακτέων ανά σχολή, αν και δεν θα ισχύσουν, όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες του «Βήματος», οι αρχικές εισηγήσεις περί διπλασιασμού των εισακτέων σε θετικές, πολυτεχνικές και κάποιες οικονομικές σχολές. Πάντως, παρ’ ότι τα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης μειώνονται με τον σχεδιασμό της «Αθηνάς», δεν θα είναι αξιοσημείωτη και η αντίστοιχη μείωση του αριθμού των εισακτέων καθώς υπολογίζεται ότι θα «κοπούν» το πολύ 1.600 θέσεις πανελλαδικά.
Οι εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις ξεκινούν στις 17 Μαΐου, οπότε η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει ήδη για όλους τους νέους και τις νέες που θα διεκδικήσουν εφέτος (σε περίοδο ομολογουμένως ασταθή) μια θέση στα ανώτατα ιδρύματα της χώρας.
Σε κάθε περίπτωση, οι «ευνοημένοι» φαίνεται ότι θα είναι οι υποψήφιοι του 1ου Επιστημονικού Πεδίου, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών, αφού θα εισαχθούν περίπου 14.500 άτομα. Στην κατηγορία των υποψηφίων του 4ου Επιστημονικού Πεδίου (Τεχνολογικός Τομέας) θα εισαχθούν περίπου 12.000 άτομα, ενώ στα Τμήματα του 2ου Επιστημονικού Πεδίου (Θετικές Επιστήμες) θα εισαχθούν περισσότεροι από πέρυσι (περίπου 9.500 άτομα) και στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο (Υγείας) θα εισαχθούν περίπου 4.500 άτομα, δηλαδή στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα.
Κάποιες σχολές εφέτος έχουν «αναβαθμιστεί» και ανάμεσά τους βρίσκονται οι αυτόνομες πλέον νομικές σχολές, τα τρία τμήματα των οποίων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κομοτηνή θα δεχθούν εφέτος συνολικά περίπου 9.000 άτομα. Οι επτά ιατρικές σχολές της χώρας θα δεχθούν περίπου 700 εισακτέους πανελλαδικά, οπότε ο ανταγωνισμός εδώ θα είναι και εφέτος αυξημένος. Οι Αρχιτέκτονες Μηχανικοί δεν θα ξεπεράσουν τους 100 εισακτέους ανά τμήμα. Στις παιδαγωγικές σχολές, αντίθετα, ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας δεν αναμένεται να δώσει εφέτος περισσότερους από 1.500 εισακτέους.
Πάντως ειδικά στα πολυτεχνικά τμήματα, που αποτελούν πρώτη προτίμηση για χιλιάδες αριστούχους, θα υπάρξει μια αύξηση εισακτέων, οπότε οι υποψήφιοι θα ωφεληθούν, αλλά δεν θα είναι τόσο μεγάλη ώστε να διπλασιαστεί ο αριθμός τους, κάτι που δημιούργησε «πονοκέφαλο» στις διοικήσεις τους.
Πολύ λιγότερος όμως θα είναι ο αριθμός των εισακτέων τελικά σε τμήματα Φιλολογίας, Ιστορίας και Αρχαιολογίας.
Η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας

Το υπουργείο Παιδείας έχει εκδώσει ήδη εγκύκλιο με την οποία καθορίζει όλες τις λεπτομέρειες των εφετινών πανελλαδικών εξετάσεων. Στην εγκύκλιο αυτή υπάρχουν πληροφορίες για την εξέταση των μαθημάτων για τους μαθητές γενικών λυκείων και επαγγελματικών λυκείων (ομάδας Β’), για τη διαδικασία της βαθμολόγησης των γραπτών (πειραματική και κανονική) και για τη συγκρότηση όλων των αναγκαίων οργάνων για την ομαλή εξεταστική διαδικασία (περιφερειακά όργανα εξετάσεων, λυκειακές επιτροπές κτλ.).
Ακόμη στην εγκύκλιο του υπουργείου αναφέρεται ότι θα γίνει η κατανομή των βαθμολογητών-καθηγητών στα βαθμολογικά κέντρα, ενώ δίνονται λεπτομέρειες για τις επιτροπές εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Συγκεκριμένα οι υποψήφιοι με τα ΕΠΑΛ (ομάδα Β’) προκειμένου να συμμετάσχουν στη διαδικασία επιλογής για εισαγωγή σε σχολές και τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να είναι κάτοχοι απολυτηρίου και βεβαίωσης πρόσβασης. Σε περίπτωση που δεν αποκτήσουν το απολυτήριο τον Ιούνιο του ίδιου έτους, η συμμετοχή τους στις πανελλήνιες εξετάσεις θεωρείται άκυρη και δεν τους χορηγείται βεβαίωση πρόσβασης.
Επισημαίνεται ακόμη ότι από το σχολικό έτος 2010-2011, σε περίπτωση που ο υποψήφιος ΓΕΑ (στρατιωτικές) δηλώσει ότι θα εξεταστεί πανελλήνια στο μάθημα επιλογής Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, απαραίτητη προϋπόθεση είναι το δεύτερο μάθημα γενικής παιδείας το οποίο δηλώνει ότι θα εξεταστεί πανελλήνια να είναι υποχρεωτικά το μάθημα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής.
Αντίστοιχα οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ (ομάδα Β’) εξετάζονται πανελλήνια σε έξι μαθήματα ως ακολούθως:
–Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά II (Μαθηματικά θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης) και Φυσική II (Φυσική θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης), τα οποία είναι μαθήματα υποχρεωτικά για όλους τους υποψηφίους.
–Ενα μάθημα που επιλέγουν από τα: Ιστορία του Νεότερου και του Σύγχρονου Κόσμου, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Βιολογία I (Βιολογία γενικής παιδείας), Βιολογία II (Βιολογία θετικής κατεύθυνσης) και Αρχές Οικονομικής Θεωρίας. Σε περίπτωση που προτίθενται να επιλέξουν το 5ο Επιστημονικό Πεδίο, τότε υποχρεούνται να επιλέξουν και να εξεταστούν σε δύο μαθήματα από τα παραπάνω και συγκεκριμένα στα: Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής.
–Δύο μαθήματα ειδικότητας (τα οποία εξετάζονται πανελλήνια σε κοινά θέματα με τους υποψηφίους της ομάδας Α’ των ΕΠΑΛ).
Οι υποψήφιοι ΓΕΑ και ΕΠΑΛ (ομάδας Β’) για εισαγωγή σε σχολές και τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν έχουν δικαίωμα να επιλέξουν επιστημονικό πεδίο αν δεν έχουν εξεταστεί σε πανελλήνιο επίπεδο και στα δύο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του συγκεκριμένου πεδίου.
Θα πρέπει να γνωρίζουν επίσης ότι, αν προτίθενται να επιλέξουν το 5ο Επιστημονικό Πεδίο, το μάθημα γενικής παιδείας στο οποίο εξετάζονται υποχρεωτικά σε πανελλήνιο επίπεδο είναι τα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής. Επιπλέον εξετάζονται σε πανελλήνιο επίπεδο και στο μάθημα επιλογής Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.
Τα βαθμολογικά κέντρα (ΒΚ) στα οποία θα βαθμολογηθούν τα γραπτά δοκίμια των μαθημάτων που εξετάζονται σε πανελλήνιο επίπεδο θα οριστούν σύντομα με υπουργική απόφαση.
Αναφορικά με την κανονική βαθμολόγηση θα αρχίζει μετά τις 12.00 το μεσημέρι της μεθεπόμενης ημέρας από αυτήν που πραγματοποιήθηκε η εξέταση του συγκεκριμένου μαθήματος ώστε να δίνεται ο αναγκαίος χρόνος για την παραλαβή από όλα τα ΒΚ των διευκρινίσεων που ενδεχομένως θα παρασχεθούν από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ).

