Πρώτη φορά στη Στοκχόλμη; Για την Μπιγιονσέ έχετε έρθει;». Οταν η μεγαλύτερη σταρ της ποπ στον κόσμο αποφασίζει να ξεκινήσει την πολυαναμενόμενη παγκόσμια περιοδεία της από τα μέρη σου είναι λογικό να απευθύνεις τέτοιες απορίες στους τουρίστες που έχουν κατακλύσει τους δρόμους τής αναπάντεχα ηλιόλουστης σκανδιναβικής πόλης σου.

Δύο στάσεις έκανε εδώ η Bey, στις 10 και 11 Μαΐου, στο στάδιο Friends Arena της σουηδικής πρωτεύουσας το οποίο έχει χωρητικότητα 65 χιλιάδων θεατών και οι δύο φυσικά ήταν sold-out. Δεν θα υπήρχε opening act γιατί η ακριβοθώρητη σουπερστάρ είχε αποφασίσει να μονοπωλήσει τη βραδιά των θαυμαστών της. Μάθαμε μάλιστα μιλώντας με άτομα από την παραγωγή ότι η λαμπερή τραγουδίστρια έχει σταθμεύσει εδώ και κάποιο διάστημα στο Παρίσι, έχει νοικιάσει εκεί έναν μεγάλο χώρο όπου πραγματοποιεί καθημερινά υπό συνθήκες άκρας μυστικότητας τις πρόβες της και θα χρησιμοποιήσει τη γαλλική πρωτεύουσα ως βάση της για όλο το ευρωπαϊκό σκέλος της τουρνέ της.

View this post on Instagram

A post shared by 𝐊𝐚𝐭𝐞 𝐙𝐞𝐛𝐫𝐚 (@kate_zebra)

Μεγαλειώδες σόου

Πριν από το live στον χώρο επικρατούσε ηλεκτρισμένη ανυπομονησία και ενθουσιασμός. Το κοινό ήταν ετερόκλητο με τα έφηβα κορίτσια και τα νεαρά γκέι αγόρια να αποτελούν τον βασικό κορμό του. Φαν είχαν ταξιδέψει από κάθε μέρος του κόσμου προκειμένου να παρίστανται στην πρεμιέρα. Δυο αφροαμερικανές κυρίες είχαν έρθει για δύο μόλις μέρες στην Ευρώπη – η μία από την Καλιφόρνια και η άλλη από την Ουάσιγκτον – για να δουν τη βασίλισσά τους. Ευτυχώς τις αποζημίωσε και με το παραπάνω.

View this post on Instagram

A post shared by 🌛Andrea (@runwaay)

Το μεγαλειώδες σόου της κράτησε 2 ώρες και 45 λεπτά, μαραθώνια διάρκεια για τέτοιου τύπου συναυλιακό υπερθέαμα, και δεν υπήρχε ούτε δευτερόλεπτο που να μπορείς να πάρεις το βλέμμα σου από τη σκηνή. Η Μπιγιονσέ απέδειξε για ακόμη μία φορά ότι είναι γεννημένη περφόρμερ και υπηρετεί αυτό που κάνει με κάθε κύτταρο του κορμιού της.

Το 2009 που είχε έρθει στην Αθήνα στο Κλειστό Γήπεδο Μπάσκετ του ΟΑΚΑ γράφαμε στο «Βήμα»: «Ορισμένοι από τους θεατές φεύγοντας από τη συναυλία τη συνέκριναν με τον Μάικλ Τζάκσον, λέγοντας ότι είναι η συνεχίστρια της κληρονομιάς του. Γιατί όχι; Χορεύει εξαιρετικά, τραγουδάει υπέροχα, μπορεί να κινηθεί με άνεση σε όποιο μουσικό είδος θέλει, και είναι μόλις 28 ετών. Μια εκκολαπτόμενη ντίβα (έχει ακόμη καιρό μπροστά της για να της αξίζει ο άτυπος τίτλος) στα καλύτερά της». H 42χρονη τραγουδίστρια έχει επιβεβαιώσει φυσικά έκτοτε ακόμη και τις πιο αμετροεπείς προβλέψεις.

