Η αιχμή του δόρατος
H Plug-in υβριδική έκδοση του best-seller μοντέλου των Σουηδών παραδίδει μαθήματα αξιοποίησης της τεχνολογίας Volvo σε κάθε τομέα
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ: Σύνδεση μέλους
Η εποχή που μιλώντας για τη Volvo εστιάζαμε μόνο στην εξειδίκευσή της στα Station Wagon και στη διαφορετική αισθητική αντίληψη που ανέκαθεν διαχώριζε τα μοντέλα της από τον ανταγωνισμό της ανήκει στο μακρινό παρελθόν. Το σημείο αναφοράς στα αυτοκίνητα που κατασκευάζει την τελευταία πενταετία είναι η τεχνολογία τους, ανεξαρτήτως πεδίου εφαρμογής. Από το σύστημα infotainment μέχρι τα χαρακτηριστικά των κινητήρων της και βέβαια τα συστήματα ασφαλείας που διαθέτει, όλα διαμορφώνουν την εικόνα μιας εταιρείας που δίνει τουλάχιστον όσα ζητάει, ενίοτε δε και περισσότερα.
Η κορυφαία έκδοση του μεσαίου της SUV – η T8 Twin Engine PHEV – αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πώς πρέπει να είναι σήμερα ένα αυτοκίνητο του είδους του που δεν δημιουργήθηκε με το μυαλό στις επιδόσεις αλλά αυτές προέκυψαν από την αξιοποίηση της plug-in υβριδικής τεχνολογίας.
Αυτό που δεν θα βρείτε στον πίνακα των τεχνικών χαρακτηριστικών είναι η αυτονομία κίνησης των 46-54 χιλιομέτρων, κατά το νέο πρότυπο μετρήσεων WLTP, αν ο οδηγός αντί των προγραμμάτων οδήγησης Hybrid ή Power επιλέξει το Pure για να κινηθεί αποκλειστικά με την ενέργεια που αποθηκεύεται στην μπαταρία του υβριδικού συνόλου είτε μετά από σχεδόν 4 ώρες φόρτισης σε πρίζα 10A (ή περίπου 3 ώρες στα 16A) είτε κατά την ανάκτηση ενέργειας οδηγώντας το αυτοκίνητο.
Η ύπαρξη του ηλεκτροκινητήρα των 65 κkW στον πίσω άξονα δρα καταλυτικά όχι μόνο στους δείκτες των επιδόσεων, της οικονομίας καυσίμου (που σε ρεαλιστικές συνθήκες και χωρίς ιδιαίτερη προσοχή προσεγγίζει τα 6,0 λίτρα/100 χλμ.) και των εκπομπών ρύπων (χωρίς τέλη κυκλοφορίας για ένα μοντέλο τέτοιας αξίας) αλλά και στην οδηγική αίσθηση.
Η τετρακίνητη διαμόρφωση λόγω της συνύπαρξης βενζινοκινητήρα και ηλεκτρικού μοτέρ συνεπάγεται αυξημένες δυνατότητες κίνησης παντού – χάρη και στην απόσταση των 21,6 εκατοστών από το έδαφος – και βάρος σχεδόν 2.100 κιλά, κάτι που καθιστά αυτό το XC60 θεωρητικά λιγότερο οδηγοκεντρικό από ό,τι ίσως περίμενε κάποιος.
Ωστόσο το πρώτο ζητούμενο σε αυτή την έκδοση δεν είναι η προσέγγιση της απόλυτης οδηγικής αίσθησης αλλά η βεβαιότητα ότι οδηγείς ένα από τα πιο προηγμένα τεχνολογικά αυτοκίνητα, ένα κινούμενο σεμινάριο καινοτομίας το οποίο λόγω των διαστάσεών του – με μήκος 4,69 μέτρα είναι μεγαλύτερο από το XC40 και μικρότερο από το XC90 – θεωρείται σήμερα «το ενδεδειγμένο μέγεθος» για τα ευρωπαϊκά δεδομένα.
Στα υψηλά επίπεδα άνεσης που προσφέρει το συγκεκριμένο XC60 συμβάλλει αναμφίβολα και η ανάρτηση, η οποία αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις κακοτεχνίες των άθλιων ελληνικών δρόμων και καθιστά την έκδοση T8 Twin Engine «άλλο αυτοκίνητο».
Ωστόσο σε αυτό το XC60 δεν θα βρείτε το σύστημα διεύθυνσης με την ακριβέστερη πληροφόρηση για τον οδηγό του – στοιχείο που πολύ συχνά αφήνει αδιάφορους τους άμεσα ενδιαφερομένους -, υπάρχουν όμως πολύ αποτελεσματικά φρένα και η αίσθηση πως όλα λειτουργούν προς την ίδια ποιοτική κατεύθυνση. Σε ό,τι αφορά δε τις δυνατότητες συνδεσιμότητας ή επικοινωνίας με τον εκτός αυτοκινήτου κόσμο, το XC60 T8 απολαμβάνει τα κεκτημένα της Volvo. Το σύστημα Sensus, την κάθετα τοποθετημένη οθόνη αφής που έδειξε τον δρόμο στους premium γερμανούς κατασκευαστές και τη βεβαιότητα ότι όλα γίνονται πολύ εύκολα προσφέροντας αυξημένες δόσεις ικανοποίησης στον χειριστή του συστήματος.
