Στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου αναμένεται τον Ιούνιο η επόμενη μεγάλη περιοδική έκθεση μετά την επιτυχημένη «Αστυγραφία». Πρόκειται για μια διεθνή έκθεση με θέμα τη «Δημοκρατία και την Τέχνη στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία» και διοργανώνεται με την αφορμή της συμπλήρωσης 50 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στην Ελλάδα. Η διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ συνεργάζεται εν προκειμένω με μουσεία και ερευνητικά ιδρύματα στην Ισπανία και την Πορτογαλία προκειμένου να διερευνηθούν οι κοινές ιστορικές διαδρομές των τριών χωρών.

View this post on Instagram

A post shared by National Gallery Athens (@nationalgalleryathens)

Μάλιστα θα πλαισιωθεί από προβολές ντοκιμαντέρ και ταινιών μυθοπλασίας, δημόσιες συζητήσεις και άλλες δράσεις. Οσον αφορά το πρόγραμμα του «Ενδιάμεσου χώρου» που έχει ως στόχο να τροφοδοτήσει με σύγχρονες επιμελητικές και θεωρητικές προσεγγίσεις την ανάγνωση της μόνιμης συλλογής, μετά την έκθεση της Ρένας Παπασπύρου αναμένονται άλλες δύο μέσα στη χρονιά, μία με αρχειακό χαρακτήρα και μία ομαδική.

View this post on Instagram

A post shared by ΕΜΣΤ (@emstathens)

Τον Φεβρουάριο αναμένεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης το 2ο μέρος του κύκλου εκθέσεων «What if women ruled the world?» με την παρουσίαση οκτώ ατομικών εκθέσεων γυναικών καλλιτεχνών. Πρόκειται για τη Μαροκινή Μπούχρα Καλίλι, την Αμερικανίδα Λόλα Φλας, τη Μαλβίνα Παναγιωτίδη, την Ελβετίδα Κλαούντια Κόμτε, την Ισραηλινή Γιάελ Μπαρτάνα, την Ολλανδο-ινδονήσια Χαντάσα Εμέριχ και τη Γαλλίδα Μπερτίγ Μπακ – αυτή η τελευταία εγκαινιάζει και το πρόγραμμα spotlight μέσω του οποίου θα αναδεικνύεται το έργο καλλιτέχνη της συλλογής. Επίσης θα διοργανωθεί μια αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο της Ιρανής Τάλα Μαντάνι.

Το 3ο μέρος του προγράμματος έρχεται τον Μάιο με τη διοργάνωση μιας μεγάλης αναδρομικής αφιερωμένης στο έργο της Πένι Σιόπις (11/5), μιας καλλιτέχνιδας που γεννήθηκε στη Νότια Αφρική από έλληνες γονείς και έγινε γνωστή για την ενεργή στάση της σε σχέση με τα δικαιώματα των γυναικών και την αντίσταση κατά του απαρτχάιντ (επιμέλεια Κατερίνας Γρέγου).

Νεοϊμπρεσιονισμός στην Αθήνα

Στο Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή εγκαινιάζεται στις 10/1 ένα ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο κίνημα του νεοϊμπρεσιονισμού για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Στην έκθεση «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου» (1891-1914) το επίκεντρο βρίσκεται βέβαια στη Μεσόγειο όπως επηρέασε με το τοπίο και το φως της καλλιτέχνες όπως οι Πολ Σινιάκ, Ανρί Ματίς, Ανρί Μανγκέν, Λουί Βαλτά κ.ά. Πραγματοποιείται σε συνεργασία με σημαντικά ευρωπαϊκά μουσεία μεταξύ των οποίων το Ορσέ, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, το Πομπιντού, το Μουσείο της Γκρενόμπλ αλλά και ιδιώτες ευρωπαίους συλλέκτες. Τα περισσότερα έργα έρχονται στην Ελλάδα για πρώτη φορά και θα παρουσιαστούν σε επιμέλεια της επίτιμης επιστημονικής διευθύντριας του Μουσείου Ιμπρεσιονισμού του Ζιβερνί, Μαρίνα Φερέτι Μποκιγιόν και της υπεύθυνης συλλογής του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδή, Μαρίας Κουτσομάλλη-Moreau.