Φόρος τιμής στις γυναίκες

Το έναυσμα δόθηκε πάντως στις 20.30 ακριβώς. Τα φώτα στο στάδιο χαμήλωσαν και μια γιγαντοοθόνη γέμισε με την εικόνα της. Με φόντο έναν καταγάλανο ουρανό με λευκά σύννεφα η Μπιγιονσέ αναδύθηκε στη σκηνή πανέμορφη, φορώντας έναν κορσέ Mugler, και ξεκίνησε τη βραδιά με μια σειρά από μπαλάντες. Ακούστηκαν, μεταξύ άλλων, τα «Dangerously in Love», «Flaws and All», «1+1» και «I Care». Επρόκειτο για μια δήλωση που λειτουργούσε ποικιλοτρόπως.

Αφενός ζέστανε τη φωνή της – κάνοντας ταυτόχρονα επίδειξη των αβίαστων δυνατοτήτων της, αφετέρου εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία να ευχαριστήσει το κοινό λέγοντας πόσο το αγαπάει και πόση ευγνωμοσύνη νιώθει που της έχει επιτρέψει να χτίσει μια ζωή γύρω από το μεγάλο πάθος της, τη μουσική. Κάποια στιγμή βούρκωσε μάλιστα από συγκίνηση. Ηταν ωστόσο σαν να μας λέει παράλληλα ότι αυτή η Μπιγιονσέ ανήκει στο παρελθόν.

Το σέξι κορίτσι με το γλυκό χαμόγελο που τραγουδάει slow  κομμάτια έχει δώσει τη θέση της σε μια γυναικάρα με αυτοπεποίθηση που ξέρει πώς να στήσει ένα μεγάλο πάρτι. Οι οθόνες γέμισαν με τη λέξη Renaissance και η αναγέννηση της μεγάλης ντίβας πήρε μπροστά στα μάτια μας σάρκα και οστά. Ξεκινώντας με την τριπλέτα «I’m That Girl», «Cozy» και «Alien Superstar» (το οποίο μάλιστα μίξαρε με το παραγνωρισμένο αριστούργημα «Sweet Dreams»).

Η συνέχεια δόθηκε με το «7/11», το (υπέροχο) «Cuff It», το «Εnergy» και το «Break My Soul» (ακολουθώντας τη σειρά με την οποία ακούγονται στο άλμπουμ «Renaissance») και ολόκληρο το στάδιο ήταν πια όρθιο και χόρευε. Στη γιγαντοοθόνη εμφανίστηκαν τα ονόματα γυναικών (από τη Ρομπέρτα Φλακ και την Ετα Τζέιμς έως τη Λορίν Χιλ και την Τζάνετ Τζάκσον) που έχουν πρωτοπορήσει στη μουσική ανοίγοντας τον δρόμο για φιλόδοξα κορίτσια σαν αυτό που υπήρξε η Μπιγιονσέ στην αυγή της καριέρας της. Φόρο τιμής απέτινε και στη Μαντόνα φυσικά με το «The Queens Remix» όπου το «Break My Soul» μπλέκεται με το «Vogue» αλλά και στη σχεδόν συνομήλική της Μπρίτνεϊ Σπίαρς αφού κάποια στιγμή ακούσαμε και λίγο από το «Toxic».

Αισθησιακή ερμηνεία

Η ευφορία δεν σταμάτησε χάρη στο «Crazy in Love», το «Get Me Bodied» και «Love on Top» το οποίο μιξαρίστηκε με το «I Want You Back» των The Jackson Five και αποτέλεσε και την πιο έντονη singalong στιγμή της βραδιάς με όλους τους θεατές να τραγουδούν ασταμάτητα τους στίχους του. Φυσικά ακούστηκαν σε πολύ δυναμικές εκτελέσεις το ρεμίξ της Μπιγιονσέ στο «Savage» της Megan Thee Stallion, τα «Formation», «Church Girl», «Move», «Diva», «Partition» και «Run the World (Girls)», «Thique» (ο τελευταίος της δίσκος παίχτηκε στην ολότητά του) ενώ μπλέχτηκαν με πολύ ευφάνταστο τρόπο το «Virgo’s Groove» με το «Naughty Girl».

