Σύμφωνα με την άποψη αρκετών εκπροσώπων της ελληνικής διανομής, ένας από τους λόγους για τους οποίους το 2022 υπήρξε χρονιά με μειωμένα εισιτήρια ήταν και η χαμηλή ποιότητα των ίδιων των ταινιών, οι περισσότερες από τις οποίες γυρίστηκαν είτε εν μέσω της πανδημίας COVID-19 είτε στο διάστημα που τα πράγματα είχαν αρχίσει κάπως να καλυτερεύουν. Αν και αυτή η άποψη μπορεί να ακούγεται κάπως σαν άλλοθι μπροστά στη σκληρή πραγματικότητα που λέει ότι πολύς κόσμος έχει πλέον συνηθίσει να παρακολουθεί ταινίες στο σπίτι του, η αλήθεια είναι ότι ο κινηματογράφος κατά τη διάρκεια των τελευταίων εξήντα χρόνων έχει αντιμετωπίσει πολλά εμπόδια και τα έχει ξεπεράσει. Επομένως, βλέποντας το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο, είναι πολύ πιθανό να ξεπεράσει και αυτό το τελευταίο εμπόδιο. Πολλά λοιπόν θα φανούν κατά τη διάρκεια του προσεχούς έτους, το οποίο όντως δείχνει ανεβασμένο κρίνοντας από το προϊόν που βρίσκεται ήδη στον προγραμματισμό. Και είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι κάποιες εταιρείες εξακολουθούν να επενδύουν στην ακριβή ελληνική παραγωγή, όπως συμβαίνει με την Tanweer, η οποία ακολουθώντας το μοντέλο των επιτυχιών «Ευτυχία» και «Σμύρνη μου αγαπημένη» το φθινόπωρο του 2023 θα παρουσιάσει τη «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα από το λογοτεχνικό αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στον ρόλο της ηρωίδας του τίτλου.

Κορυφαίοι σκηνοθέτες

Πέρυσι, περίπου τέτοια εποχή, αναφέραμε ότι η τελευταία ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε «Killers of the Flower Moon» θα είναι ίσως μια από τις εκπλήξεις του 2022. Oμως τελικά η ταινία, μέσω της οποίας ο διάσημος σκηνοθέτης με πρωταγωνιστή τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο επιστρέφει σε μια τραγωδία των ιθαγενών Ινδιάνων Osage στην Οκλαχόμα της δεκαετίας του 1920, κρατήθηκε για το 2023. Η υπογραφή Σκορσέζε είναι αρκετή για τη δημιουργία μεγάλων προσδοκιών και το ίδιο μπορείς πεις για τον Κρίστοφερ Νόλαν, τον βρετανό σκηνοθέτη επιτυχιών όπως η «Δουνκέρκη» και οι ταινίες Μπάτμαν με τον Κρίστιαν Μπέιλ: σε δικό του σενάριο, ο Νόλαν γύρισε τον «Οπενχάιμερ» (Oppenheimer), όπου ο Κίλιαν Μέρφι υποδύεται τον επιστήμονα Ρόμπερτ Οπενχάιμερ που έπαιξε κομβικό ρόλο στην υλοποίηση του «Σχεδίου Μανχάταν» (The Manhatan Project) της Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας των ΗΠΑ. Από την πλευρά του και ενώ έχει να παρουσιάσει ταινία από το 2020 με το «Φεστιβάλ του Ρίφκιν», ο Γούντι Αλεν βρίσκεται στο post production της 50ής ταινίας του «Wasp 22», που είναι γυρισμένη εξ ολοκλήρου στο Παρίσι με ευρωπαίους ηθοποιούς όπως οι Λου Ντε Λαζ, Μελβίλ Πουπό, Ελσα Ζίλμπερσταϊν. Μέσα στο 2023 περιμένουμε επίσης το βιογραφικό δράμα για τον Ενζο Φεράρι «Ferrari», μέσω του οποίου ο Μάικλ Μαν επιστρέφει ύστερα από αρκετά χρόνια στην κινηματογραφική σκηνοθεσία (με πρωταγωνιστή τον Ανταμ Ντράιβερ), δύο ταινίες του Γκάι Ρίτσι – «The Covenant» με τον Τζέικ Τζίλενχααλ και «Operation Fortune: Ruse De Guerre» με τον Τζέισον Στέιθαμ -, αλλά και την τελευταία ταινία του Ασιάτη Τζον Γου, την περιπέτεια εκδίκησης «Silent night» με πρωταγωνιστή τον Τζόελ Κίναμαν.

