«Τέλος εποχής» για τα ΕΛΤΑ, καθώς με την ολοκλήρωση της εξαγγελθείσας αναδιάρθρωσής τους, που ξεκίνησε με το κλείσιμο των πρώτων 46 καταστημάτων εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων σε όλη τη χώρα και αναμένεται να ολοκληρωθεί (;) μετά από τρεις μήνες, θα μπει οριστικό λουκέτο σε 204 από τα 486 καταστήματα του δικτύου τους.
Το Υπερταμείο όρισε ως μεταβατικό διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ τον Μάριο Τέμπο, στέλεχος με πολυετή εμπειρία στον επιχειρησιακό μετασχηματισμό και μέχρι πρότινος αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο. Σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, θα αναζητηθεί νέο «αφήγημα» για την επόμενη μέρα, η οποία βρίσκει ήδη τα ΕΛΤΑ με μείον 46 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα, Ρόδο, Χανιά και Ιεράπετρα, αλλά και με ένα προαναγγελθέν πρόγραμμα κλεισίματος άλλων 158 καταστημάτων στην υπόλοιπη χώρα.
Έπειτα από τις τελευταίες εξελίξεις, το σχέδιο που θα εμφανίσουν κυβέρνηση και νέα διοίκηση των ΕΛΤΑ, όπως επισημαίνουν στελέχη της ταχυδρομικής αγοράς, «δεν θα πρέπει να εξαντλείται στο γιατί πρέπει να κλείσουν και τα υπόλοιπα 158 καταστήματα, αλλά τι μέλλει γενέσθαι πραγματικά με την επιχείρηση που βρίσκεται συνεχώς στο κόκκινο». Θα πρέπει, δηλαδή, να προταθεί ρεαλιστική λύση για το διαρκές πρόβλημα βιωσιμότητας των ΕΛΤΑ, τα οποία, σύμφωνα με την κυβέρνηση, «σε λίγους μήνες θα αντιμετωπίσουν ζήτημα ακόμα και για την καταβολή της μισθοδοσίας των εργαζομένων τους».
Πόσω μάλλον όταν, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, «το κράτος δεν μπορεί να πληρώνει τα χρήματα που απαιτούνται για την επιχείρηση, γιατί είναι στην ελεύθερη αγορά, ανήκουν στο Υπερταμείο και υπάρχουν προσφυγές από ανταγωνιστές στην ΕΕ».
Τι αλλάζει με το νέο σχέδιο;
Με τα επόμενα 158 καταστήματα που θα βάλουν λουκέτο έπειτα από τρεις μήνες θα κλείσει το 42% των καταστημάτων των ΕΛΤΑ. Σε αυτά απασχολούνταν πάνω από 600 υπάλληλοι, οι περισσότεροι εκ των οποίων προορίζονται να γίνουν διανομείς. Με τον τρόπο αυτόν, υποστηρίζουν τα ΕΛΤΑ, υπολογίζεται πως οι 1.400 ταχυδρόμοι που υπηρετούν σήμερα θα αυξηθούν σε περίπου 1.700, ενώ στα σημεία που χάνουν το κατάστημά τους τη σκυτάλη της εξυπηρέτησης θα πιάσουν οι αγροτικοί διανομείς. Σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ, «τίποτα δεν θα αναιρέσει τον κοινωνικό ρόλο της εταιρείας».
Σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ, «σε κάθε περιοχή όπου αναστέλλεται η λειτουργία καταστήματος οι πολίτες θα ενημερώνονται για τον αγροτικό ταχυδρόμο που τους εξυπηρετεί και θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας μαζί του για προγραμματισμό κατ’ οίκον εξυπηρέτησης». Ο μηχανισμός θα λειτουργεί ως εξής:
- Στο τηλεφωνικό κέντρο 212-0000.700 οι πολίτες θα μαθαίνουν το τηλέφωνο του διανομέα που εξυπηρετεί την περιοχή τους (υπηρεσιακό κινητό τηλέφωνο ή σταθερό του καταστήματος της ευρύτερης περιοχής).
- Μέσω τηλεφώνου θα κλείνουν ραντεβού με τον διανομέα για εξυπηρέτηση κατ’ οίκον.
