Αυτή η ομάδα των νεόκοπων… πλοιοκτητών που συνεργάζεται με Τούρκους και Τουρκοκυπρίους έχει έναν επιπλέον λόγο να λέει «business is business»: εκτός από τις διαφορές που χωρίζουν τους δύο λαούς καλείται να ξεπεράσει και το εμπόδιο του οικονομικού εμπάργκο που έχει επιβληθεί από τη διεθνή κοινότητα στα Κατεχόμενα! H επισήμανση αφορά τα κυκλώματα ελλήνων μαφιόζων, τα οποία σπάνε το εμπάργκο στα Κατεχόμενα. Με πλοία πάσης φύσεως και σημαίες ευκαιρίας από απίθανα νησιωτικά συμπλέγματα – τα οποία οι «θαλασσοπόροι του γλυκού νερού» είναι ζήτημα αν μπορούν να εντοπίσουν στον παγκόσμιο άτλαντα -, επιδίδονται στο εμπόριο ναρκωτικών και στο λαθρεμπόριο καυσίμων και τσιγάρων. Τον περασμένο Μάιο οι ελληνικές αρχές είχαν τη δυνατότητα να εντοπίσουν και να επιβάλουν τις δέουσες κυρώσεις στην πλοιοκτήτρια εταιρεία του ελληνικών συμφερόντων φορτηγού «Ετζίαν Σαν». Οπως έγινε γνωστό, επρόκειτο για το πρώτο πλοίο με ελληνική σημαία το οποίο κατέπλευσε σε λιμάνι της Κατεχόμενης Κύπρου την τελευταία τριακονταετία.


Τι γίνεται με τα λαθρεμπορικά κυκλώματα ελλήνων μαφιόζων που κάνουν μπίζνες με τους Τουρκοκυπρίους; Πόσο εύκολος είναι ο εντοπισμός τους; H απάντηση είναι μάλλον προφανής. H εξάρθρωση αυτών των κυκλωμάτων είναι αδύνατη. H αιτία εντοπίζεται στην κάλυψη που τους παρέχουν οι τουρκοκυπριακές αρχές.


Σε αγαστή συνεργασία με το ψευδοκράτος, οι εν λόγω ομάδες των μαφιόζων που θησαύρισαν από τις «χρυσοτόκους όρνιθες» του λαθρεμπορίου, τα τελευταία χρόνια μετέφεραν τα… επενδυτικά τους κεφάλαια από την Ελλάδα στα Κατεχόμενα. Με ζηλευτά εφόδια και δεξιότητες που απέκτησαν κατά την ταχυμεταφορά παράνομων φορτίων, δεν δυσκολεύτηκαν να σπάσουν το εμπάργκο που έχει επιβληθεί από τη διεθνή κοινότητα στην τουρκοκυπριακή πλευρά.


Στο έργο τους αυτό, άλλωστε, οι «λαθρέμποροι του Αιγαίου» έχουν την πολύτιμη αρωγή των τελωνειακών και διπλωματικών υπηρεσιών της Τουρκίας, οι οποίες με την έγκριση του πολιτικοστρατιωτικού κατεστημένου της Αγκυρας φροντίζουν για ευνόητους λόγους να προσφέρουν στους ενδιαφερομένους ένα δελεαστικό πακέτο νομικών διευκολύνσεων και κυρίως φορολογικών ελαφρύνσεων!


«Οι Τουρκοκύπριοι τους αφήνουν να κάνουν… δουλειές δίχως να έχουν σε ισχύ τα ναυτιλιακά τους χαρτιά, ενώ τους επιτρέπουν να περιορίζουν τα πληρώματα ακόμη και σε ποσοστό 50%» σημειώνει προς «Το Βήμα» στέλεχος της Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων (πρώην ΣΔΟΕ), το οποίο είναι επιφορτισμένο με την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.


Στις περιπτώσεις δε που η έκδοση των ναυτιλιακών εγγράφων είναι επιβεβλημένη, η χορήγηση αυτών γίνεται από τη μητέρα πατρίδα, την Τουρκία. Μέσω της Κωνσταντινούπολης, επί παραδείγματι, καταφτάνουν στα Κατεχόμενα οι καπεταναίοι των λαθρεμπορικών πλοίων, οι οποίοι, ως επί το πλείστον, είναι ουκρανικής καταγωγής και διακρίνονται για τις ριψοκίνδυνες αποστολές τους.