To εκθεσιακό πρόγραμμα του ΟΠΑΝΔΑ θα εκκινήσει προς την άνοιξη, δεδομένου ότι η θητεία του επιμελητή εκθέσεων και εικαστικών δράσεων του Οργανισμού έχει λήξει και αναμένεται να δούμε τι μέλλει γενέσθαι εν μέσω των αλλαγών. Διότι για παράδειγμα ο ΟΠΑΝΔΑ αναμένεται να καταργηθεί και ο Δήμος Αθηναίων διαθέτει πλέον αντιδήμαρχο Πολιτισμού & Αθλητισμού που είναι η νομικός Ελένη Ζωντήρου.

Σίντι Σέρμαν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Εργο της Σίντι Σέρμαν στην έκθεση «CLOSE-UP» στο Riehen της Ελβετίας.

Περισσότερα από εκατό έργα της Σίντι Σέρμαν που απεικονίζει με το έργο της ένα μεγάλο εύρος γυναικείων στερεοτύπων πρόκειται να παρουσιαστούν στην έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από την άνοιξη του 2024 (Μέγαρο Σταθάτου). Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της διάσημης αμερικανίδας καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα, στην οποία θα παρουσιαστούν έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών «Untitled Film Stills» (1977-1980), καθώς και από τις σειρές «Rear Screen Projections» (1980), «Centerfolds» (1981) και «Color Studies» (1982).

Την άνοιξη εγκαινιάζεται και η 60ή Διεθνής Καλλιτεχνική Εκθεση της Μπιενάλε Βενετίας με ελληνική εκπροσώπηση τη διακαλλιτεχνική, υβριδική εικαστική εγκατάσταση «Ξηρόμερο / Dryland» η οποία θα έχει στο επίκεντρό της το ελληνικό πανηγύρι. Την υπογράφουν οι Θανάσης Δεληγιάννης (δημιουργός διαμεσικών έργων), Ελια Καλογιάννη (εικαστικός και κινηματογραφίστρια), Γιώργος Κυβερνήτης (φωτογράφος και κινηματογραφιστής), Γιάννης Μιχαλόπουλος (διδάσκει Ιστορία του Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού στη Ναντέρ), Φώτης Σαγώνας (εικαστικός και αρχιτέκτων) και θα έχει την επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου.

Κωστόπουλος, Αραβαντινού και Κανακάκη

Στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού θα παρουσιαστεί από τις 28/2 η έκθεση «Ανδρα Πολύτροπον» αφιερωμένη στον τραπεζίτη Γιάννη Σ. Κωστόπουλο τρία χρόνια μετά τον θάνατό του από το Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, σε επιμέλεια Ερατώς Κουτσουδάκη.  Στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος αναμένεται να διοργανωθεί τον Μάρτιο μια έκθεση με έργα της Μαριλένας Αραβαντινού σε επιμέλεια Σπύρου Μοσχονά.

Στο μεταξύ, στον δεύτερο όροφο της βιβλιοθήκης θα εγκαινιαστεί στις 22/1 ένα αφιέρωμα στο έργο της Ηρώς Κανακάκη, μιας ζωγράφου που πέθανε νέα άλλα έπαιξε σημαντικό ρόλο στα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια με το εικαστικό της έργο (είναι εκείνη που σχεδίασε το πρώτο τεύχος του περιοδικού «Αντί»). Η επιμέλεια και σε αυτή την περίπτωση είναι του Σπύρου Μοσχονά. Την περίοδο του Πάσχα θα διοργανωθεί η ετήσια έκθεση που σχετίζεται με το ιερό και φέτος εστιάζει στο έργο του Κώστα Παπατριανταφύλλου (επιμέλεια Αθηνά Κυριακώδη).

Στο Ιδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη θα παρουσιαστεί την 1/2 «Η αλχημεία της ζωγραφικής» αφιερωμένη στο έργο ενός σημαντικού ανανεωτή της ελληνικής ζωγραφικής αλλά παραγνωρισμένου ζωγράφου Μιχάλη Οικονόμου (1884-1933). Πρόκειται για την έκθεση που εγκαινιάστηκε πριν από τέσσερις μήνες στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ στο Μέτσοβο σε επιμέλεια Αφροδίτης Κούρια, η οποία πραγματοποιεί την αθηναϊκή απόβασή της.