Πολύ ξεχωριστή στιγμή η αισθησιακή ερμηνεία του «Plastic off the Sofa» με την απαστράπτουσα ντίβα ξαπλωμένη μέσα σε ένα κοχύλι αλλά και το «Heated» με ρομποτικά χέρια να κουνούν βεντάλιες την ώρα που η Μπιγιονσέ ράπαρε συγκλονιστικά. Οι δίδυμοι χορευτές Les Twins έδιναν εκείνη την ώρα το δικό τους σόου. Αξίζει να πούμε πως ορισμένα από τα πολύ μεγάλα hits της όπως το «Single Ladies» (Put A Ring On It) ακούστηκαν μόνο αποσπασματικά, ενώ άλλα σαν το «Already» ακούστηκαν ηχογραφημένα συνοδεύοντας τα πολύ εντυπωσιακά βίντεο και γραφικά που επέτρεπαν στη σταρ να ξεκουραστεί και να αλλάξει κοστούμια.

Μπιάνκα Τζάγκερ του 21ου αιώνα

Εμφανίσεις έκανε πολλές με πιο σέξι αυτή με την ολόσωμη φόρμα που είχε στα επίμαχα σημεία σχήματα χεριών που φορούν γάντια. Τα σκηνικά ήταν extravagant. Από το stage παρέλασαν άρματα, γιγάντια ομοιώματα αλόγων, αμέτρητοι χορευτές και πάρα πολλοί και εξαιρετικοί μουσικοί. Λίγο πριν από το φινάλε η σκηνή παραδόθηκε σε εκπροσώπους του ballroom dancing της Στοκχόλμης για να χορέψουν όπως μόνο εκείνοι ξέρουν.

Αυτό το queer subculture έχει υπάρξει άλλωστε μεγάλη πηγή έμπνευσης για το άλμπουμ «Renaissance». Και πολιτικό σχόλιο για την τραμπική Αμερική έκανε τραγουδώντας το «America Has a Problem» ντυμένη ως Queen Bee, αμφίεση κατάλληλη για να ερμηνεύσει στη συνέχεια το «Pure/Honey».

Το εντυπωσιακό κλείσιμο πραγματοποιήθηκε με το «Summer Renaissance» και η Μπιγιονσέ εμφανίστηκε ως Μπιάνκα Τζάγκερ του 21ου αιώνα ανεβασμένη πάνω σε ένα λευκό άλογο φτιαγμένο από στρας και στη συνέχεια αιωρήθηκε πάνω από τους θεατές. Οι τσιρίδες των θεατών εκείνη τη στιγμή ήταν αδιανόητες. Οταν άρχισαν να ανάβουν τα φώτα στο στάδιο στη γιγαντοοθόνη προβλήθηκαν φωτογραφίες των γονιών της μεγάλης σταρ σε νεαρή ηλικία. Δεν ξεχνάει ποτέ άλλωστε τις ρίζες της.

Η πρώτη σόλο περιοδεία

Αξίζει να πούμε πως η «Renaissance World Tour» είναι η πρώτη σόλο περιοδεία της Μπιγιονσέ από το «Formation World Tour» του 2016. Το 2018 η Bey έκανε τουρνέ μαζί με τον σύζυγό της, τον ράπερ JAY-Z, και παρουσίασε μια καταπληκτική παράσταση στο φεστιβάλ Coachella η οποία μάλιστα έγινε στη συνέχεια και αντικείμενο ενός ενδιαφέροντος ντοκιμαντέρ.