Αν κάποιο μάθημα εξετάζεται Παρασκευή πρωί, η πειραματική βαθμολόγηση θα γίνεται την επόμενη ημέρα λειτουργίας του ΒΚ (δηλαδή, το Σάββατο) και η κανονική βαθμολόγηση θα αρχίζει μετά τις 12.00 της μεθεπόμενης ημέρας (δηλαδή, τη Δευτέρα).


Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων: Ο παλιός είναι αλλιώς…
Η ΚΕΕ του υπουργείου Παιδείας, με την καθοδήγηση έμπειρου εκπαιδευτικού που επιστρέφει εφέτος στο τιμόνι της ύστερα από χρόνια ώστε να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα λάθους ή προβλημάτων στη διαδικασία, θα δίνει και εφέτος δίνει οδηγίες προς τους βαθμολογητές προκειμένου να αποφευχθούν λάθη.
Συγκεκριμένα στη σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας επισημαίνεται ότι είναι απόλυτη ανάγκη ο κάθε βαθμολογητής να συνειδητοποιήσει το μέγεθος της ευθύνης του. Γι’ αυτό η κρίση του πρέπει να μείνει ανεπηρέαστη από τυχόν υποκειμενικά κριτήρια και να διαμορφώνεται με ψυχραιμία, χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς εξάρσεις απογοήτευσης ή ενθουσιασμού. Πρέπει να γίνει συνείδηση όλων ότι τόσο η αυστηρότητα όσο και η επιείκεια απομακρύνουν από την αντικειμενική αξιολόγηση, που είναι ο θεμελιώδης στόχος. Η πλήρης ενημέρωση του βαθμολογητή στο περιεχόμενο των συγκεκριμένων θεμάτων είναι απαραίτητη για τη σωστή αποτίμηση της απάντησης. Είναι επιβεβλημένο όλοι οι βαθμολογητές να μετέχουν στην πειραματική βαθμολόγηση γραπτών προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν ιδιαίτερα προβλήματα βαθμολόγησης ή η ανάγκη διευκρινίσεων από την ΚΕΕ για την όσο το δυνατόν αντικειμενικοποίηση της κρίσης από όλους. Είναι σαφές και τονίζεται ιδιαίτερα ότι η πειραματική βαθμολόγηση δεν έχει στόχο την επίλυση ή ανάδειξη επιστημονικών διαφωνιών αλλά την ομογενοποίηση της κρίσης μετά την ανταλλαγή προβληματισμών και τη σύνθεση των απόψεων στο πλαίσιο της φρασεολογίας του οικείου διδακτικού βιβλίου και των επιστημονικών απόψεων που διατυπώνονται σ’ αυτό. Τονίζεται επίσης ότι είναι αναγκαίο οι βαθμολογητές να έχουν υπόψη τους τις διατάξεις που αναφέρονται στην παραγωγή και επιλογή των θεμάτων, τι ζητείται και πώς αξιολογείται το κάθε θέμα ή η ερώτηση.
Σε όλους τους βαθμολογητές θα διανέμεται το πρότυπο έντυπο αναλυτικής κατανομής βαθμολογίας κατά μάθημα που θα αποστέλλεται από την ΚΕΕ κάθε μέρα εξέτασης και στο οποίο θα φαίνεται η αναλυτική δομή – αρίθμηση – βαθμολόγηση κάθε (υπο)ερωτήματος.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 15/4/2013

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