Λίγο πριν από τα Οσκαρ

Από τις 5 Ιανουαρίου ανοίγει στις αίθουσες η «Φάλαινα» (The whale), η πολυσυζητημένη τελευταία ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι με τον κυριολεκτικά μεταμορφωμένο σε «ανθρώπινη φάλαινα» Μπρένταν Φρέιζερ στον ρόλο ενός καθηγητή σε βαθιά κρίση – με όλους και κυρίως τον εαυτό του. Από τaην εποχή που η ταινία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας το όνομα του Φρέιζερ συζητιέται για τα προσεχή Οσκαρ, όπως και του Κόλιν Φάρελ, πρωταγωνιστή στα «Πνεύματα του Ινισέριν» του Μάρτιν Μακ Ντόνα, που επίσης προβλήθηκε στη Βενετία αποσπώντας το βραβείο ερμηνείας για τον πρώτο και σεναρίου για τον δεύτερο. Και πάλι στο Φεστιβάλ Βενετίας έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της η ταινία «Tar», με την Κέιτ Μπλάνσετ στον ρόλο του τίτλου, που είναι βέβαιο πλέον ότι θα την οδηγήσει στα Οσκαρ. Στην ταινία του Τοντ Φιλντ η αυστραλέζα ηθοποιός είναι όντως εξαιρετική, παίζοντας μια διευθύντρια συμφωνικής ορχήστρας η οποία βρίσκεται μπροστά σε μια από τις πιο άσχημες περιόδους της προσωπικής και επαγγελματικής ζωής της. Στον προγραμματισμό επίσης υπάρχουν οι τελευταίες ταινίες των Φλόριαν Ζέλερ και Σαμ Μέντες, αντιστοίχως ο «Γιος» (The son) με τον Χιου Τζάκμαν και το «Empire of light» με την Ολίβια Κόλμαν. Και οι δύο αναμένεται να ακουστούν στα προσεχή Οσκαρ.

Oι γνωστές «συνέχειες»

Αρκετές ταινίες που ακολουθούν γνωστές επιτυχίες βρίσκονται στον προγραμματισμό του 2023. Παίρνοντας τη σκυτάλη από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, ο Τζέιμς Μάνγκολντ σκηνοθετεί τον Χάρισον Φορντ στην τελευταία περιπέτεια του Ιντιάνα Τζόουνς «Indiana Jones and the Dial of Destiny», ενώ για έβδομη φορά στην καριέρα του ο Τομ Κρουζ μετατρέπεται στον πράκτορα ειδικών αποστολών Ιθαν Χαντ στο «Mission: Impossible 7». Το δεύτερο μέρος του «Dune» σε σκηνοθεσία Ντενί Βιλνέβ έχει μεγάλες προσδοκίες διότι συνεχίζει τον μύθο του πρώτου μέρους που είδαμε το 2021. Ο Μάικλ Μπ. Τζόρνταν φοράει για τρίτη φορά τα γάντια του μποξ στο «Κριντ 3», αν και στο πλευρό του αυτή τη φορά δεν βρίσκεται ο Σιλβέστερ Σταλόνε, ο οποίος όμως επιστρέφει για τρίτη φορά μαζί με τα παλικάρια του, τους «Αναλώσιμους» (η τέταρτη ταινία, θυμίζουμε, είχε γυρίσματα και στην Κεντρική Μακεδονία). Οι περιπέτειες του Κιάνου Ριβς ως Τζον Γουίκ συνεχίζονται με μια τέταρτη ταινία, όπως και η θορυβώδης μάχη των τεράστιων ρομπότ Transformers που επανέρχονται στην οθόνη με το «Transformers: Rise of the beasts». Από το σύμπαν της Marvel θα δούμε να έρχονται οι «Marvels», το «Spider-Man: Ακροβατώντας στο αραχνο-σύμπαν», ένα καινούργιο κινούμενο σχέδιο του Αραχνάνθρωπου, και ο Τζέισον Μαμόα και πάλι ως Ακουαμαν στο «Aquaman: Το χαμένο βασίλειο». Χωρίς την Τζένιφερ Λόρενς, μια ακόμη ταινία της «σειράς» τανιών «Αγώνες πείνας» βρίσκεται επίσης στον προγραμματισμό με τίτλο «The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakessaw», ενώ για να περάσουμε λίγο στον τρόμο, μια έκτη ταινία «Scream» θα απασχολήσει κυρίως τους φαν αυτής της «σειράς».