Πιο πρόσφατα, τον περασμένο Ιανουάριο, η πολυτάλαντη καλλιτέχνιδα έδωσε μια ιδιωτική συναυλία στο Ντουμπάι για ορισμένους πολύ πλούσιους θεατές για την οποία φημολογείται πως η αμοιβή της ήταν 24 εκατομμύρια δολάρια. To Bloomberg πάντως αναρωτιόταν πριν από έναν μήνα αν θα είναι η Μπιγιονσέ ή η Τέιλορ Σουίφτ που θα καταφέρει να φέρει με την τωρινή περιοδεία της έσοδα που θα ξεπεράσουν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια.

Ολα αυτά τα κατορθώματα φαντάζουν ακόμη πιο εκπληκτικά για μια γυναίκα που γεννήθηκε στο Χιούστον του Τέξας και τη γνωρίσαμε απλώς ως μέλος ενός επιτυχημένου R&B συγκροτήματος, των Destiny’s Child. Η σόλο μουσική καριέρα της έχει γνωρίσει απροσδόκητα μεγάλη (έως αστρονομική) επιτυχία, ενώ παράλληλα ακολούθησε για κάποιο διάστημα και μια αρκούντως αξιόλογη πορεία στο σινεμά.

Η όμορφη τραγουδίστρια έχει πάντως πουλήσει περισσότερα από 200 εκατομμύρια records (άλμπουμ και σινγκλ) ως σόλο καλλιτέχνις και άλλα 60 εκατομμύρια με τις Destiny’s Child, ενώ είναι κάτοχος 32 βραβείων Γκράμι. Είναι επίσης η πρώτη σόλο artist που είδε και τα επτά άλμπουμ της να ανεβαίνουν στην κορυφή των αμερικανικών τσαρτ Billboard 200. Η Μπιγιονσέ δεν έχει όμως ποτέ επαναπαυθεί απλώς στις δάφνες της. Αντιθέτως, εξελίσσεται και ωριμάζει, ακολουθώντας ένα φιλόδοξο οπτικοακουστικό όραμα που διαθέτει σταθερά τα τελευταία χρόνια κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις.

Πιο ώριμη και με αυτοπεποίθηση

Πολλοί την κατηγορούν για χαμαιλεοντισμό θεωρώντας ότι προσαρμόζεται απλώς στο πνεύμα της εποχής και στις επιταγές του κινήματος πολιτικής ορθότητας, είναι ωστόσο φυσικό για μια γυναίκα που έχει αποκτήσει παιδιά να δείχνει ευαισθησία σε ό,τι αφορά τις δικές της ρίζες, την αφροαμερικανική ταυτότητα και κληρονομιά δηλαδή, αλλά και ό,τι μπορεί να διαταράξει το παρόν ή το μέλλον τους: τον ρατσισμό, τον σεξισμό, την ομοφοβία, τη μισαλλοδοξία, την κατάχρηση της αστυνομικής βίας στις ΗΠΑ.

«Υπάρχουν πολλές αποχρώσεις σε κάθε διαδρομή. Τίποτα δεν είναι άσπρο ή μαύρο» έχει ξεκαθαρίσει σε μία από τις σπάνιες δηλώσεις της. «Εχω φτάσει μέχρι την κόλαση και έχω επιστρέψει και νιώθω ευγνωμοσύνη για κάθε ουλή που απέκτησα στην πορεία. Εχω βιώσει προδοσίες και σπαραγμούς σε πολλές μορφές. Εχω ζήσει απογοητεύσεις σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο και όλες με έκαναν να αισθανθώ παραμελημένη, χαμένη και ευάλωτη. Μέσα από όλα αυτά έμαθα να γελάω και να κλαίω και να ωριμάζω. Σκέφτομαι τη γυναίκα που ήμουν στα 20 μου και βλέπω μια νεαρή κυρία που σαφώς αρχίζει να αποκτά αυτοπεποίθηση αλλά θέλει να ευχαριστεί όλους τους γύρω της. Πλέον αισθάνομαι τόσο πολύ πιο όμορφη, πιο σέξι και πιο ενδιαφέρουσα. Και τόσο πολύ πιο ισχυρή».