- Ο διανομέας θα πηγαίνει είτε στο σπίτι είτε στην πλατεία του χωριού (όπως συμβαίνει σήμερα σε κάποιες περιοχές) με POS και PDA, ώστε να δέχεται ή να κάνει πληρωμές (π.χ. συντάξεων), να κάνει εισπράξεις, αποστολές και παραδόσεις αντικειμένων.
Τo μεγαλύτερο «στοίχημα» θα είναι κατά πόσο το νέο σύστημα θα επαρκεί για την εξυπηρέτηση των ηλικιωμένων και των ανθρώπων που μένουν σε μικρά χωριά, μικρά νησιά και ακριτικές περιοχές
Ραντεβού με τον ταχυδρόμο
Στις περιοχές που θα κλείσουν τα καταστήματα των ΕΛΤΑ θα επιδιωχθεί να λειτουργήσουν ταχυδρομικά πρακτορεία. Πρόκειται για τοπικές μικρές επιχειρήσεις, όπως καφενεία, βιβλιοπωλεία, λογιστικά γραφεία, μίνι μάρκετ και μπακάλικα ή ακόμη και κρεοπωλεία, που θα λειτουργούν ως σημεία αναφοράς για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες. Εκεί θα πηγαίνει ο ταχυδρόμος το δέμα ή το γράμμα όταν δεν θα βρίσκει στο σπίτι του τον παραλήπτη, εκεί θα μπορούν να πληρώνονται λογαριασμοί κ.λπ. Ο θεσμός των πρακτορείων λειτουργεί ήδη πάνω από 20 χρόνια, ενώ σήμερα υπάρχουν περίπου 550-600 πράκτορες σε όλη την Ελλάδα.
Βέβαια, το σύστημα αυτό μένει να φανεί στην πράξη κατά πόσο θα είναι λειτουργικό, δεδομένου ότι οι διανομείς θα έχουν πλέον αρκετά μεγαλύτερο φόρτο εργασίας, ενώ θα πρέπει να ανταποκρίνονται και σε πολλαπλάσια ραντεβού συγκριτικά με το έργο που είχαν έως σήμερα. Ομως, τo μεγαλύτερο «στοίχημα» θα είναι κατά πόσο το νέο σύστημα θα επαρκεί για την εξυπηρέτηση των ηλικιωμένων και των ανθρώπων που μένουν σε μικρά χωριά, μικρά νησιά και ακριτικές περιοχές, καθώς τα ΕΛΤΑ εξακολουθούν να καταβάλλουν τις συντάξεις σε τουλάχιστον 250.000 συνταξιούχους του ΟΓΑ.
7 Eρωτήσεις & Απαντήσεις
1. Γιατί κλείνουν τα καταστήματα των ΕΛΤΑ;
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο του «Στρατηγικού Σχεδίου Αναδιοργάνωσης 2023-2027» και του «εξορθολογισμού» του δικτύου τους πρόκειται να κλείσουν συνολικά 204 καταστήματα, με στόχο τη μείωση των ιδιόκτητων καταστημάτων και τη λειτουργία μέσω συνεργατών σε ορισμένες περιοχές. Η μείωση αφορά κυρίως καταστήματα με χαμηλή εμπορική δραστηριότητα ή που βρίσκονται σε περιοχές με επικάλυψη εξυπηρέτησης.
2. Ποιες περιοχές – καταστήματα επηρεάζονται;
Αφορά καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, πόλεις και επαρχία. Στον κατάλογο που έγινε γνωστός προβλέπεται να κλείσουν καταστήματα που βρίσκονται σε νησιωτικές, ορεινές ή απομακρυσμένες περιοχές, καθώς και σε αστικά κέντρα.
3. Αν το κατάστημά μου κλείσει, πώς θα εξυπηρετηθώ;
Τα ΕΛΤΑ υποστηρίζουν ότι το νέο μοντέλο προβλέπει να συνεχιστεί η εξυπηρέτηση των πολιτών «και της πιο απομακρυσμένης περιοχής». Οπως αναφέρουν, το προσωπικό των καταστημάτων που κλείνουν θα μετακινηθεί σε υπηρεσίες διανομής. Επιπλέον, προβλέπεται ότι ορισμένα καταστήματα θα λειτουργούν μέσω συνεργατών (outsourcing), αντί απευθείας ως ιδιόκτητα. Οι πιθανές επιλογές είναι:
- Μεταφορά της εξυπηρέτησης σε γειτονικό κατάστημα που θα παραμείνει ανοιχτό.
