Ανθρωποι με μια τσάντα στον ώμο και με έναν καφέ που έφτιαξαν βιαστικά στο σπίτι περιμένουν κάτω από τα κίτρινα φώτα του σιδηροδρομικού σταθμού στο Κιάτο. Εχουν ξυπνήσει από τις 3.30 τα ξημερώματα και περπάτησαν μέσα στο πυκνό σκοτάδι με σκοπό να φτάσουν εγκαίρως στις δουλειές τους. Είναι οι εργαζόμενοι που ξεκινούν τη μέρα τους τη νύχτα.
Το πρώτο δρομολόγιο, άλλωστε, μετά τον ανασχεδιασμό της Hellenic Train το Σάββατο 22 Νοεμβρίου (τα δρομολόγια άλλαξαν ξανά στις 29 Νοεμβρίου) αναχωρούσε στις 4.39, ενώ το επόμενο στις 6.28. Το ενδιάμεσο δρομολόγιο «κόπηκε».
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι από το Κιάτο, το Ζευγολατιό, την Κόρινθο, τους Αγίους Θεοδώρους και τις υπόλοιπες περιοχές έξω από την Αθήνα να φτάνουν είτε νωρίτερα στον χώρο εργασίας τους είτε να καθυστερούν. Τις προηγούμενες ημέρες, μάλιστα, παρατηρήθηκαν φαινόμενα έντονου συνωστισμού στη γραμμή προς Πειραιά κατά τις πρωινές ώρες, καθώς οι επιβάτες που χρησιμοποιούσαν το «κομμένο» δρομολόγιο γίνονταν ένα με τους επόμενους.
Ο ανασχεδιασμός των δρομολογίων εφαρμόστηκε χωρίς την έγκαιρη ενημέρωση των επιβατών, αλλά και του Σωματείου Εργαζομένων Επιβατών Προαστιακού (ΣΕΕΠ) που εκπροσωπεί πολλούς από αυτούς. Ανακοινώθηκε την Πέμπτη (20/11), εφαρμόστηκε δύο ημέρες μετά.
Οι αντιδράσεις, ατομικές και συλλογικές, ήταν έντονες. Υπενθυμίζουμε ότι σε πολλούς σταθμούς τα εκδοτήρια έκλεισαν και μοναδικοί «πληροφοριοδότες» του επιβατικού κοινού είναι οι security, οι οποίοι λειτουργούν ως… μεγάφωνα.
Η απάντηση της Hellenic Train για τον λόγο που δεν επικοινώνησε με το ΣΕΕΠ ήταν ότι «δεν βρήκαμε επαφή, ένα τηλέφωνο», μια απάντηση η οποία, αν όχι αστεία, είναι σίγουρα ανεπαρκής από τη στιγμή που πολλοί επιβάτες, εγκλωβισμένοι σε ένα εξαιρετικά στενό χρονικό πλαίσιο, δεν κατάφεραν να βρουν μια λύση με τους εργοδότες τους για νέα, προσαρμοσμένα στα νέα δεδομένα του Προαστιακού, ωράρια.
Ορθιοι επιβάτες από τους Αγίους Θεοδώρους
Ο Παναγιώτης αναχωρούσε από τους Αγίους Θεοδώρους στις 6.25 το πρωί και βρέθηκε μέσα σε μια νύχτα να ξυπνάει από τις 4.00 προκειμένου να προλάβει το νέο δρομολόγιο στις 5.04. «Εργάζομαι στον Αγιο Δημήτριο και χτυπάω την κάρτα μου στις 8.00. Περίμενα γύρω στη μιάμιση ώρα για να ξεκινήσω δουλειά και το γραφείο ήταν κλειστό» λέει ο ίδιος.
«Αυτό που βίωσα είναι έλλειψη σεβασμού προς τον εργαζόμενο. Στο δεύτερο δρομολόγιο εξελίχθηκαν σκηνές τριτοκοσμικής χώρας, καθώς οι επιβάτες δύο δρομολογίων βρέθηκαν σε ένα. Σαν να θέλει κάποιος να μας τιμωρήσει που εργαζόμαστε στην Αθήνα αλλά δεν επιθυμούμε να ζούμε σε αυτήν».
Οι αλλαγές, από τις πρώτες μέρες της εφαρμογής τους, προκάλεσαν τεράστια αναστάτωση, τονίζει η πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Επιβατών Προαστιακού, Μόνικα Φρώυντε. «Από τους Αγίους Θεοδώρους οι επιβάτες ήταν όρθιοι, δεν υπήρχαν θέσεις. Η κατάσταση ήταν αφόρητη. Υπήρχαν φήμες ότι θα αλλάξουν τα δρομολόγια, επίσημη ανακοίνωση όμως δεν είχαμε».