Ενα ακόμη σημείο αναφοράς στη συγκεκριμένη υλοποίηση αφορά τον τρόπο που ένα SUV 390 ίππων διαχειρίζεται διαφορετικές ανάγκες προσφέροντας από 505 λίτρα στον χώρο αποσκευών έως τη δυνατότητα επιτάχυνσης από στάση σε 5,5 δευτερόλεπτα.
Για εκείνους δε που γοητεύονται από τα συστήματα υποστήριξης του οδηγού ή από εκείνα που αποτρέπουν συγκρούσεις το XC60 ανεξαρτήτως έκδοσης – άρα και εδώ – διαιωνίζει τη μακρόχρονη παράδοση του κατασκευαστή του, με μια σχεδόν εμμονική σχέση με την καινοτομία που το κατατάσσει πολύ ψηλά στη λίστα των προτιμήσεών μας.
H Plug-in υβριδική στρατηγική της Volvo
Δραστήριοι όσο ελάχιστοι σε ό,τι αφορά τον εξηλεκτρισμό της γκάμας τους, οι Σουηδοί προέβλεψαν νωρίτερα από τους περισσότερους την ανάγκη αξιοποίησης όλων των τεχνολογικών λύσεων για τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος. Ανακοινώνοντας ήδη από το 2015 τις στρατηγικές τους προτεραιότητες για την ηλεκτροκίνηση, κατάφεραν αυτό που για άλλους αποτελεί ακόμη ζητούμενο: δημιούργησαν δύο διαφορετικού μεγέθους πλατφόρμες (τη CMA και την SPA), έτοιμες να φιλοξενήσουν μπαταρίες από την πρώτη στιγμή. Αυτό τους έδωσε τη δυνατότητα να βρεθούν μπροστά από τις εξελίξεις ξεκινώντας από τα μοντέλα των Σειρών 90 και 60 για να φτάσουν στη Σειρά 40, επιτυγχάνοντας πρωτόγνωρους εμπορικούς και περιβαλλοντικούς στόχους στο συγκεκριμένο πεδίο. «Για εμάς στη Volvo η Plug-in υβριδική τεχνολογία αποτελεί την κρισιμότερη παράμετρο σε μια στρατηγική που μας επιτρέπει να έχουμε άμεσα αποτελέσματα στην επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ενωση για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ταυτόχρονα μας εξασφαλίζει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον premium ανταγωνισμό μας καθώς προβλέψαμε έγκαιρα ότι δεν μπορείς να δίνεις στο κοινό αυτό που θέλει – για παράδειγμα τα SUV που έχουν διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση – χωρίς να φροντίσεις πως θα μειώσεις την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων αυτών των αυτοκινήτων» υπογραμμίζει ο Hakan Samuelsson, διευθύνων σύμβουλος της Volvo Cars. Κάπως έτσι και με πηγή έμπνευσης τη διαχρονικά στενή σχέση των Σουηδών με τη φύση, η ηγεσία της Volvo δημιούργησε μια νέα επιχειρηματική ευκαιρία: το 2021 ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που θα κατασκευάζει και θα διαθέτει στη διεθνή αγορά θα είναι Plug-in υβριδικό. Ποσοστιαία αυτό το 25% αποτελεί μέγεθος που όχι μόνο υπερβαίνει τον μέσο όρο αλλά δημιουργεί και νέα δεδομένα στο πεδίο της κερδοφορίας. «Η Plug-in υβριδική δραστηριότητά μας είναι κερδοφόρα από την πρώτη στιγμή παρέχοντας μια ρεαλιστικά πειστική απάντηση και μια εξαιρετική εναλλακτική πρόταση σε όσους ανησυχούν για την αυτονομία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων» επισημαίνει ο H. Samuellson, τονίζοντας πως ανεξαρτήτως μοντέλου οι ιδιοκτήτες Plug-in υβριδικών Volvo κινούνται καθημερινά σε ποσοστό 40%-50% των διαδρομών τους αποκλειστικά με την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται στην μπαταρία ιόντων λιθίου και αρκεί κατά μέσο όρο για να διανύσουν απόσταση 50 χιλιομέτρων.
Η αλήθεια των αριθμών
Στην ελληνική αγορά διατίθενται ήδη επτά Plug-in υβριδικά μοντέλα Volvo με τα διακριτικά Recharge Twin Engine PHEV συνδυάζοντας κινητήρα βενζίνης και ηλεκτροκινητήρα σε τιμές από 37.400 ευρώ και σημαντικά φορολογικά οφέλη για τους χρήστες εταιρικών οχημάτων. Με εξαίρεση το XC40 T5 PHEV, στο οποίο ο θερμικός κινητήρας έχει χωρητικότητα 1,5 λίτρο, η κίνηση μεταδίδεται στους μπροστινούς τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου και η συνδυασμένη ισχύς φτάνει τους 262 ίππους, στα υπόλοιπα έξι PHEV (S60, V60, S90, V90, XC60 και XC90) κοινό τόπο αποτελούν ο κινητήρας βενζίνης 2,0 λίτρων, η τετρακίνηση, το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και η συνδυασμένη απόδοση των 340 ίππων (στις εκδόσεις T6) ή των 390 ίππων (στις εκδόσεις Τ8) που προϊδεάζουν για τις επιδόσεις τους. Παρ’ όλα αυτά η κατανάλωση καυσίμου στον συνδυασμένο κύκλο κατά WLTP κυμαίνεται από 1,5 έως 3,5 λίτρα/100 χλμ. και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στο ίδιο πρωτόκολλο μέτρησης από 36 έως 80 γραμμ./χλμ.