- Εξυπηρέτηση κατ’ οίκον για ηλικιωμένους ή κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών (ανακοινώθηκε ως δυνατότητα).
- Χρήση εναλλακτικών δικτύων συνεργατών ή ταχυμεταφορών που θα αναλάβουν μέρος των υπηρεσιών.
4. Τι υπηρεσίες θα συνεχίσουν να προσφέρονται;
Ολες οι βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες – αποστολή και παραλαβή γράμματος/δέματος, πληρωμές λογαριασμών, υποστήριξη συντάξεων/τσιπ (όπου ισχύει) – δηλώνεται ότι θα συνεχιστούν μέσω του νέου δικτύου. Η εταιρεία επισημαίνει ότι θέλει να εξασφαλίσει «την καλύτερη δυνατή υπηρεσία».
Ωστόσο, επειδή ο τρόπος λειτουργίας αλλάζει (μείωση ιδιόκτητων καταστημάτων, χρήση συνεργατών), θα υπάρξουν αλλαγές σε ωράρια, τοποθεσίες, τρόπο εξυπηρέτησης.
5. Τι πρέπει να κάνω ως κάτοικος περιφέρειας για να ενημερωθώ;
Ελέγξτε αν το κατάστημα της περιοχής σας περιλαμβάνεται στη λίστα προς κλείσιμο. Δημοσιεύσεις με λίστες καταστημάτων έχουν ήδη γίνει. Επικοινωνήστε με τα ΕΛΤΑ (τηλεφωνικά ή μέσω ιστοσελίδας) για να μάθετε ποιο είναι το νέο κατάστημα/τρόπος εξυπηρέτησης για την περιοχή σας. Ενημερωθείτε αν υπάρχει δυνατότητα κατ’ οίκον εξυπηρέτησης (και αν ισχύει για την περιοχή σας).
Σε περίπτωση που το κατάστημα είναι κλειστό, προετοιμαστείτε για μετακίνηση σε άλλο χώρο ή αλλαγή τρόπου εξυπηρέτησης (π.χ. συνεργάτης, ταχυμεταφορά). Κρατήστε αποδεικτικά και ηλεκτρονική επικοινωνία για την εξυπηρέτησή σας (σε περίπτωση καθυστέρησης ή προβλημάτων).
6. Ποιες είναι οι ενδεχόμενες δυσκολίες / τι πρέπει να προσέξω;
Σε απομακρυσμένες/νησιωτικές περιοχές υπάρχουν ανησυχίες ότι η πρόσβαση θα δυσκολέψει. Η αλλαγή λειτουργίας μπορεί να συνεπάγεται διαφορετικά ωράρια, μετακίνηση σε κατάστημα πιο μακριά ή χρήση εναλλακτικών τρόπων εξυπηρέτησης – προγραμμάτων με ραντεβού, κατ’ οίκον εξυπηρέτηση κ.λπ.
Το τελικό δίκτυο και η ακριβής μορφή των υπηρεσιών συνεργατών δεν φαίνεται ότι έχουν πλήρως προσδιοριστεί για όλες τις περιοχές. Οι πολίτες θα πρέπει να επιμείνουν στην ενημέρωση για τα δικαιώματά τους, ειδικά αν πρόκειται για υπηρεσίες καθολικής πρόσβασης.
7. Ποιες είναι οι προθέσεις των ΕΛΤΑ για το μέλλον;
Προβλέπεται να παραμείνουν ιδιόκτητα περίπου 282 καταστήματα, ενώ τα υπόλοιπα θα λειτουργούν μέσω συνεργατών. Το προσωπικό που υπηρετούσε στα καταστήματα που κλείνουν θα μεταφερθεί σε άλλες παραγωγικές λειτουργίες, όπως αυξημένη διανομή. Η φιλοδοξία είναι να εξυγιανθεί η εταιρεία και να περιοριστούν οι ζημιές.