Η αναδιαμόρφωση της λειτουργίας του προαστιακού χωρίς τη συμμετοχή των χρηστών του αποτελεί γεγονός, με την επιστολή διαμαρτυρίας του ΣΕΕΠ να φτάνει από την Κυριακή (23/11) στην Hellenic Train, τον νέο ΟΣΕ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη ΡΑΣ, μέχρι και τον Συνήγορο του Πολίτη.
Παράλληλα, εκατοντάδες επιβάτες της γραμμής Κιάτο-Πειραιάς, είτε από τα social media είτε με δικές τους επιστολές, μιλούσαν για πλήρη απαξίωση των υπεραστικών δρομολογίων, καθώς είναι κοινό μυστικό πως, εκτός από τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις που βιώνουν, είναι οι μόνοι που πραγματικά πληρώνουν, με τον έλεγχο των εισιτηρίων και των μηνιαίων καρτών μετά τη Μαγούλα να είναι σπάνιος.
Η αντίδραση για το «κόψιμο» του δεύτερου δρομολογίου από το Κιάτο ήταν τόσο έντονη που την Τρίτη 25 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστου Δήμα, του αναπληρωτή υπουργού και αρμόδιου για τις μεταφορές, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, του Χρήστου Παληού, διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ, ανθρώπων της Hellenic Train και του ΣΕΕΠ. Το αποτέλεσμα;
Το πλέγμα των δρομολογίων άλλαξε ξανά στις 29 Νοεμβρίου. «Εν πολλοίς έχει λήξει το ζήτημα» λέει στο «Βήμα» ο Χρίστος Δήμας.
Οι αδικημένοι της «διόρθωσης»
«Είπαμε ότι το κενό μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου δρομολογίου στη γραμμή Κιάτο-Πειραιάς είναι προβληματικό. Φάνηκε να το καταλαβαίνουν» αναφέρει η Μόνικα Φρώυντε. «Αποφασίστηκε το πρώτο δρομολόγιο να ξεκινάει από το Κιάτο στις 5.28 και όχι στις 4.39. Κάθε ώρα θα υπάρχει ένα».
Η νέα αλλαγή, βέβαια, δεν εξυπηρετεί όσους δουλεύουν στις 7.00. Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης εξετάζει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθούν λεωφορεία για αυτά τα άτομα από τη στιγμή που το τροχαίο υλικό δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε περισσότερα δρομολόγια.
«Είναι άδικη και η νέα αλλαγή, είμαστε και εμείς που δουλεύουμε σε νοσοκομεία, εργοστάσια και καλύπτουμε τη βάρδια 7-3. Τι θα γίνει με εμάς;» αναρωτιέται η Γιώτα, επιβάτρια της γραμμής. Δείγμα της απογοήτευσης που επικρατεί είναι το επεισόδιο που συνέβη όταν μια κοπέλα δεν δέχτηκε να δείξει τη μηνιαία κάρτα της στον ελεγκτή, με αποτέλεσμα να παρέμβει η αστυνομία, η οποία πλέον βρίσκεται εντός των συρμών.
«Με τις αλλαγές έχει βελτιωθεί η κατάσταση στην Αθήνα, ήταν μάλιστα και δικό μας αίτημα στον ΟΣΕ» λέει η Αλεξάνδρα Κασσίμη, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της Hellenic Train. «Υπήρχαν ζητήματα με πολλές καθυστερήσεις, οι οποίες ήταν κι αυτές απαραίτητες ώστε να συνεχιστούν τα έργα όπως οι μονοδρομήσεις».
Στην ερώτηση για ποιον λόγο δεν επικοινώνησε κανένας με το ΣΕΕΠ πριν από τον ανασχεδιασμό, η απάντηση ήταν πως «αυτό αποκαταστάθηκε».
Τα οφέλη για το επιβατικό κοινό της Αθήνας, εκτός από τα δρομολόγια προς το Αεροδρόμιο που αυξήθηκαν, έχουν να κάνουν με το ενιαίο κύκλωμα. Τώρα, με τον τρόπο που έχουν σχεδιαστεί τα νέα δρομολόγια υπάρχουν δύο διαφορετικές γραμμές. Αυτό σημαίνει πως δεν μετακυλίεται το πρόβλημα της μιας γραμμής στην άλλη δημιουργώντας καθυστερήσεις. Τα αποτελέσματα θα φανούν σε βάθος χρόνου. Μέχρι τότε, ακόμα και όσοι πιστεύουν ότι μπορεί να βάλουν σε μια τάξη το χάος σηκώνουν τα χέρια ψηλά…