Σημείο συνάντησης, δημοφιλής προορισμός των «πειρατών του Αιγαίου» είναι το λιμάνι της Αμμοχώστου, το οποίο σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος των εισαγωγών και εξαγωγών της Βόρειας Κύπρου, ενώ παραλλήλως λειτουργεί ως ένα από τα σημαντικότερα διαμετακομιστικά κέντρα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.


Στην Αμμόχωστο – Φαμαγκούστα, όπως την αποκαλούν οι… επενδυτές των Κατεχόμενων, υιοθετώντας την ενετική ονομασία που διατηρούν ακόμη και σήμερα οι Τουρκοκύπριοι – βρίσκουν καταφύγιο εμπορεύματα αγνώστου ταυτότητας από τη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική, αλλά και τον Εύξεινο Πόντο, όπου μεταβαπτίζονται και στη συνέχεια επαναπροωθούνται σε άλλες χώρες, όχι απλώς ως είδη εγχώριας παραγωγής, αλλά «ονομασίας προέλευσης»! Εκεί ξεφορτώνονται επίσης φορτία λαθραίων ποτών, τσιγάρων και καυσίμων, καθώς και ναρκωτικά από τη Λατινική Αμερική και εσχάτως από το Αφγανιστάν.


Πρωταγωνιστικό ρόλο στα κυκλώματα των Ελλήνων που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στα Κατεχόμενα, σύμφωνα με στοιχεία που έχει στην κατοχή του «Το Βήμα», κατέχει πρώην στέλεχος της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.), το οποίο μετά την αποστρατεία του άρχισε νέα καριέρα στον ναυτιλιακό τομέα. Εκμεταλλευόμενος τις υπηρεσιακές επαφές που ανέπτυξε με τις αστυνομικές και τελωνειακές αρχές των γειτονικών κρατών, έχει καταφέρει να εξελιχθεί σε έναν διαρκώς ανερχόμενο επενδυτικό παράγονταν του ψευδοκράτους!


«Αν δεν δώσει το πράσινο φως ο… στρατηγός, δουλειά δεν παίρνεις στα Κατεχόμενα. Είναι ο σύνδεσμος με την Τουρκία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία, χώρες οι οποίες συμμετέχουν ενεργά στο σπάσιμο του «εμπάργκο» τόνισε προς «Το Βήμα» ναυτιλιακός πράκτορας του Πειραιά, ο οποίος γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα του λαθρεμπορίου. «Οι επαφές του αρχίζουν από την Κονστάντσα, περνούν από την Κωνσταντινούπολη και φτάνουν ως τα λιμάνια της Μέσης Ανατολής».


Πέραν αυτών, εν τούτοις, το κύκλωμα του… στρατηγού επεκτείνεται ακόμη και μέσα στις τελωνειακές και λιμενικές υπηρεσίες της Κύπρου, όπου αντί αδράς αμοιβής στελέχη των αρμοδίων κυπριακών αρχών κάνουν τα στραβά μάτια όπου πρέπει και όποτε πρέπει.


Παρ’ ότι τα προαναφερόμενα στοιχεία είναι γνωστά στις αρμόδιες υπηρεσίες, η εξάρθρωση των εν λόγω κυκλωμάτων δεν είναι εφικτή για έναν πρόσθετο λόγο. Εξαιτίας του καμουφλάζ αρμοδιοτήτων και ρόλων, ακόμη και πλοίων, που επιτυγχάνουν οι ιθύνοντες του λαθρεμπορίου, χάρη στη διαπλοκή υπηρεσιών, υπεράκτιων εταιρειών και νομικών γραφείων, τριών και περισσότερων χωρών!


H απορία, ωστόσο, μεγαλώνει από τη στιγμή που τα στελέχη των ελεγκτικών υπηρεσιών της χώρας μας μπορούν να γνωρίζουν σε ποια περιοχή των βορείων προαστίων της Αθήνας διαμένει ο αρχηγός των λαθρεμπορικών κυκλωμάτων, αλλά δεν μπορούν να τον συλλάβουν! «Το να ξέρεις πού μένει ένας ύποπτος, δεν σημαίνει ότι ξέρεις και τον τρόπο για να τον συλλάβεις» είναι η απάντηση.


Βιτρίνα οι Μαχμούτ των θαλασσών * Ναυτιλιακές εταιρείες στήνονται σε χρόνο-ρεκόρ με επικεφαλής οικονομικούς μετανάστες που αναζητούν το εύκολο κέρδος


«Το 80% των λαθρεμπόρων που δραστηριοποιούνται στα Κατεχόμενα είναι άσχετοι με τη θάλασσα. Πριν από λίγα χρόνια δοκίμασε να με πλησιάσει ένας νταλικέρης ελληνικής καταγωγής, ο οποίος άκουσε ότι γίνεται παιχνίδι και λέει «δεν αγοράζω και εγώ ένα καραβάκι να το ρίξω στο λιμάνι της Αμμοχώστου;». Στην πραγματικότητα σε μένα είχε έρθει ένας… Μαχμούτ, ένας Πακιστανός, τον οποίο είχε ως βιτρίνα της πλοιοκτήτριας εταιρείας του!».


Ο κ. Παναγιώτης Πανταζής είναι ιδιοκτήτης γραφείου εγγραφών-επιθεωρήσεων πλοίων στη Λευκωσία. Φέρει την καταγωγή του από την κατεχόμενη Αμμόχωστο και αυτό αποτελεί επαρκή αιτία για να αντιληφθεί κανείς γιατί «στις τρεις-τέσσερις περιπτώσεις» που χτύπησαν την πόρτα της εταιρείας του οι… Μαχμούτ των θαλασσών, τους απέπεμψε κακήν κακώς. «Δεν είμαι διατεθειμένος να περάσω στην άλλη πλευρά. Είμαι Κύπριος και μάλιστα Αμμοχωστιανός. Τι άλλο θα μπορούσα να κάνω;» αναρωτιέται ο κ. Πανταζής.


Σε ό,τι αφορά τη δομή των ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίες στήνονται με συνοπτικές διαδικασίες σε διάστημα ολίγων ημερών, ο κ. Πανταζής είναι ιδιαιτέρως κατατοπιστικός. «Εκτός από τις σημαίες ευκαιρίας – των νησιών Κομόρες και Τόνγκα επί παραδείγματι -, πολλές από τις εταιρείες αυτές εγγράφονται στα λεγόμενα ανοιχτά νηολόγια. Στις χώρες αυτές η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν υποχρεούται να έχει εκεί την έδρα της, ούτε να έχει πλήρωμα των εν λόγω κρατών».


Με τα χαρτιά έτοιμα σε χρόνο-ρεκόρ, το επόμενο βήμα των νεόκοπων πλοιοκτητών είναι να αναζητήσουν τον δικό τους… Μαχμούτ, ο οποίος θα τεθεί επικεφαλής της υπό σύσταση εταιρείας, έχοντας ως μοναδικό προσόν την έφεση στο εύκολο κέρδος που του γεννά η ανέχεια και η οικονομική δυσπραγία.


«Ξέρω αρκετούς που έχουν καράβια γραμμένα σε ξένες εταιρείες, στις οποίες συνήθως μπαίνει κάποιος Μαχμούτ ως διευθυντής της πλοιοκτήτριας εταιρείας» επισημαίνει ο κ. Πανταζής. «Στην περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά, τις ευθύνες κατά τον νόμο θα έχει αυτός ο κακόμοιρος ρολίστας. Και αυτό γιατί καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να γνωρίζει τη μετοχική σύνθεση αυτών των εταιρειών, άρα και αυτούς που βρίσκονται από πίσω!».


Στη Λεμεσό η βάση των λαθρεμπόρων


H βάση των… νεοεφοπλιστών που ρίχνει άγκυρα στην Αμμόχωστο έχει το στρατηγείο της στη Λεμεσό! Παρ’ ότι εγγύτερα της Αμμοχώστου βρίσκεται η Λάρνακα, τα λαθρεμπορικά επιτελεία επέλεξαν τη Λεμεσό, μια και εκεί μετεγκαταστάθηκε η πλειονότητα των ξεριζωμένων Αμμοχωστιανών. «Δυστυχώς, προ του κέρδους υπάρχουν Αμμοχωστιανοί που δεν διστάζουν να συμμετέχουν στα κυκλώματα που δραστηριοποιούνται στα Κατεχόμενα» τονίζει στο «Βήμα» στέλεχος τελωνειακών αρχών της Κύπρου.


Μεταξύ άλλων, στη Λεμεσό γίνονται οι πληρωμές των συνεργατών των πολυεθνικών κυκλωμάτων. Ο τρόπος είναι τόσο απλός όσο και αποτελεσματικός: μέσα από τα ανταλλακτήρια συναλλάγματος! Με τη χορήγηση ενός απλού κωδικού αριθμού, ο ενδιαφερόμενος σπεύδει σε καθορισμένο ανταλλακτήριο συναλλάγματος και παραλαμβάνει την αμοιβή του στο νόμισμα της αρεσκείας του.